Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik



Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.



Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Alle reacties Link kopieren
miepje1971 schreef:
26-01-2018 22:21
Hoe oud ben je, Vogeltje?
Klinkt een beetje als het begin van de overgang.
Dat mag ik hopen van niet... Ik ben 26.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
2 jaar geleden ben ik gestopt met de pil en heb ik een Mirena laten plaatsen.
Ik ben veel minder moe en heb bijna nooit meer hoofdpijn terwijl ik daar met de pil echt vaak last van had.
Geen libidoverschil (helaas)
Alle reacties Link kopieren
_Vogeltje_ schreef:
27-01-2018 10:26
Dat mag ik hopen van niet... Ik ben 26.
Nee dat hoop ik dan ook niet voor je!
Wat zegt de huisarts ervan?
Alle reacties Link kopieren
miepje1971 schreef:
27-01-2018 14:13
Nee dat hoop ik dan ook niet voor je!
Wat zegt de huisarts ervan?
Ik ben er nog niet mee langs geweest, ik ben er tot nu toe eigenlijk steeds vanuit gegaan dat mijn lijf nog steeds een balans zoekt na het stoppen met de pil.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang ben je gestopt met de pil?
Alle reacties Link kopieren
Juni vorig jaar, al wel een tijdje dus.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Test was negatief. Dat is in ieder geval een zorg minder.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Fijn voor je! Inderdaad een hele zorg minder.
Voor en na het stoppen echt geen verschil. Ik denk dat veel "verschillen" die vrouwen zouden merken gewoon in hun hoofd zitten en een soort placebo zijn.

Overigens ben ik gestopt omdat een ziekte die ik heb mogelijk verergerd kan worden door de pil.
Stephanie96 schreef:
07-01-2018 10:30
Hallo Allemaal,

Ik heb veel van jullie berichten gelezen en ik ben ook van plan om te stoppen met de pil.

Ik ben bijna 21 jaar en slik nu al 9 jaar de pil, nadat ik 4 keer natuurlijk ongesteld was worden. Ik had toen het probleem dat ik twee maal per maand ongesteld werd (zit in de familie).

Nu vraag ik mij dus af of andere meiden hier ook last van hebben gehad vroeger en nu dat ze gestopt zijn met de pil of dit nu niet meer aan de orde is?
Ik heb weleens gehoord dat jonge meiden vaak voor een paar maanden anticonceptie moeten slikken van de gyneacoloog en daarna ermee stoppen. De anticonceptiepil is dan voor het zorgen voor een normale cyclus en minder heftige bloedingen als ik het goed heb. Dus goede kans dat door het slikken van de pil je "probleem" nu voorbij is. :)
Zo niet dan kan het raadzaam zijn om een paar onderzoeken te doen naar de oorzaak, omdat die dan weer samen kan hangen met later niet zwanger kunnen worden. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna 2 maanden geleden gestopt met de Diane 35. Tijdens pilgebruik geen klachten.

Na het stoppen nu last van veel haar in mijn kam en ook een uitbraak van acne op mijn kin. Maar hopen dat het ooit weer minder wordt.

Met de kerst heb ik een paar dagen licht bloedverlies gehad en ik voelde me verder ook ongesteld. Het was echter al snel weer over. Tot op heden nog niet ongesteld geweest.

Na ruim 20 jaar de pil slikken is het echt afkicken hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu al twee weken te laat. Ik wacht maar rustig af, we zullen wel zien.
Haaruitval heb ik ook wel, maar het valt nog mee.
Hoe vruchtbaar ben je eigenlijk nog op je 47e?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag werd ik ongesteld. Dat was een cyclus van 42 dagen. Er zit dus toch weer beweging in na ca 22 jaar anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu op 47 dagen. Ik vind het wel prima zo. Zou graag nooit meer ongesteld zijn, het zou alleen wel handig zijn om dat alvast te weten. Nu zit je toch onbewust te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in april vorig jaar gestopt (na 14 jaar aan de pil) en had meteen weer een normale cyclus. Aanvankelijk vrij regelmatig elke vier weken, laatste tijd is het soms iets korter. Ik was al blij, want voordat ik aan de pil ging, was ik elke drie weken ongesteld.

De laatste twee maanden heb ik de twee weken voordat ik ongesteld word veel last van gespannen borsten en wat krampen. Nooit eerder gehad en ook echt niet fijn, borsten doen echt pijn dan. Zodra de menstruatie begint, is dat zo goed als over.

Het grootst voordeel van stoppen is nog steeds dat mijn extreme vermoeidheid weg is.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik heb hier precies 2 jaar geleden ook gereageerd over het stoppen met de diana pil na 16 jaar. Dit was de eerste stoppoging en na 4 maanden dus weer gestart met de pil vanwege de vele bijwerkingen. Na een paar maanden waren de bijwerkingen zo goed als verdwenen. Kreeg weer voller haar. Acne en exceem op hoofd waren weg. Maar de voordelen waren dus ook weg. Dus weer vaak een slecht humeur, vlakkere emoties, migraine aanvallen en nul libido. Ik merkte ook dat ik tijdens het stoppen minder last had van hartkoppingen en nachtmerries. Die kwamen tijdens het pilgebruik weer terug. Ik heb weer een half jaar de diana pil geslikt.

Ik ben inmiddels alweer 1 jaar en 2 maanden gestopt. Het begin was weer vervelend en ik heb toen vaak op het punt gestaan om weer te beginnen maar het doorzetten heeft geloond. Ik ben nu stabiel. Dit heeft zeker een jaar geduurd. Alle voordelen zijn er nog steeds. Ik ben een paar kilo aan vocht kwijt ondertussen. Haaruitval is er nog met vlagen maar zeker niet meer zo extreem als in het begin. Mijn haar blijft wat dunner, groeit niet meer zo snel bij. Alleen nog puistjes in de hals. De vettige huid is afhankelijk van de cyclus maar daar is mee te leven. De exceem op mijn hoofd is er helaas wel nog. Maar door te behandelen heb ik het onder controle. Ik heb terugkerende schimmelinfectie doordat de hormonen nu vaker schommelen. Ik denk dat ik gewoon best heftig op hormonen reageer. Zowel mijn eigen als kunstmatige. Maar ik ben er blij mee zoals het nu is. :-)
Ergens lekker in knijpen, dat helpt.
Alle reacties Link kopieren
Even deze topic leven in blazen :lol:

Hier had ik afgelopen zaterdag moeten beginnen maar ik ben dus ook gestopt met precies dezelfde pil als TO. Ik had last van spotting en laatste keer een doorbraakbloeding en dacht hier ga ik gewoon mee kappen. Mijn libido is ook echt 0.0 helaas en was al een keer gestopt met de pil en toen merkte ik echt dat ik mij veel beter voelde. Ook wil ik nu weten hoe mijn cyclus ervoor staat. Hoe gaat het met de dames die al tijdje gestopt zijn en wat voor alternatief hebben jullie nu qua anticonceptie?
Alle reacties Link kopieren
@summerjamm Wij gebruiken condooms. Even wennen weer, maar gaat prima.

Ik ben nu sinds juni vorig jaar gestopt, twee weken terug had ik eindelijk na drie maanden niet weer een menstruatie. Qua libido, humeur, energie en lichamelijke dingetjes is er voor mij de afgelopen 8 maanden weinig veranderd. Stiekem een tegenvaller als ik hier lees hoeveel dames zich echt beter voelen na het stoppen. Alleen mijn menstruaties zijn prettiger, korter en met minder pijn.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na 14 jaar gestopt met de pil. Geen andere conceptie met hormonen voor in de plaats. Ik ben nu ruim twee jaar gestopt en dat bevalt nog altijd goed. Mijn menstruatie kwam gelijk weer regelmatig op gang, mijn menstruatie is niet erger geworden, verder minder hoofdpijn ook in het algemeen. Het enige nadeel vind ik dat ik mijn ongesteldheid nu niet kan plannen.
.
Alle reacties Link kopieren
_Vogeltje_ schreef:
12-03-2018 21:21
@summerjamm Wij gebruiken condooms. Even wennen weer, maar gaat prima.

Ik ben nu sinds juni vorig jaar gestopt, twee weken terug had ik eindelijk na drie maanden niet weer een menstruatie. Qua libido, humeur, energie en lichamelijke dingetjes is er voor mij de afgelopen 8 maanden weinig veranderd. Stiekem een tegenvaller als ik hier lees hoeveel dames zich echt beter voelen na het stoppen. Alleen mijn menstruaties zijn prettiger, korter en met minder pijn.
Ja dat lees je vaak inderdaad. Ik moet je zeggen de laatste pil was alweer 2 weken geleden en mijn libido begint wel weer terug te komen!! :yes: ik heb sinds gisteren wel een zware onderbuik gevoel heel vaag. Misschien komt mijn echte menstruatie door :huh:

Hoe dan ook ben echt blij dat ik het niet meer slik.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb het hele topic doorgelezen en zie dat er een paar weken geleden nog is gereageerd, dus ik hoop dat het nog een beetje actief kan worden.

Ik ben nu een week gestopt met de pil en heb sindsdien echt vreselijke hoofdpijnen. Een reden van mij om met de pil te stoppen was ook dat ik wekelijks hoofdpijn had en maandelijks migraine. Ik heb wel gelezen dat je na het stoppen met de pil hoofdpijn kan krijgen en moet er waarschijnlijk gewoon even doorheen, maar kan iemand mij vertellen hoe lang dit duurt? Verschilt per persoon natuurlijk maar ik ben toch benieuwd hoe lang dit bij anderen duurde.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk trouwens wel dat ik lekkerder in mijn vel zit en mijn libido beter wordt. Dat is fijn, maar die hoofdpijnen zijn nogal heftig dus ik hoop dat dat snek over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een jaar geleden gestopt met de pil en heb een hormoonspiraal genomen. Na deze spiraal kreeg ik paniekaanvallen en een depressie. Mijn lichaam reageert schijnbaar enorm heftig op hormonen... na het verwijderen van de spiraal zakten de paniekklachten weg, helaas is de depressief langer gebleven (en nog steeds niet helemaal weg)
Met mijn vriend afgesproken dat ik een tijdje van de Pil af zou blijven om te kijken hoe mijn lichaam hiermee om zou gaan. Ik was een stuk relaxeder en mijn libodo was weer als vanouds. Na 3 keer een gescheurde condoom in 2 maanden tijd en dus ook 3 keer een morning after pil bij de huisarts was ik er klaar mee...
Ik ben weer aan de Pil gegaan. Nu een half jaar later overweeg ik weer te stoppen, mijn moodswings zijn niet te harden, zowel voor mij als mijn vriend.
Manty__ schreef:
21-05-2018 21:38
Ik ben een jaar geleden gestopt met de pil en heb een hormoonspiraal genomen. Na deze spiraal kreeg ik paniekaanvallen en een depressie. Mijn lichaam reageert schijnbaar enorm heftig op hormonen... na het verwijderen van de spiraal zakten de paniekklachten weg, helaas is de depressief langer gebleven (en nog steeds niet helemaal weg)
Met mijn vriend afgesproken dat ik een tijdje van de Pil af zou blijven om te kijken hoe mijn lichaam hiermee om zou gaan. Ik was een stuk relaxeder en mijn libodo was weer als vanouds. Na 3 keer een gescheurde condoom in 2 maanden tijd en dus ook 3 keer een morning after pil bij de huisarts was ik er klaar mee...
Ik ben weer aan de Pil gegaan. Nu een half jaar later overweeg ik weer te stoppen, mijn moodswings zijn niet te harden, zowel voor mij als mijn vriend.
Hoe kan dat dan? Nooit last gehad van gescheurd condoom, weet je zeker dat jullie hem goed omdoen? En om het kwartier vervangen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven