Gezondheid alle pijlers

Slecht slapen

04-02-2013 13:17 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap de laatste periode erg slecht en daar heb ik last van. Er spelen wat dingen die me stress opleveren (studie, werk), maar of het slechte slapen hier echt mee te maken heeft weet ik niet.

Ineens moet ik ook 'snachts naar het toilet bijvoorbeeld, dit heb ik echt nooit eerder gehad (en snapte nooit dat mensen daar 'snachts hun bed voor uit gingen). Ik word standaard rond 4:30 wakker en vind dat echt super vervelend, want daarna is het lastiger om weer in slaap te komen.

Wie herkent dit of heeft tips om mijn nachtrust te verbeteren?
Ik herken het ook. Als ik stress heb, dan slaap ik slecht en wordt ook 'snachts wakker. Supper irritant. Ik probeer er dan niet aan toe te geven en draai mij weer om.
Ik heb het ook de laatste twee weken en een vriendin van mij heeft het ook al zo lang. Wie weet ligt het aan de verandering van het weer, wie zal het zeggen.
Herkenbaar,wat bij mij helpt; een vast tijdstip van naar bed gaan en opstaan( is niet áltijd haalbaar)

Niks meer eten en drinken na 8 uur. Niet te vroeg naar bed gaan,je wordt ouder en hebt misschien niet zoveel slaap meer nodig.

Ik ben erachter dat ik op 6 uurtjes het beste functioneer.

Dan is er ook Sint- Janskruid/melatonine maar daar ben ik persoonlijk niet zo van. Succes
Hoe ouder je wordt, hoe minder je slaapt.

De laatste keer dat ik 8 uur ononderbroken slaap heb gehad, kan ik mij niet meer herinneren.

Wen er maar aan.
Melatoninetabletjes van 1,5 mg bij het Kruidvat nemen.

En niet meer veel drinken na 20 uur.
Ik slaap ook bij vlagen slecht. Alleen ik kan juist niet in slaap komen en/of ik slaap heel onrustig. Melatonine helpt mij helaas niet. Standaard moet ik 1 à 2 keer per nacht naar de wc. Ik drink sowieso geen thee in de avond, anders moet ik wel 5 à 6 keer naar de wc. Piekeren doe ik echter niet. Ik ben gewoon klaarwakker en tegelijkertijd doodmoe. Heel irritant. Sorry, ik heb geen tips. Wat heel soms wel helpt, zijn ontspanningsoefeningen.
I am surrounded by morons
Hm,. dank voor jullie reacties. Ik drink niets meer 'savonds, maar toch moet ik vaak nog naar het toilet. Irritant.

Melatonine heb ik in huis, al een tijd niet geprobeerd. Kruidvat verkoopt toch geen 1,5mg tabletten? Ik heb de hele lage dosering.
ja, ik ook; er vannacht een logé (familievriend) komen slapen want die had in de buurt iets te doen en die was er om twee uur nog niet dus dit soort dingen werkt niet mee. Ik heb daarna wel even geslapen maar heel licht.
it's a big club and you ain't in it
Probleem is dat mijn vriend een nog slechtere slaper is dan ik. Vind ik zo sneu voor hem, maar steekt mij dus ook wel een beetje aan. (op vakantieplekken slapen we overigens prima!! )
quote:isabellala schreef op 04 februari 2013 @ 14:27:

Probleem is dat mijn vriend een nog slechtere slaper is dan ik. Vind ik zo sneu voor hem, maar steekt mij dus ook wel een beetje aan. (op vakantieplekken slapen we overigens prima!! )Ik slaap weleens aan het voeteneind met mijn hoofd en dan gaat het prima. Dat doe ik niet altijd als ik slecht slaap, want dan treed er gewenning op en dan werkt die truc straks ook niet meer. Je zou het kunnen proberen.
Ik heb een periode ook niet goed kunnen slapen, veel piekeren enzo, je kent het wel.

in die tijd ging ik cursus mindfulness doen. Dat heeft mij enorm geholpen! Niet alleen voor het slapen, maar voor mijn stress in het algemeen.

Nu snap ik dat niet zomaar iedereen ff aan een cursus kan beginnen. al kan ik het iedereen aanraden ( Ik ben er van overtuigd dat iedereen er op zijn of haar manier wat aan kan hebben,)

Maar wat bij mij helpt om in slaap te komen is "de bodyscan" Je focust je op je ademhaling. Daarna op je tenen, voeten, kuiten en je scant zo langzaam naar boven, als je even je focus kwijt raakt, door gedachtes die langs komen, begin je gewoon weer opnieuw. Het vergt een beetje oefening, maar het werkt echt. Op youtube staan ook filmpjes, dat is makkelijk voor in het begin, omdat je dan alleen op de stem hoeft te concentreren. Je kan dit ieder moment van de dag doen. Niet alleen om in slaap te komen, maar ook om je hoofd te legen. Probeer het eens zou ik zeggen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven