Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
zondag 6 juli 2025 om 15:34
Ja, dat weet ik. Ik weet niet waarom je het nodig vindt om dat te zeggen. Ik geef aan dat ik zou hopen en wensen dat het gedoe om deze pennen leidt tot betere begeleiding. Want eigen keuzes maken én wel medicatie willen vind ik zelf maar tot op bepaalde hoogte te verantwoorden. We kunnen ze ook gratis uitdelen bij de ingang vd supermakt. Eigen keuze of en hoe je ze gebruikt. Better safe than sorry. Maar dan zeg ik ook, alsjeblieft niet. Ik heb gemiddeld genomen niet zo'n hoge pet op van de keuzevrijheid. Zeker niet wanneer daar ook nog een wereld naast bestaat die vooral z'n stinkende best doet mensen te verleiden met slechte en verlavende middelen.
zondag 6 juli 2025 om 16:07
NomenNescio schreef: ↑06-07-2025 15:34Ja, dat weet ik. Ik weet niet waarom je het nodig vindt om dat te zeggen. Ik geef aan dat ik zou hopen en wensen dat het gedoe om deze pennen leidt tot betere begeleiding. Want eigen keuzes maken én wel medicatie willen vind ik zelf maar tot op bepaalde hoogte te verantwoorden. We kunnen ze ook gratis uitdelen bij de ingang vd supermakt. Eigen keuze of en hoe je ze gebruikt. Better safe than sorry. Maar dan zeg ik ook, alsjeblieft niet. Ik heb gemiddeld genomen niet zo'n hoge pet op van de keuzevrijheid. Zeker niet wanneer daar ook nog een wereld naast bestaat die vooral z'n stinkende best doet mensen te verleiden met slechte en verlavende middelen.
Zou het niet beter zijn als je hierover een eigen draadje start. Dit draadje gaat over ervaringen.
Ik vind dit storend tussen de echte ervaringen door. Met een eigen draadje kun je beter filosoferen over wat en hoe en hoezo.
zondag 6 juli 2025 om 16:52
Ik ben nu anderhalve week bezig (Mounjaro) en heb het idee dat ik af en toe ineens erg moe ben. Volgens mijn begeleider is het een normaal iets en heeft het te maken met het wennen aan de medicatie. Heeft iemand hier dat ook gehad? En zo ja, hoe lang heb je dit dan gehad? Ik eet en drink prima (genoeg en juiste voedingswaarden).
zondag 6 juli 2025 om 20:25
zondag 6 juli 2025 om 20:27
Ik ben ook net gestart met Mounjaro. Soms ben ik heel kort wat licht in m’n hoofd, niet heel erg. Verder geen bijwerkingen nog.Yavanna schreef: ↑06-07-2025 16:52Ik ben nu anderhalve week bezig (Mounjaro) en heb het idee dat ik af en toe ineens erg moe ben. Volgens mijn begeleider is het een normaal iets en heeft het te maken met het wennen aan de medicatie. Heeft iemand hier dat ook gehad? En zo ja, hoe lang heb je dit dan gehad? Ik eet en drink prima (genoeg en juiste voedingswaarden).
summer is a state of mind
maandag 7 juli 2025 om 01:12
maandag 7 juli 2025 om 01:31
maandag 7 juli 2025 om 06:17
Ik gebruik het nu ruim 2 maanden en ben vreselijk moe, de dagen na het prikken. De afgelopen dagen om 8 uur naar bed gegaan.Yavanna schreef: ↑06-07-2025 16:52Ik ben nu anderhalve week bezig (Mounjaro) en heb het idee dat ik af en toe ineens erg moe ben. Volgens mijn begeleider is het een normaal iets en heeft het te maken met het wennen aan de medicatie. Heeft iemand hier dat ook gehad? En zo ja, hoe lang heb je dit dan gehad? Ik eet en drink prima (genoeg en juiste voedingswaarden).
Ik heb nu mijn coach gevraagd of ik 2x in de week kan prikken.
maandag 7 juli 2025 om 09:11
Degene die ik heb daar zit ook 1 bij die je in geval van geen vriesvak zou kunnen vullen met ijswater.
Ik ga over 2,5 maand een rondreis maken en stap dan tijdelijk over op tabletten.
maandag 7 juli 2025 om 13:26
Ik blijf mij hierover nog steeds verbazen over yazen, dat ze het op zo een manier aanbieden. Enerzijds begrijpelijk zodat ze in hun marketinguitingen kunnen uiten met lage maandbedragen. Anderzijds onbegrijpelijk.Monsoon schreef: ↑05-07-2025 07:18Ze zijn juist heel erg transparant. Letterlijk alles is terug te vinden.
Je betaalt voor de begeleiding. Dat kan per maand, per 6 maanden of per jaar. Per maand is (uit mijn hoofd) 99 euro.
Dan betaal je voor de medicijnen. Dit is uiteraard afhankelijk van het type medicijn en de hoeveelheid.
Ik heb nu een 15 mg spuit waarmee ik een dosis van 3,75 spuit en daar zou ik zonder ophogen ongeveer 4,5 maand mee kunnen doen. Deze koste me 450 euro.
Al zou ik zelf naar een hogere dosering willen dan verstrekt de apotheek dat niet tot ik bewijs aanlever een dosering ervoor al eens gehad te hebben. Dus van 5 naar 15 mag niet, van 5 naar 7,5 dan wel.
Is volgens mij een van de bijwerkingen, die je vaak krijgt als je voedingswaarden dus niet helemaal kloppen. Kan mij ook voorstellen dat je lichaam in een soort survival modus gaat.Yavanna schreef: ↑06-07-2025 16:52Ik ben nu anderhalve week bezig (Mounjaro) en heb het idee dat ik af en toe ineens erg moe ben. Volgens mijn begeleider is het een normaal iets en heeft het te maken met het wennen aan de medicatie. Heeft iemand hier dat ook gehad? En zo ja, hoe lang heb je dit dan gehad? Ik eet en drink prima (genoeg en juiste voedingswaarden).
Zelf geen last van gehad.
Vanaf hoeveel mg ben je begonnen met duizeligheid te ervaren?Saelle1 schreef: ↑07-07-2025 01:31Ik gebruik Mounjaro nu zes maanden en qua bijwerkingen heb ik last van constipatie en duizeligheid. Dat laatste was de eerste maanden niet zo maar sinds ik een hogere dosis gebruik wel. Dat is wel vervelend.
Maar positief is dat ik nu 22kg ben afgevallen!
(En ook nog zo'n 22kg te gaan.)
maandag 7 juli 2025 om 13:36
Wat zou dan beter zijn aan 2x prikken in de week? Dat je dan niet meteen zoveel binnenkrijgt waardoor de vermoeidheid minder zou kunnen zijn?
maandag 7 juli 2025 om 13:41
Je hebt dan een meer gelijkmatige, maar wel lagere, spiegel.
Het is toch ook wel zelf uitvogelen wat bij jou want wat bij de een werkt doet niks bij een ander.
maandag 7 juli 2025 om 15:52
Vanaf 7.5mg wat ik nu voor de tweede maand gebruik. Het is ook niet constant maar bijvoorbeeld gistermorgen had ik er last van en vandaag dan weer helemaal niet terwijl ik precies hetzelfde heb gegeten/gedronken.MrMounj schreef: ↑07-07-2025 13:26Ik blijf mij hierover nog steeds verbazen over yazen, dat ze het op zo een manier aanbieden. Enerzijds begrijpelijk zodat ze in hun marketinguitingen kunnen uiten met lage maandbedragen. Anderzijds onbegrijpelijk.
Al zou ik zelf naar een hogere dosering willen dan verstrekt de apotheek dat niet tot ik bewijs aanlever een dosering ervoor al eens gehad te hebben. Dus van 5 naar 15 mag niet, van 5 naar 7,5 dan wel.
Is volgens mij een van de bijwerkingen, die je vaak krijgt als je voedingswaarden dus niet helemaal kloppen. Kan mij ook voorstellen dat je lichaam in een soort survival modus gaat.
Zelf geen last van gehad.
Vanaf hoeveel mg ben je begonnen met duizeligheid te ervaren?
maandag 7 juli 2025 om 17:27
Hoi - ik ben in de war en heb een wellicht wat domme vraag. Ik heb me aangemeld voor Yazen, de vragenlijsten ingevuld en kreeg daarop de uitnodiging voor een (nu gratis) bloedonderzoek. Mooi.
Ik lees echter op diverse fora dat je alleen in aanmerking komt als je officieel obees bent en gezondheidsproblemen hebt. Ik heb een fors te hoog BMI, maar geen obesitas en ook geen gezondsheidsproblemen. Heeft het dan wel zin dat bloedonderzoek te doen?
Ik lees echter op diverse fora dat je alleen in aanmerking komt als je officieel obees bent en gezondheidsproblemen hebt. Ik heb een fors te hoog BMI, maar geen obesitas en ook geen gezondsheidsproblemen. Heeft het dan wel zin dat bloedonderzoek te doen?
maandag 7 juli 2025 om 20:19
Nou ja daar kunnen ook gezondheidsproblemen uit naar voren komen.MissUnderstood schreef: ↑07-07-2025 17:27Hoi - ik ben in de war en heb een wellicht wat domme vraag. Ik heb me aangemeld voor Yazen, de vragenlijsten ingevuld en kreeg daarop de uitnodiging voor een (nu gratis) bloedonderzoek. Mooi.
Ik zou het altijd doen.
maandag 7 juli 2025 om 21:36
Er zijn mensen met een bmi van 27 zonder verdere klachten die daar een traject volgen.MissUnderstood schreef: ↑07-07-2025 17:27Hoi - ik ben in de war en heb een wellicht wat domme vraag. Ik heb me aangemeld voor Yazen, de vragenlijsten ingevuld en kreeg daarop de uitnodiging voor een (nu gratis) bloedonderzoek. Mooi.
Als je taille (flink meer) dan 80 is, is dat ook al een indicatie blijkbaar.
Ik zou dat bloedonderzoek sowieso doen. Er komt een uitslag en een voorstel uit. Kun je dan altijd nog kijken wat je er mee doet.
maandag 7 juli 2025 om 23:07
Ik zou zeggen test je bloeddruk (wellicht te laag?) en vraag een bloedsuikerspiegel test. Wellicht dat de medicijnen ''te goed'' werken. Anders weer een stapje terug? Misschien naar 6,25 mg door klikken te tellen (kan je 6 weken met 1 pen doen), kijken of je het dan niet meer hebt.
Kijkend naar hoe yazen ermee omgaat (op basis van de posts hier) zou ik mij geen zorgen maken, gezien je een bloedonderzoek mag doen hebben ze je eigenlijk al geaccepteerd (aanname).MissUnderstood schreef: ↑07-07-2025 17:27Hoi - ik ben in de war en heb een wellicht wat domme vraag. Ik heb me aangemeld voor Yazen, de vragenlijsten ingevuld en kreeg daarop de uitnodiging voor een (nu gratis) bloedonderzoek. Mooi.
Het is volgens mij: 27 bmi + gezondheidsklachten of 30 bmi+ (om vergoed te krijgen zijn de eisen zwaarder).
maandag 7 juli 2025 om 23:42
poldervrouw schreef: ↑07-07-2025 23:16inmiddels ruim een week op saxenda en nu opgehoogd naar 1.2 Ik heb weinig trek en kom niet aan mijn calorieën .. Ik eet gewoon t weinig (wat niet goed is ). Maar even verdiepen in gezonde extra's
Als het je niet lukt om genoeg te eten kun je misschien beter terug naar voor de ophoging. At je toen wel genoeg?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
dinsdag 8 juli 2025 om 05:55
Dat is niet waar, want ik kreeg meteen de verwijzing voor het bloedonderzoek, terwijl ik nog geen enkele vragenlijst had ingevuld.MrMounj schreef: ↑07-07-2025 23:07
Kijkend naar hoe yazen ermee omgaat (op basis van de posts hier) zou ik mij geen zorgen maken, gezien je een bloedonderzoek mag doen hebben ze je eigenlijk al geaccepteerd (aanname).
Het is volgens mij: 27 bmi + gezondheidsklachten of 30 bmi+ (om vergoed te krijgen zijn de eisen zwaarder).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in