Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Dank voor het welkom.

Vandaag nog niet echt de behoefte gevoeld om te roken.(gister was echt een rotdag)

Ik slaap trouwens erg onrustig sinds het stoppen. Komt dat jullie bekend voor?
Hoi koko, ja hoor, slecht slapen, zweten en een "onrustig gevoel" zijn bekende verschijnselen. Het goede nieuws is dat ze vanzelf weer over gaan! (het "iets minder goede nieuws" is dat het wel even kan duren....) Verder: goed bezig!!!! Volhouden hoor.

sToppertjessss waar zijn jullie allemaal gebleven??
Hier! Ik zit helemaal omgekleed klaar om straks een uurtje te gaan bodypumpen op de sportschool. Want: eerlijk is eerlijk. Het stoppen gaat super, maar er zitten toch wel wat extra kilootjes aan en die wil ik er graag weer af.

Ondertussen 7 maanden en 10 dagen gestopt!
Ik ook nog niet gerookt, nu alweer bijna een week niet.
Hoi hoi,

Vandaag al 4 weken niet gerookt!!!! doe het nu al een week zonder niquitinzuigtabletten op aanraden van Sartan,Thanks!!!

De onrust wordt gelukkig steeds minder maar merk wel dat wanneer het ff tegenzit ik wel sterk de behoefte voel om een sigaret te roken maar ik zal het vast niet doen.!!!!

Fijn weekend allemaal!!!
Goeie berichten!!
Heb niet zoveel tijd, zal later alles doorlezen!

Maar nog steeds niet gerookt
Wauw Boefus, 7 maanden .

Het gaat hier ook goed. Vandaag naar de kapper geweest, en toen ik nog rookte waste ik m'n haar elke dag, maar nu kan ik morgen nog gewoon een dagje mee, en dat is mooi, want het zit heel leuk, al zeg ik het zelf (hopelijk slaap ik er geen deuk in).

Fijn weekend allemaal!
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
quote:Boefus schreef op 13 februari 2010 @ 09:23:

Hier! Ik zit helemaal omgekleed klaar om straks een uurtje te gaan bodypumpen op de sportschool. Want: eerlijk is eerlijk. Het stoppen gaat super, maar er zitten toch wel wat extra kilootjes aan en die wil ik er graag weer af.

Ondertussen 7 maanden en 10 dagen gestopt!

Even off topic: ik sport nu al vrij regelmatig maar ben van plan omdat nu nog vaker te gaan doen nadat ik woensdag as ga stoppen met mijn rookverslaving. (ik ben erg bang om aan te komen; ben nu mooi slank). Heb al vaker bodypumpen gedaan maar wat een spierpijn daarna (en wat een secreet van een instructrice: "Katie, je doet het niet goed. Katie, wel etc." Mijn motoriek is dan ook niet "je van het"). Hoe gaat het met jou na deze les?

En t.a.v. het roken: Ik verheugde me erg op maar nu heeft de angst weer de overhand. Ik ben begonnen "de opluchting" opnieuw te lezen, maar ben nu zo ontzettend bezig met het roken en rook meer dan "normaal", heb de hele tijd het gevoel dat ik ontwenningsverschijnselen heb. Dat gevoel, dat verslavingsgevoel daar wil ik zo graag van af.
Hee Toppertjes, kom mn gezich ook weer eens ffkes laten zien.

Ik rook weer..

Elke nacht in m'n slaap.
Hallo allemaal!

Wat gaat het hier goed zeg. Al die sterke sTopperTs

Ik heb een lastig momentje aangezien een vriendin haar sigaretten is vergeten. Dan is zo'n avond ineens toch lastig. Erg stom, aangezien ik er verder helemaal geen moeite mee heb. De eerder genoemde mantra is toch weer ff nodig: roken is GEEN optie!

Ik ga de frustratie maar weg wandelen tijdens het uitlaten van de hondjes.

fijne avond allemaal!!!
quote:blondekatie schreef op 13 februari 2010 @ 20:06:

[...]

Even off topic: ik sport nu al vrij regelmatig maar ben van plan omdat nu nog vaker te gaan doen nadat ik woensdag as ga stoppen met mijn rookverslaving. (ik ben erg bang om aan te komen; ben nu mooi slank). Heb al vaker bodypumpen gedaan maar wat een spierpijn daarna (en wat een secreet van een instructrice: "Katie, je doet het niet goed. Katie, wel etc." Mijn motoriek is dan ook niet "je van het"). Hoe gaat het met jou na deze les?

knipknip.

Hey, wat lullig dat je dit zo opneemt, zo leren we het niet hoor! (ben BP instructeur) Corrigeren is volgens mij iets anders dan afkammen, het is belangrijk om de juiste techniek te gebruiken voor maximaal resultaat dus ik hoop dat als je instructeur je aanspreekt dat dat dan puur is om jou te helpen het maximale uit je training te halen.

Sporten is perfect als je stopt met roken want: 1. het leidt af van het roken 2. het leidt af van het eten 3 je verbrandt extra calorieën, ideaal omdat je verbranding ietsje langzamer gaat als je niet meer rookt (dit trekt wel weer bij maar duurt even) en 4. je lichaam maakt endorfinen ("blije stofjes") aan. Is bevorderlijk voor je humeur

Oh enne.... zoek iets dat je leuk vindt, als dat niet pump is (kan me niet voorstellen haha) dan misschien Zumba of "gewoon" een ouderwetse BBB les, whatever! Veel plezier

Kunstomized doe die sigaretten desnoods onder de kraan en in de vuilnisbak. Ik weet zeker dat je vriendin het wel begrijpt als je het haar uitlegt!
Laat ook maar weer eens wat van me horen. Het gaat goed, het metertje zegt:

Ik ben gestopt met roken op Thu, 31 Dec 2009 22:59:00 UTC.Het is 6 weken, 1 dagen, 22 uur, 23 minuten en 18 seconden dat ik ben gestopt.Ik heb ¤ 243.54 bespaart en heb 1098 sigaretten niet gerookt.Ik heb 1 weken, 1 dagen 9 uur 21 minuten extra leven gewonnen!

Jihaaaaaaaaaaaaaaaaa

Allemaal veel succes.

Oh customized, had ik pas op mijn werk, sigaretten van collega in haar postvakje. Terwijl er een rustig dagje was. Dan merk je hoe verslaafd je nog bent! valt tegen dan, maar gelukkig kon ik het weerstaan. Maar idd weg ermee, dat snapt ze heus wel
quote:blondekatie schreef op 13 februari 2010 @ 20:06:

[...] Even off topic: ik sport nu al vrij regelmatig maar ben van plan omdat nu nog vaker te gaan doen nadat ik woensdag as ga stoppen met mijn rookverslaving. (ik ben erg bang om aan te komen; ben nu mooi slank). Heb al vaker bodypumpen gedaan maar wat een spierpijn daarna (en wat een secreet van een instructrice: "Katie, je doet het niet goed. Katie, wel etc." Mijn motoriek is dan ook niet "je van het"). Hoe gaat het met jou na deze les?

@ Blondekatie: was jouw vraag over hoe het met me gaat na de les aan mij gericht? Gaat goed met mij, hoor. Maar ik pump al anderhalf jaar 2 keer per week (als ik een "normale" week heb), dus ik doe de oefeningen ondertussen bijna blindelings. Toen ik net begon met Pumpen kon ik er zo ontzettend stijf van zijn, maar dat heb ik ondertussen niet meer. Wel sta ik te trillen als een rietje vlak na de les en krijg ik amper nog mijn arm omhoog om mijn tas uit de locker te pakken. Tegen de tijd dat ik thuis ben is dat weer voorbij en volgende dag kan ik eigenlijk wel weer aan de slag.

Het is zoals Sartan zegt: aan Bodypump moet je een beetje wennen. De eerste paar lessen is een hoop gegoochel met gewichten en een feest van verwarring, maar na een tijdje ken je de oefeningen, de volgorde, de muziek en gaat het bijna vanzelf. (weten wat je moet doen dan, he, de oefeningen bijven sowieso wel zwaar. Ander was het niet sporten.)

Probeer het een paar lessen vol te houden, het is echt de moeite waard!

(sorry voor het off topic geklets, mede-stoppers!)
Sartan en Boefus bedankt voor jullie insights over het bodypumpen. Ik ga vanaf volgende week woensdag weer lessen volgen.

Nog minder dan 3 dagen (woensdag as om 17 uur rook in mijn laatste sigaret). Ben er nog niet helemaal achter hoe ik uit de gevangenis van het roken moet komen (zit op bladzijde 100 van de opluchting).
Hahaha, nog even 3 dagen goed doorroken dan, zodat je er helemaal klaar mee bent! Dat helpt ook vaak :-)
ik heb het weekend overleefd
Ik heb ook het weekend overleefd!

Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de verleiding uit de weg gegaan ben, want ik heb ieder café vermeden!

Ik ben een week en 2 dagen gestopt en het is voor mij mss nog ietsje te vroeg om al tussen mijn nog rokende medemensen te gaan zitten.

Ik las vanmorgen dat rokers beter bestand zijn tegen cafeïne dan niet-rokers?

Verder, voor mij helpt het ook om een paar keer in de week te gaan lopen, ik voel ook echt al het verschil! Het is alsof er 10kg van mijn longen is gevallen!

Het gaat goed!
Jeeeejjjjjjj, ben zo trots op mezelf....carnaval overleeft zonder te roken.

Ik ben echt helemaal blij en heb het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk gehad. Het was ook veel te koud om buiten te gaan staan en in de tent mocht gelukkig nog steeds niet gerookt worden. Ik ben zo blij......nu kan ik alles aan.

Alle sToppers...volhouden hoor!
Heeeyyyyy Nottie dat is SUPER goed!!!

Hoe sterk voel je je nu? Hou dat vast!

Trinitylove, Kunstomized, beetje late reactie maar well done!!!!
Zo, petje af Nottie. Als je dit aankan, dan ben je echt wel definitief genezen van die vieze gewoonte. Super!

Hoe gaat het met de andere stoppers? Vinan en Nelson en Ik22 en Koko en Demoiselle en Sterretje en....... Iedereen eigenlijk?
Nog 18 uur (en een paar minuutjes) en dan stop ik definitief met roken. Ik lees straks de laatste 10 pagina's van de Opluchting. Ik heb het boek 2 maal gelezen (een paar weken geleden en de afgelopen dagen) en deze tweede keer heb ik aantekeningen gemaakt. Ik kan het iedereen echt van harte aanbevelen.

Ik concentreer me nu even helemaal op mijn besluit om te stoppen maar na mijn eerste dagen na het stoppen zal ik op dit forum zeker mijn inzichten gaan delen met toekomstige stoppers en ex-rokers die het er moeilijk mee hebben.
Hey mede-sTopperts!!! Hier ff een snel berichtje van mij. Heb ook de carnaval overleefd zonder te roken en heel eerlijk gezegd heb ik het niet eens gemist. Kwam misschien ook wel omdat er in het cafe waar we waren niet gerookt mog worden. Had wel medelijden met alle nico-verslaafden. Die stonden iedere keer in de barre kou in een mega rij om weer naar binnen te kunnen. Heerlijk dat ik dat niet meer hoefde.

@blondekatie....heel veel succes vdaag met je eerste nico-vrije dag en je kan het........!!!! We denken aan je

en aan de rest natuurlijk....super gedaan allemaal. Ben kei trots op jullie (en op mezelf natuurlijk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven