Gezondheid alle pijlers

stem opwarmen

31-10-2010 14:24 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds kort heb ik een nieuwe baan waarbij ik erg veel moet praten. Ik merk dat ik aan het eind van de dag een beetje last van mijn keel heb. Om er voor te zorgen dat ik mijn stem niet onnodig veel belast ben ik opzoek naar tips om mijn stem aan het begin van de dag op te warmen en andere tips om overbelasting zo veel mogelijk te voorkomen.

Via google vind ik voornamelijk tips dat je je stem moet opwarmen, maar dan weer niet hoe je dat het best kunt doen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

groeten, Avogadro
Logopedie? Ik ken iemand die in het onderwijs werkt en daar ook problemen mee had. Zij heeft logopedie gekregen om haar stem anders/ beter te gebruiken.
Logopediet lijkt me ook de beste weg. Misschien gebruik je je stem wel verkeerd, dan helpen opwarmoefeningen misschien wel een beetje, maar dan neem je het probleem niet weg.
Logopedie is een goeie tip, ik denk dat het er meer om gaat dat je je stem verkeerd gebruikt, dan dat je op moet warmen. Opwarmen doe je als je je stem in één keer op stevig volume moet gebruiken en het ook meteen goed moet klinken, als je gaat zingen bijvoorbeeld, of als je onversterkt een grote groep mensen moet toespreken.

Mocht je het toch willen proberen, of het helpt: Opwarmen kun je doen door te neurieen, en een sirene na te doen (al neuriend) Dus laag beginnen, en je stem omhoog laten glijden en weer naar beneden, allebei de kanten op zo ver als je kunt maar zonder te forceren. Dat een minuutje of 10 doen en je stembanden zijn warm.

Maar ik denk echt dat je meer baat bij logopedie gaat hebben, waarschijnlijk forceer je iets met het praten.
Je stembanden zijn geen spieren, dus die kun je niet "opwarmen". Je spreekt waarschijnlijk verkeerd, er komt waarschijnlijk te veel lucht mee, of je spreekt in een tonaliteit die niet goed bij je stem hoord. Fluisteren maakt de boel alleen maar erger. Een logopediste kan je helpen. verder lekker keihard in de auto zingen zorgt ervoor dat eventueel slijm van je banden af trilt en begin de dag met een kopje thee met honing. Slijm op je banden, of droge banden (als je bijvoorbeeld met je mond open slaapt zul je eerst moeten verzorgen voor je spreekt). verder probeer niet boven mensen uit te praten zonder dat je je stem echt luider maakt. hier wordt je schor van. Wil je luid spreken, spreek dat ook luid. Dat kan geen kwaad.

Zodra je probeert harder te praten in je normale stemgeluid verlies je geheid je stem.

Check deze site maar : voor handige tips.

Succes!
dat omhoog en naar beneden neuriën is zeker een goede oefening.

Vooral als je teveel lucht verliest tijdens hoge noten. Zing op de iiiiii als je dit wilt proberen.

Om luider te spreken heb je meer spierspanning in je rug en middenrif gebied nodig.

Sta rechtop tegen een muur. druk je rug in de muur zo hard als je kan. probeer in gedachte iemand aan de andere kant van de straat te zien lopen die je wilt waarschuwen voor gevaar; Roep Hé!! (KORT EN KRACHTIG, niet heehhééh maar een korte explosie.): als je geluid zuiver en scherp is heb je je "luide" stem gevonden. deze kun je gebruiken als je een speech geeft zonder micro, en zangers gebruiken het om hard te zingen. (céline Dion, Mariah en Whitney) wil je nog harder praten, maak dan het kinderachtige nje njeh njeh njèèèèèèèèèh geluid, mix het met je luide stem, en je doet Anastasia na

Als je rug in de muur drukken niet werkt of als je bang bent mensen bang te maken probeer het in de auto. probeer keihard je stuur in het dashboard te duwen terwijl je een zuivere schreeuw geeft (dus geen rockstemmetje he?) je kan ook een kratje pils optillen ... het idee is dat als je ergens anders in je lichaam spieren aanspant, je je spieren in je nek en keel ontspant waardoor je stembanden vrij zijn om te spreken of zingen. enjoy!

(PS later hoef je alleen maar je vuist te ballen om te ontspannen en daarna gaat het vanzelf.)
Ik moest ooit van de logopedist 's morgens onder de douche het volgende doen: mmmmooooommmm, mmmaaaammmm, meeeeemmm, mmuuuuuummmm, etc... op laag volume, waarbij het vooral belangrijk was om 'de hele boel' te laten trillen op de mmmmm tonen -> met twee vingers je neus lichtjes vasthouden om te voelen of het trilt.

Hilarisch genoeg bleek dit geluid door de badkamermuur door te dragen naar de slaapkamer van mijn ouders, die zich afvroegen wat ik nou in vredesnaam aan het doen was elke ochtend (had het ze niet verteld...).
Je spreekt waarschijnlijk verkeerd. Het opvolgen van stem-tips is niet iets wat je zomaar lukt aangezien er een behoorlijke trainingsperiode aan vooraf gaat.

Je kunt beter naar de logopediste gaan. Die gaat dan waarschijnlijk eerst beginnen met het kijken naar je adem, als die niet goed is moet je eerst gaan leren om laag en vanuit je buik te ademen. ( btw: kun je dat bij jezelf voelen/zien? Of je hoog of laag ademt?)

Een juiste ademhaling is erg belangrijk voor een correct stemgebruik, je adem is namelijk als het ware de stuwende kracht onder je stem. Als die kracht niet goed is, of te klein, dan moeten je stembanden heel hard werken en dat kan ze overbelasten.

Maar goed. Na het bekijken/behandelen van je adem ga je naar je stembanden toe en ga je inderdaad allerlei oefeningen doen waaronder de oefening van zeniiba. Die oefening van Zenibaa is een resonans oefening. De bedoeling daar van is dat je je geluid meer kracht kunt geven (vandaar dat het door de badkamermuur heen komt, haha) zonder dat je je stem extra gaat belasten. Het uiteindelijke gevolg is dan dus dat je net zo hard en veel kunt spreken als eerst maar.. zonder keelpijn achteraf.

De oefeningen gaan pas werken als je ze veel herhaalt en juist toepast. Oefeningen van het internet halen is dan ook lastig. De kans dat je het verkeerd interpreteerd en het niet goed doet is groot. Bij een logopediste krijg je een op maat gesneden behandelplan aangeboden waarbij je vragen kunt stellen zodat je zelf goed begrijpt wat je moet doen.

De logopediste valt overigens gewoon binnen je basispakket.

Overigens: jouw verhaal is een doodnormale reden om naar de logopedist te gaan. Deze hoort dit heel vaak, dus raar is het niet!
Een lage adem is belangrijk.
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik het niet verstandig vind om zelf tips van het internet te plukken. Ook al zijn het inderdaad goede tips. De kans is groot dat jij je stem al verkeerd gebruikt en het zou erg vervelend zijn als je per ongeluk de verkeerde oefeningen doet of de goede oefeningen verkeerd uitvoert.

Je geeft zelf al aan dat je niet goed weet hoe je die tips moet uitvoeren, en zelfs al weet je dat wel, dan heb je nog geen goed getrainde oren en ogen die jou kunnen vertellen of je het wel of niet goed doet.

Op naar de logopedist die je een handleiding kan verschaffen dus!
Liezebetje, leuk om te lezen (zo jaren later) wat nou (normaal gesproken) precies de bedoeling van die oefening is!

Ik kreeg hem om mijn stem op te warmen/keelgebied te laten ontspannen vanwege teveel spanning wat leidde tot knobbels (denk ik... ik heb een laaaange logopedie 'carriere').

Ondanks dat het misschien wat gek overkomt dat ik zo jaren later er pas achterkom wat het idee is achter een bepaalde oefening kan ik wel zeggen dat daadwerkelijk naar een logopedist gaan voor advies absoluut te prefereren is boven 'zelf oefeningen zoeken'. Om redenen die Liezebetje aangeeft. Ik heb vaak gehad dat een bepaalde oefening over de loop van tijd werd 'aangescherpt': dat de logopediste keer op keer weer adviezen gaf om hem weer een niveautje beter te doen. Praten is iets wat... zo gedachteloos gaat, om daar iets aan te veranderen bij jezelf: dat is echt trainen trainen trainen en een trainer helpt daar absoluut bij, voor de techniek maar zeker ook de motivatie (weten dat iemand je gaat 'controleren' aan het einde van de week ;) ).

Ben je van plan te gaan Avo?

Liezebetje: kun jij misschien vertellen wat de mogelijkheden zijn om 'zomaar' bij een logopedist aan te komen? Kun je gewoon opbellen (ik ben zelf nl altijd verwezen door school/huisarts)?
anoniem_64d96072d16ff wijzigde dit bericht op 01-11-2010 21:55
Reden: *vergoeding: basispakket had Liezebetje al verteld
% gewijzigd
Wat grappig Zeniiba! Zijn je stemproblemen trouwens wel verholpen nu?

Ik studeer btw logopedie en ik vind stemproblematiek een van de 'leukste' onderwerpen.

En inderdaad: ja, je moet je altijd laten verwijzen door een arts. Maar dat is in principe ook niet echt moeilijk natuurlijk; gewoon naar de huisarts en vertellen dat je een logopedist nodig hebt vanwege stemproblemen.

Ik geloof dat het wel mogelijk is om losse workshops te volgen bij een logopedist, maar dat is iets heel anders dan echt een behandeling op medische gronden.

@ avogadro: heb je trouwens al iets ondernomen?
anoniem_100555 wijzigde dit bericht op 04-11-2010 02:44
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik gebruikte mijn stem verkeerd. Verkeerde ademhaling, zere keel aan het eind van de dag, omdat praten vermoeiend was.

Totdat ik zangles kreeg. Korte tijd daarna geen last meer van mijn stem. Ik moest vooral in het begin nadenken bij het praten: buikademhaling en ademsteun (bij zingen belangrijker dan bij praten, maar ik pas het ook bij praten toe). Dat werd een automatisme. Toen was het afgelopen met de klachten.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven