Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
zondag 25 mei 2025 om 17:19
de eerste 3 maanden was het bij mij echt wel lastig om normaal te eten. Heb toen ook een afspraak gemaakt met de diëtiste om te kijken hoe ik er toch voor kon zorgen dat ik genoeg binnen zou krijgen. Daarna ging het een stuk beter en kon en kan ik gewoon eten, alleen een stuk minder en ik heb geen eetbuien meer. Mijn lijf geeft ook zeker wel signalen als ik te veel eet of te veel suiker. Daar word ik echt kotsmisselijk van.NomenNesci0 schreef: ↑25-05-2025 15:05Mijn man heeft een gesprek gehad met de huisarts en deze staat positief tegenover het middel en is zelf nieuwsgierig naar de wisselwerking tussen alcohol en GPL 1 (als ik het zo goed schrijf). Ik ben blij voor hem, want het is echt wel een struggle. Echter ben ik ook wel bezorgd over zijn gewicht. Hij heeft welliswaar overgewicht, maar er werd hem wel gewaarschuwd dat zijn hongergevoel zo goed als compleet kan verdwijnen. Hij (en ieder mens) heeft natuurlijk ook gewoon voedsel nodig. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie voldoende binnenkrijgen? Krijgen jullie supplementen voorgeschreven? Eet je tegen je zin in toch nog steeds 3 maaltijden per dag? Of valt het mee en hou je genoeg trek over om voldoende binnen te krijgen?
En hoe passen jullie het in binnen het gezinsleven? Ik zou het leuk vinden als mijn man en ik samen kunnen blijven eten. Lukt dat bij jullie ook?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 25 mei 2025 om 17:25
Nee dit herken ik niet.
NomenNesci0 schreef: ↑25-05-2025 15:05Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie voldoende binnenkrijgen? Krijgen jullie supplementen voorgeschreven? Eet je tegen je zin in toch nog steeds 3 maaltijden per dag? Of valt het mee en hou je genoeg trek over om voldoende binnen te krijgen?
En hoe passen jullie het in binnen het gezinsleven? Ik zou het leuk vinden als mijn man en ik samen kunnen blijven eten. Lukt dat bij jullie ook?
Ik kan "gewoon" eten als voorheen, maar minder. Ik zit veel sneller vol en als ik nog 1 hap over heb kan die er echt niet meer in. Dan staat het me helemaal tegen, terwijl ik die voorheen nog ff in had gepropt.
Wel heb ik veel minder behoefte aan gefrituurde dingen. Niet dat ze niet goed vallen, maar ff langs de Mac of friettent onderweg ergens heen doe ik niet meer. Het viel me na maanden ineens op, ging niet bewust ofzo.
Ontbijten deed ik al nooit en dat is niet veranderd. Grootste verandering is dat ik na het avondeten over het algemeen niets meer eet tot ik ga slapen. Terwijl ik hiervoor 75% van mijn calorieën dan naar binnen schoof lol.
Ik merk geen verschil in de week maar ik spuit elke dag natuurlijk, dus das ook anders.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
zondag 25 mei 2025 om 17:28
zondag 25 mei 2025 om 17:32
Ja dit idd. Soms heb ik na de helft van het schaaltje genoeg en mik ik het restje weer terug de zak in. Had nooit gedacht dat dit mogelijk was. In het begin was dat zo'n gekke gewaarwording maar nu kan ik me gek genoeg niet meer voorstellen dat ik zoveel at.
zondag 25 mei 2025 om 18:00
Nou...
Ik trek de pleister er ook maar af en wil hier meeschrijven.
Ik gebruik sinds begin april Mounjaro.
Vanaf 1 januari tot 1 april ben ik zelf 5 kilo afgevallen.
Daarna zijn mijn man en ik naar de obesitas kliniek gegaan om onder begeleiding een GLP-1 te nemen. We mochten kiezen tussen alle middelen.
Mounjaro is de duurste, maar schijnt ook het snelste te werken, dus die hebben we gekozen.
We wilde perse geen Ozempic.
We hadden/hebben allebei overgewicht.
Man startte met een BMI van 33 en ik 29.9.
We zitten allebei nu op 5 mg en daar zal ik wel een tijd op blijven.
Ik hoef niet zo snel omhoog in dosis.
Mijn man en ik hebben overigens een heel andere zorgvraag.
Hij heeft echt last van de foodnoise en houd van veel snacken.
Als hij ooit gaat stoppen zal het voor hem echt aanpoten zijn om niet terug te vallen in oud gedrag. Dit is ook een van de redenen dat we dit met een dietiste willen doen. Er moet een leefstijlverandering komen.
Ik kan echt elke dag hetzelfde eten en goed functioneren op een calorie
deficit.
......KNIP.......
Ik trek de pleister er ook maar af en wil hier meeschrijven.
Ik gebruik sinds begin april Mounjaro.
Vanaf 1 januari tot 1 april ben ik zelf 5 kilo afgevallen.
Daarna zijn mijn man en ik naar de obesitas kliniek gegaan om onder begeleiding een GLP-1 te nemen. We mochten kiezen tussen alle middelen.
Mounjaro is de duurste, maar schijnt ook het snelste te werken, dus die hebben we gekozen.
We wilde perse geen Ozempic.
We hadden/hebben allebei overgewicht.
Man startte met een BMI van 33 en ik 29.9.
We zitten allebei nu op 5 mg en daar zal ik wel een tijd op blijven.
Ik hoef niet zo snel omhoog in dosis.
Mijn man en ik hebben overigens een heel andere zorgvraag.
Hij heeft echt last van de foodnoise en houd van veel snacken.
Als hij ooit gaat stoppen zal het voor hem echt aanpoten zijn om niet terug te vallen in oud gedrag. Dit is ook een van de redenen dat we dit met een dietiste willen doen. Er moet een leefstijlverandering komen.
Ik kan echt elke dag hetzelfde eten en goed functioneren op een calorie
deficit.
......KNIP.......
felidaez wijzigde dit bericht op 28-05-2025 16:07
33.08% gewijzigd
zondag 25 mei 2025 om 18:39
Kan ik vragen wat je hebt moeten doen om toch genoeg binnen te krijgen? En wat maakte dat je daarna een stuk beter kon eten? Ben je minder gaan nemen? Op andere momenten? Dagen overslaan?rosanna08 schreef: ↑25-05-2025 17:19de eerste 3 maanden was het bij mij echt wel lastig om normaal te eten. Heb toen ook een afspraak gemaakt met de diëtiste om te kijken hoe ik er toch voor kon zorgen dat ik genoeg binnen zou krijgen. Daarna ging het een stuk beter en kon en kan ik gewoon eten, alleen een stuk minder en ik heb geen eetbuien meer. Mijn lijf geeft ook zeker wel signalen als ik te veel eet of te veel suiker. Daar word ik echt kotsmisselijk van.
De arts heeft gezegd dat man het wiel zelf een beetje moet uitvinden wat voor hem werkt. Met andere woorden, er zit geen begeleiding op. Alleen dat hij op elk moment kan en mag stoppen als het niet bevalt en dat dit geen kwaad kan.
Heeft er iemand specifiek ervaring met dit middel in combinatie met alcohol? Niet zozeer of je die twee mag mengen (advies is om dat niet te doen), maar of het ook effect heeft op de behoefte naar alcohol?
zondag 25 mei 2025 om 19:01
Ik eet gewoon avondeten mee maar zit inderdaad sneller vol. Alcohol drink ik weinig maar merk daar geen bijzondere effecten bij maar ja, ik drink dan ook hoogstens 1 biertje per 3 maanden dus ben niet echt representatief hierin.
Ik heb afgelopen donderdag mijn 4e injectie Mounjaro genomen en aankomende week ga ik ophogen naar 5 mg. In totaal ben ik nu bijna 6 kg kwijt. De eerste dagen na injecteren merk ik dat ik wat misselijk ben na het avondeten, dit houdt ongeveer 1 a 2 uurtjes aan. Hierin merk ik geen verschil in wat ik eet. Is dit herkenbaar voor iemand?
Ik heb afgelopen donderdag mijn 4e injectie Mounjaro genomen en aankomende week ga ik ophogen naar 5 mg. In totaal ben ik nu bijna 6 kg kwijt. De eerste dagen na injecteren merk ik dat ik wat misselijk ben na het avondeten, dit houdt ongeveer 1 a 2 uurtjes aan. Hierin merk ik geen verschil in wat ik eet. Is dit herkenbaar voor iemand?
zondag 25 mei 2025 om 19:50
Mijn diëtiste is van het pragmatische soort en die vond het vooral belangrijk dat ik vocht, zout en suiker binnenkreeg en eiwitten. Drinken kon ik gelukkig wel, dus op dagen dat eten echt niet ging, heb ik bouillon en proteinedrankjes gedronken. Gelukkig zijn die vol op te verkrijgen, want de laatste hype. Verder groente vooral rauw, dat heb ik altijd lekker gevonden en wat vaker op een dag.NomenNesci0 schreef: ↑25-05-2025 18:39Kan ik vragen wat je hebt moeten doen om toch genoeg binnen te krijgen? En wat maakte dat je daarna een stuk beter kon eten? Ben je minder gaan nemen? Op andere momenten? Dagen overslaan?
De arts heeft gezegd dat man het wiel zelf een beetje moet uitvinden wat voor hem werkt. Met andere woorden, er zit geen begeleiding op. Alleen dat hij op elk moment kan en mag stoppen als het niet bevalt en dat dit geen kwaad kan.
Heeft er iemand specifiek ervaring met dit middel in combinatie met alcohol? Niet zozeer of je die twee mag mengen (advies is om dat niet te doen), maar of het ook effect heeft op de behoefte naar alcohol?
Wat voor mij echt belangrijk is, is de maaltijd niet te veel volume te geven, omdat je maag langzamer ledigt, maar wel voldoende binnen zien te krijgen. Dat betekent dus ook waterdrinken goed verdelen over de dag. Als ik teveel water in 1 x drink, krijg ik geen eten naar binnen.
Sinds Kerst ben ik weer teruggegaan naar ouderwets calorieën tellen en gezond eten en daar doe ik het nu prima op. Ik val af, mijn bloedsuikerwaardes zijn goed.
Wat betreft alcohol heb je aan mij geen goede graadmeter, ik drink nauwelijks.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 26 mei 2025 om 10:47
Nadat ik geen Ozempic meer 'krijg' (wat prima is, ik snap de overweging van de apotheek volkomen), heeft mijn huisarts me nu Saxenda voorgeschreven, met het advies de eerste week 0,6 te gebruiken en dan op te hogen.
Ik dacht hier ook wel mensen te lezen die langer 0,6 hebben gebruikt. Waar let je dan op? Als ik nog geen honger heb, kan ik toch best langer met zo'n pen doen?
Voor de duidelijkheid: 9 april ben ik 'cold turkey' gestopt met Ozempic. Dat is dus wel echt mijn lijf uit, dus het wordt geen stapelen zeg maar.
Ik dacht hier ook wel mensen te lezen die langer 0,6 hebben gebruikt. Waar let je dan op? Als ik nog geen honger heb, kan ik toch best langer met zo'n pen doen?
Voor de duidelijkheid: 9 april ben ik 'cold turkey' gestopt met Ozempic. Dat is dus wel echt mijn lijf uit, dus het wordt geen stapelen zeg maar.
maandag 26 mei 2025 om 11:42
maandag 26 mei 2025 om 11:45
Dank je wel voor je reactie. Je zegt het beter ja. Waar ik honger schrijf, schrijf jij foodnoise. Met een beetje honger kan ik wel leven, dat hoort er ook gewoon bij op gezette tijden. Het gaat me inderdaad meer om de foodnoise die ik heel vervelend vind en die ervoor zorgt dat ik continu met eten bezig ben.
maandag 26 mei 2025 om 11:47
Heb jij dit vergoed gekregen?Grietje3 schreef: ↑04-12-2023 12:28Saxenda is ook voor obesitas.
Ik gebruik het nu 2 jaar afgevallen van de 112 naar de 89kg
Ik krijg het helaas niet vergoed ondanks dat ik een genetetische gen afwijking heb obesitas gerelateerd. Te laag bmi.
Na mijn maagverkleining kwam ik weer aan en bleef trek houden. Saxenda geeft me rust in mijn hoofd en denk ik veel minder aan eten. Dit zorgt er voor dat ik minder eet en minder behoefte heb aan suiker.
Succes
Carpe Diem!
maandag 26 mei 2025 om 13:26
Ik heb een paar maanden op 0,6 gezeten. Totdat toch die eetruis weer de kop op stak, toen heb ik verhoogd. Ik zit nu na ruim 6 maanden op 1,8. Gewoon proberen hoe het gaat. Je moet op een gegeven moment echt wel hoger maar je hoeft echt niet in een paar weken op de hoogste dosering te zitten.Plinkie schreef: ↑26-05-2025 10:47Nadat ik geen Ozempic meer 'krijg' (wat prima is, ik snap de overweging van de apotheek volkomen), heeft mijn huisarts me nu Saxenda voorgeschreven, met het advies de eerste week 0,6 te gebruiken en dan op te hogen.
maandag 26 mei 2025 om 19:18
Klopt. Je kunt er precies 1 maand mee doen als je op 0,6 zit. Dat heb ik volgens mij 6 weken gebruikt voor ik naar 0,9 ging. Dan gewoon naar 0,6 opdraaien en 5 kliks erbij. Hele doses is 10 kliks namelijk.
Was idd de foodnoise die er doorheen piepte, als dat was en ik viel al meer dan 2 weken niet af, dan hoogde ik op.
dinsdag 27 mei 2025 om 06:13
dinsdag 27 mei 2025 om 07:21
dinsdag 27 mei 2025 om 10:19
Ah duidelijk. Vervelend dat je daar nog zo'n last van hebt! Bij mij was dat meteen weg.
Maar door jarenlange eetstoornis kan ik gewoon dooreten, hongergevoel of niet. Dus ik ben mezelf echt aan het trainen dat ik slechts 3 maaltijden per dag eet.
Overigens is het wel heerlijk, geen honger of hoofdhonger meer hebben. Het maakt het echt een stuk makkelijker. Gisteren heb ik een bericht gekregen waarvan ik normaal gesproken enorm van was gaan snaaien. Nu dus niet. Ik weet niet wat ik mee maak!
dinsdag 27 mei 2025 om 10:25
dinsdag 27 mei 2025 om 14:02
Oh, dat niet gaan emotie eten/ snaaien is zo herkenbaar.
Die ruis weg is al heerlijk maar ontdekken dat mijn gewoonte van bij vermoeidheid of verdriet weg eten gewoon verdwenen is…. Heerlijk!
Ik twijfel zelf over ophogen.
Ik gebruik Saxenda en zit op de lichtste dosis.
Huisarts advies was iedere week ophogen tot de max van 3mg.
Maar het gaat nu prima, eet ruis is verdwenen, kilo’s verdwijnen en de bijwerkingen zijn te behappen…
Waarom zo snel omhoog?
Morgen zou het moment zijn voor de eerste verhoging… maar ik dacht ik kijk het wel even aan. Als die ruis terugkomt lijkt het mij vroeg genoeg.
Wel goed om te vermelden, ik krijg de medicatie vergoed dus de kosten zijn voor mij geen afweging om wel of niet te verhogen.
Angst voor gewenning waardoor werkzaamheid zou afnemen of verergeren van bijwerkingen is daarin tegen een grote afweging.
Die ruis weg is al heerlijk maar ontdekken dat mijn gewoonte van bij vermoeidheid of verdriet weg eten gewoon verdwenen is…. Heerlijk!
Ik twijfel zelf over ophogen.
Maar het gaat nu prima, eet ruis is verdwenen, kilo’s verdwijnen en de bijwerkingen zijn te behappen…
Waarom zo snel omhoog?
Morgen zou het moment zijn voor de eerste verhoging… maar ik dacht ik kijk het wel even aan. Als die ruis terugkomt lijkt het mij vroeg genoeg.
Wel goed om te vermelden, ik krijg de medicatie vergoed dus de kosten zijn voor mij geen afweging om wel of niet te verhogen.
Angst voor gewenning waardoor werkzaamheid zou afnemen of verergeren van bijwerkingen is daarin tegen een grote afweging.
dinsdag 27 mei 2025 om 15:05
Ik kom net terug van de huisarts en heb, na een goed gesprek, ‘gewoon’ een recept gekregen voor Ozempic! Wel onder voorwaarde dat ik naar de dietist ga in de praktijk en ik krijg ook ondersteuning van de POH waar ik ook eerst naartoe moet voor prikinstructie.
Ik ben zo opgelucht! Ik weet dat het geen wondermiddel is maar de wetenschap dat ik straks met wat medische hulp van die verrekte kilo’s die me ZO in de weg zitten eraf ga werken, geeft me echt moed! Mijn uiteindelijke doel: 85 kilo (ik zit nu op 109). Een paar jaar geleden woog ik dat ook en dat was echt prima. Voor een gezond BMI moet ik naar 78, maar dat is nooit haalbaar geweest, ook in het verleden niet.
Nu hopen dat ik in augustus als we op vakantie gaan al een paar kilo kwijt ben, zodat ik in ieder geval in mijn kleding maat 48 kan…
Ik ben zo opgelucht! Ik weet dat het geen wondermiddel is maar de wetenschap dat ik straks met wat medische hulp van die verrekte kilo’s die me ZO in de weg zitten eraf ga werken, geeft me echt moed! Mijn uiteindelijke doel: 85 kilo (ik zit nu op 109). Een paar jaar geleden woog ik dat ook en dat was echt prima. Voor een gezond BMI moet ik naar 78, maar dat is nooit haalbaar geweest, ook in het verleden niet.
Nu hopen dat ik in augustus als we op vakantie gaan al een paar kilo kwijt ben, zodat ik in ieder geval in mijn kleding maat 48 kan…
dinsdag 27 mei 2025 om 21:30
Noera schreef: ↑27-05-2025 14:02Ik twijfel zelf over ophogen.
Waarom zo snel omhoog?
Ik zou idd niet ophogen. Ben ook als de dood dat m'n lichaam er zo aan went dat het helemaal niets meer doet. Dan ben je verder van huis!
dinsdag 27 mei 2025 om 21:33
Wat ontzettend fijn Sok!! Heb je diabetes dat je Ozempic kreeg?
Super dat ze je zo goed gaan begeleiden, dat lees ik hier niet vaak, maar ik mis het soms wel. Vooral een diëtist om nog wel voldoende te eten en de goede voedingsstoffen binnen te krijgen (echt de omgekeerde wereld vind ik dat haha).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in