Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1721 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Na heel veel gesprekken wil mijn huisarts het niet aanvragen zodat ik Saxenda vergoed kan krijgen. Het feit dat ik geen GLI heb gevolgd (heb ik wel in 2015 toen heette het nog niet zo en was gli sowieso nog geen ding) was voor haar belangrijk. Ik geloof sowieso niet in GLI, het is ook bewezen dat het niet werkt dus waarom mijn tijd verspillen..

Dus was het een harde nee.

Heb aangeboden om een online versie van GLI te volgens tijdens de medicatie maar ook daar wilde ze niet in mee :(

Ik heb een bmi van 37 en gebruik medicatie voor mijn hart problemen, vermoeden van slaap apneu en nog steeds een harde nee

Ik ben moe gestreden en sta op het punt op om het dan maar ergens online te kopen. Achterlijke GLI eis .

Waar kan je prijzen vinden wat zoiets moet kosten en welke klinieken zijn aan te bevelen ?
poldervrouw schreef:
13-06-2025 19:34
Na heel veel gesprekken wil mijn huisarts het niet aanvragen zodat ik Saxenda vergoed kan krijgen. Het feit dat ik geen GLI heb gevolgd (heb ik wel in 2015 toen heette het nog niet zo en was gli sowieso nog geen ding) en ik geloof er sowieso niet in, het is ook bewezen dat het niet werkt dus waarom mijn tijd verspillen..

Heb aangeboden om een online versie van GLI te volgens tijdens de medicatie maar ook daar wilde ze niet in mee :(

Ik heb een bmi van 37 en gebruik medicatie voor mijn hart problemen...

Ik ben moe gestreden en sta op het punt op om het dan maar ergens online te kopen. Achterlijke GLI eis .
Zo ging het bij mij ook. BMI van 42 was niet genoeg. Ik mocht ook geen GLI doen van hem.
Ben echt blij dat ik zelf het heft in handen heb genomen.
Vervelend Poldervrouw.
Onetwodigital is een online huisarts die met videoconsult werkt. Dat was mijn back up voor als mijn HA niet zou meewerken. Dan is wel alleen Saxenda betaalbaar. Want die zijn via hún apotheek ietsje duurder dan via HA. Maar Ozempic enz zijn fors duurder.
@poldervrouw, wat stom en frustrerend! Je klinkt als de 'perfecte' kandidaat voor medicatie...

Geen tips wat privéklinieken betreft, maar probeer om de kosten laag te houden aan pennen te komen met een hogere dosering. Volgens mij kosten bijvoorbeeld bij Wegovy de pennen (met 4 doses) van 0,25 mg, 0,5 mg en 1,0 mg allemaal hetzelfde. Terwijl je uit een pen van 1,0 mg 16 doses van 0,25 mg zou kunnen halen of 8 doses van 0,5 mg. In plaats van 4.
Om het vergoed te krijgen is het volgen van GLI nu eenmaal een voorwaarde, als je geen diabetes hebt. Als jij de huisarts vraagt om een formulier in te vullen. waarin ze zegt dat jij GLI hebt gevolgd vraag je haar te liegen en te frauderen voor de zorgverzekering.

Overigens zou het me niet verbazen als die voorwaarde binnen een paar jaar komt te vervallen. Maar voor nu geldt die voorwaarde nog en dient iedere voorschrijver zich daaraan te houden.
poldervrouw schreef:
13-06-2025 19:34
Na heel veel gesprekken wil mijn huisarts het niet aanvragen zodat ik Saxenda vergoed kan krijgen. Het feit dat ik geen GLI heb gevolgd (heb ik wel in 2015 toen heette het nog niet zo en was gli sowieso nog geen ding) was voor haar belangrijk. Ik geloof sowieso niet in GLI, het is ook bewezen dat het niet werkt dus waarom mijn tijd verspillen..

Ik heb een bmi van 37 en gebruik medicatie voor mijn hart problemen, vermoeden van slaap apneu en nog steeds een harde nee

Waar kan je prijzen vinden wat zoiets moet kosten en welke klinieken zijn aan te bevelen ?

Wil huisarts het ook niet voorschrijven zonder vergoeding.
Dat is dan iig een stuk goedkoper nog dan via de commerciële klinieken.
Nee. Ze wil helemaal niets. Ze vindt het sowieso allemaal maar onzin. Je moet het maar gewoon zelf doen. Al die rommel is niet nodig.

Ik zeg nergens dat ze moet frauderen maar theoretisch heb ik die gli allang gedaan in 2015 ;-). Ik ben nu aan r zoeken waar ik het moet aanschaffen. En ga ik dan voor saxenda of mounajaro. Ik neig naar de laatste. Even arts zoeken die het wel voor wil schrijven zodat ze het nog iets betaalbaarder is.
Marianneke schreef:
13-06-2025 22:19
Om het vergoed te krijgen is het volgen van GLI nu eenmaal een voorwaarde, als je geen diabetes hebt. Als jij de huisarts vraagt om een formulier in te vullen. waarin ze zegt dat jij GLI hebt gevolgd vraag je haar te liegen en te frauderen voor de zorgverzekering.

Overigens zou het me niet verbazen als die voorwaarde binnen een paar jaar komt te vervallen. Maar voor nu geldt die voorwaarde nog en dient iedere voorschrijver zich daaraan te houden.

Ik weet dat het een voorwaarde is maar er zijn wel bekenden van mij die hier toch onderuit zijn gekomen. Nou anyway ik laat het los en ga op zoek naar eigen mogelijkheden
poldervrouw schreef:
13-06-2025 23:36
Ik weet dat het een voorwaarde is maar er zijn wel bekenden van mij die hier toch onderuit zijn gekomen. Nou anyway ik laat het los en ga op zoek naar eigen mogelijkheden

Dan frauderen die bekenden (of hun huisarts). Dat moet je niet willen doen zelf.

Balen dat de huisarts niet mee wil gaan in het voorschrijven zonder vergoeding door de zorgverzekeraar.
Qua commerciëlen ken ik The Body Clinic, dr Visser kliniek, Yazen.
Wij zitten bij NOK
Wat jammer dat je huisarts er zo over denkt . Die van mij zegt van het is uiteindelijk gezonder als je minder weegt. Mijn bloedwaarden zijn nu ook al verbeterd, best bijzonder eigenlijk dat ze nee zegt.
Cliopatra schreef:
12-06-2025 10:03
De 15mg pen kost 395 euro, maar het wisselt ook. Ik las dat het een paar maanden geleden 490 was.
Ik lees al een tijdje mee omdat ik in een gli traject zit, dit doe ik echt omdat het moet vanwege de evt vergoeding van de zorgverzekering. Maar begrijp ik nou goed dat je misschien met een pen van 395 euro wel 24 weken kan doen? Want dan zou ik dus de huisarts kunnen vragen om mij dit voor te schrijven en dat ik het dat zelf betaal!? Ik baal namelijk heel erg dat ik nog bijna een jaar moet wachten, vind dat echt zo zonde en voelt als “verspilde” tijd voor mij.
Not_so_perfect schreef:
14-06-2025 10:42
Ik lees al een tijdje mee omdat ik in een gli traject zit, dit doe ik echt omdat het moet vanwege de evt vergoeding van de zorgverzekering. Maar begrijp ik nou goed dat je misschien met een pen van 395 euro wel 24 weken kan doen? Want dan zou ik dus de huisarts kunnen vragen om mij dit voor te schrijven en dat ik het dat zelf betaal!? Ik baal namelijk heel erg dat ik nog bijna een jaar moet wachten, vind dat echt zo zonde en voelt als “verspilde” tijd voor mij.
Mijn HA gaf aan dat Mounjaro niet mag. Dus daar zit ook nog verschil in.
Ik kan een Mounjaro pen kopen van 30 mg voor 350€. Geen idee hoe lang je daarmee doet Ik denk 12 weken als je 2,5 spuit maar kan je hem zolang open bewaren ?
Mounjaro is sowieso lastig via huisartsen. Je valt er wel het meeste mee af
poldervrouw schreef:
14-06-2025 11:31
Ik kan een Mounjaro pen kopen van 30 mg voor 350€. Geen idee hoe lang je daarmee doet Ik denk 12 weken als je 2,5 spuit maar kan je hem zolang open bewaren ?

Is dat ook via een commerciële? Ik hik tegen het gesprek met huisarts aan, wil ook Mounjaro (gestopt met Saxenda)

Hier of op de vorige pagina zei iemand 24 weken met de (4x15 mg=60 mg) te doen en dat ze die in de deur van de koelkast bewaarde. Voorgeschreven door Yazen als ik me goed herinner.
Dus dan zou 12 weken zeker moeten kunnen.
Purrmaid schreef:
14-06-2025 11:44
Is dat ook via een commerciële? Ik hik tegen het gesprek met huisarts aan, wil ook Mounjaro (gestopt met Saxenda)

Hier of op de vorige pagina zei iemand 24 weken met de (4x15 mg=60 mg) te doen en dat ze die in de deur van de koelkast bewaarde. Voorgeschreven door Yazen als ik me goed herinner.
Dus dan zou 12 weken zeker moeten kunnen.
nee geen kliniek, een persoon die betrouwbaar levert
poldervrouw schreef:
14-06-2025 12:02
nee geen kliniek, een persoon die betrouwbaar levert
Dat zou ik zelf lastig vinden omdat er dan helemaal geen controle is op je lijf, bloed etc.
Flashy schreef:
14-06-2025 12:27
Dat zou ik zelf lastig vinden omdat er dan helemaal geen controle is op je lijf, bloed etc.

Had ik via de huisarts ook niet.

Ja telefonisch overleg of alles goed gaat enzo. Maar nooit lichamelijk onderzoek of bloed prikken.
Purrmaid schreef:
14-06-2025 12:31
Had ik via de huisarts ook niet.

Ja telefonisch overleg of alles goed gaat enzo. Maar nooit lichamelijk onderzoek of bloed prikken.
Ah ok, ik moest wel bloedprikken.
En ze kijken natuurlijk ook of het met je medicatie kan als je die hebt etc.
Flashy schreef:
14-06-2025 12:32

En ze kijken natuurlijk ook of het met je medicatie kan als je die hebt etc.

Ja dat is waar. Mijn huisarts heeft vtv overlegd met de apotheker.
poldervrouw schreef:
14-06-2025 11:31
Mounjaro komt toch niet in een pen van 30mg?

Je hebt pb.
Felidaez schreef:
14-06-2025 12:36
Mounjaro komt toch niet in een pen van 30mg?

Je hebt pb.

Het zal de pen zijn met 4 dosissen 7,5 mg.
Purrmaid schreef:
14-06-2025 12:37
Het zal de pen zijn met 4 dosissen 7,5 mg.
aha

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven