Gezondheid alle pijlers

Seretide - Hoe snel werkt het?

02-08-2009 16:31 102 berichten
Vanwege kortademigheid heb ik seretide gekregen. De huisarts denkt aan een allergische reactie een seretide zou hierbij kunnen helpen. Ik heb de bijsluiter doorgenomen en de eerste dosis gebruikt, maar kan niet vinden wanneer ik er effect van zou moeten merken. Heeft iemand ervaring met dit geneesmiddel? Wanneer kan ik effect verwachten?
Alle reacties Link kopieren
Misschien al gezegd, maar Seretide is een onderhoudsmedicijn voor astmatische klachten. Vrijwel direct doet het dus niets, het werjt pas op langere termijn. Voor directe verlichting bij benauwdheid kun je beter een luchtwegverwijdend medicijn zoals Ventolin gebruiken.
Update, heb waarschijnlijk astma. Dat schijnt zich tijdens/na een luchtweginfectie te kunnen openbaren. Ik wist niet dat je op elke leeftijd astma kon krijgen. Het komt wel veel in de familie voor. Er is bloed geprikt, seretide blijven gebruiken en nu maar afwachten. Overigens zei de huisarts dat seretide een vrij direct en een uitgesteld effect heeft. Het zou dus zo moeten zijn dat de benauwdheidsklachten na ongeveer een uur af moeten nemen. Ik hoop dat dat gaat gebeuren, want ik word er nu gek van. Lijk wel een oud wijf...
Up
quote:HEMAlover schreef op 02 augustus 2009 @ 16:45:

Ik zal het even uitleggen. Ik voel me al een week niet lekker. Eerst rugpijn, toen traanogen, hoofdpijn, keelpijn en oorpijn erbij. Verhoging, maar geen koorts. Sinds gisteren voel ik me kortademig, vooral na inspanning. Ik kan niet diep doorademen, dan moet ik hoesten. Ik heb geen astma, copd of chronische allergie. Ik ben voor van alles en nog wat allergisch, maar dat heeft nog nooit effect op mijn longen gehad. Ik heb dus al mijn twijfels bij de diagnose. En als ik dan hoor dat het ook nog eens weken kan duren voordat dit werkt, dan denk ik dat dit niet het juiste middel is.

Mijn eigen huisarts is op vakantie, maar ik ga morgen wel naar zijn vervanger. Hoop dat die iets meer de tijd neemt, want ik stond binnen 2 minuten weer buiten.Waar zat die rugpijn? Hoog of laag? Misschien ook last van een snelle pols? Dat wil zeggen >100 slagen per minuut in rust?
Ja, ik had inderdaad ook een snelle hartslag. Mijn pols is in rust altijd wat aan de hoge kan (rond de 90), maar nu was het geloof ik 105. Rugpijn ter hoogte van 'onderkant' longen. Jij denkt aan een embolie, of niet soms?
Hehe nou ja ik ben natuurlijk geen arts...maar longembolieen worden over het algemeen slecht herkend...vandaar dat ik met die vragen op de proppen kwam Ook bij astma aanvallen zie je vaak een hoge hartslag...

Iedereen kan astma ontwikkelen....vooral als het in de familie voorkomt. Maar het is wel 'de makkelijkste gedachte'...Vind jouw klachten wel de moeite waard om ook ff verder te kijken. Wat zijn op dit moment nog je klachten?

Komt trombose in je familie voor?
Klachten zijn nu nog:

verhoging (stabiel rond 37.5)

heesheid (ws bijwerking seretide)

kortademigheid met name bij lichte inspanning

snel vermoeid

Trombose komt niet in de familie voor. Ik heb zelf ook aan een embolie gedacht, maar heb die gedachte maar snel weer losgelaten. Werd er wat angstig van.

Zelf heb ik verschillende allergieen en een histamine intolerantie. Verder komt astma, eczeem en allergie veel voor aan 1 kant van de familie.

Vader: astma en eczeem

Opa: astma

Oom: allergieen

Neef & nicht: allergieen

Dus de astma theorie is best plausibel.

De seretide helpt nu trouwens wel een beetje!
Nouja ik ben zelf wat gefixeerd op embolieen e.d. omdat ik 5 jaar geleden ruim een half jaar heb rondgelopen met een trombose been...Dus trek je vooral niet teveel van mij aan

De klachten die je nu nog hebt lijken te passen bij astma...En als je nu verlichting ondervindt van de seretide dan is dat ook een goed teken.

Beterschap!
Jeetje, ik snap je preoccupatie dan wel! Heb je toen ook een embolie ontwikkeld?

Ik moet binnenkort weer naar de huisarts voor bloeduitslagen en eventueel verder onderzoek, dan zal ik zeker mijn zorgen over een mogelijke embolie bespreken.

Alleen de verhoging kan ik niet plaatsen. Voor zover ik dat nu heb gelezen hoort het niet bij astma.

Hoe lang kan zo'n astma-aanval eigenlijk duren? Heb het nu al sinds het weekend en begin het een beetje (understatement van het jaar) zat te worden...
Mjah bij ons op de longafdeling zijn mensen vaak wel een paar dagen zoet hoor....Zou je zorgen zeker uitspreken. Kan nooit kwaad.

Nee heb toen gelukkig geen longembolie ontwikkeld...al is het stolsel wel van mijn kuit naar mn bovenbeen geschoten...dus ik heb geluk gehad.
Gelukkig is het niet zo ver gekomen bij jou!

Bedankt voor je reacties, ik heb er veel aan!
Hoe gaat het HEMAlover?
Leef nog!

Het gaat vandaag weer een stukje beter. Merk wel dat ik heel gevoelig ben voor geuren, rook, uitlaatgassen en stof enzo. Gisteren een stuk gewandeld en toen had ik echt last van de uitlaatgassen en dames met teveel parfum. Morgen weer naar de huisarts.
Ja dat hoor je vaker bij mensen met astma/luchtweginfectie...dat de longen slecht tegen 'prikkeling' kunnen...

Succes bij de huisarts morgen!
Tja, Ventolin is het snelhelpende spul voor als je op dat moment benauwd bent.

Seretide is een ontstekingsremmer en luchtwegverwijderaar. Dat heeft even tijd nodig.

Symbicort is vergelijkbaar aan Seretide (alleen qua smaak een stuk ranziger). Iets andere samenstelling, een ander soort inhalator. Ik vond hem onprettiger in de mond en je kan niet precies het aantal resterende doses zien. BIj Seretide wel.

Maar goed, je moet seretide wel even de kans geven om te werken.
quote:YourGuide schreef op 02 augustus 2009 @ 17:08:

[...]

Nee niet hetzelfde...zoon krijgt seretide (en ventolin, singulair pil, xyzal allergie pil, neusspray) en man gebruikt symbicort.

Maar wat het wezenlijke verschil is? Al sla je me dood....

Astma/COPD is mijn vakgebied, ik werk in de huisartsenzorg en draai de astma/COPD spreekuren.

Om misverstanden te voorkomen

SYmbicort en seretide zijn WEL hetzelfde.

Symbicort wordt door pharmaceutical "Astra Zenica" gemaakt en Seretide wordt door pharmaceutical "Glaxo Smith Kline" gemaakt.

Beide middelen bevatten een LANGwerkende luchtwegverwijder én een corticosteroid (ontstekingsremmende medicatie).

Ventolin (van pharmaceut glaxo smith kline) is ook een luchtwegverwijder maar dit is een KORTwerkende die je bij bv een aanval van benauwdheid kunt nemen óf bij inspanningsastma voor het sporten.

De symbicort of seretide krijg je wanneer je baat hebt bij luchtwegverwijding én ontsteking remmen, soms moet dat eerst getest worden door het te gebruiken en te zien of je klachten daarna verminderen. Dat is niet binnen een paar dagen bekeken omdat de onstekingsremmende medicatie pas op wat langere term. goed werkt.

Wanneer je geen effect hebt van luchtwegverwijders (uit te testen door spirometrie, longfunctietest) kun je ook alleen de ontstekingsremmende medicatie krijgen. In de merklijn seretide zou dat dan "flixotide" zijn en in de merklijn van symbicort zou dat "budesonide" zijn.

Wanneer je alleen de verwijdende werking behoeft en dus geen ontstekingsremmende medicatie kun je ook alleen de langwerkende verwijders gebruiken. In de merklijn seretide zou dat "serevent" zijn en bij symbicort zou dat "oxis" zijn.

Zo twompie, jij bent ook net een lopende encyclopedie .

Ik merk wel dat ik erg hyper word van de seretide. Ik ga dan als een soort wervelwindje door het huis en stort na een uur in. Is er een alternatief?
hehehe nou ik ben er 20% van m'n werkweek mee bezig (de rest met cardiovasculair, diabetes/insuline, vaatonderzoek, continentietraining etc) en dan wordt het al snel gesneden koek.

Hyper bij ventolin en/of seretide, in dat geval zet ik m'n patienten nog wel eens op symbicort. Is gelijk qua werking maar geeft de hieperdepiep bijwerking wat minder.

disclaimer : ik ben niet jou zorgverlener, ken je dossier niet en geef slechts aan wat ik op míjn werk zou doen
Thanks voor de informatie. Zal t morgen weer voorleggen bij de huisarts! De arme man moet wel hard werken voor zijn geld met al mijn vragen...
Nou twompie, je bent geslaagd hoor . Ik heb nu flixotide en ventolin. De flixotide moet ik standaard gebruiken, ventolin alleen als ik erg benauwd ben. Van de ventolin kan ik wel hyper worden, maar ik hoop dat ik dat niet al te vaak nodig zal hebben.

Bloed was goed, muv de bezinking, die was verhoogd. Dat duidt op een ontsteking, dat zal dan de luchtweginfectie wel zijn.

Al met al gaat t een stukje beter!
Twomp je bent een kanjer! Goede en volledige uitleg. Precies zoals ik hem zelf van mijn longarts ooit eens heb gekregen. Top.
Hema het is vervelend maar consequent je medicijnen gebruiken (ook als je dus weer opgeknapt bent en dan is het lastig om eraan te denken). Dan heb je er het beste baat bij. En altijd bij je hebben in geval van benauwdheidsaanval. Ooh en waarschuw je omgeving even: dat ze niet op je rug gaan staan kloppen als jij aan het hoesten bent. Ze slaan dan letterlijk de lucht uit je longen, terwijl die op dat moment al zo weinig is. Niet heel handig. Als men weet dat je dan benauwd bent en je gewoon even moet laten voor wat je waard bent en je leert omgaan met je aanval - niet in paniek raken, meds innemen, rustig blijven en dan werken de meds binnen een klein half uurtje. Soms zelfs eerder!
Thanks Dushi! Je klinkt als een ervaringsdeskundige...

Gelukkig heb ik tot nu toe weinig last van hoesten en lukt het me om rustig te blijven als ik benauwd ben. Moet er wel aan wennen dat de Ventolin nu overal mee naar toe moet.
Yep dat heb je goed Hema, een ervaringsdeskundige. Al vanaf mijn 11e aan de meds, maar daarvoor had ik ook al wel erg veel last van mijn luchtwegen. Officieel heb ik dan ook astmatische bronchitis. Daarnaast diverse allergieën dus kan er zeer zeker over meepraten. Mocht je vragen hebben over het dagelijkse gebeuren dan hoor ik het wel. De medische kant laat ik liever over aan Twomp of je eigen arts. Want geen enkele longpatient is hetzelfde.

Enige zekerheid is dat je nu elk jaar opgeroepen wordt voor de griepprik en je gevoeliger bent voor alle virussen en bacterieen die er rondhuizen. (met name in de wintermaanden)
Oja een tip waar je misschien nu al wat aan hebt: als je meer gaat hoesten en benauwd wordt als je in bed ligt stop dan wat kussens onder je hoofd. Of doe je hoofdeind omhoog. Dat slaapt niet zo fijn maar je hoest er minder door en krijgt wat meer lucht binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven