Gezondheid alle pijlers

Slaapprobleem

03-01-2015 17:54 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb de afgelopen drie maanden een stressvolle periode gehad waarin ik last heb gehad van paniekaanvallen. Dit is nu grotendeels voorbij, maar ik zit nog wel in de nasleur. Dit merk ik vooral als ik in bed lig. Hoewel het overdag over het algemeen prima met me gaat, komen s avonds in bed allerlei vervelende gedachten in me op. Dit gebeurt vooral als ik merk dat ik in slaap aan het vallen ben. De gedachten zijn kortdurende filmpjes in mijn hoofd, die ik zo naar vind dat ik meteen weer klaarwakker ben. Het zijn filmpjes over allerlei kleine vervelende dingetjes, ik kan me nu alleen nauwelijks herinneren waar ze eigenlijk over gaan. Ze duren ook maar een paar seconden, totdat ik wakker schrik. Het lijken eigenlijk net een soort mini droompjes, maar het verschil is dat ik niet slaap.

Mijn vraag is of er mensen zijn die hier bekend mee zijn en die me tips kunnen geven hoe je deze gedachten kunt onderdrukken. Het lijkt me duidelijk dat het een soort nasleep is van de paniekaanvallen; ik ben blijkbaar toch nog niet helemaal de oude want vroeger lag ik nooit schrikkerig in bed. Het lijkt alsof mijn lichaam nog steeds op z'n hoede is voor eventueel dreigend gevaar, alsof het bang is om in slaap te vallen. Heel vervelend en ik slaap er al een paar nachten slecht door. Ik gebruik het liefst geen hulpmiddelen om in slaap te komen zoals melatonine, omdat ik veel lees dat mensen hier juist nare dromen van krijgen.

X Sandra
niet echt tips maar ik herken het.

Ik heb het alleen ook overdag, die filmpjes.

ik krijg er wrs cognitieve gedragstherapie voor

misschien een idee
Mijn huisgenoot heeft hetzelfde en voor hem werkten slaapmiddelen (van de dokter) juist heel goed.

Ik zou sowieso even langs de dokter gaan, met hem kun je overleggen wat je graag wil doen; psycholoog of slaapmiddelen of iets anders. In ieder geval niet mee rond blijven lopen, volgens mij heb je er veel last van.
Wat vervelend! Ik heb, door medicatiegebruik, hele nare dromen. Voor mij helpt het om een klein lampje aan te doen als ik zo wakker geschrokken ben en om bijvoorbeeld in slaap te vallen met een fijn muziekje, zodat ik niet te veel na kan denken.

Ik slik overigens wel melatonine en merk eigenlijk geen verschil in nare dromen als ik het wel of niet geslikt heb. Ook niet voordat ik medicatie gebruikte.

Verder ga ik binnenkort een slaapcursus doen, ben erg benieuwd.

Hopelijk heb je er iets aan! Sterkte!!
Geen psychisch leed hier maar wel regelmatig inslaapproblemen. Vaak bij overbelasting/stress en onbekende slaapplekken. Ik erken de nare gedachten en zet ze 'stop'. Ik ga, zeg maar, niet naar die film liggen kijken. Daardoor wordt het minder. Ook maak ik mijn man vaak wakker. Hij helpt me ontspannen en maakt me aan het lachen. Het helpt soms niks voor het slapen, maar ik lig dan wel lekkerder.
quote:meikkie schreef op 03 januari 2015 @ 18:38:

Wat vervelend! Ik heb, door medicatiegebruik, hele nare dromen. Voor mij helpt het om een klein lampje aan te doen als ik zo wakker geschrokken ben en om bijvoorbeeld in slaap te vallen met een fijn muziekje, zodat ik niet te veel na kan denken.

Ik slik overigens wel melatonine en merk eigenlijk geen verschil in nare dromen als ik het wel of niet geslikt heb. Ook niet voordat ik medicatie gebruikte.

Verder ga ik binnenkort een slaapcursus doen, ben erg benieuwd.

Hopelijk heb je er iets aan! Sterkte!!ik kreeg wel nare dromen van Melatonine, maar dat kan persoonsgebonden zijn natuurlijk.
Die "filmpjes" herken ik wel, volgens mij is dat ook niet abnormaal, het lijkt me een soort verwerking van wat er overdag is gebeurd. Ik schakel ze uit door bijv. een beeld van een leuke vakantie voor me te halen of desnoods mijn boodschappenlijst voor de volgende dag. Eigenlijk zet ik gewoon een andere zender aan maar ik weet niet of je dat kunt.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven