Slaap drama
maandag 14 februari 2022 om 19:56
Het word een steeds groter probleem voor mij, slapen, als ik de volgende dag een dagdienst heb. Als ik een dagdienst heb dan moet ik om 05.15 uit bed. (Honden uitlaten, dochter wakker maken en ontbijt en haar naar de gastouder brengen) Ik ga dan ong 21.00 op bed maar lig te draaien en te woelen. Zie zo,n beetje elk uur voorbij komen. Als ik al in slaap val, slaap ik heel onrustig, droom de gekste dingen. Het stomme is, ik verslaap mij nooit! Ik denk dat ik mij in mijn hele werkende leven misschien 2x heb “verslapen”. Dus de angst dat dit mij zou gebeuren is er niet zou je zeggen.
Heb al van alles geprobeerd. Later op bed, nog vroeger op bed. Geen telefoon mee, wel telefoon mee, tv aan, tv uit, boek lezen. Het helpt niks. Zelfs al een slaapmutsje geprobeerd, helpt ook niet. Met als gevolg dat ik bekaf aan mijn dag begin. En ik moet mijn koppie er wel bij houden, moet medicatie delen, spuiten etc. Ik werk ook wel late en nachtdiensten (in het weekend),dan geen centje pijn en slaap prima. Door de week zijn late diensten voor mij geen optie aangezien ik dan geen opvang heb voor mijn dochter.
Iemand tips?
Heb al van alles geprobeerd. Later op bed, nog vroeger op bed. Geen telefoon mee, wel telefoon mee, tv aan, tv uit, boek lezen. Het helpt niks. Zelfs al een slaapmutsje geprobeerd, helpt ook niet. Met als gevolg dat ik bekaf aan mijn dag begin. En ik moet mijn koppie er wel bij houden, moet medicatie delen, spuiten etc. Ik werk ook wel late en nachtdiensten (in het weekend),dan geen centje pijn en slaap prima. Door de week zijn late diensten voor mij geen optie aangezien ik dan geen opvang heb voor mijn dochter.
Iemand tips?
maandag 14 februari 2022 om 20:07
https://www.dorsoo.be/nl/blog/wat-als-j ... rhoop-ligt
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 14 februari 2022 om 20:08
Wat vervelend voor je! Ik ga er maar even vanuit dat een middagdutje geen optie is, aangezien je overdag waarschijnlijk de hele dag druk in de weer bent op je werk? Ik heb zelf een tijd last gehad van slapeloosheid, en toen hielp het soms wel om heel zacht een podcast te luisteren, of gewoon de radio aan te hebben staan. Op de een of andere manier leidde het mijn gedachtes af, maar gaf het ook rust en vielen mijn ogen vervolgens vanzelf dicht. En anders kijken of een warme douche voor het slapen gaan helpt? Of wellicht een verzwaringsdeken?
maandag 14 februari 2022 om 20:09
https://slaapwijsheid.nl/slaapmiddelen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 14 februari 2022 om 20:11
Ja joh, net of dat zo makkelijk is. Ik heb een vaste baan, geef ik toch niet zomaar op en ik heb het er naar mijn zin. Bovendien beginnen de meeste banen in de zorg om 7.00. Het gaat mij gewoon om de dagdiensten.
maandag 14 februari 2022 om 20:13
maandag 14 februari 2022 om 20:18
maandag 14 februari 2022 om 20:18
Gelukkig hoef ik dit niet alle dagen. Maar echt regelmaat zit er niet in. Misschien is dat juist het probleem.
maandag 14 februari 2022 om 20:22
maandag 14 februari 2022 om 20:41
Douchen heb ik ook geprobeerd idd. Stuk wandelen met de honden. Maar daar werd ik juist wakkerder van. Ik heb nu vaak de tv op de achtergrond aanstaan, in de hoop dat mijn oogjes dichtvallen. Soms helpt dat, meestal niet.Softijsje_ schreef: ↑14-02-2022 20:08Wat vervelend voor je! Ik ga er maar even vanuit dat een middagdutje geen optie is, aangezien je overdag waarschijnlijk de hele dag druk in de weer bent op je werk? Ik heb zelf een tijd last gehad van slapeloosheid, en toen hielp het soms wel om heel zacht een podcast te luisteren, of gewoon de radio aan te hebben staan. Op de een of andere manier leidde het mijn gedachtes af, maar gaf het ook rust en vielen mijn ogen vervolgens vanzelf dicht. En anders kijken of een warme douche voor het slapen gaan helpt? Of wellicht een verzwaringsdeken?
maandag 14 februari 2022 om 20:44
In het weekend ben ik ook niet echt een uitslaper. Sta aan 7.00/30 op. Hoef geen wekker te zetten. Als ik avonddienst heb gehad in het weekend slaap ik wel iets langer, tot omg 9.00. Maar aan lig ik ook pas om 01.30 ofzo.
maandag 14 februari 2022 om 21:13
Ik heb hetzelfde. Als ik weet dat ik de volgende dag vroeg op moet, dan word ik elk uur wakker. Ik droom dan vaak over hetzelfde (namelijk over de bus die ik de volgende ochtend moet nemen). Maar ik lig ook lang wakker en denk dan veel na. De gedachtes gaan over in dromen.
Wat me soms helpt is om bewust even niks te denken. Dus als er een gedachte in je opkomt, niet daar helemaal over gaan nadenken. Natuurlijk komen gedachtes soms onbewust, maar pas als je echt gaat verder denken over een bepaalde gedachte (dus en situatie of idee helemaal uitdenken) houdt het je wakker.
Natuurlijk weet ik niet of het bij jou ook ligt aan gedachtes die je wakker houden.. Maar misschien help ik iemand met deze tip
Wat me soms helpt is om bewust even niks te denken. Dus als er een gedachte in je opkomt, niet daar helemaal over gaan nadenken. Natuurlijk komen gedachtes soms onbewust, maar pas als je echt gaat verder denken over een bepaalde gedachte (dus en situatie of idee helemaal uitdenken) houdt het je wakker.
Natuurlijk weet ik niet of het bij jou ook ligt aan gedachtes die je wakker houden.. Maar misschien help ik iemand met deze tip
maandag 14 februari 2022 om 21:19
Yoga nidra kun je ook nog proberen.
Maar mij persoonlijk lijkt het gebrek aan regelmaat ook lastig en niet bevorderlijk voor het 'lukken' van het vroege slapen.
Wat is je bedtijd als je vrij bent? Als je op die tijd naar bed gaat ook voor een ochtenddienst, hoe is dat dan voor je? Dan slaap je wel kort, maar misschien in die tijd wel goed/vast en dan is het wellicht nog beter dan nu...
Maar mij persoonlijk lijkt het gebrek aan regelmaat ook lastig en niet bevorderlijk voor het 'lukken' van het vroege slapen.
Wat is je bedtijd als je vrij bent? Als je op die tijd naar bed gaat ook voor een ochtenddienst, hoe is dat dan voor je? Dan slaap je wel kort, maar misschien in die tijd wel goed/vast en dan is het wellicht nog beter dan nu...
maandag 14 februari 2022 om 21:53
Azalea747 schreef: ↑14-02-2022 21:19Yoga nidra kun je ook nog proberen.
Ik ga meestal tussen 22.00 en 23.00 op bed, door de week.
maandag 14 februari 2022 om 21:56
Dat kan ik idd wel doen maar dan slaap ik s,avonds weer niet