Sportkeuring ?
vrijdag 12 april 2013 om 14:18
Hallo, advies gevraagd...
Ik ben eigenlijk helemaal geen sporter, wandel en fiets wel eens, maar actieve sport is er voor mij niet bij. Ik denk er nu aan om wat meer (actief) een paar kilo kwijt te raken, mijn werkgever betaalt een lidmaatschap van een sportschool, maar ik weet niet of ik zo direct moet / kan beginnen met fitnessen of iets anders ...
Wat denken jullie, zou het zinnig zijn om een keer een sportkeuring te laten doen voordat ik begin ? Wat zou er dan gecontroleerd moeten worden ? Oh ja ik ben 43 en er mag wel wat af
Janneke
Ik ben eigenlijk helemaal geen sporter, wandel en fiets wel eens, maar actieve sport is er voor mij niet bij. Ik denk er nu aan om wat meer (actief) een paar kilo kwijt te raken, mijn werkgever betaalt een lidmaatschap van een sportschool, maar ik weet niet of ik zo direct moet / kan beginnen met fitnessen of iets anders ...
Wat denken jullie, zou het zinnig zijn om een keer een sportkeuring te laten doen voordat ik begin ? Wat zou er dan gecontroleerd moeten worden ? Oh ja ik ben 43 en er mag wel wat af

Janneke
vrijdag 12 april 2013 om 14:27
Een " echte " sportkeuring kost wel een paar centen.
Zal ook niet elke verzekering ( volledig ) vergoeden.
Je kan ook naar je huisarts voor een check.
Maar waarom vind je dat nodig? Je gaat heus niet meteen aan de zware gewichten of een marathon op de loopband doen, hoor.
Zal ook niet elke verzekering ( volledig ) vergoeden.
Je kan ook naar je huisarts voor een check.
Maar waarom vind je dat nodig? Je gaat heus niet meteen aan de zware gewichten of een marathon op de loopband doen, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 12 april 2013 om 14:29
http://www.sportkeuring.nl/keuringswijzer

vrijdag 12 april 2013 om 14:30
Ik heb een keer een sportkeuring gehad omdat ik lange tijd niet heb kunnen sporten, het licht er een beetje aan welke keuring je neemt van goedkoop naar duur.
Bij mij werd gekeken naar houding, knieën, longinhoud, gewicht en in een gesprek hebben we het gehad over hoeveel lichamelijke activiteiten ik deed en hoe ik het sporten weer zou kunnen opbouwen.
Ik zou de keuring laten doen, misschien ontdekt de arts "zwakke" punten en kun je zo een blessure voorkomen.
Bij mij werd gekeken naar houding, knieën, longinhoud, gewicht en in een gesprek hebben we het gehad over hoeveel lichamelijke activiteiten ik deed en hoe ik het sporten weer zou kunnen opbouwen.
Ik zou de keuring laten doen, misschien ontdekt de arts "zwakke" punten en kun je zo een blessure voorkomen.
vrijdag 12 april 2013 om 14:31
D. Basis sportmedisch onderzoek SMI
Wordt geadviseerd aan sporters die minder dan 7 uur/week sporten en daarbij geen/weinig problemen hebben. Tevens is dit onderzoek geschikt voor jeugdsporters. Inhoud: Lengte, gewicht, vetpercentage, ogentest, kleurentest, longfunctie, algemeen intern onderzoek, algemeen orthopedisch onderzoek en specifiek orthopedisch onderzoek gericht op de sporttak en op eventuele klachten.
E. Basisplus sportmedisch onderzoek SMI (inclusief bloedonderzoek en ECG)
Wordt geadviseerd aan personen die intensief sporten (> 7 uur/week) of dit willen gaan doen en/of individueel voorgelicht willen worden op basis van een gedegen onderzoek en een aantal metingen. Ook voor sporters met meerdere of steeds terugkerende problemen. Inhoud: Als D. + elektrocardiogram en bloedonderzoek met bepaling hemoglobine- en cholesterolgehalte.
F. Groot sportmedisch onderzoek SMI (inclusief inspanningstest)
Wordt geadviseerd aan personen die zeer intensief sporten, en/of die ouder zijn dan 40 jaar, zeker wanneer ze na een periode van jaren inactiviteit weer met sporten willen beginnen. Conditiemeting en beoordeling van de belastbaarheid van het hart zijn de toegevoegde waarden. Inhoud: Als E. + maximale inspannings(fiets)test met ECG-controle.
Wordt geadviseerd aan sporters die minder dan 7 uur/week sporten en daarbij geen/weinig problemen hebben. Tevens is dit onderzoek geschikt voor jeugdsporters. Inhoud: Lengte, gewicht, vetpercentage, ogentest, kleurentest, longfunctie, algemeen intern onderzoek, algemeen orthopedisch onderzoek en specifiek orthopedisch onderzoek gericht op de sporttak en op eventuele klachten.
E. Basisplus sportmedisch onderzoek SMI (inclusief bloedonderzoek en ECG)
Wordt geadviseerd aan personen die intensief sporten (> 7 uur/week) of dit willen gaan doen en/of individueel voorgelicht willen worden op basis van een gedegen onderzoek en een aantal metingen. Ook voor sporters met meerdere of steeds terugkerende problemen. Inhoud: Als D. + elektrocardiogram en bloedonderzoek met bepaling hemoglobine- en cholesterolgehalte.
F. Groot sportmedisch onderzoek SMI (inclusief inspanningstest)
Wordt geadviseerd aan personen die zeer intensief sporten, en/of die ouder zijn dan 40 jaar, zeker wanneer ze na een periode van jaren inactiviteit weer met sporten willen beginnen. Conditiemeting en beoordeling van de belastbaarheid van het hart zijn de toegevoegde waarden. Inhoud: Als E. + maximale inspannings(fiets)test met ECG-controle.
vrijdag 12 april 2013 om 14:33
Sportmedische keuringen
Keuringen
Basis sportmedisch onderzoek
¤102,-
Basis-plus sportmedisch onderzoek
¤128,-
Groot sportmedisch onderzoek ( incl. inspanningsECG)
¤224,-
Uitgebreide sportmedisch onderzoek inclusief ademgasanalyse
¤268,-
Uitgebreide sportkeuring inclusief echocardiogram
¤338,-
NTFU-sportmedisch pakket GSMO
¤235,-
NTFU-sportmedisch pakket USMO
¤299,-
Inspanningstest met ECG
¤120,-
Inspanningstest met ECG en oxymetrie
¤155,-
Zweefvliegkeuring
¤ 80,-
BTW: bij alle verplichte sportkeuringen komt er 21% BTW bij. Dit zijn keuringen die vanuit de sportbond, opleiding of andere organisaties verplicht gesteld worden.
Keuringen
Basis sportmedisch onderzoek
¤102,-
Basis-plus sportmedisch onderzoek
¤128,-
Groot sportmedisch onderzoek ( incl. inspanningsECG)
¤224,-
Uitgebreide sportmedisch onderzoek inclusief ademgasanalyse
¤268,-
Uitgebreide sportkeuring inclusief echocardiogram
¤338,-
NTFU-sportmedisch pakket GSMO
¤235,-
NTFU-sportmedisch pakket USMO
¤299,-
Inspanningstest met ECG
¤120,-
Inspanningstest met ECG en oxymetrie
¤155,-
Zweefvliegkeuring
¤ 80,-
BTW: bij alle verplichte sportkeuringen komt er 21% BTW bij. Dit zijn keuringen die vanuit de sportbond, opleiding of andere organisaties verplicht gesteld worden.
vrijdag 12 april 2013 om 14:34
vrijdag 12 april 2013 om 14:36
quote:beer29 schreef op 12 april 2013 @ 14:32:
Ze kunnen vaak ook testen doen bij de sportschool. Ligt er aan waar je sport maar vaak kost je dat niets!Ja maar wat testen vervangt natuurlijk niet een groot sportmedisch onderzoek zoals die geadviseerd wordt bij 40 plussers die na lange tijd van inactiviteit gaan sporten.
Ze kunnen vaak ook testen doen bij de sportschool. Ligt er aan waar je sport maar vaak kost je dat niets!Ja maar wat testen vervangt natuurlijk niet een groot sportmedisch onderzoek zoals die geadviseerd wordt bij 40 plussers die na lange tijd van inactiviteit gaan sporten.
vrijdag 12 april 2013 om 14:37
http://www.coulture.nl/advertentie/122/ ... en,en-meer!!!!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 12 april 2013 om 14:40
quote:joyce2202 schreef op 12 april 2013 @ 14:37:
In principe zou er in de sportschool altijd iemand aanwezig moeten zijn die er voor opgeleid is om goed te begeleiden en jouw van alles kan vertellen over sport/voeding van toepassing op jouw persoonlijke situatie!Het gaat in deze niet om de begeleiding maar door de inactiviteit nog verborgen problemen die iemand kan hebben die met tijdens zo'n uitgebreide sportkeuring mogelijk kan traceren voordat er daadwerkelijk problemen ontstaan.
In principe zou er in de sportschool altijd iemand aanwezig moeten zijn die er voor opgeleid is om goed te begeleiden en jouw van alles kan vertellen over sport/voeding van toepassing op jouw persoonlijke situatie!Het gaat in deze niet om de begeleiding maar door de inactiviteit nog verborgen problemen die iemand kan hebben die met tijdens zo'n uitgebreide sportkeuring mogelijk kan traceren voordat er daadwerkelijk problemen ontstaan.

vrijdag 12 april 2013 om 14:43
Ik denk niet dat je een sportkeuring nodig hebt. Wat de meeste, goede sportscholen doen, is je een intake geven en kijken naar wat je wilt en hoe je dat kunt bereiken. Ze maken dan een programma met jou en zullen je in het begin ook wat meer begeleiding bieden. Mijn ervaring is dat dat wel genoeg is om veilig aan de slag te kunnen.
Je bent er zelf bij he. Zolang jij stopt bij pijn en/of hartkloppingen en niet gelijk denkt 'he, ik ga s ff vijf keer per week twee uur sporten en dan gelijk 50 kg tillen' (ofwel: gewoon je gezond verstand gebruikt ) komt het volgens mij wel goed.
Je bent er zelf bij he. Zolang jij stopt bij pijn en/of hartkloppingen en niet gelijk denkt 'he, ik ga s ff vijf keer per week twee uur sporten en dan gelijk 50 kg tillen' (ofwel: gewoon je gezond verstand gebruikt ) komt het volgens mij wel goed.

vrijdag 12 april 2013 om 23:07
Ik heb zo'n keuring laten doen ivm aangepast sporten tijdens medische behandeling. Kostte rond de 140 euro, werd wel grotendeels vergoed uit mijn aanvullende zorgverzekering. Ik denk eerlijk gezegd dat het voor jou niet veel toevoegt, zou eerder een intake en misschien een paar extra sessies doen met een goede personal trainer. Dat je goede techniek en houding aanleert.
(via een heel goed initiatief trouwens: Stichting Tegenkracht!)
(via een heel goed initiatief trouwens: Stichting Tegenkracht!)

zaterdag 13 april 2013 om 00:59
Op zich vind ik het wel aan te raden als je boven de 40 bent en de laatste jaren niet veel aan sport gedaan hebt. Er worden een aantal zaken gecheckt, die van belang kunnen zijn (en die ze zeker niet op een sportschool kunnen checken). Denk dan aan zaken als houding, flexibiliteit, longinhoud, bloeddruk en soms inspannings-ECG.