Gezondheid alle pijlers

Schildklier

10-12-2014 01:50 20 berichten
Nou, ik heb hier een tijdje terug gepost dat het niet zo goed ging met mijn gezondheid. Dat verhaal krijgt nu dus een staartje.

In het kort: Sinds dit jaar weet ik dat ik een flink B12 tekort, een flink vitamine D tekort, coeliakie en een vorm van astma heb ( ik noem het zelf aanstellerige longen: een keer een scherpe geur,etc en ik ben een week benauwd omdat ze ervan gaan ontsteken). Ik eet nu 5 maanden glutenvrij, de tekorten worden behandeld en we zijn begonnen met het behandelen van de ontstoken longen. Toch lijken mijn klachten alleen maar erger en erger te worden. Erger dan voor we alles gingen behandelen.

Na alle aanblijvende en verergerde klachten terug naar de MDL arts geweest. De hoeveelheid B12 injecties die ik krijg weer terug opgehoogd (was zelf van mening dat we te snel hadden afgebouwd en heb hier dus terug op aangedrongen). Vorige week dus die afspraak en bloed geprikt. Door de coeliakie is een boel van de niet normale waarden te verklaren (verhoogde leverwaarden, laag ijzer etc) en het meeste zien we langzaam verbetering in. De ontstekingswaarden in mijn darm zijn veel te hoog en wijzen op Crohn. Echter was nu mijn TSH 8.45 en mijn T4 vrij 16.4. TSH dus veel te hoog.

Ik ben nu dus best geschrokken. Vond dat ik al wel een lange genoeg waslijst had inmiddels. Ik ben dus opzoek naar ervaringsverhalen. is dit een beetje redelijk te behandelen? Mijn moeder heeft ook een schildklier afwijking, dus het lijkt mij een redelijk enorme kans dat ik het ook krijg met deze waarden. Ook heb ik wel alle klachten die bij subklinische hypothyreoïdie horen, maar die kunnen natuurlijk ook van een van de andere dingen komen... Hoe is hiermee om te gaan?
Alle reacties Link kopieren
b12 nooit te snel afbouwen, dat was bij mij ook fout. Voel je wel wat verbetering?

Het is trouwens ook zo dat de tekorten weer doorwerken op de schildklier.

Is de uitslag wel al besproken met je arts?

Vraag anders eens advies op het b12 tekort forum. Daar zitten ook leden met Coeliakie en schildklierproblemen.
Beginnende schildklier klachten kunnen soms met een glutenvrij dieet verminderd of zelfs opgelost worden. Maar de schildklier heeft daar wel tijd voor nodig. Zelfs bij medicatie duurt het inregelen vaak maanden of zelfs jaren. Ik zou me dus nog even niet te druk maken om die schildklier en in overleg met de arts eerst op de andere zaken blijven focussen.
Je bent pas 5 maanden bezig met je gv dieet. Heb je dat echt goed onder controle? Kruisbesmetting en dergelijke?

Waardoor wordt je B12 gebrek veroorzaakt? Is dat PA of komt het door de coeliakie? Als het door de coeliakie?

Je TSH is inderdaad verhoogt, maar je T4 is niet heel erg laag. Je weet natuurlijk je gezonde T4 waarde niet, maar ik vind 'm niet bijzonder in elk geval. Ik zou doorzetten met je dieet (en streng! maak alles zelf, verse spullen etc) en zorg dat je astma onder controle komt.

Dat B12 forum moet je volgens mij mijden. Daar zitten heel wat opruiers,
Als je een auto immuun schildklier ziekte bv hashimoto hebt kun je glutenvrij eten wat je wilt maar daar los je je schildklier probleem echt niet mee op hoor... Goed in de gaten blijven houden dus.
water en zand
Is met Thyrax uitstekend te behandelen. Mijn TSH was 110 en is nu keurig.
quote:modder schreef op 10 december 2014 @ 12:02:

Als je een auto immuun schildklier ziekte bv hashimoto hebt kun je glutenvrij eten wat je wilt maar daar los je je schildklier probleem echt niet mee op hoor... Goed in de gaten blijven houden dus.

Tuurlijk los je een echt schildklier probleem niet op met gv eten. Maar de klachten van TO kunnen net zo goed komen van haar B12 gebrek als door dieetfouten.

Nogmaals een T4 van 16 is niet slecht.
Surface, ik reageerde op de reactie van nummerzoveel. Heb zelf een skziekte dus weet dat deze waarde helemaal niet zo laag is de tsh vind ik wel te hoog, vandaar ook dat ik zeg in de gaten houden. Het zou door eten kunnen komen maar ook een subklinische sk waarbij de waarden niet zeer afwijkend zijn maar er weldegelijk veel klachten kunnen zijn.
water en zand
quote:modder schreef op 10 december 2014 @ 13:03:

Surface, ik reageerde op de reactie van nummerzoveel. Heb zelf een skziekte dus weet dat deze waarde helemaal niet zo laag is de tsh vind ik wel te hoog, vandaar ook dat ik zeg in de gaten houden. Het zou door eten kunnen komen maar ook een subklinische sk waarbij de waarden niet zeer afwijkend zijn maar er weldegelijk veel klachten kunnen zijn.Ik zei ook "soms", dat geldt zeker niet voor alle aandoeningen. TO loopt al bij de huisarts en ik adviseerde haar ook om goed met de HA te blijven overleggen.
Dank voor de reacties! Het valt dus nog wel wat mee, gewoon op blijven letten dus. Het dieet gaat goed, heb eigenlijk geen fouten meer (in het begin af en toe natuurlijk wel), heb lactose inmiddels ook geschrapt en ga nu alles wat wel officieel glutenvrij is (onder de 20ppm norm) ook schrappen omdat ik buikklachten blijf houden. Ik blijk helaas erg gevoelig te zijn.

Ik denk niet dat gv eten voor mij de oplossing voor mijn schildklier waarden zal zijn. Ze waren beter voordat ik op dieet ging. Ben regelmatig geprikt omdat mijn moeder dus ook een schildklierafwijking heeft (auto-immuun) en er grote kans was dat ik die ook had.

De b12 wordt nu weer 1x in de week gegeven. Ik had zelf eigenlijk het idee dat al mijn klachten daar van kwamen, maar de MDL arts was het er niet mee eens. Het is veroorzaakt door lang onontdekte coeliakie, dus zou weer moeten verbeteren. Maar alle klachten die daarbij horen zouden ook de schildklier kunnen zijn.

Probleem is dat mijn MDL dus niet gelooft in B12 tekort en niet gericht is op schildklier. Ik heb morgen met haar een beeldspraak. Ik kijk even wat ze zegt en bel daarna even met de huisarts om te overleggen hoe en wat.
Hier auto immuun schildklierziekte en mijn t4 heeft in al die jaren nog nooit onder de ondergrens gezeten, terwijl ik er toch echt wel last van had. Het verschil met medicatie was enorm. Antistoffen waren ook erg hoog. Auto immuun ziekten komen vaak niet alleen, dus ik zou het goed in de gaten houden de komende tijd.
Ik bleek bijna 2 jaar geleden Graves te hebben (hyperthyreoidie). Na uitgebreid overleg met de endocrinoloog, waar ik vertrouwen in had, besloten tot een jodiumslok. Nu is mijn schildklier te traag. Na een jaar ben ik goed ingeregeld met thyrax en voel ik me prima.

Laat je goed voorlichten. Een goede dosis thyrax heeft mij heel veel goeds gebracht!
Volgens de mdl inderdaad subklinische hypothyreoïdie. Zij raadt aan om over 6 maanden opnieuw te prikken. Maar door mijn omstandigheden en het feit dat ik aan alle risicofactoren voldoe ga ik al in februari. Ik wil er zo snel mogelijk bij zijn als het behandeld moet worden.
Hoi Rennie_girl

zelf heb ik jarenlang doorgelopen met een trage schildklier.

Ik had - net als jij - hiernaat enkele andere gezondheidsprolemen (ook B12) én werd niet erg serius genomen. Hierdoor is het bij mij laat ontdekt.

Via mijn nicht kwam ik terecht bij een supergoede arts die mijn klachten serieus nam en ben ik Thyrax gaan slikken. Ik voelde me echt binnen afzienbare tijd beter dan ooit! Ik had niet eens meer kunnen dromen me zo te voelen. Na ongeveer een jaar waren alle klachten weg behalve nog wat vermoeidheid. In overleg met de arts ben ik toen iets minder Thyrax gaan slikken en daarbij cytomel (Thyrax is T4 en moet je lichaam zelf omzetten in T3. Cyromel is T3 dus kan gelijk worden opgenomen).

Het heeft mij heel erg geholpen!! Helaas moest ik wel weer stoppen met cytomel vanwege de zwangerschap. Ik slik nu dus alleen Thyrax, maar ga straks na de bevalling weer over op de combi.

Mocht je meer van de arts willen weten (echt deze man is super!) Dan kijk even op zijn website: www.hennemankliniek.nl

En voor de afstand (e.v.t.) hoef je het niet te laten. je moet wel voor ene intake komen, maar de rest van de consulten gaat via mail of telefoon. Echt super.

Evt. kan ik je nog aan zijn mailadres helpen als je dat wil.
quote:mirk86 schreef op 11 december 2014 @ 19:45:

Hoi Rennie_girl

zelf heb ik jarenlang doorgelopen met een trage schildklier.

Ik had - net als jij - hiernaat enkele andere gezondheidsprolemen (ook B12) én werd niet erg serius genomen. Hierdoor is het bij mij laat ontdekt.

Via mijn nicht kwam ik terecht bij een supergoede arts die mijn klachten serieus nam en ben ik Thyrax gaan slikken. Ik voelde me echt binnen afzienbare tijd beter dan ooit! Ik had niet eens meer kunnen dromen me zo te voelen. Na ongeveer een jaar waren alle klachten weg behalve nog wat vermoeidheid. In overleg met de arts ben ik toen iets minder Thyrax gaan slikken en daarbij cytomel (Thyrax is T4 en moet je lichaam zelf omzetten in T3. Cyromel is T3 dus kan gelijk worden opgenomen).

Het heeft mij heel erg geholpen!! Helaas moest ik wel weer stoppen met cytomel vanwege de zwangerschap. Ik slik nu dus alleen Thyrax, maar ga straks na de bevalling weer over op de combi.

Mocht je meer van de arts willen weten (echt deze man is super!) Dan kijk even op zijn website: www.hennemankliniek.nl

En voor de afstand (e.v.t.) hoef je het niet te laten. je moet wel voor ene intake komen, maar de rest van de consulten gaat via mail of telefoon. Echt super.

Evt. kan ik je nog aan zijn mailadres helpen als je dat wil.

Wat fijn om te horen dat het met jou nu zo goed gaat! Dat geeft hoop. Ik ben nu officieel nog subklinisch en zou volgens mijn arts elke 6 maanden moeten prikken om de boel te controleren. Dat lijkt mij erg lang aangezien ik me al zo slecht voel en ik er dus snel bij wil zijn als het klinisch wordt. Ik ga nu in februari weer bloedprikken.

Mijn moeder heeft ook een schildklier ziekte en gaat met haar endocrinoloog ook even mijn waarden (van nu en van feb) doorspreken.

Ik ga de arts die je aanraadt even opzoeken. Afstand is geen probleem als ik maar een goede behandeling krijg. Ik ben het gewoon nu al zat om me zo slecht te voelen dus wil dit zo veel mogelijk gelijk verhelpen. Dankjewel voor je reactie, doet met echt goed om te horen! Mijn moeder heeft heel erg pech met instellen dus ik werd er een beetje bang van. Die is al ruim 3 jaar bezig met instellen en voelt zich nog steeds hondsberoerd. Zal ook haar even jouw arts aanraden!
Om de 6 maanden?! dat is pas goed als je goed bent ingeregeld!!!

In het begin werd ik elke maand geprikt hoor, zeker toen de waardes niet goed waren.

Ik heb ook heel lang aangemodderd. Maar ik zou gewoon even een verwijsbrief regelen bij je huisarts en dan naar Henneman gaan.

Nu ik zwanger ben ga ik welke maand. Maar als ik na 3 weken al denk dat het niet goed zit mag ik bijv ook gewoon gaan. Deze arts luistert echt naar je!

Succes!
Ik ben volgens mij alleen maar subklinisch geweest. Zelfs een tsh van 27 gaf een t4 van 12 ofzo. Hier ook fan van cytomel trouwens!
Het gebeurt vaker dat iemand een aantal auto-immuunziektes krijgt. Wel vervelend als je er zoveel krijgt. Als je schildklier te weinig hormoon maakt, heb je thyrax of euthyrox nodig.
quote:mirk86 schreef op 11 december 2014 @ 19:45:

Evt. kan ik je nog aan zijn mailadres helpen als je dat wil.Je bent een 'n' vergeten. Het is http://www.hennemannkliniek.nl/. Zou jammer zijn als iemand daar naartoe weet en zijn naam niet kan vinden.
Rennie, ga je nog naar Hennemann toe?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven