Gezondheid alle pijlers

Tandartsangst en implantaat..

07-02-2021 19:37 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door mijn enorme tandartsangst ooit een kies laten trekken ipv de wortelkanaalbehandeling die eigenlijk nodig was. Het gat zo gelaten, want ja, daar durfde ik niks mee.
Paar jaar later onder narcose m'n hele gebit weer opnieuw van vullingen laten voorzien (ben ondanks echt goede mondverzorging ook gezegend met een zwak gebit) en daarna nog een paar jaar alleen met behulp van lachgas behandeld.
De laatste paar jaar gaat het beter. Ik heb een echt fijne begripvolle tandarts en ga voor het eerst in jaren niet met een dosis valium op naar controle.

Heb het met deze tandarts ook over dat gat gehad. Echt nodig om het op te vullen is het niet perse, maar ik stoor me er wel aan..breed lachend zie je het gewoon en ik vind het onverzorgd ogen. Heb nu vooronderzoeken gehad voor een implantaat (brug kan niet) en moet nu beslissen om het wel of niet te doen.

Maar nu.. ga ik het durven? Er moet een metalen pin in m'n kaakbot geboord worden.. tandarts zegt dat ze dat echt prima kunnen verdoven. Ik heb geen reden om aan zijn woorden te twijfelen....maar toch..
Bang voor pijn, bang voor eventuele complicaties...
Wie heeft ervaring met het zetten van een implantaat (bovenkaak) en wil deze met mij delen?
Alle reacties Link kopieren
Tja ik ben zeer bang,iets met jeugd trauma,s en niet alleen voor de TA.
Mijn tandarts is een fijne man,eerst een praatje en dan behandelen.

Madderijn,wat goed dat hij dat doet bij kinderen. 👍
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
05-03-2021 15:55
Ik mag volgende week voor botopbouw. Zie er tegenop, maar stap voor stap.

Moppie, hoe staat het met jou?
Sorry, late reactie. Ik sta er nog steeds wel positief in, maar twijfel over het juiste moment. (IVm verzekering wil ik implantaat dit jaar en de kroon volgend jaar). Maar ben ook bang om het te lang vooruit te schuiven en dan wellicht toch niet te durven.
Lijkt me een goed plan, eerst implantaat en daarna de kroon. Maar je mag volgens mij de zorgkosten die niet worden vergoed, aftrekken vd belasting. Dan is alles in hetzelfde jaar laten doen juist wel gunstig.
Sowieso gaat het traject in stappen en de wachttijd voor een kaakchirurg is maanden. Die zitten ramvol. Bij mij was de eerste afspraak 4 mnd na doorverwijzing tandarts. Tijd genoeg om ernaartoe te leven en om te sparen.
Overigens was ik vorige week voor de botopbouw en er is direct een implantaat geplaatst. Heeft een uurtje geduurd en ik ben erg goed verdoofd. Niks gevoeld. Je hoort wel de geluiden.
Na de ingreep heb ik een paar dagen paracetamol geslikt en voor en na de ingreep antibiotica. Dus wel wat napijn gehad maar prima te doen! De wang zwelt op maar dat is na een paar dagen ook weg.

Echt, ik zou nu een afspraak plannen en dan ben je ergens in de zomer aan de beurt. Wellicht wat eerder. Maar dan loopt het iig.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
14-03-2021 21:32
Overigens was ik vorige week voor de botopbouw en er is direct een implantaat geplaatst. Heeft een uurtje geduurd en ik ben erg goed verdoofd. Niks gevoeld. Je hoort wel de geluiden.
Na de ingreep heb ik een paar dagen paracetamol geslikt en voor en na de ingreep antibiotica. Dus wel wat napijn gehad maar prima te doen! De wang zwelt op maar dat is na een paar dagen ook weg.

Echt, ik zou nu een afspraak plannen en dan ben je ergens in de zomer aan de beurt. Wellicht wat eerder. Maar dan loopt het iig.
Idem hier. Vorige week is de opbouw geplaatst. Nu 4 maanden wachten. Ik ben dit traject vorig jaar mei begonnen. Eerst diverse behandelingen bij de mondhygiëniste voor een behandeling van het tandvlees. In oktober viel mm oude brug definitief uit, dus sindsdien loop ik met een plaatje rond. En half maart dus eindelijk de opbouw in mn kaakbot laten zetten.

Behandeling viel mij enorm mee. Heb alleen nog een hele dikke wang. Pijn was te overzien en de behandeling viel ook mee.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, mijn implantaat is iets van 6/7 werken geleden geplaatst. Sinds vanmorgen plots licht zeurende pijn op die plek. Niet bij het tandvlees maar dieper. Ik voel het in het bot tussen mijn neus en tanden zegmaar. Ik weet niet hoe ik het niet uitleggen... Pijn straalt uit naar mijn neus.

Heb PCM genomen toen het vervelend werd. Nu doet het ineens echt pijn sinds ik in bed lig (wrs door het liggen?). Maak me ineens erge zorgen. Als ik dit morgen nog voel bel ik de tandarts natuurlijk, maar herkent iemand dit?

:-[
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
25-03-2021 01:26
Vraagje, mijn implantaat is iets van 6/7 werken geleden geplaatst. Sinds vanmorgen plots licht zeurende pijn op die plek. Niet bij het tandvlees maar dieper. Ik voel het in het bot tussen mijn neus en tanden zegmaar. Ik weet niet hoe ik het niet uitleggen... Pijn straalt uit naar mijn neus.

Heb PCM genomen toen het vervelend werd. Nu doet het ineens echt pijn sinds ik in bed lig (wrs door het liggen?). Maak me ineens erge zorgen. Als ik dit morgen nog voel bel ik de tandarts natuurlijk, maar herkent iemand dit?

:-[
Ik herken het niet. Goed dat je de tandarts zo meteen gaat bellen. Hopelijk valt het mee.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
14-03-2021 21:26
Lijkt me een goed plan, eerst implantaat en daarna de kroon. Maar je mag volgens mij de zorgkosten die niet worden vergoed, aftrekken vd belasting. Dan is alles in hetzelfde jaar laten doen juist wel gunstig.
Sowieso gaat het traject in stappen en de wachttijd voor een kaakchirurg is maanden. Die zitten ramvol. Bij mij was de eerste afspraak 4 mnd na doorverwijzing tandarts. Tijd genoeg om ernaartoe te leven en om te sparen.
Was dat niet alleen voor zorgkosten die medisch noodzakelijk zijn ?
En er is meen ik ook nog een drempelbedrag van 2000 euro.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
TO, zou je niet de huisarts kunnen vragen om oxazepam te krijgen. Met 1 zo'n pilletje van 10 mg blijft je lichamelijke angstreactie uit, of wordt in ieder geval erg geremd. Mijn vriend gebruikt dat ook bij de tandarts.
Zolang je het niet elke dag gaat gebruiken kan het helemaal geen kwaad en waarom zou je jezelf die angst door laten maken als het niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
25-03-2021 06:28
Ik herken het niet. Goed dat je de tandarts zo meteen gaat bellen. Hopelijk valt het mee.

Implantaat zat goed. Maar de tand ernaast was de boosdoener. Wrs was de oude vulling gaan lekken. Heb wortelkanaalbehandeling gehad. Dit jaar gaat aan mijn loon naar de tandarts voor mij gevoel :@@:

Nu nog napijn. Hopelijk met PCM onder controle te houden. De nacht was hel echt.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Oh jee..... Gelukkig is het nu verholpen.
Rest van de dag als "lunch-Lover-verwen-dag" beschouwen.

:hug:
Niet iedereen heeft een briljant motto
Alle reacties Link kopieren
Candy103 schreef:
25-03-2021 13:54
TO, zou je niet de huisarts kunnen vragen om oxazepam te krijgen. Met 1 zo'n pilletje van 10 mg blijft je lichamelijke angstreactie uit, of wordt in ieder geval erg geremd. Mijn vriend gebruikt dat ook bij de tandarts.
Zolang je het niet elke dag gaat gebruiken kan het helemaal geen kwaad en waarom zou je jezelf die angst door laten maken als het niet nodig is.
Heb ik ook, door de oxazepam, werkt de verdoving veel beter, omdat het stresslevel veel lager ligt.

Kost wat (10 euro), je dag is verder niks waard (kunt niet meer werken of autorijden), maar mij heel wat waard.
Niet iedereen heeft een briljant motto
Wat fijn dat het implantaat goed zit en dat je van je pijn af bent. Helaas werkt pijnstilling niet als je een wortelkanaalontsteking hebt. Dan weet je het eigenlijk al...

Jammer van al die kosten, maar je gebit is het waard.
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
25-03-2021 14:48
Implantaat zat goed. Maar de tand ernaast was de boosdoener. Wrs was de oude vulling gaan lekken. Heb wortelkanaalbehandeling gehad. Dit jaar gaat aan mijn loon naar de tandarts voor mij gevoel :@@:

Nu nog napijn. Hopelijk met PCM onder controle te houden. De nacht was hel echt.
Nou ja, flink balen, maar gelukkig dat het implantaat goed zit. Overigens had ik ook iets dergelijks. Vandaag en morgen nog gewoon maximaal paracetamol slikken. Daarna zal het wel beter gaan. Sterkte.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Rodekrullen schreef:
25-03-2021 14:55
Oh jee..... Gelukkig is het nu verholpen.
Rest van de dag als "lunch-Lover-verwen-dag" beschouwen.

:hug:

Ga ik zeker doen tnx.

Bedankt voor alle lieve woorden. Ga zo maar een poging doen even te slapen, dat lukte vannacht niet, ben kapot.

Sterkte ook voor jou mwIglesias!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Candy103 schreef:
25-03-2021 13:54
TO, zou je niet de huisarts kunnen vragen om oxazepam te krijgen. Met 1 zo'n pilletje van 10 mg blijft je lichamelijke angstreactie uit, of wordt in ieder geval erg geremd. Mijn vriend gebruikt dat ook bij de tandarts.
Zolang je het niet elke dag gaat gebruiken kan het helemaal geen kwaad en waarom zou je jezelf die angst door laten maken als het niet nodig is.
Dit is wellicht wel net het laatste zetje wat ik nodig heb om het echt te gaan doen idd. Zal het overleggen met de huisarts, dank
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
15-03-2021 00:14
Idem hier. Vorige week is de opbouw geplaatst. Nu 4 maanden wachten. Ik ben dit traject vorig jaar mei begonnen. Eerst diverse behandelingen bij de mondhygiëniste voor een behandeling van het tandvlees. In oktober viel mm oude brug definitief uit, dus sindsdien loop ik met een plaatje rond. En half maart dus eindelijk de opbouw in mn kaakbot laten zetten.
Ah kak :cry: de implantaat zit er nu 2,5 maand in en vanavond voel ik opeens een bobbel aan de zijkant van m'n tandvlees. Ik denk dat de schroef op een of andere rare manier scheef is komen te zitten. Het voelt in ieder geval niet goed. Ik ga morgen gelijk een afspraak maken voor foto bij de tandarts.
Ben zo bang dat het hele proces opnieuw moet, maar ook dat m'n kaakbot dus niet stevig genoeg is om de opbouw in vast te schroeven. Weet niet hoe dat dan weer opgelost moet worden. Als het kaakbot daar nu opeens broos blijkt te zijn. Shit! :cry:
Alle reacties Link kopieren
Of het is iets heel anders.
Maak nou morgen de afspraak, bel vroeg, en ik hoop dat ze dan een plekje voor je hebben of kunnen maken. Scheelt een weekend piekeren.
Of dat ze in ieder geval kunnen zeggen dat het mee kan vallen.
Boarn schreef:
03-06-2021 22:14
Ah kak :cry: de implantaat zit er nu 2,5 maand in en vanavond voel ik opeens een bobbel aan de zijkant van m'n tandvlees. Ik denk dat de schroef op een of andere rare manier scheef is komen te zitten. Het voelt in ieder geval niet goed. Ik ga morgen gelijk een afspraak maken voor foto bij de tandarts.
Ben zo bang dat het hele proces opnieuw moet, maar ook dat m'n kaakbot dus niet stevig genoeg is om de opbouw in vast te schroeven. Weet niet hoe dat dan weer opgelost moet worden. Als het kaakbot daar nu opeens broos blijkt te zijn. Shit! :cry:
Ik heb ook een bobbel, maar niet aan de zijkant maar daar waar de schroef op moet komen. Ik schrok ook. Ik had ook tot voor kort een trekkerig gevoel in mijn wang. Implantaat zit er nu 3 maanden in. Ik vertrouw er op dat het goed zit. Moet begin juli terug voor die schroef en ik hoop dat de kroon dan gemaakt kan worden maar pfff..ben dan een jaar bezig.

Ik hoop dat het bij jou meevalt en dat het niks is! Wat een gedoe he? Zal blij zijn als alles af is. Ik heb onlangs ruim €800 afgetikt en de kroon is ook nog eens €500. En dan is het wel goed zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik had 6 weken na plaatsen schroef helse pijn en dacht nou daar gaan we dan, €1000 in de prullenbak. Bleek de tand ernaast te zijn. Kortom, vrees nog niet tot de tandarts het heeft beoordeeld.

Bij mij word de kroon volgende week geplaatst. Implantatoloog was uitermate tevreden tot nu toe. Dus ik heb goede hoop.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Oh fijn zeg! Echt het laatste stukje voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
04-06-2021 00:23
Oh fijn zeg! Echt het laatste stukje voor jou.

Het is klaar :cheer2: :cheer2: :cheer2:

Viel reuze mee, wel laten verdoven want ik ben een schijtleister. :puh:

Het is heel gek dat er ineens weer een kies zit. Ik "voel" hem de hele tijd, maar dat zal wel snel wennen.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een enorme angst voor tandarts (iets met schooltandarts..).
Ik ben afgelopen maandag weer na jaren geweest. Bij een angstandarts.
Wat een lieve vrouw!!!!. Er moet heel wat gebeuren bij mij, maar ze stelde me zo gerust.
"En je hebt niet eens tandsteen" zei ze in me gerust te stellen (er moeten 3 kiezen getrokken worden) ik vond het bijna schattig.
Alle reacties Link kopieren
Froezel schreef:
09-06-2021 11:31
Hier ook een enorme angst voor tandarts (iets met schooltandarts..).
Ik ben afgelopen maandag weer na jaren geweest. Bij een angstandarts.
Wat een lieve vrouw!!!!. Er moet heel wat gebeuren bij mij, maar ze stelde me zo gerust.
"En je hebt niet eens tandsteen" zei ze in me gerust te stellen (er moeten 3 kiezen getrokken worden) ik vond het bijna schattig.

Wat goed van je!!

Dat trekken zag ik als een berg tegenop maar was echt peanuts vond ik. Als je het je kunt veroorloven is een implantaat ook echt heel goed te doen. Veel beter dan wortelkanaalbehandeling :P maar ook 10x zo duur ofzo lol.

En niets gaat in 1x hè. Het hielp mij om het in stapjes te zien, per x even te bedenken oké nu moet er dit.
Dat kan ik. :yes:

Edit: maar ook om soms te denken, dit kan ik niet, dan te janken, maar toch gaan, dan weer janken. En dan trots zijn dat je toch bent geweest.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik mag ook weer alles kauwen ;-) . Anderhalf jaar geleden traject begonnen om de rechter bovenkaak te restaureren. Daar moest een brug van 30 jaar oud uit. Vanwege Corona duurde het wat langer maar sinds vorige maand geniet ik bij elke hap van een mooie nieuwe brug. Duur, maar ik had er voor gespaard en het is zo belangrijk! Bij mij was ook botopbouw nodig en ik heb 2 implantaten laten zetten voor een 3-delige brug.
Het is gewoon een investering in je eigen gezondheid dus als het even kan: doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven