Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Mel678: Nu achteraf gezien heb ik best slecht gereageerd op de pil, alleen toen ik pil gebruikte was ik daar niet van bewust. In de piltijd was ik heel erg down en oppervlakkig. Veel darmklachten rond de tijd dat ik moest gaan menstrueren. Bij mij kwam het vrij snel weer op gang, wel een tussenpozen gehad van 3 maanden maar had in die tijd veel stress van het werk dus daar kon het ook aan liggen.

De hoeveelheid menstuatie verschilde wel lange tijd. Soms veel en liep ik echt leeg andere keren, minder en veel buikpijn. Nu heb ik in de dagen ervoor kleine beetjes bloedverlies of gekleurde afscheiding.

Ik denk zelf dat er je weinig uit kan maken hoe snel de menstruatie weer komt.. Gaat ook of je een eisprong heb. ( die heb ik gelukkig elke maand...)
Alle reacties Link kopieren
Nou, mijn menstruatie is ook weer voorbij. Ik had de eerste twee dagen wel wat meer last dan de vorige keer. Meer buikpijn en heel veel last van mijn darmen, maar mijn darmen waren dan ook al meer dan een week vervelend aan het doen door het warme weer. Paracetamol werkte gelukkig goed voor de menstruatiepijn. Verder voelde ik me vooral niet zo fit en had ik weinig eetlust. Halverwege de tweede dag ging het gelukkig al een stuk beter. Eerste twee dagen had ik ook vrij veel bloedverlies en vanaf de derde dag echt nog maar amper. Wat ik nu wel steeds heb is dat ik dan ineens op de 5de dag bijvoorbeeld wel weer iets meer bloedverlies heb, terwijl het die dag ervoor niks was. Dus ik moet wat langer iets dragen, maar dat is verder niet zo erg.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Mel678 schreef:
27-06-2017 09:37
Wil het trouwens zeggen dat als je meteen weer ongesteld bent na het pilgebruik, dat je lichaam er dus niet zo van 'geleden' heeft?

Of hebben er meer meiden toch wel veel problemen met de pil gehad, maar ondanks dat, dat ze toch ook meteen weer ongesteld werden?
Ik denk niet dat dat per se samenhangt met elkaar. Ik had namelijk niet het idee dat ik zo veel klachten had van de pil, maar toch duurde het een jaar voordat ik weer ongesteld werd.
''Then let amorous kisses dwell
On our lips, begin and tell
A Thousand, and a Hundred, score
an Hundred, and a Thousand more''
Alle reacties Link kopieren
Ik had wel veel problemen, maar was na 6 weken weer ongesteld. Daarna steeds vrij regelmatig
Alle reacties Link kopieren
@catnip wat je beschrijft over je menstruatie (op dag 3 niks meer en dag 5 bijv weer wel) herinner ik me van vroeger dat ik dat ook had!

@mel, als je ongesteld wordt na het pilgebruik is dat mi een teken dat je hormoonbalans weer is hersteld. Maar het is niet zo dat het bij vrouwen die veel klachten hadden van het pilgebruik ook langer duurt voordat ze weer ongesteld worden.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het is voor mij alweer ruim een jaar geleden dat ik gestopt ben met de pil.
Mijn cyclus kwam eigenlijk gelijk regelmatig op gang. Tussen de 25-28 dagen.

Alleen is het pas de laatste 3 maanden zo dat de periode van mijn eisprong dat aan mijn menstruatie een stuk duidelijker herkenbaar is. Lees meer klachten. Puistjes, buikpijn, lage rugpijn, gevoelige borsten etcetera. Echt een groot verschil met eerder. Ben benieuwd of dit toeval is of dat het nu pas helemaal uitgewerkt is zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn lijf werkt nog! De menstruatie is weer op gang gekomen, 42 dagen na de laatste pil. Ik heb het idee dat het minder heftig is, in ieder geval nul krampen, terwijl ik daar tijdens de pil wel altijd veel last van had op de eerste dag. Verder voel ik me wat rustiger in mijn hoofd, maar geen idee of dat ook met het stoppen te maken heeft.

Ik ben nu ook begonnen met het gebruiken van een menstruaticup, dat is wel even wennen. Doodeng om op iets te vertrouwen dat je niet kent. De eerste twee dagen ging het een paar keer mis, maar ik weet niet of dat komt omdat ik vrij sterk vloeide of dat ie gewoon niet helemaal goed zat. Ik heb nu het idee dat ik de slag wel een beetje te pakken heb.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n ding gekocht Vogeltje! Ben benieuwd, nog niet gebruikt.

Heb je tips voor absolute beginners? :$
Alle reacties Link kopieren
Felix_Urbexicus schreef:
10-07-2017 18:00
Ik heb ook zo'n ding gekocht Vogeltje! Ben benieuwd, nog niet gebruikt.

Heb je tips voor absolute beginners? :$
Haha, tip van een beginner aan een absolute beginner: ik ben de eerste twee dagen in de douche gaan staan om 'm leeg te maken, dan is het niet zo'n ramp als je wat knoeit. We zijn nu drie dagen verder en inmiddels lukt het zonder te knoeien op het toilet. Ik zou als ik jou was eerst 'droog' oefenen, voordat je menstruatie begint. Dat is het voordeel van die cup, in tegenstelling tot met tampons kan dat gewoon.

En dan, als je menstruatie begint, maandverbandje erbij, just to be sure, en dan lukt het jou na even oefenen vast ook. Ik ben nu al overtuigd!
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Goeie tips, zal inderdaad even gaan oefenen van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je al heel veel reacties hebt gehad maar wellicht heeft iemand nog iets aan mijn ervaring.

Vanaf mijn 14e heb ik de diane geslikt voor huidproblemen. Bijwerking was natuurlijk de anticonceptie. Dit heb ik 8 jaar gedaan, ik was in die periode best wel depri, teneergeslagen bijna maar had geen last meer van mijn menstruatie en ook mijn huid was rustig.

Een paar jaar geleden heb ik dan toch besloten om van die rotpil af te stappen, ook omdat die nogal controversieel is. Ik had gewild dat ik het eerder had gedaan!! Ik heb nu een hormoonspiraaltje en ondanks dat sommigen hier schrijven dat ze dan nog steeds de hormonale invloed hebben merkte ik een enorm verschil. De eerste 6 weken ben ik ongesteld geweest, maar daarna tot op heden (4 jaar later) sporadisch wat vlekjes maar dat is het. Ik zou het echt iedereen aanraden.

Wat wel terug is gekomen is mijn aanleg voor pukkels.... Daar baal ik wel van maar is niet onoverkomelijk. Ik heb nu ook weer een meer natuurlijk maandverloop en moet helaas wel af en toe pijnstillers slikken voor krampen (alleen de krampen heb ik, verder niets).
Volgend jaar moet ie eruit en ik moet nog een goed nadenken wat ik dan doe, de pil wil ik echt niet meer (al zijn lichtere pillen wellicht minder erg dan de Diane).

Oja, voor het plaatsen, ik had altijd mega krampen in mij menstruatie dus voor mij was het ietsje erger dan een menstruatiekramp gecombineerd met een halve dag megakrampen erachteraan. Al met al is het me 100% meegevallen en het weegt ook echt op tegen de voordelen die je dan 5 jaar lang hebt :)
Alle reacties Link kopieren
Lolabs, als je dagcreme gebruikt, doe er dan een klein druppeltje rauwe biologische honing onder. 1 druppeltje is genoeg voor je hele gezicht, goed verdelen dus.
Ik heb altijd pukkels en ik ben er ineens vanaf. Zelfs rond mijn menstruatie.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu een dikke 3 weken gestopt en vind het toch wennen, zo met condoom. Overigens voel ik ook dat er vanalles gaande is in mijn onderbuik, steeds wat lage pijn, best vreemd!
Humeur lijkt er op vooruit te zijn gegaan!

Tot nu toe vind ik enige grote nadeel het niet weten wanneer de menstruatie komt..
Alle reacties Link kopieren
Oeh ja, zo'n menstruatiecup.... Ik weet niet waarom, maar ondanks dat ik veel voordelen zie (ben ietwat allergisch voor maandverband en tampons ook niet altijd fijn) heb ik die dingen nog steeds niet geprobeerd. Kweenie, ik vind het woord geloof ik al wat goor ofzo :sick: Ik zie steeds een kom stinkende bloedrommel voor me . Blergh.

Vogeltje, ik vind je tips wel zinvol. In de douche enzo. Misschien moet ik het toch maar eens proberen.
Ik lees graag even mee hier. Sinds bijna 3 weken met de pil gestopt, en aan het eind van de stopweek een Mirena spiraaltje laten plaatsen. Ben onder andere benieuwd of mijn depressieve klachten (deels) door de pil werden veroorzaakt. Tot nu toe heel veel en heftige hoofdpijn gehad (migraine), wat ik anders ook vaak had in de stopweek. Maar dat hield nu langer aan, bijna 2 weken. Lijkt nu bijna over te zijn.
Ondertussen lijken mijn depressieve klachten al enorm verminderd te zijn. Hoop dat het zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
purple1973 schreef:
12-07-2017 10:44
Oeh ja, zo'n menstruatiecup.... Ik weet niet waarom, maar ondanks dat ik veel voordelen zie (ben ietwat allergisch voor maandverband en tampons ook niet altijd fijn) heb ik die dingen nog steeds niet geprobeerd. Kweenie, ik vind het woord geloof ik al wat goor ofzo :sick: Ik zie steeds een kom stinkende bloedrommel voor me . Blergh.

Vogeltje, ik vind je tips wel zinvol. In de douche enzo. Misschien moet ik het toch maar eens proberen.
Hihi, bloedrommel ;-D Ik zal er eerlijk over zijn: ja, in het begin ging het zeker, letterlijk en figuurlijk, niet vlekkeloos. Maar toch ben ik om en dat heeft me welgeteld drie dagen gekost. Inmiddels is mijn menstruatie klaar (zooooveel sneller dan tijdens de pil, hopelijk blijft dat zo!) maar ook bij de laatste beetjes kun je de cup blijven gebruiken zonder dat het te droog wordt. Je kunt 'm zelfs dragen als je verwacht ongesteld te worden, dan ben je er sowieso op tijd bij.

Ik heb de organicup en die bevalt me heel goed. Hij is regelmatig zonder verzendkosten in de aanbieding trouwens ;)
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu zo'n 6 weken verder na het stoppen met de pil. (En al ongesteld geweest!) Ik heb volgens mij best last van stemmingswisselingen. Soms een beetje depri, andere keer juist vrolijk. Ik zit niet zo lekker in m'n vel, dat had ik met de pil ook al.

Hoelang duurde het bij jullie voordat je kon zeggen 'nu merk ik echt verschil'? (Qua gevoel)

:lips:
Alle reacties Link kopieren
Na de eerste ongesteldheid, toen kreeg ik mijn libidohyperbui. Om anderhalve week later in libidoloosheid te storten.
Die uitzwaaien worden elke ongesteldheid minder, meer gelijkmatig.
Ik heb vanaf ongeveer anderhalve week sinds mijn laatste pil duidelijk minder last van depressieve symptomen, stemmingswisselingen etc. De tijd moet nog uitwijzen of het zo blijft en of het echt met de pil te maken heeft, maar voorlopig ben ik positief.
Oh ja, ik heb sindsdien een Mirena spiraaltje. En die zit nu ongeveer 2 weken.
Alle reacties Link kopieren
Vogeltje, je maakt me wel nieuwsgierig Ik ga het denk ik toch eens proberen! Hoe lang kan je zo'n ding eigenlijk in hebben, qua hygiene / infectie? Net als bij een tampon?
Alle reacties Link kopieren
@Felix_Urbexicus helaas al alles geprobeerd. M'n moeder en zus hebben het ook dus ben bang dat ik er genetisch mee ' gezegend' ben.. Maar tx voor het meedenken!
Bij mij kwam trouwens het veranderen van mijn stemming na ongeveer 3 weken. Ik was een stuk minder down maar ook wel wat meer wisselingen van stemming. Al met al een vooruitgang.
Alle reacties Link kopieren
purple1973 schreef:
13-07-2017 21:01
Vogeltje, je maakt me wel nieuwsgierig Ik ga het denk ik toch eens proberen! Hoe lang kan je zo'n ding eigenlijk in hebben, qua hygiene / infectie? Net als bij een tampon?
Nee, langer. Zo'n 12 uur, maar er zijn geen bewezen verbanden tussen die cups en TSS, dus ik ben één keer over de 12 uur gegaan omdat het echt niet anders kon. En dan gewoon nog niet doorlekken :worship:

Maar 12 uur normaal max, dus maar twee keer per dag aan denken :)
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
De pil... rotzooi.
Alle reacties Link kopieren
Verklaar je nader, Roelienn :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven