Gezondheid alle pijlers

Stoppen met alcohol

05-05-2023 21:44 1554 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of eigenlijk moet de titel zijn: Gestopt met alcohol.
Dit is namelijk dag 5 dat ik geen alcohol drink en ik heb het zwaar vanavond. Normaal is de vrijdag mijn ‘drinkavondje’.

Er gaan alweer gedachten door mijn hoofd: 1 avond per week moet wel kunnen, toch? Maar ik heb het laatste jaar wel bewezen dat ik dat niet kan. Er volgt altijd nóg een avond, en nog een.

Dus ik wil helemaal stoppen en gestopt blijven. En ik ben ook wel echt gemotiveerd en verwacht dat mijn leven op termijn alleen maar prettiger kan worden. Maar op dit moment vind ik er echt geen reet aan.

Meer mensen die radicaal gestopt zijn met alcohol? Of anderen die ook willen stoppen? Ik kan wel wat steun gebruiken. :flag:
Formeisje schreef:
26-12-2025 21:21
Hallo, mijn oude nick deed het niet meer maar ik wilde graag nog even meedelen hoe het nu gaat.
Ik slik sinds begin november naltrexon. Dat duurt normaal gesproken wel een aantal weken voordat het gaat werken maar dat doet het nu dus ook. Ik drink af en toe een glaasje wijn. Als de hele tafel drinkt. Of zelfs express om te kijken of het werkt. Maar ik heb dan idd geen zin in meer. Het ontspant niet meer. De roes blijft uit. Ik voel wel een werking maar niet de werking waar ik naar op zoek ben.
Voor mij dus echt een super middel.
Maar waarom zou je dat doen?
Is het niet het meest handig om gewoon níet te drinken?
Dat is het vast maar mijn doel was om veel minder te drinken. Het werkt voor mij helemaal prima. En als dit het effect is dan zal ik ook steeds minder drinken want het is gewoon niet meer aantrekkelijk, ik voel geen roes meer.
Lieve vrouwen,
Dit topic is zo waardevol voor me geweest. Ik wilde steeds al stoppen met drinken, het lukte me niet.
Iemand hier zei iets in de trant van; elk moment maak ik weer een keuze om niet te drinken. En elk moment is daardoor weer een succes.

En dat heeft me zoveel lucht gegeven, dat ik inmiddels 3 maanden geen druppel meer gedronken heb. Meerdere uit eten momenten heb gehad met vriendinnen die graag van een drankje houden. En kerst heb gevierd. Steeds weer een moment om 'nee' te zeggen.
En eerlijk, het voelt als een grote opluchting dat ik niet meer hoef te drinken.

Mezelf niet meer staande hoef te houden omdat ik niet aangeschoten wil raken, of een rare dronk laat zien (wat inmiddels ruim 10 jaar geleden is dat ik een rare dronk had, zo diep zat de angst).
Ik mag gewoon nuchter zijn en heb het net zo leuk! Ga alleen eerder naar huis dan voorheen, omdat ik moe ben. En dat is ook heel erg goed, ga ik tenminste niet meer over een fysieke grens.

Ik ben zo blij! En dat zinnetje van de persoon hier in dit topic heeft me dat laatste zetje gegeven.
En ook de succes verhalen hier.

Dus dank! Ik voel in mezelf dat alcohol geen onderdeel meer van mijn leven is.
Ook al is het pas 3 maanden, het voelt bevrijdend! Dus de alcohol is het me al niet meer waard :heart:
Plinkie schreef:
26-09-2025 10:40
Afgelopen week had ik een evaluatie/borrel van mijn hobby. Ben niet lang gebleven, omdat ik doodmoe was na een hele dag cursus. Maar in de auto op weg naar huis voelde ik me zo dankbaar:

- dankbaar dat ik gewoon kon besluiten niet lang te blijven, omdat ik niet het idee had dat ik 'moest drinken'.
- dankbaar dat ik het prima vond om thee te bestellen (ik had het koud, dus lekker warme thee).
- dankbaar dat ik niet na elke slok hoefde te denken: niet te snel drinken Plinkie, anders ben jij veel sneller dan anderen toe aan een nieuw glas.
- dankbaar dat ik niet hoefde te 'rekenen' hoeveel ik wel of niet moest drinken, om in elk geval genoeg gedronken te hebben.
- dankbaar dat ik me niet af hoefde te vragen hoe veel ik eigenlijk nog in huis had en of ik thuis dus wel door kon drinken.
- dankbaar dat ik me niet schuldig hoefde te voelen (zoals ik de laatste jaren van mijn alcoholgebruik eigenlijk standaard deed).

Het was een hele fijne ervaring :)
Wat enorm knap van je. Gefeliciteerd!

Mag ik vragen hoe veel jij dronk?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven