Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
quote:Jaffa schreef op 16 juni 2009 @ 21:10:

En wil graag met jullie meeschrijven, want ik ik weet dat ik nog moeite genoeg ga krijgen met het niet-roken.

Welkom Jaffa, we weten er alles van Steun kan je hier zeker krijgen! Maar wees trots op jezelf, al 4 dagen niet gerookt! Van harte, (f) Smaak komt ook terug (daar weten mijn 8 kilo's allés van hahaha) en beter ruiken is soms niet altijd leuk en lekker... maar wat je kan al wat meer zuurstof opnemen en dieper inademen!

Roken is géén optie!
Dank je voor het welkom, Ratteke! Herken wel dat meer ruiken niet altijd fijn is: natgeregende mensen in de bus, jakkes! En ik eet alles, inderdaad. Sta 45 minuten per dag op een crosstrainer, maar ben al niet slank van nature, dus val niet af, kom niet bij. Als dat zo blijft ben ik dik tevreden. Gaat het met jou goed? Hoelang ben je al gestopt?
Ik moet beter (terug)lezen. (Beetje wazig nog.) Al twee maanden gestopt, goed zeg. (f)
Ik heb net op mn stopmetertje gekeken, nog 2 en een halve dag dan heb ik mn 2000 gehaald!

---

2m 2d 15:47 smoke-free, 1.917 cigs not smoked, ¤ 397,09 saved, 6d 15:45 life saved

Goed he
Héél erg goed. Zou willen dat ik ook al zo ver ben. Denk soms, één sigaretje, dat kan wel. Maar weet dat ik dat niet kan. Ben een junk, dus geen optie.
Heey sToppers!

( Zal even situatie uitleggen.)

Mijn vriend heeft een schurfthekel aan roken, en toen ik hem ontmoette, heb ik gezegd dat ik gestopt was, voor hem.

Ondertussen rookte ik stiekem

Nu, een jaar later, rook ik nog steeds, wel een stuk of 100 stoppogingen gedaan, maar die mislukten steeds.

Dus! hoe doen jullie dat? Zeggen jullie ''Morgen stop ik!'' En gooien jullie de overgebleven sigaretten weg?

Of roken jullie het pakje leeg en dan stop je, op welk moment van de dag dat ook is?

Vriend en ik wonen allebei nog thuis, zijn gezin is rookvrij, bij mij rookt iedereen behalve mijn zus.

En dat maakt het ook zo moeilijk.

Als ik dan 's avonds zin heb om te roken, kan ik zo even roken.

Als ik in het weekend bij mijn vriend ben, rook ik dus niet, en heb daar ook totaal geen moeite mee, en verlang er dan ook niet naar.

Maar als ik thuis ben, 's avonds, of een vrije dag van mijn werk heb, dan rook ik me helemaal suf...

Wil nu dus echt wel stoppen.

Soms als ik een sigaret zit te roken, heb ik na 3 trekjes zoiets van ''Gadverdamme!'' En toch rook ik lekker een pakje per dag weg...

Vind het wel top dat er al forummers bij zitten die al zo lang gestopt zijn! Goed van jullie zeg!

Ik kan me nu nog niet voorstellen dat ik hier over 2 jaar kom, en zeg dat ik vandaag precies 2 jaar gestopt ben, haha!
Oh Rozigst da's op zijn minst een lastig parket waar je in zit zeg pff. Ik wil je best vertellen hoe ik gestopt ben hoor (bijna cold turkey, met goede voorbereiding en motivatie) maar weet je, iedereen heeft zijn manier van stoppen, da's dus niet voor iedereen hetzelfde.

Is Champix misschien iets voor je? Dat neemt de trek in een sigaret weg en als je toch rookt is de sigaret niet lekker! (ik ben overigens niet de expert wat dat betreft maar er komen er voldoende hier als je meer info wilt)

Enniewee, je spreekt van 100 "stoppogingen", als ik dat hoor dan kriebelt het bij mij een beetje. Als je namelijk aankondigt dat je "een poging gaat doen" klinkt dat al, ja ik kan het echt niet anders zeggen, een beetje slap. Zo van jah het is een poging dus die kan ook mislukken natuurlijk (alsof jij niet degene bent die verdorie aan het stuur zit)

Ik denk dat het bij alle succesvolle gestopten zo is dat ze op een gegeven moment door hebben gekregen dat ZIJ bepalen of ze roken of niet. En ze hebben zich dan ook daarvan niet laten afleiden door rokende mensen in hun omgeving, stress op hun werk of privé, klierende kinderen, gevonden pakjes of welke omstandigheden dan ook. Dussssss.... trek de volledige verantwoordelijkheid naar je toe en schop vieze Nico de deur uit!

Bijsluiter: natuurlijk heeft iedereen bij het stoppen een vette dip af en toe, anders zou het ook niet zo'n rotverslaving zijn, maar daar is onder andere dit forum heel fijn in (is mijn ervaring) dat je je goed kunt voorbereiden (zie openingspost) en bijstand kunt komen halen als je daar behoefte aan hebt. En nu rekenen we er natuurlijk allemaal op dat je je zometeen gaat melden met de mededeling dat je gestopt bent!

quote:Jaffa schreef op 16 juni 2009 @ 21:52:

Héél erg goed. Zou willen dat ik ook al zo ver ben. Denk soms, één sigaretje, dat kan wel. Maar weet dat ik dat niet kan. Ben een junk, dus geen optie.

Attagirl! Je snapt het helemaal. En als je dat twee jaar vast weet te houden dan kom je hier tegen die tijd gewoon melden dat je al twee jaar gestopt bent!
Nog even wachten, dan komt de post met ''Ik ben gestopt met roken!'' Haha
quote:Ratteke schreef op 16 juni 2009 @ 21:48:

2m 2d 15:47 smoke-free, 1.917 cigs not smoked, ¤ 397,09 saved, 6d 15:45 life saved

Goed he

Goed? Goed?

't is fantastisch!!
quote:Rozigst schreef op 16 juni 2009 @ 21:56:

Ik kan me nu nog niet voorstellen dat ik hier over 2 jaar kom, en zeg dat ik vandaag precies 2 jaar gestopt ben, haha!

Kon ik ook niet, maar volgende week toch al 1 jaar 10 maanden.. Sartan hier idd al 2 jaar.. straks jij ook. Geen probleem, als je maar écht wilt. Stoppen.. geen stoppogong ondernemen. Die werken nl niet. Je stopt of je rookt, meer smaakjes zijn er niet. Dat is een heel klein knopje in je hoofd dat je om moet zetten, het besef dat je écht noooooit meer ook maar 1 trekje neemt. NOOIT. Dat vond ik wel een raar gegeven en daar heb ik denk ik achteraf het hardst naar toe moeten groeien.

Ik had 4 x eerder geprobeerd te stoppen, met wisselend succes van bijna 2 jaar tot 2 dagen. Altijd cold turky of wat kauwgum.

Deze x zag ik bij summerman aachetrop een tijdschrift v izjn werk een reclame voor champix en ben toen langzaamaan gaan plannen dat ik daarmee zou gaan stoppen. Ben hier gaan meeschrijven, champix bij de apotheek gehaald, een stopplan geschreven en in geschreven bij het programma op internet van champix. Ik had zoiets van: het is nu niet de tijd voor mij om stoer te willen doen, ik moet eerst erkennen dat ik ga stoppen met roken en dat vreselijk moeilijk vind. Daar kan ik dus alle hulp van de wereld bij gebruiken."

Ik ben ook bewust juist vlak voor de vakantie gestopt. Mijn valkuil was nl mijn werk als zelfstandige, in mijn eigen studio, dus lekker de hele dag sigaretjes roken achter de mac... (sneu he ) ... Op vakantie had ik genoeg afleiding om er veel gemakkelijker mee om te gaan. En toen ik terug kwam, was ik al een maand gestopt. Dat motiveerde ook heel erg. Tezamen met de meiden hier. Vooral Sartan, Anemoon, Sjar, Illie, Red.. echt kanjers!

De champix kan ik je erg aanraden, mij heeft het goed geholpen, maar voor iedereen is het weer anders.

Ik durf te wedden dat jij ook over 2jaar, of 2,5 of misschien 3, -maakt ook niet uit, maar ooit.. - hier komt vertellen dat je alweer 2 jaar gestopt bent en dat de tijd zo snel ging!
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 17 juni 2009 @ 09:48:

[...]

Stoppen.. geen stoppogong ondernemen. Die werken nl niet. Je stopt of je rookt, meer smaakjes zijn er niet. Dat is een heel klein knopje in je hoofd dat je om moet zetten, het besef dat je écht noooooit meer ook maar 1 trekje neemt. NOOIT. Dat vond ik wel een raar gegeven en daar heb ik denk ik achteraf het hardst naar toe moeten groeien.

Ja p'cies! Dat bedoel ik dus. Wat summie zegt!
Sartan en Summer, bedankt voor jullie informatie en motivatie!

Was een lastige dag, vandaag. Werk veel thuis (ZZP-er) en moeite om niet te roken in mijn zelfbedachte pauzes. Moest echt op mijn handen zitten en mijn mantra "Roken is geen optie meer" heel vaak hardop zeggen. (En dan tegelijkertijd in de spiegel kijken en denken: je hebt minder rimpels, écht waar, je hebt echt minder...enfin).

Maar: is gelukt. Ik wil niet meer roken. Ik wil ook niet meer de koelkast plunderen, maar dat is van latere zorg. Ben wel veranderd van nicotinezuigtabletten naar pleisters (7 mg.) omdat die zuigtabletten echt uit de hand liepen (junk!).

Het komt vast goed. Toch?

Succes allemaal!
Jaffa, HET KOMT GOED!

Ben ook zzp, ik ken het gevoel.. Kun je niet bij/met een collega werken? Anders regelmatig luchtje scheppen, wandeling maken. Dat deed ik zoveel mogelijk. Niet stilzitten.
Computer says nooooo
Hallo sToppers en nieuwkomers!

Laat mijn gezicht even zien maar schaam me dood want ben toch nog niet van die ene af

En al zijn het er 19 of 25 minder dan die ik gewoonlijk rookte, ik weet dat het mijn motivatie op losse schroeven laat staan.

Dus ik laat mij hier even niet zien totdat ik mezelf weer bij elkaar geraapt heb want kan me voorstellen dat jullie schijtziek worden van dit halfslachtige gedoe (ik tenminste wel).
Heey sToppers!

Vanaf nu mag ik mezelf tot de Stoppers benoemen, dus een sTopper ben ik nog niet! Maar ben hard op weg!

(Wou dat even laten weten, nu naar mijn werk, post vanavond wel even een langer verhaal!)
Yoyoyo... Rozigst!!! Goed joh.

WELKOM!!

campari: succes en kom maar snel terug. Ik trek me niet zoveel aan van je halfslachtige gedoe hoor ... Ken het maar al te goed. Dat moment komt écht wel, op jouw moment.
Computer says nooooo
Summer, wat ben je lief vind mezelf momenteel een ontzettende loser, val blijkbaar in het eeuwoude patroon

Maar je hebt gelijk, ik kom me weer melden als ik mezelf bij elkaargeraapt en m'n ego weer opgepoetst heb.

Voor alle échte doorzetters: jullie hebben gelijk! Houd vol.

NB toch maar weer pleisters halen (!).
lieve cmpari: niet lullen maar pellen, meid ...

Je moet je ecjt niet zo druk maken... ooit waren wij hier allemaal superlosers hoor... We hebben gerookt, sommigen hebben er jaren over gedaan eindeijk de beslissing te nemen om te stoppen, anderen (waaronder ik) hadden daar een paar mislukte pogingen voor nodig.

Maar 1 ding weet ik echt zeker: als je er zo van baalt, komt er een moment dat het lukt. Want je zult je nooit helemaal happy voelen bij het roken. Dat betekent simpelweg dat je steeds ngelukkiger daaronder voelt, tot het moment dat het écht genoeg is voor je, en dan zal het stoppen je ook veel gemakkelijekr af gaan.

Dus....ik zou gewoon lekker hier mee blijven lezen (ik heb ook een half jaar gelezen ofzo, eer ik kon meeschrijven) en intussen rustig aan een gedegen stopplan schrijven, jezelf een beetje NLP-en, als het ware.

Had je champix al geprobeerd?
Computer says nooooo
quote:Rozigst schreef op 18 juni 2009 @ 06:38:

Heey sToppers!

Vanaf nu mag ik mezelf tot de Stoppers benoemen, dus een sTopper ben ik nog niet! Maar ben hard op weg!

(Wou dat even laten weten, nu naar mijn werk, post vanavond wel even een langer verhaal!)

Yaaaaaaayyyy!!!! Woohooooo!!!

Nicooooo!!!? LOSER!!!

Heyyyy Jaffa, ben je de dag een beetje doorgekomen? (f)

Campari wat jammer joh maar zoals Summer al meldt: er komt gewoon een moment dat je het écht helemaal zat bent en dat je motivatie zo goed is dat je gewoon stopt. Tot die tijd ben je even goed van harte welkom hoor, om een beetje inspiratie op te doen misschien?

(sorry guys even off topic)

Oh en Jaffa ik lig elke keer gigantisch in een deuk van je Statler en Waldorf Avatar
Even een ego-post ( sorry)

Hier alles goed, weet niet eens meer hoe lang ik ben gestopt, maandje of 3??

Ik vind het opzich een goed teken dat ik niet meer exact weet hoe lang ik nu rookvrij ben.

Wat ik een minder goed teken vind, is dat het me soms nu zwaarder af gaat dan in het begin, dat had ik toch niet verwacht.

En wat ik nog minderderderder vind, is dat ik ondertussen al bijna7 (!!) kilo ben aangekomen, ik snap er niks van. In het begin heb ik mss wel ietsje gecompenseerd, maar nu allang niet meer. En bovendien drink ik bijna niets meer, en sport ik ook weer. Ik groei uit al mijn kleding, mensen zijn er ook opmerkingen over aan het maken nu. Hoewel ik nog steeds slank ben, moet het toch ooit eens een keertje gaan stoppen dit, want leuk is anders....

Er zijn nog steeds momenten dat ik rokende stoere mannen extreem geil vind, en denk: what the fuck ik ga gewoon weer roken, dood gaan we toch!

En zo met het lekkere weer, als ik niks om handen heb; afschuwelijk vind ik dat.

Daarbij ervaar ik behoorlijk wat stress, wat de grootste trigger tot weer gaan roken is bij mij. Tot op heden niet aan toegegeven, maar makkelijk is anders....
Voor degenen die al gestopt zijn en het moeilijk hebben:

http://www.youtube.com/watch?v=u_8BerrJg0M

Heftig, dat wel.

Ik heb zelf altijd een dubbel gevoel bij dit soort filmpjes, maar ik keek er wel eens naar als ik moeite had om er geen op te steken.

Ben nu zelf 3 jaar rookvrij, overigens.
quote:Zoyla schreef op 18 juni 2009 @ 17:09:

Even een ego-post ( sorry)

Hier alles goed, weet niet eens meer hoe lang ik ben gestopt, maandje of 3??

Ik vind het opzich een goed teken dat ik niet meer exact weet hoe lang ik nu rookvrij ben.

Wat ik een minder goed teken vind, is dat het me soms nu zwaarder af gaat dan in het begin, dat had ik toch niet verwacht.

En wat ik nog minderderderder vind, is dat ik ondertussen al bijna7 (!!) kilo ben aangekomen, ik snap er niks van. In het begin heb ik mss wel ietsje gecompenseerd, maar nu allang niet meer. En bovendien drink ik bijna niets meer, en sport ik ook weer. Ik groei uit al mijn kleding, mensen zijn er ook opmerkingen over aan het maken nu. Hoewel ik nog steeds slank ben, moet het toch ooit eens een keertje gaan stoppen dit, want leuk is anders....

Er zijn nog steeds momenten dat ik rokende stoere mannen extreem geil vind, en denk: what the fuck ik ga gewoon weer roken, dood gaan we toch!

En zo met het lekkere weer, als ik niks om handen heb; afschuwelijk vind ik dat.

Daarbij ervaar ik behoorlijk wat stress, wat de grootste trigger tot weer gaan roken is bij mij. Tot op heden niet aan toegegeven, maar makkelijk is anders....

He Zoyla, leuk je weer te zien. Je bent nu bijna 2 maanden gestopt. Je loopt 2 weken op me achter, vandaar dat ik het weet. En ik ben op precies hetzelfde punt als jij. Ik word maar dikker en dikker, broeken krijg ik bijna niet meer dicht en ik ben blij dat ik mn gympen ff niet meer aan hoef. Ik kom nogal moeilijk bij mn voeten... Ik ben tot nu toe 8 kilo aangekomen.

En oh wat lonkt die sigaret... Ik zie alleen maar rokende mensen, en ik moet bekenen dat ik gisteren bezweken ben voor een half shagje met een collega. Nu mezelf weer streng toespreken anders ben ik bang dat ik weer bezwijk (k vond m nog steeds lekker... ) en dat wil ik niet!!!!

Dus zet m op! Niet meer doen, en de gevreesde derde maand niet roken komt er aan..... En ik heb daar heel erg veel last van, dus opschieten met die tijd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven