Gezondheid alle pijlers

Stel je vragen over stoppen met roken [ism Ministerie VWS]

25-11-2020 09:17 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Vandaag, woensdag 25 november, vindt hier op het VIVA Forum weer een kennispartnership plaats, dit keer in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het kennispartnership is onderdeel van de campagne 'PUUR rookvrij'. Al je vragen over stoppen met roken kun je hier stellen aan de deskundigen. Arts-epidemioloog Esther Croes, stopcoach Pauline Haasbroek en medewerker Stoplijn/ikstopnu.nl Milly Neuman zijn de hele dag aanwezig om met jullie in gesprek te gaan over dit onderwerp.

Stoppen met roken is niet makkelijk, maar de deskundigen gaan er alles aan doen om je op weg te helpen. Ze hebben het antwoord op vragen als welke ontwenningsverschijnselen je bijvoorbeeld kunt verwachten. Of hoe je nou eigenlijk het beste stopt met roken. En dat je je door te stoppen gezonder gaat voelen en meer geld overhoudt voor leuke dingen, hoeven we jou niet te vertellen, maar welke voordelen zijn er nog meer? Vraag het en je weet het.

De deskundigen zijn tot een uur of 17 uur aanwezig voor het beantwoorden van jullie vragen.

Vriendelijke groet,

ook namens de deskundigen,

CM VIVA
Ik heb heb weleens gelezen dat na 10 jaar gestopt zijn je longen weer net zo schoon zijn als van een niet-roker.

Klopt dat?
Hallo! Ik verheug me op vandaag en hoop jullie een stukje op weg te kunnen helpen met vragen omtrent stoppen met roken. Ik ben Pauline Haasbroek, ik ben rookstopcoach in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk.

Vroeger heb ik zelf gerookt en weet hoe lastig het kan zijn als je naar stop wilt gaan. Gelukkig nu alweer ruim 20 jaar gestopt.

Als coach werk ik nu 10 jaar en we begeleiden circa 400 mensen per jaar. Ondertussen heel wat ervaring :).

Als je vragen hebt, voel je vrij! Je kan zoveel info vinden op het net, dat je soms niet meer weet wat klopt en wat niet.

Pauline Haasbroek
Rookstopcoach Rode Kruis Ziekenhuis
Helaholalala schreef:
25-11-2020 10:03
Ik heb heb weleens gelezen dat na 10 jaar gestopt zijn je longen weer net zo schoon zijn als van een niet-roker.

Klopt dat?
Goedemorgen Helaholalala, als je stopt met roken worden je longen zeker schoner! Na 72 uur begint de schoonmaak, na een maand werken je longen beter en adem je makkelijker. Maar door roken gaan er ook longblaasjes kapot. Er is lang gedacht dat die zich niet meer herstellen. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat longen na het stoppen met roken beter herstellen dan werd aangenomen! En stoppen met roken is ook gezond voor andere delen van je lichaam!

Hartelijke groet,
Milly Neuman
medewerker Stoplijn/ikstopnu
anoniem_638f50e62796f wijzigde dit bericht op 25-11-2020 15:55
0.62% gewijzigd
Stoppen moet je toch zelf doen. Hoe kan een coach oid daar bij hepen?
Alle reacties Link kopieren
Wat helpt met volledig stoppen als je vooral een stress roker bent?

Ik vind roken eigenlijk heel vies, maar als ik me niet prettig voel (ik heb bijvoorbeeld de volgende dag een grote presentatie, of zoals nu met thuiswerken en de coronacrisis wat af en toe leidt tot somberheid) dan koop ik een pakje. Meestal rook ik dan maar 2/3 sigaretten om even van het gestressde gevoel af te zijn en hou ik daarna het pakje onder de kraan en gooi ik het weg. De behoefte is dan vervuld voor een bepaalde periode. Zoiets gebeurt eens in de paar weken.

Het nadeel is wel dat het echt lijkt te helpen als stressverlager, of op zijn minst een placebo effect heeft.
ritmodelanoche wijzigde dit bericht op 25-11-2020 10:23
9.64% gewijzigd
Hallo!
Naast rookstopcoach Pauline staan ook twee medewerkers van het Trimbos vandaag klaar om je vragen te beantwoorden. Wij zijn Milly Neuman en Esther Croes.

Milly werkt bij de Stoplijn (het nummer op je pakje) en de website https://www.ikstopnu.nl en beantwoordt dagelijks vragen van stoppers.
Esther is arts-epidemioloog en heeft een wetenschappelijke achtergrond.

Met ons drieën kijken we uit naar jullie vragen!

Milly Neuman en Esther Croes
Trimbos-instituut
Hoi LilyRose,

Ja, stoppen met je natuurlijk zelf doen. Wat veel mensen niet weten is dat stoppen niet alleen een fysieke, maar ook een mentale verslaving is. Dus voor stoppen met roken is het belangrijk dat je je gedrag verandert. En daar kan een stoppen-met-roken coach bij helpen. Ook sommige huisartsen kunnen je begeleiden. Samen maak je dan een plan hoe je gaat stoppen en wat je kunt doen als je tegen moeilijke momenten aanloopt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat als je begeleiding krijgt bij het stoppen, je kans op succes groter is om te stoppen. Bovendien wordt begeleiding en eventuele nicotinevervangers of SMR medicatie 1x per jaar vergoed!

Hartelijke groet,
Milly, medewerker Stoplijn/ikstopnu.nl
StoppenMetRoken schreef:
25-11-2020 10:16
Goedemorgen Helaholalala, als je stopt met roken worden je longen zeker schoner! Na 72 uur begint de schoonmaak, na een maand werken je longen beter en adem je makkelijker. Maar door roken gaan er ook longblaasjes kapot. Er is lang gedacht dat die zich niet meer herstellen. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat longen na het stoppen met roken beter herstellen dan werd aangenomen! En stoppen met roken is ook gezond voor andere delen van je lichaam!

Hartelijke groet,
Milly, medewerker Stoplijn/ikstopnu


Eigenlijk is dit geen antwoord op mijn vraag!
Ritmodelanoche schreef:
25-11-2020 10:22
Wat helpt met volledig stoppen als je vooral een stress roker bent?

Ik vind roken eigenlijk heel vies, maar als ik me niet prettig voel (ik heb bijvoorbeeld de volgende dag een grote presentatie, of zoals nu met thuiswerken en de coronacrisis wat af en toe leidt tot somberheid) dan koop ik een pakje. Meestal rook ik dan maar 2/3 sigaretten om even van het gestressde gevoel af te zijn en hou ik daarna het pakje onder de kraan en gooi ik het weg. De behoefte is dan vervuld voor een bepaalde periode. Zoiets gebeurt eens in de paar weken.

Het nadeel is wel dat het echt lijkt te helpen als stressverlager, of op zijn minst een placebo effect heeft.
Hoi Ritmodelanoche,
Ik denk voor veel mensen herkenbaar. Stress is één van de grootste valkuilen. Ik zal uitleggen hoe dat komt.
In de sigaret zit nicotine, de fabrikant heeft er onder andere ammoniak aan toegevoegd om de nicotine zo snel mogelijk in de hersenen te krijgen. Dit gebeurd in een paar seconde. Dit ervaar je als prettig, omdat je lichaam om nicotine vraagt. Maar zodra je deze uit doet zakt de nicotinespiegel weg en gaat het lichaam al snel vaak binnen half uur weer om de nicotine vragen.

Als je tegelijk rookt met bijv een kop koffie ontstaat er een linkje. De nicotine wordt gekoppeld aan wat je doet. Dat noemen we een "pavlov" reactie. Als je een kop koffie pakt gaat belletje af: roken.

Waarschijnlijk heb je altijd gerookt op moment van stress. Dus dat het belletje gaat rinkelen is normaal. Maar helpt de sigaret dan tegen stress? Het antwoord is nee. In de sigaret zit geen stofje dat je rustiger maakt. Het enige wat gebeurd is dat je je ontwenning van de nicotine weg rookt. Dat is wat je voelt. Maar de zorgen, het verdriet is er gewoon nog.

Wat soms wel kan is dat je even wegloopt van de situatie, en dat kan best in bepaalde stress situaties handig zijn. Maar dan helpt niet de sigaret, maar het even weglopen van de situatie, de time-out.

Vriendelijke groet,
Pauline Haasbroek (rookstopcoach)
Oké, bedankt.
Helaholalala schreef:
25-11-2020 10:31
Eigenlijk is dit geen antwoord op mijn vraag!
Hoi Helaholalala, je vraagt of het klopt dat als je 10 jaar gestopt bent je longen weer helemaal schoon zijn. Het antwoord is nee, maar wel bijna! Longen worden nooit zo schoon als iemand die nooit gerookt heeft. Maar na 10 jaar stoppen ben je wel dichtbij iemand die nooit gerookt heeft!

Hartelijke groet,
Milly, medewerker Stoplijn/ikstopnu.nl
Ah dank
Goedemorgen,

Ik vernam tijdens de eerste coronagolf dat nicotine een concurrent is van het coronavirus omdat deze dezelfde receptoren gebruiken en rokers daardoor minder vatbaar zijn voor corona, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Pauline, wordt erg gewaardeerd!

mooi initiatief.
LīlyRose schreef:
25-11-2020 10:38
Oké, bedankt.
Graag gedaan, LilyRose! Zit jij erover te denken om te stoppen met roken?

MIlly, medewerker Stoplijn/ikstopnu.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik biets op feestjes wel eens een sigaretje van andere rokers. DIe feestjes heb ik nu natuurlijk niet gehad tijdens corona dus al lang niet meer gerookt. Toch vermoed ik dat de pavlov reactie van de mentale verslaving blijft bestaan wanneer ik over een tijdje weer in zo'n situatie kom. En ik merk dat met een glaasje alcohol mijn wilskracht ook minder wordt om hier weerstand tegen te bieden.

Wat raden jullie me aan? Wat voor plan kan ik maken om op zulke momenten toch weerstand te kunnen bieden?
Luxaflex schreef:
25-11-2020 11:00
Ik biets op feestjes wel eens een sigaretje van andere rokers. DIe feestjes heb ik nu natuurlijk niet gehad tijdens corona dus al lang niet meer gerookt. Toch vermoed ik dat de pavlov reactie van de mentale verslaving blijft bestaan wanneer ik over een tijdje weer in zo'n situatie kom. En ik merk dat met een glaasje alcohol mijn wilskracht ook minder wordt om hier weerstand tegen te bieden.

Wat raden jullie me aan? Wat voor plan kan ik maken om op zulke momenten toch weerstand te kunnen bieden?
Hoi Luxaflex,

Pavlov verdwijnt na hoe vaak je het meemaakt zonder sigaret. De dagelijkse dingen worden sneller normaal dan bijvoorbeeld feestjes. Maar hoe vaker een feestje zonder sigaret, hoe sneller dit normaal wordt.
Daarom lijkt het opeens of de gedachte naar het roken terugkomt als bijvoorbeeld de terrassen weer open gaan. Die gedachten komen niet terug, maar is een eerste keer.

Na het eerste jaar rookvrij heb je de meeste "eerste keren" gehad.

Vriendelijke groet,
Pauline Haasbroek (rookstopcoach)
Ritmodelanoche schreef:
25-11-2020 10:53
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Pauline, wordt erg gewaardeerd!

mooi initiatief.
Graag gedaan :)
Cateautje schreef:
25-11-2020 10:53
Goedemorgen,

Ik vernam tijdens de eerste coronagolf dat nicotine een concurrent is van het coronavirus omdat deze dezelfde receptoren gebruiken en rokers daardoor minder vatbaar zijn voor corona, klopt dat?
Goedemorgen Cateautje,
Een lastige vraag,
Het is nog niet duidelijk of nicotine beschermt tegen het besmet raken met corona. De hypothese is gebaseerd op de (twijfelachtige) observatie dat er onder de corona-patiënten minder rokers zouden zijn. Die observatie zou ook goed (beter zelfs) verklaard kunnen worden door fouten in de onderzoeksmethoden. Een Franse onderzoeker die banden heeft met de tabaksindustrie heeft op basis van deze observatie de hypothese gelanceerd dat nicotine zou beschermen, omdat het coronavirus via de neus in de hersenen aan zou grijpen op de nicotinereceptor in de hersenen. Veel meer wetenschappers gaan er echter van uit dat een andere receptor, de ACE-receptor in de luchtwegen/longen, het aangrijpingspunt voor het coronavirus is.
Zonder twijfel is in ieder geval dat roken een slechtere uitkomst geeft van een besmetting met corona en dat stoppen met roken zonder twijfel de voorkeur heeft.
Meer hierover kan je lezen in deze blog: https://www.trimbos.nl/actueel/blogs/bl ... ld-in-komt

Met vriendelijke groet, Esther Croes
Goedemorgen

Hoe schadelijk is de rooklucht die nog lang aan spullen hangt? Bijv de rooklucht in een auto of bij meubels die je van een roker hebt gekocht?
StoppenMetRoken schreef:
25-11-2020 10:53
Graag gedaan, LilyRose! Zit jij erover te denken om te stoppen met roken?

MIlly, medewerker Stoplijn/ikstopnu.nl
Weet ik nog niet. Na jaren niet roken ben ik afgelopen zomer weer begonnen met roken. Althans, het zou eenmalig zijn en dat was het natuurlijk niet :-P
Het zijn een paar sigaretten per dag, maar echt afscheid nemen lukt nog niet.
Hartelijk dank Esther.
Een zeer goede link die mij de juiste informatie heeft gegeven. Nu nog spierballen kweken. Nou damp ik wel en krijg dus geen teer en andere troep binnen, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
StoppenMetRoken schreef:
25-11-2020 11:06
Hoi Luxaflex,

Pavlov verdwijnt na hoe vaak je het meemaakt zonder sigaret. De dagelijkse dingen worden sneller normaal dan bijvoorbeeld feestjes. Maar hoe vaker een feestje zonder sigaret, hoe sneller dit normaal wordt.
Daarom lijkt het opeens of de gedachte naar het roken terugkomt als bijvoorbeeld de terrassen weer open gaan. Die gedachten komen niet terug, maar is een eerste keer.

Na het eerste jaar rookvrij heb je de meeste "eerste keren" gehad.

Vriendelijke groet,
Pauline Haasbroek (rookstopcoach)

Dankejwel voor je reactie!

Hoe vaak moet je dan zo'n situatie hebben mee gemaakt en niet hebben gerookt voordat de pavlov niet meer optreed als ik weer in zo'n situatie beland? Of is de frequentie binnen een termijn ook van invloed? ZIjn daar (bij benadering?) cijfers van?
(Dan weet ik hoeveel feestjes met rokers ik moet plannen... :P )

En wat zou een voorbeeld van een plan kunnen zijn om die keren door te komen dat die pavlov er nog wel is?
Alle reacties Link kopieren
Hier goede ervaringen met stoppen met behulp van Hypnose. Na 15 jaar gestopt te zijn ben ik 2 jaar geleden na mijn scheiding weer gaan roken, het lukte me niet om weer te stoppen, zeker niet sinds ik door corona hele dagen thuis werk.
2 weken terug een hypnose behandeling en sindsdien ga ik weer als een niet-roker door het leven, de mentale behoefte is volledig weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven