Stoppen macrogol
maandag 28 juli 2025 om 10:17
Sinds maart tot en met eind juni macrogol gebruikt wegens hardnekkige obstipatie. Op den duur mee gestopt toen het probleem opgelost was. Nu heb ik echter compleet het tegenovergestelde probleem: rennen naar de wc. Obstipatie was mijn normaal, mijn gehele leven al. Dit is voor mij nieuw en wordt ook behoorlijk vervelend gezien de consistentie.
Heeft iemand hier ervaring mee na langdurig macrogol gebruik? Ik durf amper meer te eten omdat ik weet dat het narigheid gaat veroorzaken. Ik gebruikte 1 zakje per dag.
Heeft iemand hier ervaring mee na langdurig macrogol gebruik? Ik durf amper meer te eten omdat ik weet dat het narigheid gaat veroorzaken. Ik gebruikte 1 zakje per dag.
maandag 28 juli 2025 om 10:27
En pectine die het vocht opnemen waardoor de ontlasting wat vaster wordt.It-is-joysjuhhh schreef: ↑28-07-2025 10:22Bananen zitten gewoon vezels in. Ik zou aan de huisarts advies vragen.
maandag 28 juli 2025 om 10:39
Ik eet inderdaad al bananen door yoghurt heen (goed voor de darmflora). Het blijft echter gewoon doorgaan. Wel 1 keer per dag op een vast tijdstip, maar vooral na het avondeten begint het gerommel en geborrel met als resultaat iedere ochtend 5 minuten krampen en sprinten maar. Dit heb ik nog nooit gehad en er zit een duidelijk verband met het gebruik van macrogol. Ik wil eerst kijken of het probleem zich vanzelf weer oplost door mijn darmen even de tijd te geven om zelf weer een ritme te vinden. Ik merk wel dat ik er gespannen van word en daardoor dus ook niet meer durf te eten. Dat helpt natuurlijk ook niet mee.
maandag 28 juli 2025 om 10:44
Hoe lang ben je gestopt met de macrogol?
Ik blijk zeer efficiënt te reageren op macrogol, dus ik gebruik bij obstipatie een half zakje per dag.
Laatst een keer een heel zakje genomen en gelijk krampen en rennen.
Maar dat duurt hooguit nog een dag nadat ik dan weer geen macrogol neem.
Ik blijk zeer efficiënt te reageren op macrogol, dus ik gebruik bij obstipatie een half zakje per dag.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 28 juli 2025 om 10:45
Vanaf eind juni ben ik gestopt. 17 juli ben ik geopereerd (aan iets heel anders, kleine ingreep) en toen weer een verstopping met extreme krampen door de medicatie als gevolg. Besloten om een half zakje te nemen tot de boel eruit was. Sinds dat moment is het hek volledig van de dam.Solomio schreef: ↑28-07-2025 10:44Hoe lang ben je gestopt met de macrogol?
maandag 28 juli 2025 om 10:47
Ik wissel mijn hele leven al tussen obstipatie en het tegenovergestelde, maar jij blijkbaar niet.Rosebloom schreef: ↑28-07-2025 10:45Vanaf eind juni ben ik gestopt. 17 juli ben ik geopereerd (aan iets heel anders, kleine ingreep) en toen weer een verstopping met extreme krampen door de medicatie als gevolg. Besloten om een half zakje te nemen tot de boel eruit was. Sinds dat moment is het hek volledig van de dam.
Ik zou niet te lang afwachten en ff met de huisarts overleggen.
David Dunning
David Dunning
maandag 28 juli 2025 om 10:48
Ik heb altijd verstopt gezeten en soms een uitschieter naar het tegenovergestelde. Dat eerstgenoemde is natuurlijk ook niet normaal, maar dit vind ik nog erger dan verstopping.
maandag 28 juli 2025 om 10:49
Je darmen moeten waarschijnlijk nu weer wennen aan normale verwerking zonder extra hulpmiddelen.
Heb je al gebeld naar de huisarts voor advies? Zou dat anders even doen. Dat kan ook via een kort telefoontje tijdens belspreekuur dat de meeste huisartsen ook hebben of dat de assistente even overlegd en je later terug belt, of zij hebben misschien wel meteen wat goed advies.
Heb je al gebeld naar de huisarts voor advies? Zou dat anders even doen. Dat kan ook via een kort telefoontje tijdens belspreekuur dat de meeste huisartsen ook hebben of dat de assistente even overlegd en je later terug belt, of zij hebben misschien wel meteen wat goed advies.
maandag 28 juli 2025 om 11:24
Dit is geen normale reactie op het stoppen met macrogol, zeker niet bij maar 1 zakje per dag. Macrogol staat er om bekend dat het geen gewenning geeft.
Ik heb al 20 jaar darmklachten, net weer een coloscopie gehad wegens vermoeden colitis ulcerosa. Obstipatie wisselt af met periodes diarree en tijdens periodes met obstipatie gebruik ik naar eigen inzicht macrogol. Varieert van een half zakje tot 2,5 zakje maar ik heb nog nooit last gekregen van diarree door stoppen met macrogol.
Wat gebeurt er als je weer begint en dan langzaam afbouwt?
Ik zou een afspraak maken bij de huisarts. Je zou ook ergens anders last van kunnen hebben wat niets te maken heeft met de macrogol.
Macrogol is na hooguit een paar dagen wel uit je systeem en het verandert je microbioom en darmwerking ook niet drastisch.
Ik heb al 20 jaar darmklachten, net weer een coloscopie gehad wegens vermoeden colitis ulcerosa. Obstipatie wisselt af met periodes diarree en tijdens periodes met obstipatie gebruik ik naar eigen inzicht macrogol. Varieert van een half zakje tot 2,5 zakje maar ik heb nog nooit last gekregen van diarree door stoppen met macrogol.
Ik zou een afspraak maken bij de huisarts. Je zou ook ergens anders last van kunnen hebben wat niets te maken heeft met de macrogol.
Macrogol is na hooguit een paar dagen wel uit je systeem en het verandert je microbioom en darmwerking ook niet drastisch.
maandag 28 juli 2025 om 11:26
Nee daar ben ik al bewust mee gestopt. Ik weet niet wat er aan de hand is. Het lijkt net een soort PDS en het feit dat ik me te druk maak, helpt natuurlijk ook niet mee. Ze zijn heel erg uit balans, dat weet ik wel. Ik heb voor de rest normale eetlust, val niet af, geen andere gekke dingen zoals bloed etc te zien.. raar.groenebroek schreef: ↑28-07-2025 11:11Dan zou je haast denken dat het iets anders is in combinatie met dat halve zakje macrogol. Heb je nu n.a.v. die kleine operatie bijvoorbeeld andere/nieuwe medicijnen?
maandag 28 juli 2025 om 11:27
Ik vind het ook heel raar. Vooral omdat ik geen andere klachten of iets dergelijks erbij heb.LaFleurNoire schreef: ↑28-07-2025 11:24Dit is geen normale reactie op het stoppen met macrogol, zeker niet bij maar 1 zakje per dag. Macrogol staat er om bekend dat het geen gewenning geeft.
maandag 28 juli 2025 om 11:40
Waarom moet ik gelijk voor ieder dingetje naar de huisarts? Ik realiseer mezelf ook wel dat als dit nog langer aanhoud ik zeker een arts moet raadplegen. Ik vraag echter alleen om ervaringen. Zodra ik andere klachten erbij ga krijgen zoals bloed, afvallen, was mijn plan zeker om gelijk een arts raad te plegen maar gezien mijn leeftijd is de kans op een ernstige aandoening onwaarschijnlijk. Ik waardeer je reactie, maar het is bij iedere dingetje: "de huisarts" op dit forum. Dat is mijn vraag nu niet, ik vraag of meerdere mensen zoiets hebben meegemaakt. Niet meer en niet minder.
maandag 28 juli 2025 om 12:11
Tsja, dat komt omdat er járenlang een ban stond op het geven van “medisch advies” en het enige wat je wel mocht adviseren was “ga naar de huisarts” .Rosebloom schreef: ↑28-07-2025 11:40Waarom moet ik gelijk voor ieder dingetje naar de huisarts? Ik realiseer mezelf ook wel dat als dit nog langer aanhoud ik zeker een arts moet raadplegen. Ik vraag echter alleen om ervaringen. Zodra ik andere klachten erbij ga krijgen zoals bloed, afvallen, was mijn plan zeker om gelijk een arts raad te plegen maar gezien mijn leeftijd is de kans op een ernstige aandoening onwaarschijnlijk. Ik waardeer je reactie, maar het is bij iedere dingetje: "de huisarts" op dit forum. Dat is mijn vraag nu niet, ik vraag of meerdere mensen zoiets hebben meegemaakt. Niet meer en niet minder.
Ik geloof dat dat inmiddels wat minder streng gehandhaafd wordt, maar toch.
Van de mensen die gereageerd hebben die macrogol gebruiken of gebruikt hebben herkent niemand het, dus de kans is groot dat dit niet door de macrogol komt. Het is ook geen bekend verschijnsel bij macrogolgebruik.
Heb je pds? Dan schijnt het vrij normaal te zijn dat je ontlastingspatroon en consistentie ineens kan veranderen.
Je zou psylliumvezels kunnen proberen. Probiotica. Maar als het langere tijd aan houdt zou ik toch naar de huisarts gaan.
maandag 28 juli 2025 om 12:23
Iedereen in mijn familie heeft PDS en gezien de ervaringen vanuit mijn jeugd, zou het me niet verbazen. Ik heb áltijd, maar ook echt áltijd obstipatie gehad. Als klein kind, en nu nog (nu even niet, maar goed). Wel al vaker gehad dat ik ineens weken moest rennen, en daarna weer de oude vertrouwde obstipatie. Dat is gewoon mijn normaal geweest. Ik heb vorig jaar een burn-out gehad en ook toen veel periodes met rennen naar de pot. Ik maak me sinds die tijd ook om álles druk. En ja, ik heb goede therapie gehad. Nu heb ik ook de focus heel erg op mijn buik en ben ik er echt zeker van dat er wat goed mis is, terwijl ik dit rationeel gezien wel kan onderbouwen dat dat dan ook weer niet aan de orde is.LaFleurNoire schreef: ↑28-07-2025 12:11Tsja, dat komt omdat er járenlang een ban stond op het geven van “medisch advies” en het enige wat je wel mocht adviseren was “ga naar de huisarts” .
Ik geloof dat dat inmiddels wat minder streng gehandhaafd wordt, maar toch.
Van de mensen die gereageerd hebben die macrogol gebruiken of gebruikt hebben herkent niemand het, dus de kans is groot dat dit niet door de macrogol komt. Het is ook geen bekend verschijnsel bij macrogolgebruik.
Heb je pds? Dan schijnt het vrij normaal te zijn dat je ontlastingspatroon en consistentie ineens kan veranderen.
Je zou psylliumvezels kunnen proberen. Probiotica. Maar als het langere tijd aan houdt zou ik toch naar de huisarts gaan.
maandag 28 juli 2025 om 12:27
Tja, waarom vraag je het op een forum?Rosebloom schreef: ↑28-07-2025 11:40Waarom moet ik gelijk voor ieder dingetje naar de huisarts? Ik realiseer mezelf ook wel dat als dit nog langer aanhoud ik zeker een arts moet raadplegen. Ik vraag echter alleen om ervaringen. Zodra ik andere klachten erbij ga krijgen zoals bloed, afvallen, was mijn plan zeker om gelijk een arts raad te plegen maar gezien mijn leeftijd is de kans op een ernstige aandoening onwaarschijnlijk. Ik waardeer je reactie, maar het is bij iedere dingetje: "de huisarts" op dit forum. Dat is mijn vraag nu niet, ik vraag of meerdere mensen zoiets hebben meegemaakt. Niet meer en niet minder.
Ik lees vooral dat jij denkt dat je racekak samenhangt met het stoppen van de macrogol. Andere macrogolgebruikers herkennen het niet en het is ook niet logisch als je weet hoe macrogol werkt.
Dus dan blijft over: afwachten of je huisarts raadplegen. Hangt af van hoeveel zorgen je je maakt.
Over het algemeen geldt: als je ontlastingspatroon plotseling verandert neem je contact op met de huisarts (na een week of twee geloof ik, dus je hebt nog ff).
David Dunning
David Dunning
maandag 28 juli 2025 om 12:33
maandag 28 juli 2025 om 12:38
Ik heb die ervaring ook niet na het stoppen met macrogol. Ik ben er sinds een maand of 8 achter dat ik reageer op bepaalde voedingstoffen sinds ik die vermijd bijna geen last meer. Heb ook al heel mijn leven last van obstipatie…en als ik dan eindelijk verlost was dan schoot het ook wel de andere kant op.Rosebloom schreef: ↑28-07-2025 12:23Iedereen in mijn familie heeft PDS en gezien de ervaringen vanuit mijn jeugd, zou het me niet verbazen. Ik heb áltijd, maar ook echt áltijd obstipatie gehad. Als klein kind, en nu nog (nu even niet, maar goed). Wel al vaker gehad dat ik ineens weken moest rennen, en daarna weer de oude vertrouwde obstipatie. Dat is gewoon mijn normaal geweest. Ik heb vorig jaar een burn-out gehad en ook toen veel periodes met rennen naar de pot. Ik maak me sinds die tijd ook om álles druk. En ja, ik heb goede therapie gehad. Nu heb ik ook de focus heel erg op mijn buik en ben ik er echt zeker van dat er wat goed mis is, terwijl ik dit rationeel gezien wel kan onderbouwen dat dat dan ook weer niet aan de orde is.
Maar dat was hooguit een of twee dagen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in