Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1454 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
madamecannibale schreef:
03-06-2025 17:26
Ik voldoe in principe aan de criteria om het vergoed te krijgen (meer dan een jaar een GLI gevolgd etc.) maar voel toch nog steeds weerstand tegen medicatie gebruiken. Ik lees hier dus even mee om jullie ervaringen mee te nemen in mijn overwegingen.
Ik zie het middel echt als een hulpmiddel en niet als een oplossing.
Je moet nog best wel 'hard' werken tijdens het nemen van GLP-1.

Als je het alleen gebruikt om (snel) af te vallen, maar je doet verder helemaal niets aan portiecontrole of een gezondere levensstijl dan komt alles er gewoon weer aan als je weer stopt.

Ik wilde een reset.
Iets wat mij helpt mijn BMI weer op een gezond level te krijgen en mij inzicht te geven over mijn eetgedrag voor dat ik begon.

Wat houd de weerstand voor jou in en waar komt het vandaan?
Het is dus niet een simpele: huppa, we doen dit even erbij.

..edit...
Ik las het even terug, maar ik bedoel het nieuwsgierig.
Felidaez schreef:
03-06-2025 17:31
Ik zie het middel echt als een hulpmiddel en niet als een oplossing.
Je moet nog best wel 'hard' werken tijdens het nemen van GLP-1.

Als je het alleen gebruikt om (snel) af te vallen, maar je doet verder helemaal niets aan portiecontrole of een gezondere levensstijl dan komt alles er gewoon weer aan als je weer stopt.

Ik wilde een reset.
Iets wat mij helpt mijn BMI weer op een gezond level te krijgen en mij inzicht te geven over mijn eetgedrag voor dat ik begon.

Wat houd de weerstand voor jou in en waar komt het vandaan?
Het is dus niet een simpele: huppa, we doen dit even erbij.

..edit...
Ik las het even terug, maar ik bedoel het nieuwsgierig.
De weerstand is voor mij vooral dat er toch in zeldzame gevallen wel ernstige bijwerkingen kunnen zijn. Dat is denk ik mijn grootste angst. Aan de andere kant kan ernstig overgewicht ook ernstige bijwerkingen hebben. Ik neem sowieso nooit zo graag medicatie.

En ergens denk ik toch ook dat ik het zelf toch ook moet kunnen. Ook al doe je het op deze manier uiteraard nog steeds zelf. In het verleden ben ik wel eens veel afgevallen en dat er een hele lange tijd afgehouden. Maar kennelijk lukt het mij niet de rest van mijn leven.
Plinkie schreef:
03-06-2025 08:29
GLI volg ik al ruim een jaar, maar volgens mij heb ik dan alsnog geen recht op vergoeding?

Mijn bmi toen ik startte was 35+, inmiddels 32. Maar geen onderliggende aandoeningen, dus volgens mij krijg ik dan geen vergoeding.

Ohja nee dan gaat het niet idd.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Als lunch Skyr met noten en fruit nemen was een goede zet. Vandaag was een makkelijkere dag :)
Plinkie schreef:
03-06-2025 20:42
Als lunch Skyr met noten en fruit nemen was een goede zet. Vandaag was een makkelijkere dag :)

Fijn Plinkie!!
madamecannibale schreef:
03-06-2025 17:48
De weerstand is voor mij vooral dat er toch in zeldzame gevallen wel ernstige bijwerkingen kunnen zijn. Dat is denk ik mijn grootste angst. Aan de andere kant kan ernstig overgewicht ook ernstige bijwerkingen hebben. Ik neem sowieso nooit zo graag medicatie.

En ergens denk ik toch ook dat ik het zelf toch ook moet kunnen. Ook al doe je het op deze manier uiteraard nog steeds zelf. In het verleden ben ik wel eens veel afgevallen en dat er een hele lange tijd afgehouden. Maar kennelijk lukt het mij niet de rest van mijn leven.
Ik begrijp de angst voor eventuele bijwerkingen voor een deel wel.

Maar dat zelf moeten kunnen vind ik vaak een lastige, heb je veel last van eetruis?
Of is dat bij jou geen issue?
Hoi allemaal! Ik lees al een aantal weken mee op dit forum en heb alles teruggelezen. Echt super fijn dat jullie allemaal je ervaringen willen delen. Het heeft mij (mede) over de streep getrokken om te gaan starten met Saxenda. Ik krijg het wel voorgeschreven, maar niet vergoed, zoals velen. Ik heb geen GLI-traject gedaan.

Ik ga denk ik na dit weekend beginnen, omdat ik dit weekend nog wat belangrijke dingen op de planning heb staan waarvoor ik me topfit wil voelen haha. Ik wilde jullie wel om advies vragen over tijdstip van injecteren. Ik namelijk last van PDS (prikkelbaar darmsyndroom) en zal daardoor waarschijnlijk wat meer last hebben van de bijwerkingen in het begin. Volgens mij prikken de meeste mensen 's ochtends, maar ik was benieuwd of er iets zinnigs te zeggen is over wanneer je dan het meeste last hebt van de bijwerkingen? Is dat direct erna? Als dat namelijk zo is, dan overweeg ik het om het 's avonds te doen, zodat ik de eventuele bijwerkingen thuis/'s nachts heb ipv bijvoorbeeld op werk. Ik hoor ook graag of er andere mensen zijn met PDS die ervaring hebben met Saxenda :).

Hoor graag of jullie hier ideeën over hebben!
Felidaez schreef:
03-06-2025 17:31

Ik quote jou nu maar ik lees vaker in dit topic iets over dat dit medicijn maar tijdelijk gebruikt wordt. Dat is niet gebruikelijk. In principe zul je dit moeten doorgebruiken (alleen bij bijv bijwerkingen wordt er wel gestopt). Dit artikel zegt het wel goed:
https://www.ntvl.nl/langzaam-afbouwen-i ... agonisten/
[...]het behouden van een gezond gewicht een levenslang proces is wat met medicatie onderhouden moet worden, net zoals bijvoorbeeld een hoge bloeddruk.
Coffee is never my cup of tea
Maan0987 schreef:
04-06-2025 11:59
Hoi allemaal! Ik lees al een aantal weken mee op dit forum en heb alles teruggelezen. Echt super fijn dat jullie allemaal je ervaringen willen delen. Het heeft mij (mede) over de streep getrokken om te gaan starten met Saxenda. Ik krijg het wel voorgeschreven, maar niet vergoed, zoals velen. Ik heb geen GLI-traject gedaan.

Ik ga denk ik na dit weekend beginnen, omdat ik dit weekend nog wat belangrijke dingen op de planning heb staan waarvoor ik me topfit wil voelen haha. Ik wilde jullie wel om advies vragen over tijdstip van injecteren. Ik namelijk last van PDS (prikkelbaar darmsyndroom) en zal daardoor waarschijnlijk wat meer last hebben van de bijwerkingen in het begin. Volgens mij prikken de meeste mensen 's ochtends, maar ik was benieuwd of er iets zinnigs te zeggen is over wanneer je dan het meeste last hebt van de bijwerkingen? Is dat direct erna? Als dat namelijk zo is, dan overweeg ik het om het 's avonds te doen, zodat ik de eventuele bijwerkingen thuis/'s nachts heb ipv bijvoorbeeld op werk. Ik hoor ook graag of er andere mensen zijn met PDS die ervaring hebben met Saxenda :).

Hoi, ik heb niet officieel PDS, maar wel veel symptomen daarvan. Mijn darmen zijn compleet stilgevallen door Saxenda. Waar ik eerst vaak moest rennen na het eten, kan ik nu vaak dagen niet. Ik heb zakjes met spul van de huisarts en af en toe neem ik iets met lactose, dat werkt ook goed bij mij..
Verder heb ik alleen de eerste 3 a 4 weken bijwerkingen gehad in de vorm van misselijk/ licht in het hoofd. Heb regelmatig dextro genomen, dat hielp goed tegen het 'tollen'. Maar daarna geen bijwerkingen meer gehad. Ik prik vanaf het begin s ochtends.
Marianneke schreef:
04-06-2025 12:35
Ik quote jou nu maar ik lees vaker in dit topic iets over dat dit medicijn maar tijdelijk gebruikt wordt. Dat is niet gebruikelijk. In principe zul je dit moeten doorgebruiken (alleen bij bijv bijwerkingen wordt er wel gestopt). Dit artikel zegt het wel goed:
https://www.ntvl.nl/langzaam-afbouwen-i ... agonisten/
[...]het behouden van een gezond gewicht een levenslang proces is wat met medicatie onderhouden moet worden, net zoals bijvoorbeeld een hoge bloeddruk.
Ik lees ook van deze artikelen, maar er staat nooit bij waarom mensen weer aankomen, alleen maar dat het gebeurt.

Komt dat omdat ze weer net zo gaan eten als voor het gebruik van het middel?
Ik lees heel veel dat mensen dat doen, dus gek is het niet als ze dan weer aankomen.

Gebruiken de mensen het middel alleen om af te vallen door hongeronderdrukking of werken ze ook aan een leefstijlverandering en portie controle die vol te houden is voor de rest van hun leven?

Ik vind die artikelen dus onvolledig.

De combinatie van een reset door het middel en leefstijlverandering lijkt mij toch wel een goede sleutel tot blijvend succes.
Maar ik ben natuurlijk geen onderzoeker of expert op dat gebied.

Ik lees op heel veel Amerikaanse fora over GLP-1 en ervaringen waar maar een klein gedeelte ook daadwerkelijk tegelijk de leefstijl aanpakt.
Veel mensen eten nog net zo slecht, maar gewoon minder.

Ik ben nog steeds van mening dat het een heel fijn middel is, maar dat je nog steeds zelf heel hard aan het werk moet.
felidaez wijzigde dit bericht op 04-06-2025 13:58
1.06% gewijzigd
madamecannibale schreef:
03-06-2025 17:48
Dit had mijn verhaal kunnen zijn; ik herken het. Inclusief het wel afgevallen zijn en het lang volgehouden hebben. Het heeft mij ook lang tegengehouden om te starten. Maar vandaag komen mijn drie pennen met Mounjaro (ik ga het eerst drie maanden proberen). Het is voor mij een worsteling, veel eetonrust en ik ben gewoon écht niet gelukkig met mijn gewicht. Het was óf accepteren óf er iets aan doen. En ik heb voor het laatste gekozen.
Felidaez schreef:
04-06-2025 13:19
Ik lees ook van deze artikelen, maar er staat nooit bij waarom mensen weer aankomen, alleen maar dat het gebeurt.

Ik lees heel veel dat mensen dat doen, dus gek is het niet als ze dan weer aankomen.

Gebruiken de mensen het middel alleen om af te vallen door hongeronderdrukking of werken ze ook aan een leefstijlverandering en portie controle die vol te houden is voor de rest van hun leven?

Ik vind die artikelen dus onvolledig, ook al snap ik de logica erachter.

De combinatie van een reset door het middel en leefstijlverandering lijkt mij toch wel een goede sleutel tot blijvend succes.

Ik lees op heel veel Amerikaanse fora over GLP-1 en ervaringen waar maar een klein gedeelte ook daadwerkelijk tegelijk de leefstijl aanpakt.

Ik ben nog steeds van mening dat het een heel fijn middel is, maar dat je nog steeds zelf heel hard aan het werk moet.
Dat denk ik dus ook. Het is geen wondermiddel. Want ook met deze medicijnen én teveel eten ga je niet afvallen. Ik heb me erbij neergelegd dat ik levenslang op mijn gewicht moet letten. Er zijn ergere dingen denk ik dan. Volgens mij was jij ook degene die eerder schreef het te zien als een soort reset. Hulp om op een goed gewicht te komen en het daarna weer zelf blijvend onderhouden.

Er zijn ook mensen die na een maagverkleining of andersoortige ingrepen weer aankomen. Uiteindelijk komt het in de basis - en een enkele uitzondering daargelaten - neer op minder calorieën innemen dan je verbrandt. Ik denk oprecht dat dit mij gaat lukken als ik straks weer op een gewicht ben waar ik tevreden mee ben. Die weg is alleen nu zo lang dat het ik het lastig vind om vol te houden en door te zetten. Ik zie Mounjaro dan ook als een ondersteuning om daar te komen. De tijd gaat het leren.
Felidaez schreef:
04-06-2025 13:19

Ik vind die artikelen dus onvolledig.

Dat linkje van mij is van het Nederlands Tijdschrift voor Leefstijlgeneeskunde. Die beweging is (olv Liesbeth van Rossem) heel erg voor het aanpassen van de leefstijl en daardoor minder medicatie gebruiken (medicatie tegen bijv diabetes type II of hoge bloeddruk) en juist binnen deze groep geneeskundigen wordt dus gezegd, zoals je in het linkje las, dat GLP1-agonisten (in een zo laag mogelijke dosis) gebruikt moet blijven worden.
Obesitas is een ziekte die een behandeling behoeft. Een behandeling die verder gaat dan leefstijlaanpassing, wil je blijvend resultaat.

En ja, tijdens het gebruik van dit middel moet je zelf ook aan de slag, namelijk anders eten dan voorheen. Gelukkig helpen deze medicijnen daar goed bij, maar het is heel moeilijk om dat anders eten te blijven volhouden na stoppen met de medicatie. Omdat de eetruis gewoon terugkomt. En omdat je na succesvol afvallen veel minder kunt eten om op gewicht te blijven dan iemand die hetzelfde weegt maar nooit obesitas heeft gehad.
We zijn het dus grotendeels eens.

Ik denk dat het sowieso heel erg zou schelen als artsen zich zouden inlezen in Obesitas als ziekte en dus ook het gebruik en de voordelen van een GLP-1 medicatie.

Ik vind de houding tegen mensen met obesitas die geen diabetes (2) hebben nog erg star.

Daarbij denk ik ook dat het eens zaak is om naar de voedselindustrie te kijken, maar dat terzijde.

Maar goed, ik kom erop terug over een jaartje.
Zoals het er nu uit ziet zal mijn laatste dosis ergens in augustus zijn en daarna wil ik gaan kijken hoe het gaat zonder (lage) dosis.
Felidaez schreef:
04-06-2025 14:31
We zijn het dus grotendeels eens.

Ik denk dat het sowieso heel erg zou schelen als artsen zich zouden inlezen in Obesitas als ziekte en dus ook het gebruik en de voordelen van een GLP-1 medicatie.

Ik vind de houding tegen mensen met obesitas die geen diabetes (2) hebben nog erg star.

Daarbij denk ik ook dat het eens zaak is om naar de voedselindustrie te kijken, maar dat terzijde.

Maar goed, ik kom erop terug over een jaartje.
Zoals het er nu uit ziet zal mijn laatste dosis ergens in augustus zijn en daarna wil ik gaan kijken hoe het gaat zonder (lage) dosis.

Jazeker zijn we het eens, ik plaatste alleen een waarschuwing dat je (in overdrachtelijke zin, dus jij en anderen) er rekening mee moet houden dat het moeilijk is om het gewichtsverlies te blijven behouden na stoppen met de medicatie.

Ik hoop dat het je lukt. Je bouwt wel in dosis af voor je gaat stoppen, zoals in mijn link werd gezegd? Dat verlaagt het risico op terugval.

Ik hoop (en verwacht) dat deze medicatie over een paar jaar voor iedereen met obesitas wordt vergoed. De gezondheidswinst is namelijk groot, en ook de besparing in kosten mbt de gezondheidszorg later.
marianneke wijzigde dit bericht op 04-06-2025 14:38
10.44% gewijzigd
Ja, over 2 weken begin ik met afbouwen.
Marianneke schreef:
04-06-2025 14:10
En omdat je na succesvol afvallen veel minder kunt eten om op gewicht te blijven dan iemand die hetzelfde weegt maar nooit obesitas heeft gehad.

Dit vind ik dus zo misselijk hè. Mijn huisarts vertelde me dit en ik dacht zie je wel! Mij gebeurde dit ook en ik snapte niet hoe ik weer aankwam maar hetzelfde at. Echt gemeen.
Maan0987 schreef:
04-06-2025 11:59

Bij Mounjaro voel ik de effecten pas na een aantal uur. Dus als ik in de ochtend spuit dan is de onderdrukking van honger en eventuele misselijkheid (wat ik soms heb) pas in de loop van de avond.
louise1 schreef:
02-06-2025 23:48
Mag ik vragen waar je dit besteld hebt? Is het voorgeschreven door je arts of via een kliniek? Klinkt nu alsof je het heel simpel via bol.com besteld hebt 😉
Geprobeerd een prive bericht te sturen maar lukt niet
Happy07 schreef:
04-06-2025 13:56
Dit had mijn verhaal kunnen zijn; ik herken het. Inclusief het wel afgevallen zijn en het lang volgehouden hebben. Het heeft mij ook lang tegengehouden om te starten. Maar vandaag komen mijn drie pennen met Mounjaro (ik ga het eerst drie maanden proberen). Het is voor mij een worsteling, veel eetonrust en ik ben gewoon écht niet gelukkig met mijn gewicht. Het was óf accepteren óf er iets aan doen. En ik heb voor het laatste gekozen.
Welke pennen heb je besteld? Weet je hoeveel klikken je moet draaien voor de juiste hoeveelheid mg?
Saelle1 schreef:
04-06-2025 14:52
Bij Mounjaro voel ik de effecten pas na een aantal uur. Dus als ik in de ochtend spuit dan is de onderdrukking van honger en eventuele misselijkheid (wat ik soms heb) pas in de loop van de avond.
Ik merk het effect bijna direct bij mounjaro.
Anderen pas na 4-6 weken. Er valt niet zoveel over te zeggen
Cliopatra schreef:
04-06-2025 17:08
Welke pennen heb je besteld? Weet je hoeveel klikken je moet draaien voor de juiste hoeveelheid mg?
Ik heb 3 pennen in oplopende sterkte: 2,5, dan 5 en dan 7,5. Elke pen bevat 4 doses. Ik heb een filmpje gezien hoe ik moet draaien en ontluchten en dat soort dingen. Zal eerst wel even gedoe zijn maar ik hoop dat het snel went.
Als je goed afvalt, kun je op 2,5mg blijven. Ik doe dat al een tijdje. Dat kan ook als je een 5mg of 7,5mg pen gebruikt.
Microdosing.
Felidaez schreef:
04-06-2025 19:46
Microdosing.
Dit is wat de arts mij adviseert. Niet ophogen zolang je goed afvalt en geen foodnoise ervaart.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven