Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
zaterdag 14 juni 2025 om 13:02
En dan weet je ook niet wanneer het verstandig is om op te hogen of juist niet. Ik vind een beetje begeleiding wel prettig
Trouwens bij yazen moest ik ook bloedprikken en na een halfjaar weer
zaterdag 14 juni 2025 om 13:04
Klopt dat was ikPurrmaid schreef: ↑14-06-2025 11:44Is dat ook via een commerciële? Ik hik tegen het gesprek met huisarts aan, wil ook Mounjaro (gestopt met Saxenda)
Hier of op de vorige pagina zei iemand 24 weken met de (4x15 mg=60 mg) te doen en dat ze die in de deur van de koelkast bewaarde. Voorgeschreven door Yazen als ik me goed herinner.
Dus dan zou 12 weken zeker moeten kunnen.

Vooralsnog prik ik 2,5mg dus kan ik er 24 weken mee doen. Mocht ik gaan ophogen, gaat het sneller natuurlijk.
zaterdag 14 juni 2025 om 13:53
Dat merk je vanzelf wel... als je weer meer wil eten en het lastiger word je aan een het dieet te houden dan hoog je op. Als je last van bijwerkingen heb dan blijf je op de huidige dosis. Als je genoeg afvalt en het lekker loopt blijf je ook op de huidige dosis. Ik voel het in elk geval prima aan. Ik zit nu op 7,5mg en op dit moment is dat genoeg dus voor nu hou ik het zo.
woensdag 18 juni 2025 om 12:09
Ik ga morgen bij de huisarts vragen of ik over kan stappen naar Mounjaro, omdat Saxenda niet voor me lijkt te werken. Bovendien vind ik dagelijks prikken echt niet fijn. Mijn buik jeukt als een gek.
Als het via de huisarts niet kan, ga ik verder kijken bij Yazen. Hoe zit dat qua kosten? Je betaalt een soort abonnement per maand en dan de medicatie er nog bij?
Als het via de huisarts niet kan, ga ik verder kijken bij Yazen. Hoe zit dat qua kosten? Je betaalt een soort abonnement per maand en dan de medicatie er nog bij?
woensdag 18 juni 2025 om 13:35
Heel veel sterkte! Ik hoop dat het je lukt. Ik ben zelf met een gastric bypass 40 kg afgevallen, en ik ben nu een ander mens met een ander leven. Trouwens echt heel stom dat je huisarts niet meewerkt. Die GLI eis slaat nergens op. Heb nog nooit gehoord dat daar een aanzienlijk aantal deelnemers door afvalt. Overgewicht is ongezond en zomaar ff zelf veel kilo’s afvallen is ondoenlijk (voor mij tenminste…)poldervrouw schreef: ↑18-06-2025 13:23Ik heb saxenda voorgeschreven gekregen (betaal het zelf) via de andere arts in de praktijk...
ik kan volgende week starten. Ik hoop een kilo per week kwijt te raken
Nog tips en trucs ?

woensdag 18 juni 2025 om 13:39
Maria1905 schreef: ↑18-06-2025 13:35Heel veel sterkte! Ik hoop dat het je lukt. Ik ben zelf met een gastric bypass 40 kg afgevallen, en ik ben nu een ander mens met een ander leven. Trouwens echt heel stom dat je huisarts niet meewerkt. Die GLI eis slaat nergens op. Heb nog nooit gehoord dat daar een aanzienlijk aantal deelnemers door afvalt. Overgewicht is ongezond en zomaar ff zelf veel kilo’s afvallen is ondoenlijk (voor mij tenminste…)
Die GLI eis kan de huisarts niets aan doen.

woensdag 18 juni 2025 om 13:40
poldervrouw schreef: ↑18-06-2025 13:23Ik heb saxenda voorgeschreven gekregen (betaal het zelf) via de andere arts in de praktijk...
Nog tips en trucs ?
Mooi dat het toch gelukt is!
Heel veel water drinken en vezels eten. Anders raak je verstopt.
En zorg voor rennies, in de opbouw is de kans groot dat je last van maagzuur krijgt.
woensdag 18 juni 2025 om 13:58
Heb je besproken of je moet opbouwen? Ik heb met de HA afgesproken dat ik het zelf aanvoel. Zit nog steeds op de laagste.poldervrouw schreef: ↑18-06-2025 13:23Ik heb saxenda voorgeschreven gekregen (betaal het zelf) via de andere arts in de praktijk...
Nog tips en trucs ?

woensdag 18 juni 2025 om 16:02
poldervrouw schreef: ↑18-06-2025 14:33Nee. Ik moet het zelf aanvoelen. Verder weinig begeleiding. 1 x prikles en dat is het.
Dat is 1x prikles meer dan ik
woensdag 18 juni 2025 om 17:51
poldervrouw schreef: ↑18-06-2025 13:23Ik heb saxenda voorgeschreven gekregen (betaal het zelf) via de andere arts in de praktijk...
Nog tips en trucs ?
Oef das wel veel hoor, kg per week.
Tip: let op dat je wel genoeg eet, kun je online uitrekenen hoeveel calorieën je nodig hebt.
Tip 2: Hoog pas op als de eetruis terug komt, ik zou zeker niet het reguliere opbouw schema volgen.
Tip 3: halve kg per week is gezonder afvallen.
Succes!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
donderdag 19 juni 2025 om 13:52
Huisarts gesproken, ze gaat navraag doen over Mounjaro, want er was ‘iets’ mee. Begin volgende week hoor ik meer.
Mijn Saxenda is op en ik heb ook besloten ermee te stoppen. Het doet niet genoeg voor me en mijn buik jeukt, is rood en met gezwollen plekjes. En ik vind het ook gewoon zonde om weer een hoop geld te besteden, terwijl het weinig voor me doet.
Komende dagen bewust zijn van het hongergevoel én proberen of ik ‘er mee kan leven’. Dat het aanwezig is, maar dat ik er niks mee ‘hoef’, omdat ik heus niet zal verhongeren.
Dat is uiteindelijk sowieso wat ik wil. Leren leven met het hongergevoel. Maar ik denk dat dat makkelijker gaat als ik alleen maar op gewicht hoef te blijven met nog 20 kilo eraf, dan dat ik mét hongergevoel óók nog 20 kilo moet afvallen.
Dus ik hoop dat ik begin komende week groen licht krijg.
Mijn Saxenda is op en ik heb ook besloten ermee te stoppen. Het doet niet genoeg voor me en mijn buik jeukt, is rood en met gezwollen plekjes. En ik vind het ook gewoon zonde om weer een hoop geld te besteden, terwijl het weinig voor me doet.
Komende dagen bewust zijn van het hongergevoel én proberen of ik ‘er mee kan leven’. Dat het aanwezig is, maar dat ik er niks mee ‘hoef’, omdat ik heus niet zal verhongeren.
Dat is uiteindelijk sowieso wat ik wil. Leren leven met het hongergevoel. Maar ik denk dat dat makkelijker gaat als ik alleen maar op gewicht hoef te blijven met nog 20 kilo eraf, dan dat ik mét hongergevoel óók nog 20 kilo moet afvallen.
Dus ik hoop dat ik begin komende week groen licht krijg.
plinkie wijzigde dit bericht op 19-06-2025 13:52
Reden: Typfoutje
Reden: Typfoutje
0.12% gewijzigd
donderdag 19 juni 2025 om 18:09
Wat is dat dan?
Ik gebruik wel proteinepoeder, maar duur?
Ligt er een beetje aan, je moet wel goed kijken, want veel merken die proteine op de verpakking gooien, gebruiken ook belachelijk veel suiker.
Ik vind het ook lastig om in de ochtend te eten, ik pak yoghurt, een (bevroren) banaan en rood fruit met een schep proteine poeder.
Deze heeft prima macro's.
https://www.dirk.nl/boodschappen/voorra ... rry/112445
Gaat prima.
En nee, ik richt mij niet op de maaltijdvervangers.
Ik wil juist mijn leefstijl aanpassen en die vervangers gaan mij niet helpen omdat ik dat niet mijn hele leven ga eten.
Ik eet wel eens een barebell of proteinereep van de AH voor de lekker.
Voordeel zijn de proteine en de redelijk ok ingredienten.
Deze vind ik ook fijn, ik gebruik sowieso veel meer water dan is aangegeven. Ik zie dit niet als een maaltijdvervanger maar een extra boost voor de proteine.
https://www.lidl.nl/p/healthy-fit-clear ... /p10014037
donderdag 19 juni 2025 om 19:25
Ik neem ook geen maaltijdvervangers, ik vind gewoon eten veel te lekker. Maar dat een veel kleinere portie voldoende is en dat de snaaizin bijna niet aanwezig is, vind ik wel wonderlijk hoor!
Ik moet wel zeggen, vandaag was ‘dag 6’ en ik merk wel heel sterk dat ik deze dag veel meer honger heb dan andere dagen! Maar een kleine portie eten is dan vaak weer voldoende om een paar uur door te komen.
Ik ben trouwens 3 kilo kwijt in 2 weken op de laagste dosering en ben heel tevreden met hoe het gaat en hoe ik me voel!
Ik moet wel zeggen, vandaag was ‘dag 6’ en ik merk wel heel sterk dat ik deze dag veel meer honger heb dan andere dagen! Maar een kleine portie eten is dan vaak weer voldoende om een paar uur door te komen.
Ik ben trouwens 3 kilo kwijt in 2 weken op de laagste dosering en ben heel tevreden met hoe het gaat en hoe ik me voel!
vrijdag 20 juni 2025 om 09:24
Oh ik ben benieuwd, ik hoor meer 'gedoe' over het voorschrijven van Mourjano door huisartsen, dat die alleen Saxenda voor willen / kunnen schrijven. Ik zou wel willen weten of dat zo is en waarom dan.
Zijn hier mensen die Mourjano voorgeschreven krijgen van hun eigen huisarts?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in