Gezondheid alle pijlers

Stip bloed na overgang, wie ook gehad?

05-06-2025 12:48 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Had een week of tien geleden éénmalig een mini veeg/stip helder bloed bij afvegen plassen. Zoals na een insectenbeet. Ben een jaar of 2.5 niet meer ongesteld.
Uitstrijkje was ok.
Echo: baarmoederslijmvlies verdikt. Normaal is 4mm, ik heb 4.7mm.
Heeft iemand na de overgang hetzelfde gehad: 1x veegje bloed en daarna nooit meer, toch laten onderzoeken?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-06-2025 20:19
Reden: "Medisch advies"
96.97% gewijzigd
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Geen wondje aan je vagina?
Een drogere vagina kan tot gevolg hebben dat er al eens een scheurtjes / wondjes ontstaan.
Vagina inderdaad droog, zei huisarts bij uitstrijkje. Maar adviseerde toch echo. Daarom gedaan. Nu advies mini biopt. Negatieve ervaring daarmee, moest twee keer na lis excisie naar eerste hulp om weer dicht te laten branden, omdat het bleef bloeden. Herstel duurde vier weken, mocht niet lopen, ondanks dat dit een kleine ingreep is.
Heb begrepen dat uitstrijkje baarmoederhalskanker niks zegt of je baarmoederkanker hebt.
Vraag mij dus af of je niet vaker bloedverlies (en meer dan n stip/ veeg) hebt als er iets aan de hand is.
Bij mij is door de huisarts op het hart gedrukt dat als ik na de overgang bloed verlies, ook al was het maar 1 druppel, ik direct een afspraak bij haar moest maken. Kan niks zijn volgens haar maar moet wel onderzocht worden.
Niemand is onmisbaar
Mijn moeder had dat en is hier toch voor naar de huisarts gegaan. Het bleek een vleesboompje te zijn. Deze is weggehaald. Als ze klein zijn, zijn ze makkelijker weg te halen dan wanneer ze groot zijn. Naast dat je complicaties of klachten wilt voorkomen.

Of had je voor die druppel seks gehad of zo? Dan kan het zijn dat komt door een drogere vagina of te wild bezig geweest. ;-) Maar ik zou het uit willen sluiten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Geen seks ervoor gehad. Ook geen bloedverlies na seks.
@Dianaf, weet je toevallig of je moeder vaker of 1x bloed had verloren en of dat ook maar n stip was?
Ik vind de stap voor een biopt enerzijds logisch, anderzijds denk ik aan de droogheid die de huisarts bij het uitstrijkje zag. Heb pas een grote operatie gehad, maar ben banger voor deze kleine ingreep.
Ik verloor ook een stipje bloed, en het was dat ik naar het wc-papier keek na afvegen anders had ik het niet gezien. Na een maand weer en toen naarde huisarts gegaan. Na (goed) uitstrijkje naar gynaecoloog doorverwezen, en uiteindelijk bleek het een poliep te zijn die verwijderd is. De (myosure) ingreep viel reuze mee.
Roekiezoekie schreef:
05-06-2025 13:16
Vagina inderdaad droog, zei huisarts bij uitstrijkje. Maar adviseerde toch echo. Daarom gedaan. Nu advies mini biopt. Negatieve ervaring daarmee, moest twee keer na lis excisie naar eerste hulp om weer dicht te laten branden, omdat het bleef bloeden. Herstel duurde vier weken, mocht niet lopen, ondanks dat dit een kleine ingreep is.
Heb begrepen dat uitstrijkje baarmoederhalskanker niks zegt of je baarmoederkanker hebt.
Vraag mij dus af of je niet vaker bloedverlies (en meer dan n stip/ veeg) hebt als er iets aan de hand is.

Je huisarts adviseert een biopt. Waarom dan hier naar info gaan zoeken? Dat is echt vragen om medisch advies en mag hier niet.
Doreia* schreef:
05-06-2025 12:59
[..]

Sorry, maar ik vind dit een heel raar advies.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-06-2025 20:20
Reden: Quote verwijderd
34.41% gewijzigd
Roekiezoekie schreef:
05-06-2025 13:57
Geen seks ervoor gehad. Ook geen bloedverlies na seks.
@Dianaf, weet je toevallig of je moeder vaker of 1x bloed had verloren en of dat ook maar n stip was?
Ik vind de stap voor een biopt enerzijds logisch, anderzijds denk ik aan de droogheid die de huisarts bij het uitstrijkje zag. Heb pas een grote operatie gehad, maar ben banger voor deze kleine ingreep.
Het was ook maar 1x en mijn moeder was toen eind 60. Eerst dacht ze ook, het zal wel niets zijn, maar toch voor de zekerheid naar de huisarts gegaan.
Ik lees nu het verhaal van Luckycat en het was bij haar ook een poliep. Ik kon even niet op het woord komen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Merys schreef:
05-06-2025 14:21
Je huisarts adviseert een biopt. Waarom dan hier naar info gaan zoeken? Dat is echt vragen om medisch advies en mag hier niet.
En ook dit. Zeker doen. Het wordt niet voor niets geadviseerd.
Hallodaar schreef:
05-06-2025 14:22
Sorry, maar ik vind dit een heel raar advies.

Juist. Haar baarmoederslijmvlies is verdikt en ze willen weten waar dat vandaan komt. Als TO zo opziet tegen een biopt (wat ik heel goed begrijp) dan moet ze dat aan de betreffende arts voorleggen. Niet op basis van ervaringen op een forum een beslissing nemen.
Roekiezoekie schreef:
05-06-2025 13:16

Ja, dit is een lastige. Jezelf regelmatig laten checken zal nooit alles uitsluiten.
Veel onderzoeken zijn (ook wanneer ze niet pijnlijk zijn) vaak gewoon rot om te moeten ondergaan. Dat snap ik heel goed.
Maar ga alsjeblieft niet eigen dokter spelen TO. Níet doen!
Ik had het ook. Was een kleine poliep, de huisarts heeft ‘t weg gehaald. Maar kan weer terug komen.
Bedankt allemaal! Was het zetje dat ik nodig heb.
Ja, ook gehad.
Doorverwezen voor een inwendige echo, had verdikt slijmvlies.
Het biopt was geen pretje, maar wel nodig want ik bleek baarmoederkanker te hebben.
Ik ben zo blij dat ik van een bevriende vrouwelijke arts gehoord had dat ik bij (zelfs minimaal) bloedverlies na de menopauze geen risico moest nemen en het moest laten controleren.
Dat heeft echt potentieel mijn leven gered, want ik was er nu ‘op tijd’ bij.
Ik ben inmiddels bijna vijf jaar schoon.
Hier zelfs 2x gehad.
Beide keren volledig laten onderzoeken.
Ik zou geen risico nemen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Doreia* schreef:
05-06-2025 12:59
[...]
Levensgevaarlijk advies dit.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-06-2025 20:23
Reden: Quote verwijderd
38.10% gewijzigd

Hannah Arendt
Hier ook twee keer. Chemisch in de overgang beland. Na een tijdje toch vlekjes en daar sloeg het zh meteen op aan dus werd onderzocht. Later nog een keer. Beide keren waren het gelukkig onschuldige poliepen.

En idd, het eerste advies hier...nah, absoluut niet slim.
There is always something happening, and it's usually right now
Ik wist niet dat (een beetje) bloed na de overgang alarmerend is.
Nu ben ik nog niet zover maar wel goed om te weten.

Hopelijk is het niks ernstigs TO!
Ladieda, wat hevig. Ook alleen een keer een puntje en verder geen klachten? Ben dan toch blij dat ik de vraag gesteld heb.
Nova schreef:
05-06-2025 18:30
Ik wist niet dat (een beetje) bloed na de overgang alarmerend is.
Nu ben ik nog niet zover maar wel goed om te weten.

Hopelijk is het niks ernstigs TO!
Toch goed dan, zo'n topic.

Ik heb destijds gegoogled en ik geloof dat er bij de helft nooit een oorzaak gevonden wordt en bij iets van 40% een onschuldige oorzaak.
Dus meestal is er niets aan de hand, maar bloedverlies langer dan een jaar na je laatste menstruatie is altijd reden om naar de huisarts te gaan.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
05-06-2025 17:27
Levensgevaarlijk advies dit.
Tja,
Dan had ik dus dood gegaan. Want ik zou hier geen tel over ingezeten hebben. New fear unlocked suwemazeggu
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
Doreia* schreef:
05-06-2025 18:45
Tja,
Dan had ik dus dood gegaan. Want ik zou hier geen tel over ingezeten hebben. New fear unlocked suwemazeggu
Prima dat jij de risico's niet kent of wilt kennen, maar wees voorzichtig met adviezen aan anderen.

Hannah Arendt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven