Gezondheid alle pijlers

Stoppen macrogol

28-07-2025 10:17 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds maart tot en met eind juni macrogol gebruikt wegens hardnekkige obstipatie. Op den duur mee gestopt toen het probleem opgelost was. Nu heb ik echter compleet het tegenovergestelde probleem: rennen naar de wc. Obstipatie was mijn normaal, mijn gehele leven al. Dit is voor mij nieuw en wordt ook behoorlijk vervelend gezien de consistentie.

Heeft iemand hier ervaring mee na langdurig macrogol gebruik? Ik durf amper meer te eten omdat ik weet dat het narigheid gaat veroorzaken. Ik gebruikte 1 zakje per dag.
Rosebloom schreef:
28-07-2025 11:40
Waarom moet ik gelijk voor ieder dingetje naar de huisarts? Ik realiseer mezelf ook wel dat als dit nog langer aanhoud ik zeker een arts moet raadplegen. Ik vraag echter alleen om ervaringen. Zodra ik andere klachten erbij ga krijgen zoals bloed, afvallen, was mijn plan zeker om gelijk een arts raad te plegen maar gezien mijn leeftijd is de kans op een ernstige aandoening onwaarschijnlijk. Ik waardeer je reactie, maar het is bij iedere dingetje: "de huisarts" op dit forum. Dat is mijn vraag nu niet, ik vraag of meerdere mensen zoiets hebben meegemaakt. Niet meer en niet minder.

Ik krijg ook altijd rare klachten van dat spul, of het helpt helemaal niet en ik heb er ook een keer overloopdiarree van gekregen.
Ik neem nog liever thuisklisma's en dat is al naar.

Slik veel pijnmedicatie en ik heb altijd al last van darmen gehad, reageren op van alles en nooit hetzelfde.
Heb nu laxeerdrank in huis, als weer opstopt ( en dat is zeker aantal keer per jaar) dan neem ik de helft van de aanbevolen hoeveelheid voor een paar dagen en dan komt allemaal weer opgang zonder te veel bijwerkingen en daarna gaat weer lang helemaal prima.

Je hebt toch last? Je kan/mag ook gewoon bellen voor advies? Zou ik zeker doen als van de week niet weer beetje normaal is.
missnuada wijzigde dit bericht op 28-07-2025 12:42
0.63% gewijzigd
Rosebloom schreef:
28-07-2025 12:23
Iedereen in mijn familie heeft PDS en gezien de ervaringen vanuit mijn jeugd, zou het me niet verbazen. Ik heb áltijd, maar ook echt áltijd obstipatie gehad. Als klein kind, en nu nog (nu even niet, maar goed). Wel al vaker gehad dat ik ineens weken moest rennen, en daarna weer de oude vertrouwde obstipatie. Dat is gewoon mijn normaal geweest. Ik heb vorig jaar een burn-out gehad en ook toen veel periodes met rennen naar de pot. Ik maak me sinds die tijd ook om álles druk. En ja, ik heb goede therapie gehad. Nu heb ik ook de focus heel erg op mijn buik en ben ik er echt zeker van dat er wat goed mis is, terwijl ik dit rationeel gezien wel kan onderbouwen dat dat dan ook weer niet aan de orde is.

Eerder schrijf je dat je dit nog nooit gehad hebt en het dus wel door het stoppen met de macrogol moet komen. Ik snap het niet meer. Wat heb je dan precies nog nooit gehad? Zoals je het hierboven schrijft lijkt het niet anders dan hoe het je hele leven is geweest toch?

Nu heb ik echter compleet het tegenovergestelde probleem: rennen naar de wc. Obstipatie was mijn normaal, mijn gehele leven al. Dit is voor mij nieuw en wordt ook behoorlijk vervelend gezien de consistentie.
S-Groot schreef:
28-07-2025 12:42
Eerder schrijf je dat je dit nog nooit gehad hebt en het dus wel door het stoppen met de macrogol moet komen. Ik snap het niet meer. Wat heb je dan precies nog nooit gehad? Zoals je het hierboven schrijft lijkt het niet anders dan hoe het je hele leven is geweest toch?
Ah, dat is onhandig verwoord. Ik krijg weleens uitspattingen als ik weet dat ik teveel stress heb, en dat verdwijnt dan ook snel weer. De manier waarop het nu gaat is wel degelijk nieuw voor mij. Daarmee wil ik niet zeggen dat obstipatie wél normaal is. Verre van, zelfs. Het lijkt wel alsof er bij mij niet echt een grijs gebied is.
Wombat schreef:
28-07-2025 12:30
Het kan ook nog zijn dat de verstopping wel degelijk terug is na stoppen en in de weg zit. Dan kan je overloopdiarree krijgen. Ik zou toch wel echt naar de huisarts gaan, hoe cliché het advies ook is, maar die kan dat zien op een scan.
Ah, dat is inderdaad een hele goed. Deze neem ik zeker mee.
De huisarts maakt geen scan hoor, dat hebben ze niet in huis, daarvoor moet je naar de mdl-arts.
Huisarts kan wel voelen aan je buik, al ben ik ook wel eens weggestuurd met “overloopdiarree” en laxeermiddelen terwijl er geen sprake was van een verstopping.
Ja ik bedoelde idd eigenlijk ook meer ‘de huisarts kan je helpen aan een scan’.
Maar als die zonder scan de verkeerde diagnose gaat stellen is dat wel onhandig zeg!
Je omschrijft dat PBS in de familie zit en je bekend bent met beide kanten van het spectrum qua ontlasting. Je huidige klachten passen dan toch heel erg in dat plaatje?
Eerder was het dus ook wekenlang rennen. Nu was het ook weken, toen even macrogol en nu weer. Niet heel erg anders dan, hooguit wat langer dan anders?

Waitingforthenight schreef:
28-07-2025 14:11
Je omschrijft dat PBS in de familie zit en je bekend bent met beide kanten van het spectrum qua ontlasting. Je huidige klachten passen dan toch heel erg in dat plaatje?

Precies. Ik snap het niet zo goed dat TS het nu aan de macrogol wijt. Ik zou vooral inzetten op die PDS, dat je eens gaat kijken of je daar onderzoeken voor en hulp bij wil.
S-Groot schreef:
28-07-2025 14:16
Eerder was het dus ook wekenlang rennen. Nu was het ook weken, toen even macrogol en nu weer. Niet heel erg anders dan, hooguit wat langer dan anders?

Precies. Ik snap het niet zo goed dat TS het nu aan de macrogol wijt. Ik zou vooral inzetten op die PDS, dat je eens gaat kijken of je daar onderzoeken voor en hulp bij wil.
Kan prima komen door die 2 dingen te samen. Heb ik dus ook.
Maar ze kan beste gewoon de huisarts even bellen als aanhoudt van de week.
Je hebt 17 juli een ingreep gehad. Onder narcose geweest begrijp ik?
Je hele systeem wordt dan even platgelegd, inclusief je darmstelsel. Je had daarna obstipatie (wat een logisch gevolg kan zijn van operatie) en met macrogol kreeg je vervolgens diarree. Dit is allemaal kortgeleden. Je darmstelsel reageert op stress.
Ik zou het gewoon rustig aan afwachten. Geen gekke dieetveranderingen nu invoeren. Relax, het komt vast wel goed.
Ik kan me best voorstellen dat je hele systeem van slag is, misschien door het stoppen van de macrogel, misschien door de operatie, misschien door iets anders.
Mijn advies zou zijn om naar een diëtist te gaan en niet teveel nu te gaan veranderen. Want je kunt diarree hebben van teveel vezels, van te weinig vezels, van te weinig drinken, van stress. Zeg het maar.
Rust en ruimte gaat je uiteindelijk helpen. Ik vind dan een diëtist fijn omdat die echt inhoudelijk mee denkt met wat je nu kunt doen (of niet kunt doen).
Heb je mogelijk naast de macrogol ook je dieet veranderd om de obstipatie te verminderen en is dat nu nog zo ondanks dat je nu last heb van het tegenovergestelde?
Als ik iets heb waarmee ik niet naar de huisarts wil maar wel overleg, dan stel ik de vraag digitaal aan de huisarts of bel ik met de assistente.
Courage schreef:
28-07-2025 16:39
Je hebt 17 juli een ingreep gehad. Onder narcose geweest begrijp ik?
Je hele systeem wordt dan even platgelegd, inclusief je darmstelsel. Je had daarna obstipatie (wat een logisch gevolg kan zijn van operatie) en met macrogol kreeg je vervolgens diarree. Dit is allemaal kortgeleden. Je darmstelsel reageert op stress.
Ik zou het gewoon rustig aan afwachten. Geen gekke dieetveranderingen nu invoeren. Relax, het komt vast wel goed.
Thanks voor je fijne reactie. ❤️
PaarseGeraniums schreef:
28-07-2025 16:45
Ik kan me best voorstellen dat je hele systeem van slag is, misschien door het stoppen van de macrogel, misschien door de operatie, misschien door iets anders.
Mijn advies zou zijn om naar een diëtist te gaan en niet teveel nu te gaan veranderen. Want je kunt diarree hebben van teveel vezels, van te weinig vezels, van te weinig drinken, van stress. Zeg het maar.
Rust en ruimte gaat je uiteindelijk helpen. Ik vind dan een diëtist fijn omdat die echt inhoudelijk mee denkt met wat je nu kunt doen (of niet kunt doen).
Fijne reactie, dankjewel! Ik heb geen grote veranderingen doorgevoerd. Ben alleen wat meer bananen gaan eten, haha. Ik blijf gewoon eten zoals ik dat normaal gesproken doe alhoewel dat soms een opgave is. Ik begin eten te associeren met ellende op het moment, dus denk dat er sowieso doemdenken meespeelt in de klachten.
DeeDee76 schreef:
28-07-2025 17:03
Heb je mogelijk naast de macrogol ook je dieet veranderd om de obstipatie te verminderen en is dat nu nog zo ondanks dat je nu last heb van het tegenovergestelde?
Als ik iets heb waarmee ik niet naar de huisarts wil maar wel overleg, dan stel ik de vraag digitaal aan de huisarts of bel ik met de assistente.
Nee, ik eet wat meer bananen. Sowieso iets meer fruit de afgelopen dagen en wat meer eiwit (voor de wondgenezing) maar dit speelde al voor de operatie. Kleine, maar best hele nare ingreep waarvoor ik toch wat stress had. Ik hou niet zo van de polonaise aan mijn lijf en daar werd ook acuut op gereageerd met buikpijn. Stress speelt zeker mee, hoor. Zit ook niet heel lekker in mijn vel door meerdere factoren en ik denk dat dit daarom ook zo troosteloos blijft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven