Gezondheid alle pijlers

Schouder operatie iemand ervaring?

15-12-2014 16:04 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Binnen nu en 3 maanden krijg ik een schouder operatie, wat ze gaan doen heet met dure woorden 'capsular shift' ze gaan de banden die aan mijn schouder kapsel vastzitten los snijden en strakker vast zetten, ook wordt er nog iets omhoog geschoven wat iets naar beneden gezakt is.

Deze week wordt ik gebeld door de kliniek met de datum.

Ik vind het nogal wat, vorige donderdag pre-operatief onderzoek gehad en alle bijbehorende informatie.

Naast de algehele narcose krijg ik een blokverdoving in mijn hals (de zijkant boven mijn zere schouder), en daar doen ze na de spuit een slangetje in zodat ze verdoving bij kunnen spuiten.

Ik krijg geen buis in mijn keel maar wel een masker met een klein stukje buis wat stopt voor mijn stembanden.

Ik wil graag alles weten wat jij hebt meegemaakt toen je deze operatie ook hebt moeten ondergaan, er zijn al wat topics over, maar die zijn verouderd en/of gaan over een net iets andere operatie dan deze.

Dankjewel alvast!
Gelukkig zelf niet ondergaan, maar ik heb wel bij een aantal van dat soort operaties gestaan. Wat wil je precies weten?
Cum non tum age
Ik ben voornamelijk erg benieuwd naar de blokverdoving die ze in mijn zenuw zetten, natuurlijk besef ik goed dat dit voor een ieder anders aan kan voelen qua pijn, maar hoe heb jij het ervaren?

Ook erg benieuwd naar de narcose zelf, en moet je daarna veel plassen van het infuus?

En dan de praktische zaken voor als je weer thuis bent, hoe ga ik mezelf opmaken (rechteroog met links lukt echt niet!), en ik ga geen 6 weken zonder mascara lopen (te ijdel)

Oksel scheren? Hoe ga ik dit doen als mijn arm niet omhoog mag? Scheermes meenemen naar de fisio en het daar snel doen tijdens de behandelingen ofzo haha.
Heb zelf nog nooit zo'n verdoving gehad (gelukkig), dus ik kan je niet vertellen hoe het voelt. Wel dat het fijn is dat je die krijgt, scheelt een hoop pijn. Of je veel moet plassen van het infuus valt ook niet te zeggen, het ligt eraan hoeveel vocht je binnenkrijgt. De narcose kan ook verschillend zijn, maar meestal ga je slapen van de propofol en daarna wordt de narcose onderhouden d.m.v. damp. De anesthesioloog kan je daar meer over vertellen en als je vragen hebt dan kan dat ook nog voor de operatie.

Als opmaken niet lukt met links dan moet je het aan iemand anders vragen of je laat jouw wimpers vantevoren verven. Oksels zou je kunnen laten harsen, heb je daar ook even geen omkijken naar.
Cum non tum age
Bedank voor je reactie!

Ik heb het gesprek met de anesthesioloog al gehad, en de eerstvolgende keer dat ik in de kliniek kom is op de dag van de operatie, het enige wat dan nog vooraf gaat is een gesprek als er eventueel dingen zijn veranderd (kleine dingen dan, grote dingen zoals flinke medicijnwissel bv. moet ik al weken eerder doorbellen).

Ja, opzich lijkt mij de blokverdoving wel fijn voor na de operatie, schijnt dat íe 24 uur aanhoudt?

Ik heb al nagedacht of iemand bereid is mij elke dag op te maken (of 3x per week zodat ik me toch nog een beetje vrouw voel haha), misschien iemand die toevallig opleiding visagie volgt, of bv nagels doet en op mij wil oefenen en dan tegelijk wat mascara kan opsmeren.

Verven heb ik over nagedacht, maar daar krijg je geen lengte mee, dus kom je uit op nepwimpers, de one by one techniek spreekt mij wel aan maar ben bang dat ik al mijn wimpers verlies, na enkele horror verhalen gelezen te hebben,

Harsen nog nooit gedaan! Maar zeker het proberen waard, ik ga echt niet met 6 weken okselhaar lopen als ik zolang in die mitella moet (minimaal 6 weken is een feit)
Heb geen ervaring met deze operatie maar wel met een schouderoperatie Door een breuk. Wat ik het ergste vond is dat ik bijna niet kon liggen en dus was slapen vreselijk. Zorg voor veel kussens zodat je hier iets mee kunt of eventueel een bed wat je iets omhoog kunt zetten omdat vooral plat liggen lastig was bij mij dan, maar heb het van meer mensen gehoord dat liggen heel lastig is de eerste weken. veel sterkte!
Waar maak je je druk om. Als je je arm niet op kunt tillen kan ook niemand je okselhaar zien hoor. En buiten make up (wat dus echt totaal onbelangrijk is ) Wat dacht je van je haar? Met lang haar is het moeilijk om klitten te borstelen en al helemaal geen doen om er een simpele staart in te maken.

Klitten in het haar met bijbehorende ellende zou ik me drukker om maken dan om een beetje mascara.

En vraag je eens af hoe je strakke broeken, pantys, sokken en ondergoed aan gaat trekken. Al over nagedacht hoe je dat gaat doen met je bh?
Broeken dichtdoen krijg je al snel handigheid in met 1 arm, sokken aan doen ook. Shirt aan doen is lastig maar gaat wel, eerst de geopereerde arm in de mouw en dan de andere arm. Bh sluiting voor je dichtdoen en dan naar achter draaien en dan je armen Door de bandjes, zo doe ik het nu nog steeds omdat het anders niet gaat. Over make-up opdoen zou ik me ook niet zo druk maken, je krijgt best handigheid als je niet anders kan. Oksels beide scheren is lastig, maar dan doe je dat toch even niet? Kan snel genoeg weer wel hoor. Ik had ook Deo zonder spuitbus gewoon zo'n roller, omdat ik met de geopereerde arm die spuitbus niet in kon duwen. Haar wassen, ik heb kort haar dus dat deed ik onder de douche nat maken en met een hand shampoo erin en wassen met een hand. Daarna met een hand droogfohnen.

weet niet of je alleen woont?

Anders zorg ervoor dat je vriezer vol zit met makkelijke gerechten die je op kunt warmen in de magnetron. Bedenk gemakkelijke gerechten die je met een arm kunt maken, tenminste grotendeels met een arm. Pan met pasta of aardappels afgieten deed ik Door de pan over het aanrecht te schuiven en dan in een vergiet doen die in de gootsteenbak stond. Aardappels schillen met een dunschiller met je goede arm en dan hoef je de aardappel alleen tegen te houden met je geopereerde arm.

een fles of pot met deksel openen deed ik Door de fles op de grond tussen mijn voeten te zetten en dan met de goede hand open draaien, ik kon geen kracht zetten met de geopereerde arm.

Bij mij staat de wasmachine in de badkamer maar het droogrek op zolder. In het begin had ik het droogrek op dezelfde verdieping laten zetten, later deed ik de was in zo' n shopperbag van de ah, kon ik hem met een arm naar boven dragen.

Ik kon na een aantal weken wel lichte bewegingen doen die laag waren, hoe hoger je arm moet Hoe pijnlijker maar dat leerde ik toen het mocht bij de fysio.

Dit schoot me zo te binnen, er zijn vast nog meer tips waar ik even niet op kom. Het huishouden alleen het hoognodige in het begin, al kon ik ook stofzuigen met een arm omdat ik gladde vloeren heb. Bedverschonen is lastig met een arm.

Hoop dat je iets aan deze tips hebt.
Blokverdoving net gehad, heel fijn. Het zetten viel me mee en hij heeft bijna 24 uur gewerkt. Zorg dat je je dan wel goed aan de pijnmedicatie houdt voor als ie gaat uitwerken
En een beetje relaxed doen met mascara enzo hoor, wees blij als je zelf naar de wc kunt en wat te eten kunt maken enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven