Gezondheid alle pijlers

Slijtage in heup - sport of dans een optie?

23-04-2019 17:51 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na onder de MRI-scan te zijn geweest, blijkt dat ik slijtage heb bij het kraakbeen in mijn heup. Auw! Bovendien erg vervelend omdat ik van bewegen hou, slijtage brengt de nodige pijn met zich mee waardoor dit niet altijd kan..

Zijn er hier meer mensen die slijtage hebben specifiek bij de heup? Hoever is het proces bij jullie en doen jullie nog wel aan sport of dans? De arts heeft bij mij bijvoorbeeld voetbal enz. afgeraden, over dans (ballet) kan hij helaas niks zinnigs zeggen terwijl ik dat graag doe... bij mij is een heupprothese nog net niet aan de orde, maar als ik tijdens het dansen wel steeds pijn voel ga ik het wel overwegen denk ik... balen ben nog maar 28 :(
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
23-04-2019 18:28
het is vroeg, maar het kan wel helaas. Je had als baby geen heupproblemen of een korter beentje?
Nee dat had ik niet, dat was ook iets wat de arts meteen vroeg. Als ik eens google zie ik meer twintigers die al slijtage / artrose hebben, misschien heeft het met bepaalde eetgewoontes van mijn generatie te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi 'm er nog eens in (overheen gelezen?): roeien. Die sport wordt aangeraden na heupoperaties en bij heupproblemen. En als je gaat skiffen ben je ook bezig met balans, houding, ritme, etc.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-04-2019 18:32
Juist wel lijkt me. Dan kun je weer volop pijnloos bewegen. Je laat 'n 28-jarige toch nog niet rondsukkelen met 'n rollater ofzo?
Toch stellen ze graag zoveel
Mogleijjk uit. Risico zit hem niet zozeer in operatie1 maar wel ik feit dat levensduur beperkt is en je dus misschien wel operatie 2 en 3 moet doen..... dus uitstellen doen ze graag zo lang mogelijk....
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-04-2019 18:30
Wauw je bent echt jong. Mijn moeder had een aangeboren heupafwijking en nu moet de derde set kunstheupen erin. Mijn zusje is ook al geopereerd toen zij begin 30 was (vrij uniek). Wat voor dans doe je?

Stilstand en alleen zitten is ook geen oplossing. Met een heupprothese kun je wel uitdraaien maar niet indraaien met de heup (indraaien zoals bij trappen bij vechtsport).

Ik doe aan ballet, in principe een vrij rustige vorm van dans want de bewegingen zijn langzaam en je bouwt rustig op. En sinds kort dan Yoga. Voor mij geen vechtsport! Heeft je zus nu een prothese? Kan ze nu gewoon alles doen zonder pijn?
spin1234 schreef:
23-04-2019 18:36
Toch stellen ze graag zoveel
Mogleijjk uit. Risico zit hem niet zozeer in operatie1 maar wel ik feit dat levensduur beperkt is en je dus misschien wel operatie 2 en 3 moet doen..... dus uitstellen doen ze graag zo lang mogelijk....
Dat zou kunnen. Maar lijkt me dat als je rond je 30e al iets moet laten vervangen, je sowieso niet met eentje toekomt. Dan zul je waarschijnlijk nog wel 1 of 2 keer aan de beurt komen. Het lijkt mij persoonlijk een enge operatie, maar m'n moeder was zo snel weer aan 't lopen! Ze moeten zelfs al traplopen in het ziekenhuis en je ligt er maar 'n paar dagen want bedden zijn duur.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
23-04-2019 18:36
Ik gooi 'm er nog eens in (overheen gelezen?): roeien. Die sport wordt aangeraden na heupoperaties en bij heupproblemen. En als je gaat skiffen ben je ook bezig met balans, houding, ritme, etc.
Sorry, eroverheen gelezen idd! Ben niet zo'n fan van roeien want dat voelt bij mijn knieen nooit zo lekker. Maar misschien moet ik me er eens meer in verdiepen en het onder begeleiding doen. Alles beter dan stilzitten...
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar een goede fysio.
Ik heb een heupdysplasie in een heup en in beide heupen slijtage. De diagnose kwam toen ik 30 was, ben nu 49.
Orthopeed kon alleen maar zeggen: nee, niet meer sporten.
Ben naar een goede fysio gegaan, heb daar weer 'normaal' leren lopen en ben voorzichtig begonnen met sporten.
Nu, 19 jaar later, heeft het sporten er voor gezorgd dat ik een redelijk pijnvrij leven kan leiden.
Ik bootcamp en loop kleine rondjes hard. Het blijft een kwestie van goed naar je lichaam luisteren, goede schoenen, zachte ondergrond (ik loop niet hard op straat) en uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 18:40
Sorry, eroverheen gelezen idd! Ben niet zo'n fan van roeien want dat voelt bij mijn knieen nooit zo lekker. Maar misschien moet ik me er eens meer in verdiepen en het onder begeleiding doen. Alles beter dan stilzitten...

Ik zou er zeker in gaan verdiepen. Bij de juiste techniek horen je knieën geen last te geven. Maar daarvoor is een goede techniek wel van cruciaal belang. De meeste clubs gaan nu wel starten met beginnerscursussen. Je zou altijd een club in de buurt kunnen vragen of je een proeflesje mag doen?

Over yoga: Welke vorm van yoga doe je nu? En heb je een gecertificeerde yoga docent die van je slijtage af weet (en je dus aangepaste oefeningen geeft?). In principe hoort je heup na yoga geen pijn te doen, dan ben je toch ergens een grens over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-04-2019 18:32
Juist wel lijkt me. Dan kun je weer volop pijnloos bewegen. Je laat 'n 28-jarige toch nog niet rondsukkelen met 'n rollater ofzo?
Nope...de meeste nieuwe heupen gaan 15 jaar mee, dan de tweede set 7,5 jaar ...etc. Slijt steeds sneller en op een gegeven moment is het bovenbeenbot op en kan er geen kom meer worden opgezet. Dan kom je in en rolstoel. Tenminste zo was het 20 jaar terug...ik hoop dat technieken verbeteren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 18:38
Ik doe aan ballet, in principe een vrij rustige vorm van dans want de bewegingen zijn langzaam en je bouwt rustig op. En sinds kort dan Yoga. Voor mij geen vechtsport! Heeft je zus nu een prothese? Kan ze nu gewoon alles doen zonder pijn?
Bij ballet draai je uit vanuit je heupen tot aan maximale stand uit. Bij jazz en modern staan je voeten recht en draai je niet de hele tijd uit. Je draait dus in jouw sport steeds tot volle stand uit in het heupgewricht dus tot en met de maximale hoek. Ik was al bang dat je ballet zou zeggen...
Ik zou kijken of je naar modern of jazz kunt over stappen en oppassen met uit en ook vooral indraaien van de heup. In Jazz en modern dans je meestal met de voeten recht vooruit en zonder dan wel met minder maximale draai/hoeken in de heup.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-04-2019 18:44
Nope...de meeste nieuwe heupen gaan 15 jaar mee, dan de tweede set 7,5 jaar ...etc. Slijt steeds sneller en op een gegeven moment is het bovenbeenbot op en kan er geen kom meer worden opgezet. Dan kom je in en rolstoel. Tenminste zo was het 20 jaar terug...ik hoop dat technieken verbeteren.
ik ook, anders is het een rolstoel voor mij op mijn 70ste
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 18:38
Ik doe aan ballet, in principe een vrij rustige vorm van dans want de bewegingen zijn langzaam en je bouwt rustig op. En sinds kort dan Yoga. Voor mij geen vechtsport! Heeft je zus nu een prothese? Kan ze nu gewoon alles doen zonder pijn?
Ik ken meerdere mensen bij aikido die heupprotheses hebben, dus dat kan in ieder geval, en je kunt bij aikido in principe ook prima om bepaalde blessures heen werken. Aikido is geen slaan en trappen vechtsport, maar best wel dansgerelateerd, dus misschien vind je dat best leuk. Ballet lijkt me ook kunnen, alleen veel springen lijkt me niet zo goed.
Ik zou eens naar een echte sportfysiotherapeut gaan of een echte sportarts. Die weten echt heel veel van je bewegingsapparaat en van sport. Ze kunnen je vast goed adviseren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-04-2019 18:32
Juist wel lijkt me. Dan kun je weer volop pijnloos bewegen. Je laat 'n 28-jarige toch nog niet rondsukkelen met 'n rollater ofzo?
Jij denkt dat ze dat tig keer kunnen doen? Er zit een houdbaarheidsdatum aan zo’n ding en bij jongere mensen is die vaak korter door intensiever gebruik. Ze doen het pas als iemand echt zeer beperkt is.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-04-2019 18:44
Nope...de meeste nieuwe heupen gaan 15 jaar mee, dan de tweede set 7,5 jaar ...etc. Slijt steeds sneller en op een gegeven moment is het bovenbeenbot op en kan er geen kom meer worden opgezet. Dan kom je in en rolstoel. Tenminste zo was het 20 jaar terug...ik hoop dat technieken verbeteren.
Nee is nog steeds zo.
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 18:18
Nee over de oorzaak is weinig bekend, vraag me ook echt af hoe het kan. Ik denk omdat ik in mijn puberteit een paar jaar gevoetbald heb, toen begon wel de pijn.
Ik ken wel 2 mensen (van nu begin 20) die als kind heel intensief gesport hebben, en daardoor een zeldzame heupblessure kregen. De een kreeg een cyste in haar heupkop, waardoor ze in de laatste klas van de basisschool een heup brak. Deed op hoog niveau voetbal destijds. De ander kreeg op iets oudere leeftijd een schroef in haar heup ( die nu helaas niet meer weggehaald kan worden omdat ze daarna een groeispurt kreeg die de schroef inkapselde).
De oorzaak; door te intensieve belasting raakte de groeischijven gedeeltelijk los. Nou ja: in lekentaal opgeschreven. Ze sportte iets van 8 uur per week.
blijmetmij schreef:
23-04-2019 19:22
Ik ken wel 2 mensen (van nu begin 20) die als kind heel intensief gesport hebben, en daardoor een zeldzame heupblessure kregen. De een kreeg een cyste in haar heupkop, waardoor ze in de laatste klas van de basisschool een heup brak. Deed op hoog niveau voetbal destijds. De ander kreeg op iets oudere leeftijd een schroef in haar heup ( die nu helaas niet meer weggehaald kan worden omdat ze daarna een groeispurt kreeg die de schroef inkapselde).
De oorzaak; door te intensieve belasting raakte de groeischijven gedeeltelijk los. Nou ja: in lekentaal opgeschreven. Ze sportte iets van 8 uur per week.
8 uur uur week is toch niet intensief?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
23-04-2019 18:15
Roeien is een sport die je nog HEEL goed kan doen. Wordt ook aangeraden voor revalidatie na heupoperaties. Ik vind het een heerlijke sport (niet op een apparaat in de sportschool, maar echt in een boot. Anders is er geen kloot aan) met veel diversiteit (alleen, in teamverband, boordroeien of sullen, etc). De techniek is belangrijk om goed aan te leren, dus ik zou (als je interesse hebt) altijd starten bij een club en niet bij een sportschool (die leren verkeerde techniek aan)
Echt? Ik heb heupdysplasie en roeien is juist één van de sporten waarbij ik het snelst pijn krijg.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
23-04-2019 18:51
Ik ken meerdere mensen bij aikido die heupprotheses hebben, dus dat kan in ieder geval, en je kunt bij aikido in principe ook prima om bepaalde blessures heen werken. Aikido is geen slaan en trappen vechtsport, maar best wel dansgerelateerd, dus misschien vind je dat best leuk. Ballet lijkt me ook kunnen, alleen veel springen lijkt me niet zo goed.
Ik zou eens naar een echte sportfysiotherapeut gaan of een echte sportarts. Die weten echt heel veel van je bewegingsapparaat en van sport. Ze kunnen je vast goed adviseren.
Goeie tip, dankjewel. Ik ga contact opnemen met een sportfysio/arts. Wil echt graag weten hoe ik zoveel mogelijk nog kan bewegen(wat realistisch is). Acceptatie valt me nog erg zwaar, het kwam hard aan toen ze zeiden dat het een onomkeerbaar iets is :(
Alle reacties Link kopieren
Juist met arthrose moet je bewegen! Om het kraakbeen wat er nog is in goede conditie te houden! Rust roest echt! Ga naar de fysiotherapeut en ga met hem of haar een oefenprogramma starten. Van daaruit leer je om op een verstandige manier te bewegen zodat je de arthrose onder controle kan krijgen. En er zijn nog veel sporten mogelijk! Hardlooptrainer van mij loopt al 3 jaar met een graad 4 artrose (hoogste graad) nog steeds hard zonder dat klachten verder toenemen. Wat meer mensen hier al zeggen is zwemmen prima te doen, maar ook wandelen, fietsen, mountainbiken, en zo veel meer is allrmaal nog prima te doen. Maar zoals ik zei, ga naar de fysio. Die weet precies hoe je dit moet aanpakken!
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
23-04-2019 19:22
Ik ken wel 2 mensen (van nu begin 20) die als kind heel intensief gesport hebben, en daardoor een zeldzame heupblessure kregen. De een kreeg een cyste in haar heupkop, waardoor ze in de laatste klas van de basisschool een heup brak. Deed op hoog niveau voetbal destijds. De ander kreeg op iets oudere leeftijd een schroef in haar heup ( die nu helaas niet meer weggehaald kan worden omdat ze daarna een groeispurt kreeg die de schroef inkapselde).
De oorzaak; door te intensieve belasting raakte de groeischijven gedeeltelijk los. Nou ja: in lekentaal opgeschreven. Ze sportte iets van 8 uur per week.
Hmm ja, ik realiseer me opeens iets. In het begin van mijn puberteit heb ik door een andere aandoening jaren thuisgezeten zonder veel te sporten. Voetballen deed op een gegeven moment ook altijd pijn bij de heup. Misschien is die overgang van jaren niet veel bewegen naar opeens voetbal ook te veel geweest. Ik ben er dan ook na 3 jaar mee gestopt.
Alle reacties Link kopieren
mariska1974 schreef:
23-04-2019 19:41
Juist met arthrose moet je bewegen! Om het kraakbeen wat er nog is in goede conditie te houden! Rust roest echt! Ga naar de fysiotherapeut en ga met hem of haar een oefenprogramma starten. Van daaruit leer je om op een verstandige manier te bewegen zodat je de arthrose onder controle kan krijgen. En er zijn nog veel sporten mogelijk! Hardlooptrainer van mij loopt al 3 jaar met een graad 4 artrose (hoogste graad) nog steeds hard zonder dat klachten verder toenemen. Wat meer mensen hier al zeggen is zwemmen prima te doen, maar ook wandelen, fietsen, mountainbiken, en zo veel meer is allrmaal nog prima te doen. Maar zoals ik zei, ga naar de fysio. Die weet precies hoe je dit moet aanpakken!
Dat is een positief verhaal, dankjewel! Slikt hij ook glucosamine? Sportfysio ga ik morgen even contacten. Hoop echt dat dans nog mogelijk is. Ik ben overigens 5 weken op backpackreis geweest en heb toen heel veel gewandeld. Het gekke: totaal geen pijn! waarschijnlijk vanwege het warme weer en lekker de hele dag rustig lopen.
Alle reacties Link kopieren
Drackie schreef:
23-04-2019 19:39
Echt? Ik heb heupdysplasie en roeien is juist één van de sporten waarbij ik het snelst pijn krijg.

Bij de club waar ik roei hebben we zeer regelmatig mensen die revalideren van een heupoperatie en ook familieleden die een nieuwe heup kregen, kregen het advies om te roeien of te zwemmen tijdens hun herstel. Maar: de ene heupafwijking is de andere niet, dus wellicht dat het in jouw geval wel belastend is voor het heupgewricht. (en toch even dubbelchecken: roeide je onder begeleiding bij een club of op een roeimachine in de sportschool op eigen initiatief? In het laatste geval snap ik namelijk beter dat mensen last krijgen van gewrichten)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
23-04-2019 18:15
Roeien is een sport die je nog HEEL goed kan doen. Wordt ook aangeraden voor revalidatie na heupoperaties. Ik vind het een heerlijke sport (niet op een apparaat in de sportschool, maar echt in een boot. Anders is er geen kloot aan) met veel diversiteit (alleen, in teamverband, boordroeien of sullen, etc). De techniek is belangrijk om goed aan te leren, dus ik zou (als je interesse hebt) altijd starten bij een club en niet bij een sportschool (die leren verkeerde techniek aan)
Je meent het; mijn man moest juist acuut stoppen met roeien omdat de hoek die je maakt met roeien juist helemaal niet goed is... o_o
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder2 schreef:
23-04-2019 19:46
Dat is een positief verhaal, dankjewel! Slikt hij ook glucosamine? Sportfysio ga ik morgen even contacten. Hoop echt dat dans nog mogelijk is. Ik ben overigens 5 weken op backpackreis geweest en heb toen heel veel gewandeld. Het gekke: totaal geen pijn! waarschijnlijk vanwege het warme weer en lekker de hele dag rustig lopen.
Glucosamine zorgt er voornamelijk voor dat het gewrichtssmeer wat tussen het gewricht zit genoeg volume heeft. Je moet van glucosamine niet verwachten dat je kraakbeen herstelt, dat kan namelijk niet. Het is zeker te proberen.

Enover je backpackreis: je hebt heel veel bewogen! Dat is goed voor je gewrichten! Zitten en veel in dezelfde houding is funest!
Succes bij de fysio. Zij hebben een goed programma voor mensen met arthrose waar voorlichting een belangrijk onderdeel van is.
Moire schreef:
23-04-2019 19:33
8 uur uur week is toch niet intensief?
Hangt er van af wat je in die tijd doet. Een 14-jarige die al die tijd danslessen volgt is dan best intensief bezig. Los van gym op school en andere activiteiten.
Het heeft ook heel erg te maken met de gevoelige periode waarin die groeischijven kwetsbaar zijn. Als volwassene is er met diezelfde belasting niets aan de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven