Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
vrijdag 13 juni 2025 om 19:34
Na heel veel gesprekken wil mijn huisarts het niet aanvragen zodat ik Saxenda vergoed kan krijgen. Het feit dat ik geen GLI heb gevolgd (heb ik wel in 2015 toen heette het nog niet zo en was gli sowieso nog geen ding) was voor haar belangrijk. Ik geloof sowieso niet in GLI, het is ook bewezen dat het niet werkt dus waarom mijn tijd verspillen..
Dus was het een harde nee.
Heb aangeboden om een online versie van GLI te volgens tijdens de medicatie maar ook daar wilde ze niet in mee
Ik heb een bmi van 37 en gebruik medicatie voor mijn hart problemen, vermoeden van slaap apneu en nog steeds een harde nee
Ik ben moe gestreden en sta op het punt op om het dan maar ergens online te kopen. Achterlijke GLI eis .
Waar kan je prijzen vinden wat zoiets moet kosten en welke klinieken zijn aan te bevelen ?
Heb aangeboden om een online versie van GLI te volgens tijdens de medicatie maar ook daar wilde ze niet in mee

Ik heb een bmi van 37 en gebruik medicatie voor mijn hart problemen, vermoeden van slaap apneu en nog steeds een harde nee
Ik ben moe gestreden en sta op het punt op om het dan maar ergens online te kopen. Achterlijke GLI eis .
Waar kan je prijzen vinden wat zoiets moet kosten en welke klinieken zijn aan te bevelen ?
vrijdag 13 juni 2025 om 19:38
Zo ging het bij mij ook. BMI van 42 was niet genoeg. Ik mocht ook geen GLI doen van hem.poldervrouw schreef: ↑13-06-2025 19:34Na heel veel gesprekken wil mijn huisarts het niet aanvragen zodat ik Saxenda vergoed kan krijgen. Het feit dat ik geen GLI heb gevolgd (heb ik wel in 2015 toen heette het nog niet zo en was gli sowieso nog geen ding) en ik geloof er sowieso niet in, het is ook bewezen dat het niet werkt dus waarom mijn tijd verspillen..
Ik heb een bmi van 37 en gebruik medicatie voor mijn hart problemen...
Ben echt blij dat ik zelf het heft in handen heb genomen.
vrijdag 13 juni 2025 om 19:46

vrijdag 13 juni 2025 om 19:51
@poldervrouw, wat stom en frustrerend! Je klinkt als de 'perfecte' kandidaat voor medicatie...
Geen tips wat privéklinieken betreft, maar probeer om de kosten laag te houden aan pennen te komen met een hogere dosering. Volgens mij kosten bijvoorbeeld bij Wegovy de pennen (met 4 doses) van 0,25 mg, 0,5 mg en 1,0 mg allemaal hetzelfde. Terwijl je uit een pen van 1,0 mg 16 doses van 0,25 mg zou kunnen halen of 8 doses van 0,5 mg. In plaats van 4.
Geen tips wat privéklinieken betreft, maar probeer om de kosten laag te houden aan pennen te komen met een hogere dosering. Volgens mij kosten bijvoorbeeld bij Wegovy de pennen (met 4 doses) van 0,25 mg, 0,5 mg en 1,0 mg allemaal hetzelfde. Terwijl je uit een pen van 1,0 mg 16 doses van 0,25 mg zou kunnen halen of 8 doses van 0,5 mg. In plaats van 4.

vrijdag 13 juni 2025 om 22:19
Om het vergoed te krijgen is het volgen van GLI nu eenmaal een voorwaarde, als je geen diabetes hebt. Als jij de huisarts vraagt om een formulier in te vullen. waarin ze zegt dat jij GLI hebt gevolgd vraag je haar te liegen en te frauderen voor de zorgverzekering.
Overigens zou het me niet verbazen als die voorwaarde binnen een paar jaar komt te vervallen. Maar voor nu geldt die voorwaarde nog en dient iedere voorschrijver zich daaraan te houden.
Overigens zou het me niet verbazen als die voorwaarde binnen een paar jaar komt te vervallen. Maar voor nu geldt die voorwaarde nog en dient iedere voorschrijver zich daaraan te houden.

vrijdag 13 juni 2025 om 22:25
poldervrouw schreef: ↑13-06-2025 19:34Na heel veel gesprekken wil mijn huisarts het niet aanvragen zodat ik Saxenda vergoed kan krijgen. Het feit dat ik geen GLI heb gevolgd (heb ik wel in 2015 toen heette het nog niet zo en was gli sowieso nog geen ding) was voor haar belangrijk. Ik geloof sowieso niet in GLI, het is ook bewezen dat het niet werkt dus waarom mijn tijd verspillen..
Wil huisarts het ook niet voorschrijven zonder vergoeding.
Dat is dan iig een stuk goedkoper nog dan via de commerciële klinieken.
vrijdag 13 juni 2025 om 23:34
Nee. Ze wil helemaal niets. Ze vindt het sowieso allemaal maar onzin. Je moet het maar gewoon zelf doen. Al die rommel is niet nodig.
Ik zeg nergens dat ze moet frauderen maar theoretisch heb ik die gli allang gedaan in 2015
. Ik ben nu aan r zoeken waar ik het moet aanschaffen. En ga ik dan voor saxenda of mounajaro. Ik neig naar de laatste. Even arts zoeken die het wel voor wil schrijven zodat ze het nog iets betaalbaarder is.
Ik zeg nergens dat ze moet frauderen maar theoretisch heb ik die gli allang gedaan in 2015

vrijdag 13 juni 2025 om 23:36
Marianneke schreef: ↑13-06-2025 22:19Om het vergoed te krijgen is het volgen van GLI nu eenmaal een voorwaarde, als je geen diabetes hebt. Als jij de huisarts vraagt om een formulier in te vullen. waarin ze zegt dat jij GLI hebt gevolgd vraag je haar te liegen en te frauderen voor de zorgverzekering.
Ik weet dat het een voorwaarde is maar er zijn wel bekenden van mij die hier toch onderuit zijn gekomen. Nou anyway ik laat het los en ga op zoek naar eigen mogelijkheden

vrijdag 13 juni 2025 om 23:41
poldervrouw schreef: ↑13-06-2025 23:36Ik weet dat het een voorwaarde is maar er zijn wel bekenden van mij die hier toch onderuit zijn gekomen. Nou anyway ik laat het los en ga op zoek naar eigen mogelijkheden
Dan frauderen die bekenden (of hun huisarts). Dat moet je niet willen doen zelf.
Balen dat de huisarts niet mee wil gaan in het voorschrijven zonder vergoeding door de zorgverzekeraar.
zaterdag 14 juni 2025 om 10:42
Ik lees al een tijdje mee omdat ik in een gli traject zit, dit doe ik echt omdat het moet vanwege de evt vergoeding van de zorgverzekering. Maar begrijp ik nou goed dat je misschien met een pen van 395 euro wel 24 weken kan doen? Want dan zou ik dus de huisarts kunnen vragen om mij dit voor te schrijven en dat ik het dat zelf betaal!? Ik baal namelijk heel erg dat ik nog bijna een jaar moet wachten, vind dat echt zo zonde en voelt als “verspilde” tijd voor mij.
zaterdag 14 juni 2025 om 11:19
Mijn HA gaf aan dat Mounjaro niet mag. Dus daar zit ook nog verschil in.Not_so_perfect schreef: ↑14-06-2025 10:42Ik lees al een tijdje mee omdat ik in een gli traject zit, dit doe ik echt omdat het moet vanwege de evt vergoeding van de zorgverzekering. Maar begrijp ik nou goed dat je misschien met een pen van 395 euro wel 24 weken kan doen? Want dan zou ik dus de huisarts kunnen vragen om mij dit voor te schrijven en dat ik het dat zelf betaal!? Ik baal namelijk heel erg dat ik nog bijna een jaar moet wachten, vind dat echt zo zonde en voelt als “verspilde” tijd voor mij.

zaterdag 14 juni 2025 om 11:44
poldervrouw schreef: ↑14-06-2025 11:31Ik kan een Mounjaro pen kopen van 30 mg voor 350€. Geen idee hoe lang je daarmee doet Ik denk 12 weken als je 2,5 spuit maar kan je hem zolang open bewaren ?
Is dat ook via een commerciële? Ik hik tegen het gesprek met huisarts aan, wil ook Mounjaro (gestopt met Saxenda)
Hier of op de vorige pagina zei iemand 24 weken met de (4x15 mg=60 mg) te doen en dat ze die in de deur van de koelkast bewaarde. Voorgeschreven door Yazen als ik me goed herinner.
Dus dan zou 12 weken zeker moeten kunnen.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:02
nee geen kliniek, een persoon die betrouwbaar levertPurrmaid schreef: ↑14-06-2025 11:44Is dat ook via een commerciële? Ik hik tegen het gesprek met huisarts aan, wil ook Mounjaro (gestopt met Saxenda)
Hier of op de vorige pagina zei iemand 24 weken met de (4x15 mg=60 mg) te doen en dat ze die in de deur van de koelkast bewaarde. Voorgeschreven door Yazen als ik me goed herinner.
Dus dan zou 12 weken zeker moeten kunnen.
zaterdag 14 juni 2025 om 12:27
Dat zou ik zelf lastig vinden omdat er dan helemaal geen controle is op je lijf, bloed etc.

zaterdag 14 juni 2025 om 12:32

zaterdag 14 juni 2025 om 12:36
Mounjaro komt toch niet in een pen van 30mg?poldervrouw schreef: ↑14-06-2025 11:31Ik kan een Mounjaro pen kopen van 30 mg voor 350€. Geen idee hoe lang je daarmee doet Ik denk 12 weken als je 2,5 spuit maar kan je hem zolang open bewaren ?
Je hebt pb.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in