Gezondheid alle pijlers

Shin splint klachten terug :(

18-12-2013 16:36 42 berichten
Hoi!

Afgelopen april ben ik begonnen met hardlopen m.b.v. Renate Wennemars. In juni kreeg ik af en toe last van mijn linkerbeen. Dit breide eind juli uit tot beidde benen en heftige pijn.

Ik ben naar de fysio geweest en van haar moest ik bepaalde oefeningen doen en stoppen met lopen. 6-8 weken lang. De klachten ebden toen weg. Vervolgens waren mijn behandelingen op.

Waar ik bang voor was is uiteraard gebeurd . Ik verloor de motivatie en heb langer dan 8 weken stil gezeten. Namelijk tot 3 weken geleden.

Inmiddels loop ik weer 2x/week hard en je raadt het al; de klachten komen terug. Rechts geen last, maar links nu zelfs in rust. Voor het komende jaar heb ik de fysio behandelingen al omhoog gegooid (18), maar ik vroeg me af of iemand verder nog tips heeft?

Doorlopen lijkt me niet goed, maar ik wil ook niet niks doen (sportschool is niet echt een optie, financieel gezien). Warmte wil wel eens helpen, maar niet structureel.

Het kleine beetje motivatie waar ik weer mee ben begonnen wordt zo nogal hard de grond in geslagen. Iemand tips?

Ik ben trouwens ook nog op zoek naar een app waarbij ik instructies krijg á la RW, maar met eigen muziek.
Nieuwe goeie schoenen, gekocht in een hardloopwinkel waar ze een goed advies gaven, dat deed voor mij wonderen. En looptraining bij een loopgroep.
Ik heb dus advies gevraagd bij Dé hardloopwinkel. Filmpje gemaakt etc. Ik heb dus zware platvoeten.

In september antipronerende Saucony's gekocht. Er ook nog een antipronerend zooltje bij gekocht. Volgens de Fysio mocht ik die in combi gebruiken voor de extra steun, zolang ik bovenin nog maar genoeg ruimte zou hebben. Ik heb mijn "oude" schoenen aan mijn moeder (goede voeten...) gegeven en heb zelf alleen nog maar op deze nieuwe gelopen.
http://www.futurumshop.nl ... s-hardloopschoen-42.phtml

Deze heb ik aangeschaft.

+ zooltjes dus. Ze zitten als gegoten.
Alle reacties Link kopieren
Hier exact dezelfde klachten, alleen dan aan mijn rechter scheen. Heb 2 maanden rust gehad en heb toen als eerste nieuwe schoenen gekocht, dit verschil merk je direct. Daarnaast weer opgebouwd met Evy, maar nu zit ik toch weer stil omdat de klachten opspelen. Volgens mij is het echt een kwestie van rustig opbouwen en stoppen bij klachten.
Ik zal eens googlen naar loopgroepen in de buurt. Lijkt me wel echt super awkward. Ik ben nogal afgesloten als ik hardloop. Is het duur? Zoiets?
Zeer uitgebreide ervaring met shin splint, vroeger actief aan atletiek gedaan. Goede schoenen is inderdaad een pre, ik kreeg vaak last als ik veel trainde op spikes, speciale schoenen voor op de baan. Je schoenzool is dan vooraan dikker, waardoor je je eigen constant met je tenen opgetrokken loopt, als je niet aan het rennen bent. Misschien zijn jouw schoenen dus ook niet helemaal goed. Verder is het een kwestie van rustig lopen/wandelen totdat het beter gaat en/of trainen op een zachte ondergrond zoals gras of bosgrond, de weg dus even mijden.

Bij een loopgroep gaan is ook een goed idee. Trainers hebben daar ervaringen met dergelijke blessures, en hebben dan ook meer tips en kunnen je beter begeleiden. Met de kosten valt het vaak ook wel mee, atletiek/ hardlopen hoeft niet duur te zijn. Ik zou eens gaan kijken of de plaatselijk hardloopvereniging in het nieuwe jaar start met een Start2Run of iets dergelijks. Dan train je in een aantal weken of maanden met een groep starters voor bijvoorbeeld een specifieke 5 km wedstrijd, tegen een vaak gereduceerd tarief.

Succes met de pijn en weer gaan trainen!
Bedankt voor de info. Toch maar op zoek naar zo'n groep dus..

De schoenen zouden goed moeten zijn :( . Dit is het type dat de winkel aanraadde .
Terug naar die winkel voor nieuw advies. Want het is wel zuur dat je met zulke goeie schoenen nog steeds problemen hebt.

Loopgroep is niet duur, vind ik, en ik ben er beter door gaan lopen. Niet alleen sneller, maar ook met een betere houding en stap.
Idd zuur. Ik heb trouwens deze schoenen wel bij een andere winkel gekcoht uiteindelijk. Scheelde 45 euro. Maar exact het type opgevolgd dus.

Ik heb trouwens idd wel een houdingsprobleem. Te holle rug. Mede daarom de extra Fysio voo rkomend jaar.
Pasfrequentie omhoog en pasgrootte omlaag. Begin met dribbelen op de plaats en blijf in de dribbel pas en ga dan hardlopen. In het begin dus langzaam. Op deze manier belast je de spieren die je voorvoet omhoog trekken minder. En rustig lopen.

Lopen is een coördinatie sport, je moet gewoon eerst goed leren lopen, de juiste coördinatie hebben, voordat je de snelheid en duur goed kan opvoeren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dribbelpasjes dus, check.. Ik ben ff gaan googlen naar groepen. Maar hier lijken het voornamelijk 50+ers te zijn die "iets" aan hun conditie willen doen
Ik heb ook een tijd met een loopgroep gelopen, daar was een begeleider bij die ons een soort nieuwe methode van lopen aanleerde. Ik ben helaas de naam vergeten.

Bij deze methode maak je gebruik van de zwaartekracht, dus je laat je bovenlichaam meer naar voren hangen, en in plaats van afzetten met je achterste been, om naar voren te komen, haal je je achterste been omhoog, en ga je door de zwaarte kracht naar voren.

Het voordeel hier van is dat de spieren in je benen veel minder zwaar belast worden, en ook het beenvlies. Ook mensen met rugklachten hebben minder klachten omdat je minder met een holle rug loopt (je rug hol trekken bij iets voorover buigen is buitengewoon lastig)
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Ik ben wel erg benieuwd sense! Dat zou mijn rugprobleem ook opheffen .
Heb je goede kousen voor de shin splint?

http://www.sportcompressi ... OPokqycursCFcJd3godhVgA5Q
Daar had ik nog niet van gehoord poly. Kaching trouwens zeg .. Ik zal me er eens in verdiepen.
quote:Ephina schreef op 18 december 2013 @ 17:40:

Ik ben wel erg benieuwd sense! Dat zou mijn rugprobleem ook opheffen .

Gevonden!

http://www.natuurlijkhardlopen.nl/poserunning/
Ik heb het geprobeerd om te landen op mijn voorvoet, maar ik krijg dat niet onder de knie. Ik heb trouwens in 20 jaar al van alles geprobeerd, en ik blijf last houden van mijn schenen. Gelukkig vind ik hardlopen ook niet zoveel aan
Heb je het onder begeleiding of zelf geprobeerd Betje?

Als je het zelf doet is het enorm lastig jezelf feedback te geven, iemand die weet wat het inhoudt, kan je daar toch beter in begeleiden. En die ziet wat je doet..
Ik liep trouwens onder begeleiding van iemand van Run2day niet iedereen bij Run2day loopt met de pose running method..wellicht kun je contact met hen opnemen (ik liep met iemand van team Haarlem)
Fijn sense! Dankjewel
Absoluut niet doorlopen. Het lijkt me dat je veel te snel opbouwt en de belasting te zwaar voor je is. Met shin splints kan je wel fietsen trouwens.
quote:Sense-1970 schreef op 18 december 2013 @ 18:15:

Heb je het onder begeleiding of zelf geprobeerd Betje?

Als je het zelf doet is het enorm lastig jezelf feedback te geven, iemand die weet wat het inhoudt, kan je daar toch beter in begeleiden. En die ziet wat je doet..Ik heb begeleiding gehad van een fysiotherapeut op de sportschool. Waarschijnlijk zou ik het met meer begeleiding ooit wel eens onder de knie krijgen, maar wat je in 40 jaar aanleert krijg je er niet met een weekje uit. Schijnbaar loop ik ook al verkeerd als ik gewoon wandel (men hoort mij van verre aankomen als ik op mijn hakken loop ).
Hier ook shinsplints :(

En bij mij helpen, naast fysio en oefeningen, compressiekousen echt heel goed. Heb ze nu van herzog, die vind ik fijner dan CEP.

Daarnaast ben ik er achter gekomen, dat wanneer ik kleinere passen neem, ik amper last heb!

Ben benieuwd of een loopgroep hierbij kan helpen, ik ga je in dit topic volgen
Misschien is chi-running wat voor je? Mijn broer heeft daardoor de blessure verholpen, maar duurde heel erg lang voordat dat over was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven