Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
HIhi... TNX lieve sartan!

Anemoon: Wat jammer zeg dat je misselijk bent.. Ik zal je alle geijkte anti-misselijkheids tips maar onthouden, denk dat je die vast al genoeg krijgt

Een ding wil ik je wel mee geven: ik dacht dat 'vooral doorgaan' me minder misselijk zou maken, echter bleek bij mij juist doorgaan en dan nog vermoeider worden, juist weer nog meer misselijk te maken... dus probeer toch soms maar aan evt vermoeidheid toe te geven. (shit, doe ik het toch! )

Ik voel me super, echt topfit! Inmiddels ruim 22 weken, niet meer echt misselijk, alleen als ik NU iets moet eten.. dat heb ik nog steeds wel. Desondanks nog maar iets van 4 kg bijgekomen dus hoop dat het zo door gaat.. En nu kan summinnie inmidddels zo hard gymmen dat mijn buik echt heen-en-weer gaat.. dat maakt al die eerste weken echt helemaal goed.

*enorm offtopic excuus!! *
Computer says nooooo
Gefeliciteerd Anemoon, spannend hoor

En het zou een zeer grote verassing voor mij zijn, aangezien ik vorige week nog ongesteld was, dus ga er bij mij niet van uit.

Mijn huisarts zegt dat het door nicotinegebrek komt en dat het nog ongeveer drie weekjes duurt. Tot die tijd doe ik het maar gewoon rustiger aan en lig regelmatig als ik vrij ben ik de middag lekker te op de bank.
Thanks meiden! Sartan, dat bedoelde ik met al die smileys Summer, het doet me goed om te horen dat jij je zo goed voelt (vanaf wanneer ongeveer??). Mijn moeder zei dat inderdaad ook al, dat het na de eerste drie maanden gewoon heel leuk is. Merk inderdaad dat hoe vermoeider ik ben, hoe meer last ik heb van de misselijkheid. Ben nu nog niet zo druk, dus probeer inderdaad maar genoeg rust te pakken en middagdutjes te doen enzo Wat leuk dat je zo'n gymmende Mini in je buik hebt, lijkt me echt fantastisch als je het kindje gaat voelen. Duurt nog even hier

Veetje, ik tuk gewoon met je mee, zoals ik al zei, zwanger zijn is net als stoppen met roken

Goed, en nu ga ik niet meer off topic hoor!
-
Nou, vanmorgen was die kleine vandaal het er niet mee eens dat ik op mijn andere zij draaide en toen ging ze om mama terug te pesten even lekker in mijn blaas stampen... hahaha!

Vanaf week 16 voel ik me echt super, week 12 helaas nog niet, dat vond ik wat ontmoedigend, maar komt echt goed! Gemberthee (zelf maken), sumemrman laten koken en slaap waren mijn keywords!

Ik ook niet meer offtopic !

Fijne dag allemaal!

Veetje: kan klopper hoor, ik herinner het me inderdaad ook nog van stoppen dat je je zo naar kunt voelen. Ik had echt het gevoel dat ik een zware griep te pakken had oid. Wat een vuiligheid dan he, die Nico, dat het dat met je lijf doet.. Daar zijn we maar mooi van af
Computer says nooooo
@Durk, zo! Noem jij even in één schone adem een paar voordelen op van NIET roken

Ik vind het ook zo fijn dat ik mijn dagelijkse dingen niet meer hoef te onbreken om te gaan roken.

Nu ik even wat verder ben zie ik hoeveel tijd het in beslag nam en hoe zinloos het is.

De zinloze eigenschappen van roken moet ik wel voor mijzelf blijven benoemen merk ik.

Vandaag precies drie weken niet meer gerookt

En met mijn sombere gevoelens gaat het gelukkigene stuk beter.

Het is idd wat jullie al zeiden, echt even doorzetten.

had niet verwacht dat ik mij na drie weken al zo goed kon gaan voelen.

De sombere gevoelens zijn er soms nog wel hoor en overvallen mij soms op momenten dat het echt niet handig is.

Maar omdat het nu meer momenten zijn en niet meer mijn gemoedstoestand kan ik het makkelijk relativeren.

Dan denk ik bij mijzelf oh ik ben weer bezig, ik kan beter even gaan denken aan hoe knap het is dat ik niet meer rook.

Ben nog niet begonnen begonnen met hardlopen....moet ik toch eens aan gaan beginnen één deze dagen
Hey Manderijn, grappig dat je dat zegt van die tijd, het gekke ervan is dat als je nog rookt, je niet door hebt hoeveel tijd het eigenlijk kost al dat gerook! ("eerst effe een peukie hoor") en pas als je stopt blijkt hoe ontzettend veel tijd je over hebt opeens...

Je gaat lekker joh hang in there!!!

Alle andere sToppertjes hoe gaat het? Meer Minis in de maak??
Nee, nog geen Boefmini in de buik, wat voor mij wel de hoofdreden was om te stoppen. Ik wilde absoluut niet z'n rokende vrouw met dikke buik worden. Of iemand die rokend achter de kinderwagen aanloopt.....

(overigens met alle respect voor de dames die ervoor kiezen dit wel te doen, ik wilde het alleen niet voor mezelf)

Ik houd jullie op de hoogte....

Dan nog even het tellertje:

1 maand, 3 weken, 1 dag en 21 uur niet gerookt. 215,57 euro bespaard. 1077 sigaretten niet gerookt (!). En ik ga 3 dagen en 17 uur langer leven door niet meer te roken.

(balen, de smileys werken niet)
Boefus kun je nagaan, al meer dan duizend sigaretten !!!!

Wooooooowwwwwww!!!

Hé Boefus en Manderijn, gaat goed bij jullie!! Hier gaat alles ook nog prima. Al 39 dagen niet meer gerookt. En daarbij al bijna ¤150,- mee bespaard.
Ik heb een paar weken geleden te horen gekregen dat ik een beginnend longemfyseem heb, dus ik moet echt stoppen met roken......

Ik ben een echte stressroker..Behalve de longemfyseem en een hartritmestoornis (niet ernstig), ligt mijn spijsverteringsapparaat overhoop. Heb dus dagelijks pijn en maak me heel veel zorgen (eind september kan ik pas bij internist terecht).....heel veel zorgen is heel veel stress, is heel veel roken.

Zijn er onder jullie ex rokers die ook zo veel rookte onder stress, en hoe heb je dat kunnen aanpakken? Hoe ging de knop om? En wat doe je nu om met stress om te gaan?
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
Hey Lin67,

Wat vervelend voor je dat je longemfyseem hebt. Wel een éxtra motivatie om te stoppen met roken. Roken is überhaupt schadelijk, maar voor jou nog veel meer!

In antwoord op je vraag: stress was voor mij niet specifiek een trigger om te roken. Wel rookte ik meer op momenten dat ik gespannen was, maar dat deed ik ook als ik me verveelde, als ik het gezellig had, als ik pauze had... Eigenlijk was alles gewoon een aanleiding.

Voor al die omstandigheden moest ik inderdaad een andere bezigheid vinden dan roken. Ik keek daarbij gewoon de kunst af van niet-rokers. Vanaf het moment dat je stopt ben je namelijk ook een niet-roker. Wat ik zag was dat zij zich ook kunnen ontspannen, zichzelf vermaken of genieten van een wijntje en dat allemaal zónder daarbij te roken. Sterker nog, zij hoeven helemaal niets extra's. Dan dacht ik: als zij het kunnen, kan ik het ook.

Je moet je op een dag voornemen, vanaf nu ben ik een niet-roker. En niet rokers roken niet. Ook niet als ze stress hebben. Als je het dan écht niet meer kan houden is zo'n stress balletje misschien een idee. Maar de stress wordt niet minder van roken, of meer van niet-roken (hoogstens de eerste weken )
anoniem_64a0002a48d8b wijzigde dit bericht op 27-08-2009 17:41
Reden: steeds weer een typfout
% gewijzigd
Hai Lin67, pffff dat is niet niks zeg. Lijkt me dat dit toch een waarschuwing is die je niet erg lang kan negeren? Mijn moeder heeft longemfyseem (diagnose gesteld nadat ze 4 jaar gestopt was maar wel 30 jaar gerookt, en ik net een paar maanden gestopt) Ik zal je de details besparen maar iedere dag dat je minder rookt gaat je helpen. Echt.

En. Roken helpt niet tegen stress. Echt niet. Die rotgewoonte maakt de stress alleen maar erger omdat je de hele tijd bezig bent met de volgende die je opsteekt. Dat heb je niet door als je nog rookt. Maar ga maar eens bijvoorbeeld op een vliegveld rondkijken waar je op beperkte plekken mag roken en kijk dan eens wie er gestresst is.

Tips genoeg: lees aandachtig de OP (openingspost) door inclusief de links om te begrijpen wat je te wachten staat en waarom. Zoek professionele begeleiding als je dat denkt nodig te hebben. Denk na of je eventueel wilt stoppen met behulp van Champix oid (zoek hier advies van je longarts) en zet zo snel mogelijk stappen om echt te stoppen.

Sterkte & succes!
Tjee, Lin67 wat heftig zo'n diagnose...

Ik rookte wel veel als ik stress had, maar juist het feit dat dat vele roken zo'n negatieve invloed op mijn lijf had, en ik mijn lijf zelf naar de ver****** aan het helpen was, deed bij mij de knop om.

Ik kreeg dan hartkloppingen, ritmestoornissen etc. Uiteindelijk had ik een behoorlijke decompressieongeval tijden een duikvakantie, die ik dan ook grotendeels in het ziekenhuis heb kunnen doorbrengen. Naderhand bleek ik een forse PFO (patent foramen ovalen oftewel gaatje tussen de hartkamers) te hebben. Alles bij elkaar was ik er gewoon van overtuigd dat roken natuurlijk voor iedereen slecht is, maar ik mezelf op deze manier wel sneller naar een (niet zo leuk) einde toe hielp. Ik was er ook van overtuigd dat ik een hoop klachten niet zou hebben als ik niet rookte, waaronder wat kleine problemen met de bloedsomloop, die dus ook misschien meehielpen aan het ongeval.

Dus toen ging radicaal de knop om.

Ga anders eens met je huisarts praten over de evt. mogelijkheden voor champix. Het heeft het stoppen voor mij (en wat anderen hier) enorm vergemakkelijkt.

Doen meid, het gaat je jaren schelen straks. Ik weet dat het cru lijkt om zo direct tegen je te zeggen, maar zo staan de zaken er ((helaas!!) wel voor.....
Computer says nooooo
Ik doe mee, ik doe mee!

Heb net gehoord dat mijn tante veel te jong is overleden aan longkanker. Zij rookte haar hele leven en kreeg dus longkanker. Uit respect voor haar, haar gezin en mezelf stop ik na dit pakje. Jaja, hoor ik jullie denken, dat hebben we vaker gehoord. Nee, echt. Ik ben nu als een wacko al mijn sigaretten achter elkaar aan het oproken (ik zit nu op de 5e binnen een half uur, nog 2 te gaan, heb al last van trillende handjes en misselijkheid) en hoop er daarna zo zat van te zijn. Ik heb mezelf een mail gestuurd met alle redenen om te stoppen, zodat ik die op een moeilijk moment terug kan halen en zo mezelf een schop onder m'n hol te geven. Wish me luck, ik ben trots op jullie!
GO LIESL81!!!!
Computer says nooooo
Dank je Summer, nog 1,5 sigaret te gaan (ik begin helemaal te hyperen!) En roken is ook gewoon stom. Ik vertelde het net aan vriendlief, en hij stopt met me mee! Woehoe!
Liesl81. Wat een vervelend verhaal van je tante! Wat zul je geschrokken zijn.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu echt van die walgelijke gewoon af wilt zodat jou niet hetzelfde lot wacht. Je kunt hier op het forum altijd meepraten met mede(s)Toppers. Hier lopen een aantal ervaringsdeskundigen rond (zoals Sartan, Summer, Anemoon en alle andere die ik nog vergeet) die al heel lang geleden gestopt zijn met roken en af en toe nog langskomen om ons "vers-gestopten" een hart onder de riem te steken, te feliciteren en van tips te voorzien. Maak hier zo veel gebruik van als je wilt! (toch dames?)

Heel veel sterkte met het stoppen, ik weet zeker dat het je lukt!

Oh, en voor een schop onder je kont zijn we hier desgewenst ook, hoor!
Dank je Boefus,

Van m'n tante, uiteraard overlijdt iemand niet van de een op de andere dag aan longkanker, maar gaat er eerst een akelig ziekbed aan vooraf. Ik baal er gewoon zo van. Ik stel mezelf de vraag: waarom en waarom zij? En ik weet het antwoord maar al te goed, ze heeft haar hele leven gerookt en dat is de oorzaak van longkanker. Dit wil ik gewoon niet aanvaarden ik kan het niet hebben. Ze laat een schitterend gezin achter. Dat wil ik niet, mensen achterlaten op te jonge leeftijd. Ik heb net mijn laatste sigaret uitgemaakt (en ik kreeg me toch opvliegers van die laatste!), ga nu alle asbakken legen en schoonmaken, alle ramen tegen elkaar openzetten, m'n kleren in de was gooien, een luchtje scheppen en zeker terugkomen op dit forum! Ik ben al eerder gestopt, en stoppen is het probleem niet. Na een half jaar begin ik me te vervelen en heb ik voor mezelf 'bewezen' dat ik wel kan stoppen met roken en begin ik dus maar weer 'omdat het zo gezellig is'. Ziet iemand hier de logica van in? Ik niet meer! Het is mooi geweest!
Bedankt voor jullie tips. Ik had me al opgegeven voor een cursus stoppen met roken. Deze loopt via de huisarts en vind in een groep plaats. Ik geloof dat je 4 bijeenkomsten hebt, voordat je daadwerkelijk stopt. De cursus begint maandag 7 september. Volgende week eerst 4 dagen naar Toscane....

Pillen durf ik niet zo goed te nemen vanwege mijn slechte maag en darmen (maar wel roken, lekker hypocriet). Ik ben al eens eerder 3 maanden gestopt, maar krijg mezelf deze keer niet in "the right state of mind", vanwege al die stress.

Ik heb een beginnend (heel klein plekje) longemfyseem. Vraag me dan wel af of dat sowieso doorgaat, of ik nou stop of niet. Of dat ik het door te stoppen een halt kan toeroepen?

Ik kan alles laten (koffie, chocolade, enz), maar dat stomme roken....grrr
Loop je al bij een lonarts met wie je die vragen kunt bespreken, Lin?

Verder weet je toch zelf ook dat je als (zware) roker eigenlijk je maag in een continue ontstoken/geirriteerde staat laat he .. Dus wie weet wat er gebeurt als je dat gerook nu eens laat. Nogmaals: bespreek het eens met je ha. Champix kan je slagingskansen echt enorm verbeteren!!
Computer says nooooo
Lin 67, zet m op! Volgens mij neemt de kans op longemfyseem af, als je stopt met roken. Jij hebt al een beginnend plekje, en dat wordt zeker groter als je door blijft roken. Of het minder wordt.... dat durf ik je niet te zeggen. Mijn devies: baat het niet, dan schaadt het niet! De moeite van het proberen waard! Ik sta achter je!
Ehm.. kleine correctie: de kans is al gebleken als Lin een klein plekje heeft. Het zal minder snel progressief zijn en het is zelfs mogelijk dat het lang in remissie blijft. Helaas zijn mijn beide opa's aan longemphyseem overleden. Het is een rotziekte.
Computer says nooooo
Wist ik, maar ik wilde maar zeggen dat de kans afneemt dat je het krijgt als je stopt. Onbenullige woordkeus, ik weet het. Als je het eenmaal hebt, kan de kans natuurlijk niet afnemen. Maar het zal er vast niet minder van worden als je blijft roken. Daarom: de moeite van het proberen waard!

@ Summer: knuffel voor jou, akelig om je opa's op zo'n manier te verliezen! Voor mij nog een reden om niet meer te roken!

Ik heb inmiddels een 'Liesl gaat op de gezonde tour' plan opgesteld: fruit in huis gehaald, chips eruit gemieterd (met pijn in het hart..) asbakken verstopt, morgenochtend zwemmen en een beetje regelmaat is van harte welkom (zo ontbeet ik nooit en lunchte nauwelijks of slecht). Liesl gaat het roer drastisch omgooien!
Ik loop niet bij een longarts. Ik liep bij een cardioloog en die zag een plekje. Ik heb dat plekje laten beoordelen door een longarts omdat ik bang was voor uitzaaiingen vanwege mijn darmen (wat ook nog onderzocht moet worden. Ik was zo opgelucht dat het geen tumor/uitzaaiingen in de longen waren, dat ik niets gevraagd heb over het beginnend longemfyseem....en dan sta je buiten en denk je: "shit, dat is ook niet leuk"

summer, ik wist niet dat je als roker eigenlijk je maag in een staat van ontsteking houdt. Dit is een motiverende gedachte. Ik heb soms zo de balen van de pijn en het zuur. Dat ik door te stoppen, daar een eind aan maak, is een goede!!!!!

Bedankt Lies voor je steun. Als het goed is zal ik binnen 5 weken stoppen met roken. Ik ga het nu niet patsboem doen, dat heb ik al zovaak geprobeerd en dat hou ik maar 2 dagen vol. Het idee dat ik het in een groep ga doen, vind ik wel motiverend. Ik krijg dan sowieso ook veel informatie over afkickmiddelen.

Ik vind het echt enorm knap dat jullie de stap al gezet hebben en volhouden...petje af!!!!!

Mijn streven was sowieso om dit jaar beter te gaan eten, meer te gaan bewegen en te stoppen met roken.

Het gezonde eten heb ik al onder de knie.....bewegen nog niet omdat dat zoveel pijn aan mijn ingewanden geeft...(maar dat wordt opgelost) en het stoppen met roken staat over 5 weken op het programma....
Ik ben 3.5 maanden geleden gestopt.

Vorige keer was hjet eron 2.5 maand muis gegaan omdat ik toch even gelegenheids moest roken.

Nu heb ik gewoon keihard met mezelf afgesproken. Je mag 2 sigaren (kleintjes) in het weekend en verder niets.

En die regell is keihard. Ook al ben ik morgen heel mijn familie ineens kwijt, als het geen weekend is geen sigaartje om te ontstressen of whatever.

En dat werkt goed voor mij, Zo loop ik niet met het idee rond dat het nooit meer kan.

Dus misschien heeft iemand er iets aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven