Gezondheid alle pijlers

Sterilisatie vrouw

11-06-2024 14:23 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit eraan te denken om mijzelf te steriliseren. Vanaf mijn 28ste weet ik dat ik geen kinderen wil en ben nu 35 en wil ze nog steeds niet, kan mij ook echt geen leven voorstellen met kinderen.

Ik heb nu een koperspiraal, maar heb daar echt vaak last van. Vaak buikpijn, voornamelijk na de seks dan heb ik gewoon twee dagen menstruatiepijn (zonder menstruatie).

Hormonen wil ik niet meer, kreeg daar een heel laag libido van, kwam aan en kreeg stemmingwisseleningen.

Ik zou graag willen weten wie nog meer een sterilisatie heeft gedaan en wat ik kan verwachten. Ik denk eraan om mijn eierstokken te laten verwijderen, dat is denk ik het veiligst.

Mijn vragen zijn: hebben jullie last gehad na de operatie? Blijf je een litteken zien? Heb je er spijt van gehad?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je eierstokken laten verwijderen zul je niet zo makkelijk voor elkaar krijgen denk ik..... Er zitten nogal wat fysieke nadelen aan het verwijderen van je eierstokken (namelijk: vervroegde overgang).

Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt, wil je nooit meer ongesteld worden of wil je onvruchtbaar worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt bizar om dan maar hup je eierstokken eruit te willen. Het is jouw lichaam, met alles erop en erin en alles werkt samen met elkaar, altijd zo goed mogelijk als kan, op een voor mij ronduit wonderlijke manier.
Er zijn tig andere manieren, maar jij kiest dit?? Doe meteen je baarmoeder erbij uit dan, de hele reutemeteut, wat maakt het ook allemaal uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raver schreef:
11-06-2024 14:33
Echt bizar om dan maar hup je eierstokken eruit te willen. Het is jouw lichaam, met alles erop en erin en alles werkt samen met elkaar, altijd zo goed mogelijk als kan, op een voor mij ronduit wonderlijke manier.
Er zijn tig andere manieren, maar jij kiest dit?? Doe meteen je baarmoeder erbij uit dan, de hele reutemeteut, wat maakt het ook allemaal uit.
Goh, wat een vriendelijke reactie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij een sterilisatie verwijderen ze je eileiders, of knippen ze door en zetten er klemmen op. Eierstokken verwijderen gebeurt niet zomaar.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Alle reacties Link kopieren Quote
Zarah schreef:
11-06-2024 14:36
Goh, wat een vriendelijke reactie.
Nee. Ik vind het ook niet vriendelijk om iets uit je lichaam te willen laten halen, zomaar zonder erover goed na te denken en je lichaam als een lastig iets te zien of zo iets dergelijks. Alleen maar omdat je geen kinderen wil. Er zijn mogelijkheden genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je laat dan helemaal niet je eierstokken verwijderen, djeeeez... Wat een reactie. Je kunt je eileiders laten afsluiten of verwijderen, dus je komt ook niet in de vervroegde overgang. Ik heb er geen ervaring mee verder, TO. Maar als dit je wens is, dan zou ik het zeker een keer met de huisarts bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bedoelde eileiders dan, wegbranden, ipv die klemmetjes erop. Bij het wegbranden van de eileiders blijft menstruatie hetzelfde en je komt hooguit een paar maanden eerder in de overgang. Als jij je baarmoeder verwijderd dan kom je direct in de overgang en dat wil ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raver schreef:
11-06-2024 14:39
Nee. Ik vind het ook niet vriendelijk om iets uit je lichaam te willen laten halen, zomaar zonder erover goed na te denken en je lichaam als een lastig iets te zien of zo iets dergelijks. Alleen maar omdat je geen kinderen wil. Er zijn mogelijkheden genoeg.
Vertel?
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren Quote
Raver schreef:
11-06-2024 14:39
Nee. Ik vind het ook niet vriendelijk om iets uit je lichaam te willen laten halen, zomaar zonder erover goed na te denken en je lichaam als een lastig iets te zien of zo iets dergelijks. Alleen maar omdat je geen kinderen wil. Er zijn mogelijkheden genoeg.
Eh.....waarom heb jij er zo'n sterke mening over als iemand iets uit haar EIGEN lichaam wil laten halen?
Haar lichaam geeft haar klachten en dan mag ze toch prima uitzoeken of ze daar iets aan kan doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
OliebolmetKrenten schreef:
11-06-2024 14:43
Ik bedoelde eileiders dan, wegbranden, ipv die klemmetjes erop. Bij het wegbranden van de eileiders blijft menstruatie hetzelfde en je komt hooguit een paar maanden eerder in de overgang. Als jij je baarmoeder verwijderd dan kom je direct in de overgang en dat wil ik niet.
Ik denk dat het handig is als je jezelf eerst iets beter inleest?
Na baarmoederverwijdering kom je niet direct in overgang. Wellicht enkele jaren eerder, maar zeker niet direct.
Alle reacties Link kopieren Quote
OliebolmetKrenten schreef:
11-06-2024 14:43
Ik bedoelde eileiders dan, wegbranden, ipv die klemmetjes erop. Bij het wegbranden van de eileiders blijft menstruatie hetzelfde en je komt hooguit een paar maanden eerder in de overgang. Als jij je baarmoeder verwijderd dan kom je direct in de overgang en dat wil ik niet.
Nee, als je baarmoeder eruit gaat kom je niet gelijk in de overgang terecht. Dat is pas als je de eileiders eruit laat halen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
OliebolmetKrenten schreef:
11-06-2024 14:43
Ik bedoelde eileiders dan, wegbranden, ipv die klemmetjes erop. Bij het wegbranden van de eileiders blijft menstruatie hetzelfde en je komt hooguit een paar maanden eerder in de overgang. Als jij je baarmoeder verwijderd dan kom je direct in de overgang en dat wil ik niet.
Wat triest dat je zo weinig van je lichaam weet. Bij een baarmoederverwijdering kom je helemaal niet gelijk in de overgang. Dat gebeurd juist als je je eierstokken zou laten verwijderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
11-06-2024 14:47
Wat triest dat je zo weinig van je lichaam weet. Bij een baarmoederverwijdering kom je helemaal niet gelijk in de overgang. Dat gebeurd juist als je je eierstokken zou laten verwijderen.
En dit is waar ik op aan sla, zomaar zonder ook maar iets eerst onderzoeken roepen dat je eierstokken er maar uit moeten dan. Het is je lichaam, je mag daar best wat meer over opzoeken, weten willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raver schreef:
11-06-2024 14:49
En dit is waar ik op aan sla, zomaar zonder ook maar iets eerst onderzoeken roepen dat je eierstokken er maar uit moeten dan. Het is je lichaam, je mag daar best wat meer over opzoeken, weten willen.
Dat had je dan natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen in plaats van de reactie die je gaf....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had dat een aantal jaar eerder gelezen dat je dan direct in de overgang komt en dat ook je vagina korter wordt. Lees nu dat het slechts 3 jaar eerder is. Ik weet inderdaad ook niet zoveel van het lichaam, ik lees mij wel in, maarja als de ene site het ene zegt en dan andere site weer wat anders weet ik het ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
OliebolmetKrenten schreef:
11-06-2024 14:52
Ik had dat een aantal jaar eerder gelezen dat je dan direct in de overgang komt en dat ook je vagina korter wordt. Lees nu dat het slechts 3 jaar eerder is. Ik weet inderdaad ook niet zoveel van het lichaam, ik lees mij wel in, maarja als de ene site het ene zegt en dan andere site weer wat anders weet ik het ook niet meer.
De ene site is inderdaad betrouwbaarder dan de andere site. Maar ik gok dat de gemiddelde ziekenhuis site of thuisarts.nl behoorlijk betrouwbaar is. Ga je daar eerst eens inlezen.
En bedenk je wat je nu precies wlt bereiken; onvruchtbaar worden of niet meer ongesteld worden? Dat is me nog steeds niet duidelijk, maar dat is wel bepalend voor je opties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raver schreef:
11-06-2024 14:49
En dit is waar ik op aan sla, zomaar zonder ook maar iets eerst onderzoeken roepen dat je eierstokken er maar uit moeten dan. Het is je lichaam, je mag daar best wat meer over opzoeken, weten willen.
Sorry maar ik ben nu toch aan het oriënteren? Ik vraag hier naar vrouwen die het eerder hebben gedaan en naar hun ervaringen. Je slaat jezelf helemaal krom omdat ik zeg eierenstokken ipv eileiders, ik kan mij toch gewoon in het woord vergissen? Het is niet alsof ik al een afspraak heb staan, ik ben mij nog aan het inlezen en er komt ook nog een gesprek met de arts.

Ik vind dat jij even normaal moet doen, want zelf met je eierstokken ben je nog een zuurpruim.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
11-06-2024 14:47
Wat triest dat je zo weinig van je lichaam weet. Bij een baarmoederverwijdering kom je helemaal niet gelijk in de overgang. Dat gebeurd juist als je je eierstokken zou laten verwijderen.
Mwah, triest....dat vind ik ook een beetje overdreven.

Ik had tot voor kort ook niet precies kunnen beschrijven wat wel en niet de gevolgen zijn van het afsluiten van eileiders, verwijderen ervan, verwijderen van baarmoeder, verwijderen van baarmoedermond, verwijderen van eierstokken..... Het is dat het voor mij onlangs relevant werd en ik me in ben gaan lezen. Ik gok dat de meeste vrouwen voor wie dit nog niet relevant is de exacte verschillen ook niet zomaar kunnen opnoemen.

Wel ben ik het met je eens dat het handig is jezelf goed in te lezen als je een van bovenstaande opties overweegt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zarah schreef:
11-06-2024 14:55
De ene site is inderdaad betrouwbaarder dan de andere site. Maar ik gok dat de gemiddelde ziekenhuis site of thuisarts.nl behoorlijk betrouwbaar is. Ga je daar eerst eens inlezen.
En bedenk je wat je nu precies wlt bereiken; onvruchtbaar worden of niet meer ongesteld worden? Dat is me nog steeds niet duidelijk, maar dat is wel bepalend voor je opties.
Dankjewel voor de tip, dan ga ik inderdaad de thuisarts.nl inlezen en sowieso met de arts bespreken wat ik kan verwachten.

Ik wil onvruchtbaar worden, ik vind het niet erg om ongesteld te blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
OliebolmetKrenten schreef:
11-06-2024 14:43
Als jij je baarmoeder verwijderd dan kom je direct in de overgang en dat wil ik niet.

Dat klopt niet. Alleen als je je eierstokken laat weghalen (of op een andere manier hun functie uitschakelt) kom je vervroegd in de overgang.

Je eierstokken laten verwijderen doen ze niet zo snel, dat verhoogt o.a. je kans op hartziekten op latere leeftijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
OliebolmetKrenten schreef:
11-06-2024 14:59
Dankjewel voor de tip, dan ga ik inderdaad de thuisarts.nl inlezen en sowieso met de arts bespreken wat ik kan verwachten.

Ik wil onvruchtbaar worden, ik vind het niet erg om ongesteld te blijven.
Dan lijkt een 'gewone' sterilisatie het meest geschikt: het afsluiten of verwijderen van de eileiders.

Bereid je er overigens op voor dat niet elke gynaecoloog hieraan mee zal willen werken (gezien je leeftijd). Dat is in elk geval wat ik vaker hoor van vrouwen onder de 40 die een sterilisatie willen. Zorg dus dat je een goed onderbouwd verhaal hebt waarom je dit wilt.

In je OP lees ik vooral dat je last hebt van je koperspiraal. Is het geen optie om de spiraal te verwijderen en condooms te gebruiken om te zorgen dat je niet zwanger wordt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Condooms vind ik pijnlijk, het wordt dan zo stroef. Dat doe ik echt alleen bij scharrels om een soa te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat zou ik eigenlijk moeten onderbouwen? Als je geen kinderen wil, is het misschien ook wel simpeler? Je wil gewoon anticonceptie met zo mij mogelijk gedoe.

Waarom ik geen kinderen wil? Omdat ik een slechte jeugd heb gehad, ik haat nog steeds het kind wie ik was, als ik een kind zou krijgen dat zal ik daar ook niet van kunnen houden om die reden. Ik heb autimse, zou vreselijk overprikkeld raken van een kind en de energie er niet voor hebben. De kans dat het kind autisme krijgt is ook behoorlijk groot. Ik wil het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil geen kinderen, maar no way dat ik daarvoor een ingrijpende ingreep laat doen terwijl het voor mannen peanuts is.

Mijn partner is gesteriliseerd, dus ik heb ook geen omkijken naar anticonceptie. Mocht dat stuklopen dan ga ik mezelf nog steeds niet laten steriliseren, want in mannen met kinderwens ben ik niet geïnteresseerd als het gaat om een exclusieve liefdesrelatie en mannen die hun verantwoordelijkheid op het gebied van anticonceptie niet nemen terwijl ze geen kinderwens (meer) hebben ook niet.

En zoals je al noemt doe je het met lossere contacten sowieso al met condoom.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven