Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1431 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Purrmaid schreef:
05-06-2025 10:28
Maar die €60 gaat over Saxenda. En dat is een kloppende prijs.
Ik betaalde iets minder zelfs. €240 per 5 pennen.
Ik betaal 252 en daar komen dan de naalden nog op.
Happy07 schreef:
05-06-2025 11:40
Maar de pen is toch maar beperkte tijd houdbaar? Ze adviseren om 'm na 30 dagen weg te gooien, ook als er nog wat in zit. Of is dat onzin en gewoon bedoeld om zoveel mogelijk pennen te verkopen?
Als je Mounjara in de koelkast bewaard blijft ie veel langer goed.
Die 30 dagen geldt voor ongekoeld.
girasole3 schreef:
05-06-2025 11:46
Als je Mounjara in de koelkast bewaard blijft ie veel langer goed.
Die 30 dagen geldt voor ongekoeld.
Dank je, dan zit ik goed. Ligt in de koelkast. Ik kijk de komende weken hoe het gaat op die 2,5.
Purrmaid schreef:
05-06-2025 10:48
Bij mij doet het weinig tot niks meer.

En ik zou er zo graag nog 5 kilo af willen maar niet meer met Saxenda. Jammer van de overgebleven pennen.
Kunt ze zeker niet terugbrengen naar de apotheek?
Flashy schreef:
05-06-2025 11:44
Ik betaal 252 en daar komen dan de naalden nog op.

Ook zo'n €50 per pen dus. Die €60 van Marloesje76 is dus zelfs aan de hoge kant :biggrin:
TAFKAPML
Plinkie schreef:
05-06-2025 12:02
Kunt ze zeker niet terugbrengen naar de apotheek?

Ja dat kan wel maar dan gooien ze ze weg en ik krijg geen geld terug :proud:

Misschien dat ik over een poosje ga micro doseren. Kijken of het iets van de ruis wegneemt zonder de bijwerkingen. Eerst mijn darmen maar weer op gang laten komen.
TAFKAPML
Felidaez schreef:
05-06-2025 09:16
Ja, voor 2,5mg betaalde is iets van €225 per pen.

Gek is dat ik vorige maand voor 5mg €281 betaalde en deze keer €270.

Dat is logisch, de eerste keer is het tarief voor de apotheek hoger dan de volgende keer
Coffee is never my cup of tea
Als je hogere doseringen spuit kost een spuit van Mounjaro net iets meer dan lagere doseringen.
Bij Saxenda is er maar 1 pen, die je dus sneller leegspuit als je hogere doseringen nodig hebt. Ik denk dat bij hoge doseringen Mounjaro voordeliger is.
Vandaar ook dat Plinkie schreef ivm kosten liever bij een lage dosering te blijven. Er zit 18mg in een pen, kom je op de hoogste dosering (3 mg) dan doe je maar 6 dagen met een pen. In de laagste dosering een maand.

sorry: ik ben mosterd
Marianneke schreef:
05-06-2025 12:51
Dat is logisch, de eerste keer is het tarief voor de apotheek hoger dan de volgende keer
Kan je dat uitleggen?
Daar begrijp ik echt niets van.
Ja, nu je het zegt. Een doosje van 5 had mij 260 euro gekost (52 euro per pen), maar betaalde nu voor 1 pen 64 of 67 euro (weet niet precies meer).
Dat zal dat uitgiftetarief zijn geweest :)
Felidaez schreef:
05-06-2025 13:11
Kan je dat uitleggen?

De apotheek werkt niet voor niets. Eerste uitgifte van een medicijn is altijd duurder dan vervolg/herhaalmedicatie.

De kosten bij een apotheek kunnen variëren, afhankelijk van het soort dienst en het recept. Er zijn terhandstellingskosten (ook wel uitgiftetarief genoemd) die je betaalt voor de service van de apotheek, naast de kosten van de medicijnen zelf.

Terhandstellingskosten:
Standaard uitgifte: 6-7 euro.*
Eerste uitgifte: 12-15 euro.
Apotheekbereiding (regulier): 18-21 euro.
Bijzondere apotheekbereiding: 90-120 euro.
Uitgifte buiten kantoortijden: 35-45 euro.

Andere kosten:
Begeleidingsgesprek: 6 euro (bovenop de uitgiftetarief).
purrmaid wijzigde dit bericht op 05-06-2025 13:33
Reden: de werkelijke bedragen verschillen en kun je vinden op de website van je eigen apotheek
0.06% gewijzigd
TAFKAPML
Felidaez schreef:
05-06-2025 13:11
Kan je dat uitleggen?

Zie ook https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apo ... n-apotheek
marianneke wijzigde dit bericht op 09-06-2025 19:43
54.74% gewijzigd
Ik wist natuurlijk dat ik moest betalen voor de apotheek en hun diensten.

Ik stond er alleen niet bij stil dat een herhaalrecept minder kosten met zich mee brengt.

Bedankt voor de uitleg.
Purrmaid schreef:
05-06-2025 13:23
De apotheek werkt niet voor niets. Eerste uitgifte van een medicijn is altijd duurder dan vervolg/herhaalmedicatie.

De kosten bij een apotheek kunnen variëren, afhankelijk van het soort dienst en het recept. Er zijn terhandstellingskosten (ook wel uitgiftetarief genoemd) die je betaalt voor de service van de apotheek, naast de kosten van de medicijnen zelf.

Terhandstellingskosten:
Standaard uitgifte: 6-7 euro.
Eerste uitgifte: 12-15 euro.
Apotheekbereiding (regulier): 18-21 euro.
Bijzondere apotheekbereiding: 90-120 euro.
Uitgifte buiten kantoortijden: 35-45 euro.

Andere kosten:
Begeleidingsgesprek: 6 euro (bovenop de uitgiftetarief).

Deze bedragen zijn achterhaald, inmiddels liggen de tarieven iets hoger dan in 2020.
Marianneke schreef:
05-06-2025 13:26
Deze bedragen zijn achterhaald, inmiddels liggen de tarieven iets hoger dan in 2020.

Wat jij wilt. Het gaat om de uitleg toch. En bij iedere apotheek zijn de bedragen anders.
TAFKAPML
De exacte bedragen staan op de website van je apotheek.
TAFKAPML
Happy07 schreef:
05-06-2025 11:40
Maar de pen is toch maar beperkte tijd houdbaar? Ze adviseren om 'm na 30 dagen weg te gooien, ook als er nog wat in zit. Of is dat onzin en gewoon bedoeld om zoveel mogelijk pennen te verkopen?
Volgens mijn arts kan ik het gewoon in de koelkast bewaren. Zonder naald uiteraard.
Ik heb nu een 15mg pen besteld.
cliopatra wijzigde dit bericht op 05-06-2025 13:56
4.36% gewijzigd
Happy07 schreef:
05-06-2025 11:43
Ik heb gisteravond mijn eerste prik gezet: Mounjaro 2,5. Mijn gevoel kan ik het best omschrijven als niet helemaal lekker. Maar echt misselijk ben ik niet. Heel lichtjes wat hoofdpijn maar dat kan ook zomaar van mijn korte nacht slaap komen. Wel een vol gevoel en totaal geen behoefte aan eten. Dat is fijn én vreemd.
Hoofdpijn is een bekende bijwerking. Zelf ben ik erg moe.
Bizar he, dat je gewoon geen trek in eten hebt?
De dag voordat ik weer moet prikken, doe ik wel op wilskracht. Dan is het lastiger.
Felidaez schreef:
05-06-2025 10:48
Dank voor de uitleg.

Mounjaro werkt inderdaad anders.
Niet helemaal. Ik heb een 15mg pen besteld en prik 2,5mg. Daar kan ik dus 24 weken mee doen, als ik op deze dosis blijf. Als ik 15 zou prikken, doe ik er 4 weken mee.
Cliopatra schreef:
05-06-2025 13:59
Niet helemaal. Ik heb een 15mg pen besteld en prik 2,5mg. Daar kan ik dus 24 weken mee doen, als ik op deze dosis blijf. Als ik 15 zou prikken, doe ik er 4 weken mee.
Ja, maar dat is niet gebruikelijk.
Volgens de gebruiksaanwijzing, als je elke week het aantal mg prikt wat er op de verpakking staat, doe je er dus 4 keer mee.
Cliopatra schreef:
05-06-2025 13:52
Volgens mijn arts kan ik het gewoon in de koelkast bewaren. Zonder naald uiteraard.
Ik heb nu een 15mg pen besteld.
Dat is goed om te weten, dank je wel.
Cliopatra schreef:
05-06-2025 13:54
Hoofdpijn is een bekende bijwerking. Zelf ben ik erg moe.
Bizar he, dat je gewoon geen trek in eten hebt?
De dag voordat ik weer moet prikken, doe ik wel op wilskracht. Dan is het lastiger.
Ik vind het echt heel bizar ja. En gewoon direct de volgende dag al o_o De arts die ik heb gesproken adviseerde ook om - ook als ik geen zin heb - toch 3x per dag te blijven eten. Afvallen kan ook té snel gaan en dat is niet de bedoeling.

Ben ook heel benieuwd hoe het volgende week dinsdagavond/woensdag gaat. Had jij dat ook als je een hogere dosis prikte of heb je dat nog niet gedaan omdat het gewoon goed gaat op 2,5?
Ik heb 8 weken op 2,5 gezeten en daarna verhoogd.

Mijn hongereonderdrukking is de eerste dagen tot dag 4-5 het hoogste.

En zeker blijven eten. Ik vond dat lastig dus ik ben op een gegeven moment shakes gaan maken met yoghurt, fruit en proteine poeder.
Felidaez schreef:
05-06-2025 14:09
Ja, maar dat is niet gebruikelijk.
Volgens de gebruiksaanwijzing, als je elke week het aantal mg prikt wat er op de verpakking staat, doe je er dus 4 keer mee.
Bij yazen is dat standaard. Je start daar altijd met een 5mg pen en prikt 2,5mg. En ophogen alleen als je niet voldoende afvalt of veel trek/foodnoise ervaart. Na de 5mg pen krijg je standaard de 15mg pen.
Er zijn hele schema's voor het aantal klikjes. Met de 5mg 29 klikjes en met de 15mg pen 10 klikjes.
Dit gaat allemaal in overleg met de artsen
Happy07 schreef:
05-06-2025 14:13
Ik vind het echt heel bizar ja. En gewoon direct de volgende dag al o_o De arts die ik heb gesproken adviseerde ook om - ook als ik geen zin heb - toch 3x per dag te blijven eten. Afvallen kan ook té snel gaan en dat is niet de bedoeling.

Ben ook heel benieuwd hoe het volgende week dinsdagavond/woensdag gaat. Had jij dat ook als je een hogere dosis prikte of heb je dat nog niet gedaan omdat het gewoon goed gaat op 2,5?
Ik heb nog geen andere dosis dan 2,5 geprikt. Zolang het hierop lukt, blijft ik 2,5 prikken.
Mocht je last krijgen van obstipatie dan zijn de psylliumvezels van Kruidvat een aanrader.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven