Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy, Mounjaro - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2375 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2025 13:26
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Geke76 schreef:
05-09-2025 09:59
Inmiddels heb ik een gesprek met m'n huisarts gehad en zij werkt aan alle kanten mee. Heeft ook direct de 15 mg pen voorgeschreven toen ik uitlegde dat ik die graag wilde ivm lagere kosten. 🎉
Heb zelf gevraagd om een verwijzing naar de diëtiste, omdat ik graag wil dat iemand eens meekijkt naar wat ik binnenkrijg qua voedingsmiddelen en of het allemaal voldoende is.

Qua dosering laat ze me vrij, ze gaf aan: ik ga er vanuit dat je dat zelf prima kan inschatten omdat je verpleegkundige bent.. en bij vragen trek je wel aan de bel.

Heel fijn want nu kan ik Yazen opzeggen, scheelt toch flink in de kosten voor de 'begeleiding' vanuit daar.

Succes allemaal!
Wat super, fijn dat je huisarts hier aan mee werkt. En dat het je ook zo in de kosten scheelt op deze manier. Waren er maar meer huisartsen die zo dachten..
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb besloten me aan te melden, omdat ik volgende week ga starten met Mounjaro. Dat vind ik eerlijk gezegd best spannend… Mijn doel is om zo’n 22 kilo af te vallen naar een gezond gewicht, en ik hoop dat deze medicatie me daar een duwtje in de rug bij kan geven.
Wat me wel een beetje bezighoudt (of eerlijk gezegd: waar ik bang voor ben), is los vel. Ik zie soms foto's voorbij komen en denk dan: “Oef, zou dat bij mij ook zo zijn?” Ik ben bang dat ik dat erg lelijk ga vinden, dus ik ben op zoek naar ervaringen of tips van anderen: hoe hebben jullie dat aangepakt of voorkomen?
Ook ben ik aan het nadenken over hoe ik mijn eetpatroon het beste kan inrichten tijdens het gebruik van Mounjaro. Wat werkt voor jullie? Wat helpt om vol te houden en toch genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen?
Heb niet alles gelezen maar heb een vraag uit pure belangstelling. Gaan/moeten mensen ook krachtoefeningen gaan doen als ze ozempic of aanverwante medicatie gaan gebruiken? Lees namelijk veel berichten over gewichtsverlies wat voornamelijk bestaat uit verlies van spiermassa. Wat uiteraard logisch is als je een calorieën tekort hebt en geen krachttraining doet.
Harderwijk2021 schreef:
08-09-2025 08:41
Heb niet alles gelezen maar heb een vraag uit pure belangstelling. Gaan/moeten mensen ook krachtoefeningen gaan doen als ze ozempic of aanverwante medicatie gaan gebruiken? Lees namelijk veel berichten over gewichtsverlies wat voornamelijk bestaat uit verlies van spiermassa. Wat uiteraard logisch is als je een calorieën tekort hebt en geen krachttraining doet.
Sporten is sowieso slim als je blijvend wil afvallen en zorgen dat je lijf sterk wordt (en blijft) is altijd goed. Maar het is niet zo dat alle gewichtsverlies van niet-sportende afvallers van verlies van spiermassa komt. Tuurlijk zul je wel iets aan spiermassa inleveren als je afvalt, maar heus geen 20 kilo en dat al het vet blijft zitten waar het zit. Dat is gewoon onzin, want je gebruikt de meeste van je spieren in het dagelijkse leven. Dus 'voornamelijk' in jouw zin is gewoon niet waar.

Ik sport trouwens wel (voornamelijk kracht), maar doe dat al jaren.
redstone schreef:
08-09-2025 07:30
Hoi allemaal,
ijn doel is om zo’n 22 kilo af te vallen naar een gezond gewicht, en ik hoop dat deze medicatie me daar een duwtje in de rug bij kan geven.
Wat me wel een beetje bezighoudt (of eerlijk gezegd: waar ik bang voor ben), is los vel. Ik zie soms foto's voorbij komen en denk dan: “Oef, zou dat bij mij ook zo zijn?” Ik ben bang dat ik dat erg lelijk ga vinden, dus ik ben op zoek naar ervaringen of tips van anderen: hoe hebben jullie dat aangepakt of voorkomen?
Over los vel. Vet rekt je huid/vel op. Je huid is wel veerkrachtig, maar niet zoals elastiek. Ga er maar vanuit dat je los vel krijgt. En je kunt het nu niet meer voorkomen. Daar ben je te laat mee. Dan kun je alvast wennen aan het idee.
Wat bij mij erg hielp was het voelen van de buik, die steeds platter werd. Dat is erg kicken hoor! Dat vel is ook van mij en liever los dan vol met vet.

Er is een oplossing als je de huid/vel weg wil hebben. Namelijk een operatie. Daar mag je dan alvast voor gaan sparen. Dat wordt niet vergoed.

(Eigen ervaring: 14 jaar geleden een maagverkleining gehad. Heel veel kilo's (35) kwijt geraakt en het vel gehouden. Tja. dat is dan maar zo. Plus die platte buik bleef geweldig. Mij interesseerde die huidplooien dan ook niet meer. Tja, en toen werd ik weer dikker. Ik heb alle kilo's weer terug gevonden. Balen. Helaas het vel ging niet strakker zitten. Neen, het vet vulde wel de plooien, maar streek de huid niet glad. Het zijn dikke plooien geworden)

Dat is vel is dan toch realiteit. Het kan mee vallen of tegenvallen. Je kunt dik blijven, strak vel hebben of dunner worden, los vel hebben en merken dat alles veel makkelijker gaat. Van bewegen tot slapen. Ik was echt verbaasd hoeveel impact dat teveel vet is. Als je 35 kilo mee mag slepen, dan merk je dat niet zo. Maar als die 35 kilo weg zijn. Dan is het leven toch echt veel en veel fijner.
Tja, en nu aan mounjaro. Nu al 10 kilo weg en ik loop nu al zoveel makkelijker. Traplopen gaat zoveel fijner en zonder gehijg. Bukken, zitten, opstaan, dat alles gaat veel en veel makkelijker.
redstone schreef:
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb besloten me aan te melden, omdat ik volgende week ga starten met Mounjaro. Dat vind ik eerlijk gezegd best spannend… Mijn doel is om zo’n 22 kilo af te vallen naar een gezond gewicht, en ik hoop dat deze medicatie me daar een duwtje in de rug bij kan geven.
Ook ben ik aan het nadenken over hoe ik mijn eetpatroon het beste kan inrichten tijdens het gebruik van Mounjaro. Wat werkt voor jullie? Wat helpt om vol te houden en toch genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen?
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van je huid en hoeveel overgewicht je hebt (en hoe lang al) of je los vel gaat krijgen. De kans is aanwezig. En ja, dat is best lelijk, maar veel te dik zijn is ongezond en ontzettend vervelend op zo veel vlakken. Daar kan het nadeel van een beetje los vel (wat mij betreft) niet tegenop.

Sporten (krachttraining) helpt daarbij wel heb ik het idee. Veel water drinken. Maar die flubbeltjes op mijn buik worden nooit meer mooi en mijn benen zullen nooit meer superstrak worden. Zie je niks van, als je kleren aan hebt.

Wat voor mij werkt is 'normaal' eten: afwisselend, genoeg groenten, genoeg eiwitten. Niet doorslaan, niet te weinig eten maar wel de porties verkleinen. Ik eet met mijn gezin mee, maar dan wat minder. Gister aten we (diepvries)pizza met salade. Ik heb dan echt genoeg aan twee of drie punten in plaats van een hele pizza. Zaterdag haalde ik met een vriendin een pokebowl, die ging lang niet op (en het meeste wat er nog lag was rijst). Het mooie van deze medicatie is (en dat zul je ook merken), dat je verzadigingsgevoel anders werkt. Kleinere porties zijn gewoon voldoende dan.

Succes!
Harderwijk2021 schreef:
08-09-2025 08:41

Het is niet anders dan "gewoon" lijnen.
Ook met afvalmedicatie val je alleen af als je meer verbrandt dan je tot je neemt. Dus ja...sporten is daarbij verstandig.
Of iedereen met afvalmedicatie ook daadwerkelijk sport/krachttraining doet zal net zoiets zijn als bij mensen die lijnen zonder afvalmedicatie.
redstone schreef:
Hoi allemaal,

Ook dit is niet anders dan bij "gewoon" lijnen.
Ga je (te) hard en is je vel minder elastisch dan ga je dat zien.

Dus niet te hard gaan en blijven sporten. Goed je macro's in de gaten houden.
Ik heb net via Yazen mijn eerste mounjaro-pen betaald en die wordt zaterdag bezorgd.
Ga ik deze week de Saxenda afbouwen en dondag stoppen zodat dat uit mijn systeem is als ik de mounjaro spuit.

Ben benieuwd naar het verschil tussen de beide.
Over dat losse vel: het ligt er ook aan hoe de kilo’s overgewicht verdeeld zijn bij je denk ik. Zo zit bij mij echt zo’n beetje alles op m’n buik, en heb ik daaronder gewoon slanke benen. Als ik af ga vallen zal ik dus vooral op m’n buik echt wel slap vel krijgen. Maar zoals hierboven gezegd: daar is nu niets meer aan te doen. Nu wil ik liever slappe huid dan een veel te dikke buik.

Ik heb gisterochtend de eerste prik gezet. Ben vast veeeel te ongeduldig, maar ik merk er nog niks van. Hoe snel merkten jullie er iets van na de eerste keer prikken?
Saxenda binnen 12 uur.

Handig denk ik om bij vragen weer even te benoemen wat je gebruikt.
Ik heb alleen wat hangend vel bij mijn dijen en armen.
Toen ik het voor het eerst zag vond ik dat heel erg vervelend, nu heb ik er echt wel vrede mee.

Liever een beetje overmatig vel dan weer terug naar hoe ik was.
BeeDifferent schreef:
08-09-2025 12:57
Saxenda binnen 12 uur.

Handig denk ik om bij vragen weer even te benoemen wat je gebruikt.
Ik gebruik Ozempic!
Ozempic merkte ik meteen. Maar dat werkt voor iedereen anders. Je zit waarschijnlijk nog op de laagste dosis, dus het kan zijn dat het wat langer duurt bij je. Volgens mij staat daar gemiddeld zo'n twee weken voor ofzo?
Ja via Google lees ik zelfs dat het nog veel langer kan duren.

Maar misschien merk ik het toch wel, maar ben/was ik vooral aan het letten op bijwerkingen. Bedenk me net dat ik vandaag dus inderdaad niet echt trek heb. Had vooral misselijkheid etc verwacht maar dat heb ik niet.
Ik dacht dat ik me heeeel anders zou gaan voelen maar ik voel me hetzelfde, maar wel met minder behoefte aan eten. Eigenlijk wel fijn dus. Benieuwd hoe dit verder gaat 😊
Ja, dat is zeker fijn! Merk je niet dat de gedachte aan eten minder is geworden bijvoorbeeld?
Vesvalli schreef:
08-09-2025 14:27
Ja via Google lees ik zelfs dat het nog veel langer kan duren.

Maar misschien merk ik het toch wel, maar ben/was ik vooral aan het letten op bijwerkingen. Bedenk me net dat ik vandaag dus inderdaad niet echt trek heb. Had vooral misselijkheid etc verwacht maar dat heb ik niet.
Ik dacht dat ik me heeeel anders zou gaan voelen maar ik voel me hetzelfde, maar wel met minder behoefte aan eten. Eigenlijk wel fijn dus. Benieuwd hoe dit verder gaat 😊
kortom, je merkt er wel wat van, juist datgene wat je zou moeten merken. Wees blij dat je niet misselijk bent.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
BeeDifferent schreef:
08-09-2025 10:53
Het is niet anders dan "gewoon" lijnen.
Ook met afvalmedicatie val je alleen af als je meer verbrandt dan je tot je neemt. Dus ja...sporten is daarbij verstandig.
Of iedereen met afvalmedicatie ook daadwerkelijk sport/krachttraining doet zal net zoiets zijn als bij mensen die lijnen zonder afvalmedicatie.
Vind het wel een goed punt dat Harderwijk hier aansnijdt: krachttraining is extra belangrijk bij gebruik van GLP-1RA en GLP-1/GIPRA.
https://academic.oup.com/jcem/advance-a ... ogin=false
Kaatje_Ka schreef:
08-09-2025 15:16
Vind het wel een goed punt dat Harderwijk hier aansnijdt: krachttraining is extra belangrijk bij gebruik van GLP-1RA en GLP-1/GIPRA.
https://academic.oup.com/jcem/advance-a ... ogin=false

Ja maar algemeen bekend toch.
BeeDifferent schreef:
08-09-2025 15:59
Ja maar algemeen bekend toch.
Dat weet ik ja. Maar toch belandt ik op social media héél erg vaak in discussies met mensen die roepen "ja het kan wel verstandig zijn ,maar ik hou nou eenmaal niet van sporten/lopen/krachttraining, dus ik ga het niet doen"

Dus ik vraag me dan oprecht af of er niet een hele grote groep mensen nu naar middelen grijpt , terwijl ze een "hekel hebben aan bewegen" of "niet weten hoe ze een gezonde balans in voeding " krijgen . En die dus óók tijdens het gebruik van die middelen dat niet van plan is. En dan is het dus dweilen met de kraan open met als gevolg dat je wel gewicht verliest , maar uiteindelijk terug bent bij af mét een enorme hoeveelheid verlies van spiermassa.
harderwijk2021 wijzigde dit bericht op 08-09-2025 16:43
1.20% gewijzigd
Oprecht ja?

Ik vind het een rare vraagstelling. Op mij komt het over dat je of je even komt checken hier of we domme luie schapen zijn die alleen een prikje willen zetten.
BeeDifferent schreef:
08-09-2025 16:26
Oprecht ja?

Ik vind het een rare vraagstelling. Op mij komt het over dat je of je even komt checken hier of we domme luie schapen zijn die alleen een prikje willen zetten.
Dat mag je denken. Maar dat is dus niet zo. Ben benieuwd of dat in het begeleidingstraject zit wat bij het gebruik van die middelen hoort. Omdat ik dus gewoon wel echt vaak lees wat ik beschreef.

En je hoeft je niet aangevallen te voelen oid. Want heb het niet persoonlijk tegen jou. Is een algemene vraag.

Net zoals ik me afvraag of de begeleiding bij een GLI traject altijd wel even goed is.
Donderdagavond de eerste Wegovy spuit gezet. Vrijdagavond echt goed ziek geweest met hoofdpijn en overgeven. Hopelijk was dat eenmalig. Wel sindsdien maar heel licht misselijk, maar wel snel vol en zonder moeite gezonde keuzes maken. Ik kan gezonde keuzes maken in de eerste week van opletten wat ik eet ook, dus ergens is mijn hoofd al voorbereid op dat het de komende dagen vast fout gaat. Ik heb vandaag ook het idee dat ik al weer meer kan eten dan gister. Nog een beetje onzeker dus.
Harderwijk2021 schreef:
08-09-2025 16:22
Dat weet ik ja. Maar toch belandt ik op social media héél erg vaak in discussies met mensen die roepen "ja het kan wel verstandig zijn ,maar ik hou nou eenmaal niet van sporten/lopen/krachttraining, dus ik ga het niet doen"

Dus ik vraag me dan oprecht af of er niet een hele grote groep mensen nu naar middelen grijpt , terwijl ze een "hekel hebben aan bewegen" of "niet weten hoe ze een gezonde balans in voeding " krijgen . En die dus óók tijdens het gebruik van die middelen dat niet van plan is. En dan is het dus dweilen met de kraan open met als gevolg dat je wel gewicht verliest , maar uiteindelijk terug bent bij af mét een enorme hoeveelheid verlies van spiermassa.
Ik denk oprecht dat iedereen die een probeert af te vallen het doel heeft om dat blijvend te doen. Ik ken niemand die denkt: Ik ga de komende 3 maanden X-bedrag uitgeven om af te vallen, zodat ik daarna weer kan eten wat ik wil. Want elke afvalmethode kost geld (en tijd).
Lois schreef:
08-09-2025 21:26
Ik denk oprecht dat iedereen die een probeert af te vallen het doel heeft om dat blijvend te doen. Ik ken niemand die denkt: Ik ga de komende 3 maanden X-bedrag uitgeven om af te vallen, zodat ik daarna weer kan eten wat ik wil. Want elke afvalmethode kost geld (en tijd).
Oh dat geloof ik zeker. Dat mensen het doen met lange termijn verwachting. Daar twijfel ik niet aan.
Dat bedoel ik ook niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven