Stoppen met roken
vrijdag 20 maart 2009 om 09:34
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.
(Mark Twain)
Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!
Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:
Boeken:
Kristina Ivings - Rookvrij
Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij
Hulpmiddelen:
Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)
Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!
Tellertjes
Silquit
Links!
Noorderlicht
Stop hulp
Losse tips
Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
(Mark Twain)
Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!
Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:
Boeken:
Kristina Ivings - Rookvrij
Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij
Hulpmiddelen:
Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)
Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!
Tellertjes
Silquit
Links!
Noorderlicht
Stop hulp
Losse tips
Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
woensdag 17 februari 2010 om 10:37
Wát goed van jullie, carnavallers!!
Heel veel succes blondekatie! Aan je voorbereiding kan het niet liggen, goed van je. Nogmaals succes gewenst.
Hier 1 maand, 2 weken en 4 dagen. Het trekken van Nico wordt inmiddels ietsje minder.
Heel veel succes blondekatie! Aan je voorbereiding kan het niet liggen, goed van je. Nogmaals succes gewenst.
Hier 1 maand, 2 weken en 4 dagen. Het trekken van Nico wordt inmiddels ietsje minder.
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
woensdag 17 februari 2010 om 12:39

woensdag 17 februari 2010 om 17:46
Blondekatie, uur U nadert. Nog een kwartier en het is zover! Weet je al wat je met eventuele sigaretten gaat doen die nog in je huis liggen? En heb je ook al een inventarisatie gemaakt van wanneer je het moeilijk gaat krijgen en wat je dan gaat doen? Veel succes, volgens mij ben je er hardstikke klaar voor. Laat vieze Nico maar stikken in zijn eigen rook!
woensdag 17 februari 2010 om 20:05
Sartan, bedankt. Het is nu 3 uur geleden. Ik heb mijn sigaretten weggegooid (in een prullenbak bij een bushalte. Thuis ligt er niets meer, mijn man heeft nooit gerookt). Ik weet wat ik ga doen als ik het moeilijk ga krijgen (ik heb hier en in de Opluchting behoorlijk wat tips en inzichten gekregen).
Ik ga zo naar een yogales en dan lekker vroeg naar bed.
Het gaat goed.
Ik ga zo naar een yogales en dan lekker vroeg naar bed.
Het gaat goed.

woensdag 17 februari 2010 om 20:29
donderdag 18 februari 2010 om 00:03
Hallo, ik dender zo maar binnen en heb niks teruggelezen. Ik zit al bijna 2 weken thuis met een luchtweginfectie, heb AB gehad tegen bronchitis en heb nu inmiddels ook al een puf. Ik moet stoppen met roken van de dames/heren doktoren maar het lukt nog niet echt. Ik wil het wel heel graag maar die stok achter de deur is er nog niet helemaal............pffffffffffff, any body??????????
donderdag 18 februari 2010 om 08:08
@Petra65....volgens mij heb je al genoeg stokken achter de deur Kom op meid....gooi je sigaretten de deur uit.....je gezondheid is het allerbelangrijkste wat er is. Het zal echt niet makkelijk zijn maar je kan hulp vragen aan bv je huisarts. en vergeet ons vooral niet.
@blondekatie....je 2e dag is aangebroken...hoe gaat het nu?
@blondekatie....je 2e dag is aangebroken...hoe gaat het nu?
donderdag 18 februari 2010 om 08:29
Wijsje, het gaat goed hoor. Ik ben nu aan het werk en ik zie best wel op tegen deze dag maar ik merk dat als mijn gedachten meewerken het allemaal een stuk makkelijker gaat. Ik viel gisteren goed in slaap maar ben later vaak wakker geworden en erg moe nu. Ik drink geen koffie dus moet toch een andere manier zien te vinden om wakker te worden.
Petra, wat mij echt geholpen heeft zijn de inzichten in de psychische verslaving. Ik kan je dus ook echt het boek "De Opluchting" aanraden (zij geven ook een training).
Petra, wat mij echt geholpen heeft zijn de inzichten in de psychische verslaving. Ik kan je dus ook echt het boek "De Opluchting" aanraden (zij geven ook een training).
donderdag 18 februari 2010 om 10:02
Hey Sartan,
ik voel me keigoed...ik voel me keigoed.....heb ook van zoveel mensen gehoord dat ze trots op me zijn dat ik niet heb gerookt met carnaval, dat doet ook heel veel.
Petra65...hoeveel stokken achter de deur wil je hebben, kom op zeg!!! Totdat je definitief aan de zuurstof zit en niet meer mag roken omdat zuurstof heel brandbaar is
Blondekatie: volhouden, je bent goed bezig. Dat rusteloze met slapen hoort erbij en gaat echt over, ik heb het ook gehad.
Ben nu meer dan een maand gestopt, lekker bezig met sporten en nog helemaal niks aangekomen (maar ik sportte ook al veel)
ik voel me keigoed...ik voel me keigoed.....heb ook van zoveel mensen gehoord dat ze trots op me zijn dat ik niet heb gerookt met carnaval, dat doet ook heel veel.
Petra65...hoeveel stokken achter de deur wil je hebben, kom op zeg!!! Totdat je definitief aan de zuurstof zit en niet meer mag roken omdat zuurstof heel brandbaar is

Blondekatie: volhouden, je bent goed bezig. Dat rusteloze met slapen hoort erbij en gaat echt over, ik heb het ook gehad.
Ben nu meer dan een maand gestopt, lekker bezig met sporten en nog helemaal niks aangekomen (maar ik sportte ook al veel)

donderdag 18 februari 2010 om 10:23
Petra65, de enige stok die je achter de deur nodig hebt is je eigen wilskracht. Je succeskans voor wat stoppen ligt voor de volle 100% bij jou. Als je niet kunt stoppen, wíl je simpelweg niet. En je kunt nog zo hard proberen om de oorzaak buiten jezelf te leggen, als je echt kijkt naar hoe een verslaving in elkaar zit dan merk je dat het altijd weer terug komt bij dat ene.... écht willen. Kijk, een beetje support kunnen we allemaal gebruiken, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Kom op, neem je beslissing en stop!!! NU!!!
Enne.. als je hulp nodig hebt, of nog een schop onder je billen, of een dikke knuffel als dat helpt, kom hier dan buurten
Hey blondekatie, kanjer, nu al adviezen uitdelen over hoe te stoppen, fantastisch dat wil zeggen dat de knop is omgezet, gefeliciteerd en ga zo door!
Nottie, super dat het zo lekker gaat!
Alle andere sTopperTs: complimenten! ('t gaat goed toch?)
Enne.. als je hulp nodig hebt, of nog een schop onder je billen, of een dikke knuffel als dat helpt, kom hier dan buurten
Hey blondekatie, kanjer, nu al adviezen uitdelen over hoe te stoppen, fantastisch dat wil zeggen dat de knop is omgezet, gefeliciteerd en ga zo door!
Nottie, super dat het zo lekker gaat!
Alle andere sTopperTs: complimenten! ('t gaat goed toch?)
donderdag 18 februari 2010 om 11:28
Heel voorzichtig wil ik me ook hier aansluiten. Ben u ruim 2 weken gestopt en oh wat heb ik het moeilijk. Maar ik ben wel vaker gestopt (altijd met nicotine vervangers, deze keer niet, het duurde ook nooit langer dan enkele weken) en iedere keer 'laat' ik me foppen door die ene sigaret. Eentje, denk ik dan. Maar inmiddels weet ik beter, ik kán er niet eentje nemen. Dan volgen er meer, veel meer. Stok achter de deur is het zwanger willen worden. Dat lukt maar niet, en roken is niet echt bevordelijk. Ik heb gelukkig al een gezonde dochter, maar ik wil niet nóg een zwangerschap verpesten door niet te kunnen stoppen met roken *schaam*.
Ik ga hier in elk geval consequent meelezen en hopelijk schrijven (ben nooit zo'n schrijver).
Ik ga hier in elk geval consequent meelezen en hopelijk schrijven (ben nooit zo'n schrijver).
donderdag 18 februari 2010 om 11:53
Het gaat best goed hier. Nog een paar uurtjes werken en dan de volgende stap, dan ga ik met de trein naar Hilversum om mee te doen aan de voorselectie van een tv programma.
Quacker, mijn voornaamste reden toen ik stoppen overweegde was ook zwanger worden. Toen ik de opluchting ging lezen veranderde dit (tuurlijk wil ik nog steeds graag kinderen). Ik kwam erachter dat ik niet verslaafd wilde zijn omdat ik me daarmee de vrijheid beneem om bijvoorbeeld te beginnen met zwanger worden.
Ik ben veel korter gestopt dan jij maar geef je toch het advies om de Opluchting eens door te lezen (zie de tips&tricks) want het heeft mij ontzettend goed geholpen.
Quacker, mijn voornaamste reden toen ik stoppen overweegde was ook zwanger worden. Toen ik de opluchting ging lezen veranderde dit (tuurlijk wil ik nog steeds graag kinderen). Ik kwam erachter dat ik niet verslaafd wilde zijn omdat ik me daarmee de vrijheid beneem om bijvoorbeeld te beginnen met zwanger worden.
Ik ben veel korter gestopt dan jij maar geef je toch het advies om de Opluchting eens door te lezen (zie de tips&tricks) want het heeft mij ontzettend goed geholpen.

donderdag 18 februari 2010 om 15:52
quote:sartan schreef op 18 februari 2010 @ 15:44:
Quacker, aan wat blondekatie zegt heb ik verder niets toe te voegen
bk (voortaan maar even afko ) hoe gaat het? Hoe was je voorselectie?Ik ben nog aan het werk, de voorselectie is vanavond. Nog een uurtje en dan heb ik mijn eerste rookvrije dag erop zitten!!!
Quacker, aan wat blondekatie zegt heb ik verder niets toe te voegen
bk (voortaan maar even afko ) hoe gaat het? Hoe was je voorselectie?Ik ben nog aan het werk, de voorselectie is vanavond. Nog een uurtje en dan heb ik mijn eerste rookvrije dag erop zitten!!!

vrijdag 19 februari 2010 om 08:59
Hoi bk, slechter slapen is een heel bekend bijverschijnsel van je stop. Sommige mensen hebben er helaas meer last van dan anderen. Het is alleen niet zo'n goed idee om vanmiddag te gaan slapen want daarmee gooi je je hele bioritme ook nog eens in de war en kun je waarschijnlijk helemaal niet meer slapen vanavond....
Beter gewoon flink bezig blijven, dan sporten, dan een lekker warm bad (of is er een sauna op je sportschool? nog beter!) en vanavond op de gewone tijd (of ietsje eerder) naar bed.
Hey bk, dit is wel een teken dat er in je lichaam iets gebeurt. En ook al voelt het even niet lekker, denk eraan dat je niet in de valkuil trapt dat je denk dat je beter door kan roken hoor. Wat er nu allemaal met je gebeurt is een stuiptrekking van je verslaving. En uiteindelijk voel je je zo rot omdat je ooit begonnen bent met roken en niet omdat je nu stopt!
Hang in there bk het komt allemaal goed. Over een paar dagen voel je je al een stuk beter let maar op.
Beter gewoon flink bezig blijven, dan sporten, dan een lekker warm bad (of is er een sauna op je sportschool? nog beter!) en vanavond op de gewone tijd (of ietsje eerder) naar bed.
Hey bk, dit is wel een teken dat er in je lichaam iets gebeurt. En ook al voelt het even niet lekker, denk eraan dat je niet in de valkuil trapt dat je denk dat je beter door kan roken hoor. Wat er nu allemaal met je gebeurt is een stuiptrekking van je verslaving. En uiteindelijk voel je je zo rot omdat je ooit begonnen bent met roken en niet omdat je nu stopt!
Hang in there bk het komt allemaal goed. Over een paar dagen voel je je al een stuk beter let maar op.

vrijdag 19 februari 2010 om 11:11
Bij mij gaat het ook nog altijd heel goed, ik denk nooit van: nu zou ik graag een sigaret roken...
Echt alleen maar blijdschap dat ik er vanaf ben.
De komende twee weekends worden heel druk (opendeurdagen bij bedrijf waar ik werk) maar dat betekent ook dat ik lekker gezellig thuis blijf 's avonds (om fris te zijn overdag hé) en dus weer niet in de verleiding kom op café of zo. Misschien dat ik daarna echt bestand ben om gewoon tussen rokers te gaan zitten?
@ blondekatie: spannend zeg, meedoen aan een tv programma!
Wat jammer dat je slecht slaapt! Hier heb ik helemaal geen last van gehad, maar ik val altijd gelijk in slaap als ik mijn hoofd neerleg.
@ sartan: super dat je iedereen zo motiveert, echt waar! Jij nooit meer problemen? Hoe lang ben je al gestopt?
Ps: mijn tellertje staat ondertussen ook al op 1 week en 6 dagen!
Echt alleen maar blijdschap dat ik er vanaf ben.
De komende twee weekends worden heel druk (opendeurdagen bij bedrijf waar ik werk) maar dat betekent ook dat ik lekker gezellig thuis blijf 's avonds (om fris te zijn overdag hé) en dus weer niet in de verleiding kom op café of zo. Misschien dat ik daarna echt bestand ben om gewoon tussen rokers te gaan zitten?
@ blondekatie: spannend zeg, meedoen aan een tv programma!
Wat jammer dat je slecht slaapt! Hier heb ik helemaal geen last van gehad, maar ik val altijd gelijk in slaap als ik mijn hoofd neerleg.
@ sartan: super dat je iedereen zo motiveert, echt waar! Jij nooit meer problemen? Hoe lang ben je al gestopt?
Ps: mijn tellertje staat ondertussen ook al op 1 week en 6 dagen!