Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Nog 2,5 uur en dan heb ik mijn eerste dag niet roken erop zitten. 'S morgens vind ik het ergst. Helemaal omdat mijn vriend naast mij wel een sigaretje zit te roken (met mijn toestemming,hoor, hij wil net zo lief buiten roken). Ik heb zoveel rokers om mij heen, dat het geen doen is dat aan te trekken. Ik moet puur voor mezelf, om mezelf, stoppen.

Dus zit ik hier met mijn suffe kop uiterst rationeel niet te roken.
Hé taha,

Wat goed! Direct weer doorgepakt dus. Volhouden hoor! Dit is de allerlaatste keer dat je die eerste rotperiode van stoppen gaat doorstaan.

Dat probeer ik me weer voor te houden. Ik moet niet weer beginnen, want ik wil die eerste stoptijd niet weer door.

Trouwens ik heb ook veel rokers om me heen, maar vind het wel fijn om dat zo weinig mogelijk te zien nu...
tsja.....
Vandaag begin ik al aan dag 10!

Het gaat beter dan ik had gedacht.

Hoe is het met iedereen?
famke76 wijzigde dit bericht op 17-11-2010 08:59
Reden: -
% gewijzigd
tsja.....
Dag 3 voor mij. 'S morgens en na (kruidig) eten blijft het moeilijkst.

Ik heb niet gelijk doorgepakt, Famke, zaten 2 maanden roken tussen.

Maar goed van jou dat je alweer op dag 10 zit!!
Hoi Taha,

Voor mij is het ook mijn derde dag zonder de sigaret!! Ik herken de momenten na kruidige eten...Ik lurk gelijk aan mijn flesje water

Wat mij opvalt is dat ik bijna niks teruglees over de geestelijke ontwenning...Niemand daar last van, of sta ik er teveel bij stil.
Ik gebruik pleisters dat scheelt een slok op een borrel. Ik heb 32 jaar stevig gerookt. Zonder die pleisters zou ik ontoerekeningsvatbaar worden, ben ik bang.

Toch krijg ik met pleister minder nicotine binnen dan rokend, dus ik voel me af en toe onstabiel. Dan is mijn lontje korter, ben ik onrustig, jank ik sneller. Ik ga dan zitten en een paar keer diep in en uitademen, op de manier zoals ik rookte. Dus diep, zuigend inademen en met getuite lippen uitademen, dan gaat het wel weer een beetje. Verder poets, flos, steek, rag ik een paar keer per dag mijn tanden. Die zijn er niet mooier op geworden door het roken. Door ze zo uitgebreid aandacht te geven vind ik ook wat rust.

En wat ik laatst al zei: 'acceptatie' dat je er doorheen moet en in eerste instantie niet zo happy zal zijn. Niet-rokers zijn per definitie rustiger dan rokers. Rokers "ogen" rustiger als ze net een sigaret ophebben. Dat is niet omdat die sigaret kalmeert, maar omdat de ontwenningsverschijnselen (onrust) even opgeheven zijn.
Hm, ik heb al bijna 10 euro uitgespaard en al 70 sigaretten niet gerookt! Yes!!
Hoi Taha,

Bedankt voor je luisterend oor en tips!!

Ik heb inderdaad erg veel moeite met het onrustige, het sneller moeten janken. Emoties en gevoelens die ik liever niet wil voelen. Het "lijkt" alsof ik ze nu ook meer voel dan toen ik rookte, zegt mijn afkickende rokersbrein...Of roken dempt emoties...

Maar ik ben trots op ons, Hoe gaat het bij jou Famke?
Roken "werkt" op het beloningscentrum in je hoofd. Waardoor bepaalde fijne stofjes worden aangemaakt (ben ff de naam kwijt). Je hersenen moeten een nieuwe manier vinden om die stofjes aan te maken, dat kost tijd. Doordat je die prettige stofjes niet meer voelt, ben je emotioneler.

Volgens mij endorfine. Chocolade, suikers, vetten e.d. alsmede heroïne en opium werken daarop. Daarom zijn al die dingen (denk ik) zo verslavend.
Hoi Taha,

Ik ben erg blij met je posting...het helpt me namelijk het van de chemische (en enigste) kant te bekijken...
Hallo,

Een beetje onzeker loop ik dit topic binnen...

net terug van de kruitvat met een potje nicotinell....ik wil ook stoppen met roken.

al drie dagen verkouden, bibberig en toch naar buiten voor die stomme sigaret...

Ik baal daarvan, ik wil er af.

Zoon is 4 weken geleden gestopt ook met champix, als hij thuiskomt ruim ik alles op, asbak, sigaretten om het hem makkelijk te maken.

Zelf maak ik met daardoor moeilijk, ik ben super trots op die kanjer....nu mam nog....

In het pakje zitten nu nog 10 sigaretten, ik geef me deze dag nog, morgen wil ik beginnen met de nicotinell zuigtablet.

Is dat zwak...uitstel...ik weet het niet, maar voor nu geeft het even rust...

voor de stoppers in dit stukje, hartstikke goed, en onwijs veel succes...

groetjes margootje
Welkom Margootje,

Welkom bij ons!!! Op het moment dat jij voelt dat je er klaar voor bent, is het beste moment om met het roken te stoppen.

Doe het op jouw eigen manier

Wij juichen je er doorheen!

dank je SoulSearch....ik lees ook jou strijd en wens je ook heel veel succes....

Hoi Margootje,

Knap hoor, van je zoon! Ik wens ook jou veel succes.

Moet wel zeggen dat ik van die pleisters niet zo goed slaap. Tot nu toe elke nacht 3 warrige dromen (die ik onthouden heb tenminste) en het gevoel dat ik tussen de dromen in, wakker lig. Als dat zo blijft, haal ik 's nachts de pleisters er weer af.
Taha! Wat goed dat je toch stopt!!! Dopamine is het ontbrekende stofje. Na 3 weken krijg je daar het meeste last van. Dat is ook míjn valkuil geweest. En ja tot 2x toe. Iedereen heel veel succes, en ik doe weer braaf mee met de stoppers....vanaf morgen
Hee Caroline, welkom back

Dus bij jou ligt de valkuil bij 3 weken? Dat is goed om te weten. Bij mij was dat telkens de 6de dag. Ik wil perse dit jaar gestopt zijn.

in ieder geval: "veel succes alvast!"
NIcotinepleisters 's nachts afdoen! Ook al staat er op het pakje van niet. Heb nog nooit zulke hallucinerende dromen gehad als met zo'n pleister op. Vreselijk.

Margootje... uitstellen tot morgen is niet zwak hoor. Je moet er gewoon echt klaar voor zijn om te stoppen (althans dat is mijn mening) anders wordt het echt een strijd.

Ik ben nu zo'n 6 weken gestopt. Heb de eerste 2 weken pleisters gebruikt, daarna heel af en toe zo'n vies nicotine kauwgompje. Het gaat heel goed. Ik denk er niet te veel aan, ben ook niet aangekomen of zo. Moet zeggen dat ik me nu niet opeens veel beter voel of zo hoewel mijn bloeddruk mooi gedaald is tot net onder gemiddeld. Ik heb wel meer tijd en zeker veel minder stress.

Succes iedereen!
Dank jullie....

Ik lees veel over pleister, heeft dat jullie voorkeur boven zuig tabletjes/kauwgum??

ik heb vanmiddag heel erg getwijfeld en de doorslag voor mij was iets in mijn mond stoppen zodra er zin in een sigaret was...

groetjes....
Hallo Caroline en Margootje! Welkom.

Weet niet meer wie het vroeg, maar ik heb ook last van psychische ontwenningsverschijnselen hoor.

Ben wat sneller boos en ongeduldig. Maar het gevoel dat je beloning of je maatje weg is, dat is het sterkste. Vooral na het werken, dan mis ik die ontspanning. En aangezien mijn werk vrij druk is, vind ik dat ik dat sigaretje zóóó verdien... Voel ik me echt sneu (en vreet ik weer chips...).

Maar toch... Ik ben vaker gestopt geweest en heb wel eens erger last van de ontwenning gehad. Vandaar dat het me al met al tot nu toe nog meevalt.

Wat ik wel mis is dat ik zo graag wil horen dat het zo goed van me is. Beetje sneu, maar ik heb dat soms even nodig. Ben er wel trots op dat ik het tot nu toe kan laten.

Maar goed, iedereen zal wel denken over een jaar begint ze weer...haha.

Ben al vaker (een jaar of langer) gestopt. Maar toch begin ik steeds zo stiekem aan weer te roken. ZO DOM!

Ik heb vaak genoeg bewezen dat gelegenheids/gezelligheidsroken niet voor mij is weggelegd. Het is gewoon alles of niets. Niets dus! Ik wil niet meer verslaafd aan roken zijn (hoe lekker ik het ook vind).
tsja.....
Nou Famke, ik vind je zeker wel een kanjer en super dat je stopt...

Ik herken best veel in je verhaal het zooooooo lekker vinden, het verdienen....

even niks doen en dan een sigaretje...ontspanning...

Maar ik lees/ hoor en weet ook zoveel voordelen, mijn zoon zegt mam heerlijk, ik hoef er niet meer aan te denken overal mijn sigaretten mee te nemen, je druk te maken om wat te kopen, stel je zit zonder....

Je ruikt meer, eet lekkerder en ga zo maar door...

Al die voordelen wegen voor mij op tegen de nadelen, alleen ik snap je zo goed....het is zooooooooooo lekker...

*zucht*

Maar hey, jij bent ook hartstikke goed bezig....hou vol!!!

groetjes en alvast een bloemetje voor je...
Ahhh lief! een bloemetje...

Ik wil ook niet meer roken.

De voordelen ken ik maar al te goed.

Ik wil niet meer afhankelijk zijn,

oud worden,

geen rookstem, rimpels (nel veerkamp-look).

een goed voorbeeld voor mijn kinderen zijn.

Dit zijn de belangrijkste voor mij, maar er zijn er nog veel meer hoor.

Goed om het even op te schrijven.

En nogmaals bedankt voor het bloemetje!
tsja.....
Dames!!

We doen het goed, we zijn toppertjes, Kanjers, sterke vrouwen, slimme vrouwen!

Famke ik herken je behoefte om te horen dat je het goed doet en ook dat die sigaret SOMS nog aanvoelt als je beste vriendje van de heeeellluuh wereld...

Weet je dan zoeken we een gezondere lievere beste vriendje van de helluuh wereld

Margootje vandaag je eerste dag zonder je sigaret, want roken is gewoon geen optie meer..

Alle andere, hoe is het met jullie?

Met mij gaat het goed, gisterochtend had ik het emotioneel heel erg zwaar maar rond een uur of twee voelde ik me geestelijk meer stabiel.

Nog steeds rookvrij sinds zondagavond 14-11-2010

Lieve groet en dikke knuffels
Inderdaad helemaal waar, we doen het goed........hartstikke goed!!!

Klopt SoulSearch, gister avond met het uitlaten van de hond het laatste sigaretje gerookt, en het was zo vreemd, en het voelde zo goed......

Ik ga wel proberen te denken ...ik kan zonder roken, in plaats van kan ik wel zonder roken....voor mij zit daar een wezenlijk verschil.

vanmorgen met de hond uitlaten zo'n tabletje genomen, maar jeetje die zijn ook behoorlijk smerig zeg maar....

tot nu toe geen enkele trek in een sigaret dus dames dit gaat helemaal goed komen met ons...

2011 is voor ons rookvrij....

Voor jou ook een soulsearch, je doet het toch ook maar effe....

Van mij ook weer super veel sterkte, en vanavond weer een dag niet gerookt!!!!!!
Nu zijn we rookvrij, elk uur rookvrij is een ware verademing!

We steunen elkaar en we peppen elkaar op indien nodig!
quote:SoulSearch schreef op 18 november 2010 @ 10:34:

Nu zijn we rookvrij, elk uur rookvrij is een ware verademing!

We steunen elkaar en we peppen elkaar op indien nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven