Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1241 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
NomenNesci0 schreef:
29-05-2025 10:32
De huisarts heeft aangegeven dat hij maar 1 keer een set pennen voorschrijft en dat er daarna geen verlenging komt. Volgens hem is het een opstap om het daarna zelf te doen en onderhouden. Dus we weten hier hoe hij in de wedstrijd staat. Overigens ook geen vergoeding.
Huh?
Wat is dat voor arts.

Ik ben gisteren begonnen met Saxenda. Ook zelf betalen en verder geen begeleiding. Wel moet er na 3 maanden 5% af anders stopt het voorschrijven. Dat vind ik ook beetje raar, zeker omdat ik eigenlijk niet van plan ben om op 3mg te gaan zitten.
Ik ben nieuw hier en om te beginnen wil ik iedereen die hier bijdraagt bedanken voor alle info die jullie delen. Dat heeft mij enorm geholpen om te besluiten met Wegovy op een gezond gewicht te komen.
Gisteravond de eerste prik gezet. Het prikken was veel minder eng dan ik van tevoren dacht. Goed geslapen en de dag met een licht ontbijt begonnen. Nog geen effect gemerkt, maar dat zou misschien ook wel erg vroeg zijn. Ik vind het echt ontzettend spannend. Ben me constant hyperbewust van mezelf. Dat slijt hopelijk. Ik wil minstens 15 kilo kwijt, betaal het zelf en krijg mijn medicatie via een online kliniek.
Flashy schreef:
29-05-2025 10:50
Huh?
Wat is dat voor arts.

Ik ben gisteren begonnen met Saxenda. Ook zelf betalen en verder geen begeleiding. Wel moet er na 3 maanden 5% af anders stopt het voorschrijven. Dat vind ik ook beetje raar, zeker omdat ik eigenlijk niet van plan ben om op 3mg te gaan zitten.
Die 5% in 3 maanden is om te voorkomen dat je maar door blijft gaan terwijl het eigenlijk niet helpt.
Het afvallen lukt ook als je op een lagere dosis blijft zitten. Maar er zullen best mensen zijn bij wie het middel (jammer genoeg) niets doet.
Voor de mensen die deze behandeling zelf betalen: weten jullie of het mogelijk is om de kosten af te trekken als zorgkosten in je IB aangifte?
NomenNesci0 schreef:
De huisarts heeft aangegeven dat hij maar 1 keer een set pennen voorschrijft en dat er daarna geen verlenging komt. Volgens hem is het een opstap om het daarna zelf te doen en onderhouden. Dus we weten hier hoe hij in de wedstrijd staat. Overigens ook geen vergoeding.

Nou die snapt het dus echt niet...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Jellybean schreef:
29-05-2025 11:05
Voor de mensen die deze behandeling zelf betalen: weten jullie of het mogelijk is om de kosten af te trekken als zorgkosten in je IB aangifte?
Volgens mij moet je dan echt hele hoge kosten maken, wil je in aanmerking komen voor belastingteruggaaf
NomenNesci0 schreef:
Nou die huisarts snapt dus ook echt niet hoe een GLP-1 werkt.
Jellybean schreef:
29-05-2025 11:05
Ik bewaar al mijn facturen :-)
pampalate schreef:
29-05-2025 12:52
Volgens mij moet je dan echt hele hoge kosten maken, wil je in aanmerking komen voor belastingteruggaaf
Wat is hoog?

Als wij straks een jaar bezig zijn zullen we per persoon zo rond de 5000 euro kwijt zijn.

Als het wordt afgewezen, prima, maar voor nu bewaar ik de facturen gewoon om op te voeren voor IB 2025
NomenNesci0 schreef:
Bizar zeg!! Waar ga je het daarna vandaan halen?
NomenNesci0 schreef: ↑29-05-2025 10:32
Felidaez schreef:
29-05-2025 14:14
Nou die huisarts snapt dus ook echt niet hoe een GLP-1 werkt.
Ik neem mijn woorden terug.

De huisarts weet waarschijnlijk heel erg goed wat hij doet.
Cliopatra schreef:
29-05-2025 14:50
Bizar zeg!! Waar ga je het daarna vandaan halen?
Geen idee. Ik heb ook geen idee of het uberhaupt iets gaat doen. Dat is nog even afwachten.
Dat een huisarts het überhaupt voor wil schrijven voor een alcoholruis.
Erg bijzonder.
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
29-05-2025 16:54
Dat een huisarts het überhaupt voor wil schrijven voor een alcoholruis.
Erg bijzonder.
Kan helemaal niet.
Pieremachochel
noglangnietjarig schreef:
29-05-2025 17:02
Kan helemaal niet.
Waarom kan dat niet?
29-05-2025 17:02
Kan helemaal niet.

Het kan wel.
TAFKAPML
Purrmaid schreef:
29-05-2025 17:07
Het kan wel.
Ik las dat al van jou idd, mijn zoekresultaten zeggen iets anders.
Pieremachochel
Ik kan nergens terugvinden dat iemand het krijgt voor zijn alcoholruis, lees ik ergens overheen?
Maar er zijn wel aanwijzingen dat mounjaro helpt bij (alcohol)verslaving, maar voor zover ik weet is dit nog niet wetenschappelijk aangetoond. Er is wel medicatie wat wel officieel is voor het verminderen van de trek in alcohol, zoals Naltrexon.
29-05-2025 17:14
Ik las dat al van jou idd, mijn zoekresultaten zeggen iets anders.

Wat vond jij dan?
TAFKAPML
Gorki schreef:
29-05-2025 17:18
Ik kan nergens terugvinden dat iemand het krijgt voor zijn alcoholruis, lees ik ergens overheen?

Paar paginas terug
TAFKAPML
Felidaez schreef:
29-05-2025 15:05
NomenNesci0 schreef: ↑29-05-2025 10:32

Ik neem mijn woorden terug.

De huisarts weet waarschijnlijk heel erg goed wat hij doet.
Die snap ik niet?
Flashy schreef:
29-05-2025 17:26
Die snap ik niet?

De man van NN krijgt het. Bmi 27 en een alcoholruis.
Doel om dat laatste aan te pakken ermee.
TAFKAPML
Daar zijn waarschijnlijk betere middelen voor.
Ik ben sinds 4 dagen bezig met laagste dosis Saxenda en merk nog niet echt wat. Kan ook nog niet echt denk ik, maar bij Ozempic merkte ik toen wel echt meteen verschil. Had daar een beetje op gehoopt, maar moet geduld hebben.

Vandaag merkte ik wel dat ik met minder honger aan het avondeten begon en dus bewust minder opschepte. Maar we hebben nog wel wat te snoepen in huis en dat gaat er nog evengoed in. Heb mezelf een ‘lief zijn voor mezelf’ deadline gegeven om per 1 juni dan ook dat snoepen te vervangen voor fruit. Mooie startdatum :)
Gorki schreef:
29-05-2025 17:18
Maar er zijn wel aanwijzingen dat mounjaro helpt bij (alcohol)verslaving, maar voor zover ik weet is dit nog niet wetenschappelijk aangetoond. Er is wel medicatie wat wel officieel is voor het verminderen van de trek in alcohol, zoals Naltrexon.
Ja, niet netjes van mij, ik haalde een reactie van NN uit een ander topic.

Maar haar man wil het middel vooral gebruiken om alcoholruis te onderdrukken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven