Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
maandag 1 september 2025 om 16:05
ik denk dus echt dat die net zo hard weer aankomt, zodra ze stopt met medicatie.Monsoon schreef: ↑01-09-2025 15:57Ik weet niet of het voor tv of internet is. Maar het doel erachter is reclame voor die kliniek vermoed ik..
En wat betreft de deelnemer die 5/7 kg wil afvallen. Ze heeft een gezond gewicht maar ze krijgt de kilo’s om op haar ideale gewicht te komen er niet af.. dus het is iemand die gewoon echt geen overgewicht of hoge buik omvang heeft..
Ik geloof er ook heilig in dat niet iedereen gemaakt is om hyperslank te zijn. De één is gewoon wat dikker dan de ander, omdat de één gewoon andere eetbehoeften heeft dan de ander, een ander metabolisme. Ik zie dat al bij mijn twee kinderen, vind onze prinsessen ook een schoolvoorbeeld van 'niet iedereen is hetzelfde'.
Dus als je een gezond gewicht hebt, maar eigenlijk 5kg minder wil wegen en dat lukt niet. Dan heb je vast dezelfde foodnoise als wij hebben, val je ongetwijfeld die 5 kilo af in 2 maanden ofzo. En dan? Ik betwijfel dus of het er dan af blijft.
Op zich heb ik er geen moeite mee dat je de medicatie ook voor die paar kg gebruikt. Ik vind niet dat ik er met mijn 35kg teveel meer recht op heb dan iemand met 5kg teveel. Zeker als je het zelf betaald en er geen tekort is ofzo. Maar ik twijfel wel een beetje hoe zinvol het nu echt is, voor die paar kg.
maandag 1 september 2025 om 16:25
Ja, of het voor die 5-7 kilo zinvol is weet ik ook niet; je zal altijd wel een beetje schommelen qua gewicht. En die foodnoise vind ik toch wel een moeilijk gegeven en daarmee komen we op een eerdere discussie; kun je zonder deze medicatie of zul je toch levenslang moeten blijven spuiten (of pillen nemen misschien ooit)?
Ik gaf laatst al aan dat ik de ruis steeds meer voelde en gelukkig ben ik nog niet eens op onderhoudsdosis dus kon ik verhogen maar ik vraag me wel af waar het stopt en hoe hard de ruis terugkomt nadat je afbouwt of gestopt bent. Volgens mij is daar nog niet heel veel ervaring mee want ik denk dat de hausse aan gebruikers van deze medicijnen nu ongeveer is en dat er nog niet veel mensen mee gestopt zijn of aan het afbouwen.
Ik houd er iig rekening mee dat ik ‘levenslang’ heb. Dat wil niet zeggen dat ik nu mijn eetgewoontes niet aanpak of probeer te veranderen maar jee zeg, die foodnoise is heftig. Ik vraag me af of twee jaar medicatie (of zelfs al eerder wanneer je je gezonde gewicht/omvang hebt bereikt), genoeg is om je vetgeheugen en leefstijl duurzaam aangepast te hebben. Zal de kliniek waar ik bij ben blijven voorschrijven of zich aan die voorschriften houden. Moet ik gaan jojo-en en af en aan medicatie aanvragen?
Zoals dannas schrijft; eerst andere ziekten en kwalen ontwikkelen voordat je weer medicatie krijgt? Waar ligt die grens?
Ik gaf laatst al aan dat ik de ruis steeds meer voelde en gelukkig ben ik nog niet eens op onderhoudsdosis dus kon ik verhogen maar ik vraag me wel af waar het stopt en hoe hard de ruis terugkomt nadat je afbouwt of gestopt bent. Volgens mij is daar nog niet heel veel ervaring mee want ik denk dat de hausse aan gebruikers van deze medicijnen nu ongeveer is en dat er nog niet veel mensen mee gestopt zijn of aan het afbouwen.
Ik houd er iig rekening mee dat ik ‘levenslang’ heb. Dat wil niet zeggen dat ik nu mijn eetgewoontes niet aanpak of probeer te veranderen maar jee zeg, die foodnoise is heftig. Ik vraag me af of twee jaar medicatie (of zelfs al eerder wanneer je je gezonde gewicht/omvang hebt bereikt), genoeg is om je vetgeheugen en leefstijl duurzaam aangepast te hebben. Zal de kliniek waar ik bij ben blijven voorschrijven of zich aan die voorschriften houden. Moet ik gaan jojo-en en af en aan medicatie aanvragen?
Zoals dannas schrijft; eerst andere ziekten en kwalen ontwikkelen voordat je weer medicatie krijgt? Waar ligt die grens?
Poep, wie heeft jou gescheten?
maandag 1 september 2025 om 16:45
Lastig he. Ik hoop ergens dat er nu vooral heel veel onderzoek naar gedaan wordt en dat deze medicatie een kentering in het denken over oorzaken en oplossingen is. Dus dat na jaren van 'je moet gewoon minder eten, het ligt aan jou' er toch nu wel een flinke verandering gaande is over hoe ze dit benaderen. En dat dat hopelijk zorgt voor meer investeringen in wetenschappelijk onderzoek en daarmee oplossingen.
Financieel gezien blijf ik liever niet levenslang spuiten, maar ik zit nu nog wel een beetje in de wie-dan-leeft-wie-dan-zorgt modus, want ben pas net begonnen
Financieel gezien blijf ik liever niet levenslang spuiten, maar ik zit nu nog wel een beetje in de wie-dan-leeft-wie-dan-zorgt modus, want ben pas net begonnen
maandag 1 september 2025 om 16:54
mounjaro is nieuwer dan ozempic en een ander soort geloof ik. Werking is sterker.Vesvalli schreef: ↑01-09-2025 14:29Vanwege de tekorten die er waren? Of omdat het dan voor afvallen minder goed werkt?
Mijn voorkeur ging uit naar Mounjaro maar dat prijsverschil is voor mij precies zo dat de Ozempic haalbaar is, en Mounjaro niet voor mij. Ik ga nog even twijfelen..
Wel fijn om zo veel ervaringen hier te kunnen lezen!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in