Gezondheid alle pijlers

Spalkjes na beugel

11-11-2015 09:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds 16 jaar spalkjes omdat ik een blokjesbeugel heb gehad vroeger. Toen ze erop gingen zei de orthodontist dat het alleen zou zijn tot de verstandskiezen erdoor kwamen of eruit zouden gaan want dan zou er geen druk meer op de tanden komen en zou het niet opnieuw scheef gaan staan. Die dingen zijn er allang uit nu maar de spalkjes zitten er nog. Regelmatig laat de lijm los en voel ik gelijk druk op de desbetreffende tand. Toen ik eens wat langer wachtte met een nieuw bolletje lijm ging het onder meteen alweer verschuiven :(

Nu is er weer lijm los en ik ben het zat. Wil ze eruit hebben maar hoe scheef gaat de boel dan staan? Iemand ervaring?
Ik heb dezelfde ervaring. Uiteindelijk naar een andere orthodontist gegaan dan mijn eigen (die lapte de boel steeds op maar deed verder niks) en de andere ortho stelde dat de spalkjes versleten waren en niet goed gezet waren. Daardoor gingen ze ook steeds los. Ik heb nieuwe laten maken (was ongeveer 120 euro) en heb er geen seconde spijt van gehad. Deze zitten er nu 2 jaar in en heb er nooit problemen meer mee gehad. Eruit halen zou ik toch niet aanraden, zeker niet omdat je tanden al gingen schuiven toen je spalk los zat. Dan zit je volgend jaar weer met een beugel.
Ik had ook altijd een spalkje, deze ging vaak los en was het ook zat. Hij is er toen een tijdje uitgeweest en mijn tanden gingen gelijk aan de wandel. Nu heb ik een nachtbeugel zowel boven als onder, boven een plaatje en onder een soort van doorzichtig bitje. Doe deze 1x in de week in zodat mijn gebit mooi blijft, zou het namelijk zonde vinden als alles weer scheef gaat staan. Was al in geen jaren bij de ortho geweest en deze vertelde dat ze tegenwoordig levenslang een spalkje of nachtbeugel adviseren.
Ik heb een jaar of 20 na mijn beugel een spalkje alleen onder gehad en uiteindelijk - na overleg met tandarts - is deze eruit gehaald. Onder staat het nog helemaal recht en het is alweer een jaar of 5 geleden dat het spalkje eruit ging. Boven minder, en ik vind het nog altijd jammer dat daar niet ook ook spalkje is geplaatst... Maar goed, dit zal voor iedereen verschillend zijn.
Vraag het je tandarts/orthodontist.
Ik heb na 6/7 jaar spalkjes eens een maandje zonder spalkjes gelopen, omdat hij afgebroken was en ik te lui was om naar de orthodontist te gaan.

Dat heb ik geweten wat 1 van mijn voortanden is toch gaan 'bewegen' met tot gevolg dat het niet 100% meer recht zit. Was nog net op te lossen met een spalkje met een bocht erin, maar eigenlijk had ik opnieuw blokjes gemoeten.

Ik HAAT beugels (had een paardegebit, petjesbeugel, blokjesbeugel) dus kies eieren voor mijn geld.

Maar achteraf was ik liever direct naar de ortho gegaan.
Ik heb mijn beugel er vroegtijdig uit laten halen (hoefde nog maar een paar weken, maar ik was het helemaal zat) en daarom wilde de orthodontist geen spalkje plaatsen. Alles is dus weer scheef gaan staan. Maar ik heb er nooit een seconde spijt van gehad.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Net zo scheef als voor je een beugel had en binnen twee jaar. Niet weghalen dus.
quote:S7rin schreef op 11 november 2015 @ 10:14:

Ik heb mijn beugel er vroegtijdig uit laten halen (hoefde nog maar een paar weken, maar ik was het helemaal zat) en daarom wilde de orthodontist geen spalkje plaatsen. Alles is dus weer scheef gaan staan. Maar ik heb er nooit een seconde spijt van gehad.Wat ontzettend zonde van alle tijd, geld, energie, ellende en pijn!
Hier ook, toen mijn spalkje losging, ging de boel meteen aan de wandel. Dus wat mij betreft blijft die er levenslang zitten.

Boven zit t spalkje trouwens gewoon goed vast, en toch is er weer een spleetje gekomen. Zelfs de tandarts snapt er geen hout van.

Gelukkig is het niet heel erg, als t spalkje weg zou zijn zou het vast erger worden.
Bij mij is er nooit een spalkje geplaatst na m'n beugel. Resultaat, alles weer scheef :(
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
Ik dacht dat het alleen scheef gaat staan als het in het midden los laat, maar niet aan de buitenkant. Elke keer als de lijm losliet in het midden van het spalkje dan kwam er meteen heel veel druk op die tand te staan, maar nu is hij doorgebroken aan de zijkant, en voel ik er niets van. Ik wil 'm eigenlijk ook eruit laten halen, want het zit niet fijn, het is veel lastiger schoon te houden en het is elke keer een klus voor de tandarts om het tandsteen daar omheen weg te halen. Maar nu begin ik te twijfelen...
Maar hoe zit jouw spalkje dan vast? Met lijm?

Mijn spalkje is er een soort van 'tegenaan gemetseld'. Zo voel ik 'm niet (want glad afgewerkt) en kan er ook niks tussen komen of blijven zitten.
Ja, met lijm. Ik voel ook gewoon die draad, afgewisselt met lijm. En als 'ie loszat dan werd er overheen gelijmd, dus het zijn best dikke lijmklonters. En tussen de lijmbobbels steekt dat spalkje een beetje uit (vooral aan beide zijkanten).
Oh kan dat ook?? Bij mij is ie ook met bolletjes lijm geplakt, heel irritant!
Wat vreemd dat de oude lijm niet word weggehaald, misschien verstandig om dan eerst te vragen of ze de oude lijmresten eerst weghalen.

Als een van mijn spalkjes los zit ga ik gewoon naar de tandarts die haalt alle oude lijmresten weg en plaatst dan nieuwe lijm.

Bij mij is het nu een stuk of 3 keer gebeurd in 9 jaar tijd
Carpe diem
Niet het spalkje eruit halen! Dan gaat de boel scheef staan en als je dat gaat oplossen ben je NOG meer geld kwijt. Ga eens naar een goede orto en laat het daar eens een keer doen.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ik heb boven zo'n 10 jaar een spalk gehad en onder 20 jaar. Die boven is los gaan laten en de tandarts heeft die eruit gehaald. Daar staan mijn tanden nog ongeveer net zo als daarvoor. De onderspalk is er afgelopen zomer uitgehaald en daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Teruggroeien kan altijd, maar de orthodontist gaf aan dat ze daar niets over kon zeggen en wilde hem er eerst ook niet uithalen om die reden. Dit was een andere orthodontist dan die waar ik altijd heen ging (was er al zo'n 15 jaar niet meer geweest, de eerste orthodontist leeft inmiddels ook niet meer). Maar omdat ik ook last heb van terugtrekkend tandvlees onder en dat mogelijk ook door de spalk kan komen heeft ze het toch gedaan.

Maar die onderspalk heeft in die 20 jaar nog nooit losgelaten, zat zelfs zo stevig vast dat ze behoorlijk moest trekken om hem los te krijgen.
quote:ajok schreef op 11 november 2015 @ 10:20:

[...]

Wat ontzettend zonde van alle tijd, geld, energie, ellende en pijn!

Tsja... ik had ook liever het spalkje gehad. Maar de Orthodontist weigerde dat te geven.

En als ik ergens echt klaar mee ben, dan ben ik ergens klaar mee en laat ik mijzelf niet zo snel meer ompraten.

Ook op 14-jarige leeftijd niet. En daar ben ik stiekem trotser op, dan op eventuele rechte tanden
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
quote:Lotje119 schreef op 11 november 2015 @ 12:16:

Ja, met lijm. Ik voel ook gewoon die draad, afgewisselt met lijm. En als 'ie loszat dan werd er overheen gelijmd, dus het zijn best dikke lijmklonters. En tussen de lijmbobbels steekt dat spalkje een beetje uit (vooral aan beide zijkanten).Oh, dan zou ik echt eens informeren bij een andere tandarts/ortho. Ik voel mijn spalkjes eigenlijk niet.
quote:Zarah schreef op 11 november 2015 @ 23:18:

[...]

Oh, dan zou ik echt eens informeren bij een andere tandarts/ortho. Ik voel mijn spalkjes eigenlijk niet.Welke ortho heb jij? Die van mij werkt echt alleen met lijmbolletjes, ik wil ook een metselwerkje :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven