Gezondheid alle pijlers

slaapprobleem

20-01-2016 18:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben 25 jaar en ik heb al enkele jaren problemen met slapen. Ik ben altijd wel een redelijk moeilijke slaper geweest (zover ik mij kan herinneren).

Het probleem is dat ik me snel opjaag als ik ga slapen en niet al te snel in slaap val.

Het duurt altijd wel een uurtje voor ik inslaap.

Ik reken vooraf uit hoeveel uren ik nog kan slapen (als ik wakker kom doe ik net hetzelfde). Ik ben er voortdurend mee bezig en het is een vicieuze cirkel geworden.

Ik heb van de huisarts slaappilletjes gekregen, maar daar let ik mee op. Ik gebruik maximaal 2 slaappilletjes per week. Meestal minder.

Ik wil daar niet afhankelijk van worden. Ik neem ook enkele natuurlijke 'dingen', maar echt helpen doet dat niet.

De slaappillen werken goed, maar zoals gezegd wil ik er niet afhankelijk van worden.

Ik ben redelijk snel nerveus en dat is vooral het probleem als ik ga slapen. Ik denk na en ben onrustig. En als je niet rustig bent, slaap je moeilijk...

Ik overloop mijn dag, denk teveel na over de volgende dag en ben zo constant aan het denken, aan de minst relevante dingen eerst.

Ik probeer ook steeds op tijd in bed te kruipen, want als ik bijvoorbeeld om 1u ga slapen en om 7u op moet, dan ben ik al opgejaagd tot en met. (Het duurt een uurtje vooraleer ik slaap -> ik jaag me op -> slaap amper -> volgende dag doodmoe)

Ik heb het gevoel dat het echt veel te veel mijn leven beheerst.

In het weekend/vakantie heb ik dat probleem overigens niet/nauwelijks.

Zijn er mensen die zich hierin herkennen en een eventuele oplossing kunnen bieden?

Het is echt iets dat al jaren aansleept.

Alvast bedankt
misschien kan je ontspanningsoefeningen doen als je in bed gaat?

dat kost wel wat oefening hoor, dat moet je echt trainen
Ik kan moeilijk in slaap komen en ben ook een tobber. Wat mij helpt:

- soort van yoga pal voor het slapen gaan. Mijn lichaam is dan helemaal ontspannen en ik voel me dan ook gewoon lekker in mijn vel zitten.

- daarna drink ik kamillethee of iets dergelijks (in bed).

- ik maak me niet meer druk over te weinig slaap. Maar dit heb ik pas geleerd toen ik kinderen kreeg en veel slapeloze/onderbroken nachten had, dan wen je daar aan.

- aan iets leuks denken, dagdromen ipv tobben.
Eerst handig om vast te stellen wat het veroorzaakt.

Als je reeds in een vicieuze cirkel beland bent kan dat soms last zijn.

Het kan iets psychisch zijn: stress, piekeren etc etc.

Maar wellicht ook iets fysieks: melatonine aanmaak etc.

Of iets in gedrag.

Voor al die oorzaken is vaak wel ieys te doen. Maar het dient afgestemd te worden op de oorzaak. Dan heb je beste resultaat.

Bij mij ligt het in stress. Maar bij mijn kind puur in melatonine. Zo helpt mediteten voor mij, maar mijn kind kan mediteren tot ze een ons weegt.

Neem je slaapproblemen wel serieus: je slaapt immers 1/3 van je leven (als het goed is )

Zoek je huisarts op en vraag hem om goed te onderzoeken wat het probleem is.
Ik dacht dat kind ook een tobber was. Maar daar denk ik nu heel anders over. Tuurlijk werd het tobben als je uren wakker ligt, maar dat was niet de oorzaak, wel het gevolg.
Dat heb ik ook gehad ja en dan sliep ik ongeveer vier uur per nacht. Standaard. De laatste tijd slaap ik meestal weer langer, zeven uur ongeveer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ben ook een slechte slaper, omdat mijn gedachten maar blijven razen.

Voor mij werkt het goed om wat melatonine te nemen, mijn verwarmde bed in te duiken met een kopje thee en daar te gaan lezen in een spannend boek. Ik lees dan tot ik echt omval van de slaap en ben dan zo vertrokken naar dromenland.

Het verwarmde bed is voor mij cruciaal, omdat ik altijd koude voeten heb en met koude voeten zeker niet in slaap val (heb zelfs verwarmde pittenzaksloffen om mijn voeten warm te krijgen).

Een warme douche helpt mij ook om alvast wat lomer te worden.

Tegen het 's nachten ontwaken en dan weer een uur wakker te liggen voordat ik in slaap val heb ik helaas nog geen remedie gevonden.

Piekeren over de nog te slapen uren maakt het wakker liggen bij mij alleen maar erger.
Slapen is iets, dat moet je graag doen. Als dat sterker is dan je opgewonden gedachten over vreselijk belangrijke dingen, dat weet je lichaam het wel: het slaapt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Waarom heb je het probleem niet in het weekend en op vakantie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb precies hetzelfde , heel herkenbaar!

Verder heb ik ook maar weinig slaap nodig. Ik voel me na 5 -6 uur perfect uitgerust. Maar toch legde ik de focus dat ik acht uur 'moest' slapen. Als dat dan een keer lukte, was ik de avond erop weer niet moe genoeg. Dus tegenwoordig accepteer ik dat ik minder slaap nodig heb. Nu zit ik in een heel regelmatig ritme van 6 uur slapen. Dan gaat het beter. Maar ook bij mij gaat het weer eens een periode slecht hoor. Ik probeer dan te bedenken dat ik er vorige keer ook uit ben gekomen, dus nu zal het ook weer beter gaan uiteindelijk. Sterkte, ik weet hoe rot het is!
quote:viva-amber schreef op 20 januari 2016 @ 19:28:

Waarom heb je het probleem niet in het weekend en op vakantie?Waarschijnlijk (zo werkt het bij mij in ieder geval) omdat je dan kunt uitslapen en er dus geen druk op staat. Als je om 6 uur op moet , en je gaat om 10-11 uur naar bed, dan zit bij mij al een soort stress in m'n hoofd: ik moet binnen zo en zo laat slapen, anders is het te weinig! Als je kunt uitslapen maakt het niet uit hoe laat je in slaap valt. Denk dat het bij TO misschien ook zo werkt?
Wat bij mij helpt:

- Gewoon lekker vroeg naar bed gaan. Hoef ik me niet druk te maken of ik wel genoeg slaap krijg.

- Als ik pieker: gedachten op papier zetten en laten liggen voor de volgende ochtend.

- Niet steeds naar mijn wekker kijken. Gewoon ogen dicht en wachten tot ik slaap. Als het echt niet wil lukken: eventjes lopen/naar de wc/glaasje water drinken en weer gaan liggen. Maar niet op mijn wekker kijken.

- 's Avonds niet bezig zijn met werk/studie, maar de avonden gebruiken voor ontspanning. Liefst niet te veel schermtijd.
quote:evangeline_234 schreef op 20 januari 2016 @ 19:29:

Ik heb precies hetzelfde , heel herkenbaar!

Verder heb ik ook maar weinig slaap nodig. Ik voel me na 5 -6 uur perfect uitgerust. Maar toch legde ik de focus dat ik acht uur 'moest' slapen. Als dat dan een keer lukte, was ik de avond erop weer niet moe genoeg. Dus tegenwoordig accepteer ik dat ik minder slaap nodig heb. Nu zit ik in een heel regelmatig ritme van 6 uur slapen. Dan gaat het beter. Maar ook bij mij gaat het weer eens een periode slecht hoor. Ik probeer dan te bedenken dat ik er vorige keer ook uit ben gekomen, dus nu zal het ook weer beter gaan uiteindelijk. Sterkte, ik weet hoe rot het is!

ja, oke bedankt!

Ik ben inderdaad ook veel te veel gefocust op die acht uur.
Yoga kan ook helpen. Ik heb tegenwoordig yogales op donderdagavond. We eindigen met ontspanningsoefeningen in het donker, ieder onder een fleecedekentje, kussentje onder je hoofd....Jammer dat ik daarna nog naar huis moet, want wil dan eigenlijk blijven slapen, haha. Maar eenmaal thuis ben ik echt helemaal ontspannen en slaap ik heerlijk. Google ook eens op Yoga nidra.
't Is al met al een heel gedoe
quote:evangeline_234 schreef op 20 januari 2016 @ 19:31:

[...]

Waarschijnlijk (zo werkt het bij mij in ieder geval) omdat je dan kunt uitslapen en er dus geen druk op staat. Als je om 6 uur op moet , en je gaat om 10-11 uur naar bed, dan zit bij mij al een soort stress in m'n hoofd: ik moet binnen zo en zo laat slapen, anders is het te weinig! Als je kunt uitslapen maakt het niet uit hoe laat je in slaap valt. Denk dat het bij TO misschien ook zo werkt?

ja, dat is het helemaal. Goed om te weten dat er nog mensen rondlopen/liepen met min of meer dezelfde gedachten

Slaap ik in het weekend eens slecht, dan blijf ik wel wat langer liggen. En met die gedachte, slaap ik ook gewoon beter.. Het zit allemaal in mijn hoofd, maar het geraakt er moeilijk uit
quote:Pingu schreef op 20 januari 2016 @ 19:57:

Yoga kan ook helpen. Ik heb tegenwoordig yogales op donderdagavond. We eindigen met ontspanningsoefeningen in het donker, ieder onder een fleecedekentje, kussentje onder je hoofd....Jammer dat ik daarna nog naar huis moet, want wil dan eigenlijk blijven slapen, haha. Maar eenmaal thuis ben ik echt helemaal ontspannen en slaap ik heerlijk. Google ook eens op Yoga nidra.ok, doe ik! bedankt
Ik heb ook langere tijd last gehad van slaapproblemen en ben het hele internet rond gaan speuren. Uiteindelijk kwam ik terecht op deze website en daar noemen ze verschillende tips. De gouden tip voor mij was lichaamsbeweging. Vroeger deed ik dat heel vaak, maar op gegeven moment werd dat steeds minder en ik merkte dat ik steeds meer problemen kreeg met slapen. Nu ga ik vaak drie tot vier keer per week na mijn werk even sporten bij de sportschool. Dit omdat mijn lichamelijke beweging dan niet te dicht op het moment zit dat ik naar bed ga.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven