Gezondheid alle pijlers

stoppen met de pil, alternatief?

03-02-2014 15:04 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met een dilemma en ik zou graag jullie mening/ervaring horen.

Ik ben 25 en slik sinds mijn 16e de pil ( microgynon lichte versie) maar sinds een tijdje is de pil me gaan tegen staan. Ik heb geen last ergens van zoals hevige buikkrampen etc maar het idee van de hormonen. Na de hele heisa om de Diana pil en nu de nuva ring voelt het gewoon niet meer goed en zegt mijn gevoel kap er mee.

Maar ja makkelijker gezegd dan gedaan, want ik heb een vriend, maar nog geen kinder wens. Natuurlijk is een condoom een prima optie, maar ze zijn zo vreselijk onhandig. Misschien wil ik wel iets onmogelijks, maar wie weet is er ook wel een wonder middel op de markt waar ik het bestaan niet van ken!

Zijn er hier vrouwen die bewust zijn gestopt met de reden dat ze niet meer achter het gebruik stonden en wat is jullie " natuurlijke vervang middel"

Of zijn er middelen waar jullie ervaring mee hebben en die nog niet zo bekend zijn, die wel op een soort natuurlijke basis zijn.

Bedankt alvast!
Koperspiraal. Geen hormonen meer. Top!
Een condoom is helemaal geen prima optie.

Je komt toch gauw uit op iets met hormonen, dat het je tegenstaat zit tussen je oren. Ladycomp, NFP, enz, allemaal succesrecepten voor een ongeplande zwangerschap.

Blijft over: koperspiraal, maar veel vrouwen krijgen daar een heftige en onvoorspelbare menstruatie van.
Bootje, ik heb geen last van een veranderde menstruatie. Ik zou niet meer anders willen.

En ik merk zeker wel verschil of ik wel of geen hormonen slik. Voel me nu veel beter.
Jij niet, maar het is een van de meest voorkomende klachten.

Bovendien geeft to aan nergens last van te hebben, dus om dan iets betrouwbaars in te leveren voor iets wat vaak klachten geeft of onbetrouwbare methoden vind ik een beetje gek. Zeker omdat het risico op trombose heel erg klein is na al die jaren.
Alle gedoe gaat al jaren om de 3e en 4e generatiepillen. Die zou ik dus nooit nemen, alleen een 2e generatiepil. En die slik je nu, dus dan zit je goed.
Zeg maar Spijker.
Mirena-spiraal. Bevat wel hormonen, maar stuk minder dan pil omdat de werking lokaal is (dus dat ding zit waar de hormonen moeten zijn)
Koperspiraal. Nergens last van, geen hormonen in je lijf en je hoeft verder nergens meer aan te denken. Ik vind het ideaal.
Koperspiraal

Het heeft een onterecht slechte naam. Sommigen vrouwen gaan daar meer van vloeien e/o hebben pijnlijkeremenstruaties.

Maar dat is dus maar voor een deel vd vrouwen, daarbij zijn bij die vrouwen vaak de klachten over na 6 mnd.

Ook voor de koperspiraal geldt dat direct na het inbrengen en controle na de eerste menstruatie een echo gewenst, staat in de adviezen , maar dat mn huisartsen dit niet doen.
Je bent zelf een theepot
Een koperspiraal, niet meer het gedoe van de pil te zijn vergeten en niet meer het slikken van hormonen. Het plaatsen ervan is alleen niet zo prettig, maar daarna kan je weer lange tijd vooruit!
Je eigen lichaam is pas een grote hormonenbom! Met de pil reguleer je die ellende tenminste en hoef je ook niet (vaak) ongesteld te worden. Zou voor 'n mirena gaan als je toch wil veranderen. Minder hormonen die op de plaats waar 't nodig is worden afgegeven en met 'n beetje mazzel ook niet meer ongesteld.
Hallo,

Ik ben 20 jaar en toen ik 17 was kreeg ik trombose. Na een trombose mocht ik geen anticonceptie met oestrogenen meer, ik was aan de pil, daar moest ik mee stoppen.

Ik ben toen aan het mirena spiraaltje gegaan, hier zit geen oestrogeen in, alleen progestageen. Het plaatsen deed veel zeer en mijn lichaam wilde niet aan de spiraal wennen, ik heb het 1,5 jaar geprobeerd maar ik had er veel last van. Dit is natuurlijk persoonlijk, als mijn lichaam de spiraal gewoon "accepteerde" is het een ideaal ding!! Veel vrouwen worden niet meer ongesteld en je bent heel veilig, ook tijdens diarree en overgeven. Nou ik heb hem er 4 weken geleden uit laten halen, ik was er klaar mee. De huisarts heeft hem verwijderd (waar ik een heel ding van heb gemaakt, achteraf niet nodig deed geen zeer).

Maar ik heb nu 2 jaar een vaste vriend, we studeren nog dus geen kinderwens. Dus ik was op zoek naar een andere anticonceptie zonder oestrogenen. Nu ben ik aan de minipil, daar zit alleen progestageen in. Er zit geen stopweek bij deze pil, en de menstruatie kan uit blijven (dit was niet het geval bij de spiraal, dus ik ga er van uit dat ik nu ook gewoon ongesteld word). Ik ben hier erg tevreden mee. Geen "objecten" in of aan mijn lichaam die er eigenlijk niet horen, gewoon de pil slikken. Ik ben blij!

Misschien ook iets voor jou, er zitten minder hormonen in. Alleen progestageen en geen oestrogeen. De spiraal en combinatie pil hebben een zwangerschapskans van 1 op 1000 vrouwen en de minipil een kans van 3 op 1000 vrouwen maar goed...
Hey Zebra,

Ik herken me helemaal in je verhaal! Klaar met die extra hormonen die me van slag brachten (en minder zin in sex). Na wat rondzoeken ben ik terecht gekomen bij de koperspiraal.

Zeer betrouwbaar, hormoonvrij en kan tot 10 jaar blijven zitten (de T-safe dan; al ben ik dat niet van plan).

Mijn overwegingen: geen hormonen (mezelf zijn), geen zorgen over op tijd pil slikken, en daarbij geen zorgen bij diarree of overgeven (handig als je eens van een feestje houdt, of op reis bent met raar voedsel!). Het scheelt dat mijn menstruatie normaal is (bij extreme menstruatie wordt een koperspiraal afgeraden). Een iets heftigere menstruatie is mogelijk, maar niet standaard, dus die gok neem ik. Elke anticonceptie heeft zo zijn nadelen en bijwerkingen, dus dat moet je voor jezelf overwegen wat je belangrijk vindt (voor mij hormoonvrij). En over de lokale werking met Mirena spiraal, dat is onzin, want hormonen komen in je bloedbaan, dus gaan overal in je lijf zitten.

Ik heb een afspraak staan binnenkort voor de plaatsing, dus ben heel benieuwd hoe of wat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven