Gezondheid alle pijlers

Tandartsangst en implantaat..

07-02-2021 19:37 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door mijn enorme tandartsangst ooit een kies laten trekken ipv de wortelkanaalbehandeling die eigenlijk nodig was. Het gat zo gelaten, want ja, daar durfde ik niks mee.
Paar jaar later onder narcose m'n hele gebit weer opnieuw van vullingen laten voorzien (ben ondanks echt goede mondverzorging ook gezegend met een zwak gebit) en daarna nog een paar jaar alleen met behulp van lachgas behandeld.
De laatste paar jaar gaat het beter. Ik heb een echt fijne begripvolle tandarts en ga voor het eerst in jaren niet met een dosis valium op naar controle.

Heb het met deze tandarts ook over dat gat gehad. Echt nodig om het op te vullen is het niet perse, maar ik stoor me er wel aan..breed lachend zie je het gewoon en ik vind het onverzorgd ogen. Heb nu vooronderzoeken gehad voor een implantaat (brug kan niet) en moet nu beslissen om het wel of niet te doen.

Maar nu.. ga ik het durven? Er moet een metalen pin in m'n kaakbot geboord worden.. tandarts zegt dat ze dat echt prima kunnen verdoven. Ik heb geen reden om aan zijn woorden te twijfelen....maar toch..
Bang voor pijn, bang voor eventuele complicaties...
Wie heeft ervaring met het zetten van een implantaat (bovenkaak) en wil deze met mij delen?
mevrouwiglesias schreef:
08-02-2021 12:18
Ik heb ook een implantaat in mijn bovenkaak. Het ergste van de hele behandeling was de oude wortelresten verwijderen want dat ging helaas niet zo gemakkelijk. Om die reden kon het nieuwe implantaat er niet meer meteen in. Drie maanden later wel en dit was echt een fluitje van een cent, ik stond binnen het half uur weer buiten. Ik heb wel maximaal paracetamol geslikt die dag trouwens.
Hier hetzelfde traject. In maart meot het klaar zijn. Zitten er 3 maanden tussen. Fijn dat het meeviel, ik heb goede hoop.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt tot zover allemaal, ik zie het al iets zonniger in!
LunchLover schreef:
08-02-2021 12:24
Huh? Ik hoorde dat je zo'n 3 mnd na trekken moet wachten om alles goed te laten genezen?
Bij tanden of kiezen die een belangrijke esthetische functie hebben, verdient dat zelfs vaak de voorkeur. Het omringende bot en tandvlees slinkt dan niet en de esthetiek blijf intact. Dit geeft een veel mooier eindresultaat. Alleen als de wortel erg ontstoken is kan beter na het verwijderen van de tand of kies eerst een paar weken op genezing te gewacht worden voordat een implantaat wordt geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in maart voor 2 nieuwe implantaten. Had er een brug zitten (tot 2x toe) maar die kwam steeds los te zitten omdat er druk op kwam en ik met het kauwen schijnbaar er voor zorgde dat de brug steeds aan 1 kant los kwam te zitten. Dus nu ga ik voor implantaten. Ik loop al 6 maanden met een bitje in met 2 nep tanden (zal vast een andere naam hebben). Straks plaatsen ze de opbouw voor de implantaten en moet ik 4 maanden wachten. Dus dan ook weer dat bitje in. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Ik weet dat de hechtingen er pas 2 weken later uit gaan. Vraag me af of ik dat bitje met die neptanden dan al die tijd in kan houden of dat dat zeer gaat doen omdat het op de wond en hechtingen drukt.
Als ik alleen thuis ben doe ik hem uit. Maar ik heb ook veel videocalls en kom ook wel eens buiten om vrienden te zien. Het gaat bij mij ook nog eens om een voortand en het tandje er naast, dus vol in het zicht. Zonder dat bitje kan ik echt niet onder de mensen komen.
Ik weet niet hoe dat werkt. Ik moet nog een implantaat krijgen. Maar ik begrijp dat je daarna nog eens 4 maanden moet wachten? Ik dacht dat ze die plaatsen en dat het dan alleen nog de kroon zetten is? Of moet het na plaatsen weer 4 maanden helen ofzo?

In dat geval ben ik ook nog wel 6 maanden bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ze plaatsen de opbouw in je kaakbot. Dat moet eerst ingroeien. Duurt tussen de 3 en 6 maanden. Pas daarna kan de implantaat geplaatst worden. In de tussentijd moet daar dus een nood tand/kies komen ( als het in het zicht zit).
O shit. Daar ben ik de rest van het jaar zoet mee dus.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je tandarts dat niet verteld?

Ik moest eerst ook nog een heel traject door met een behandeling bij de mondhygiëniste om het tandvlees goed te krijgen. Want als je tandvlees niet goed is, dan kan het zijn dat de opbouw slecht ingroeit. Ben al vanaf juni bezig en kan in maart pas voor mijn opbouw. De daadwerkelijke implantaten verwacht ik dan ergens rond juli (of nog later ivm vakanties)
Alle reacties Link kopieren
Hier een goede tandvlees kwaliteit en het gat zit niet enorm in het zicht, dus kan rustig wachten tot implantaat goed is vastgegroeid voor de kroon erop komt. Ga bewust denk ik tegen eindejaar het implantaat plaatsen en begin volgend jaar de kroon erop, dit ivm de verzekeringsvergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Zeg ik allemaal nu heel stoer he, ik zie het nu best zonnig in maar ben benieuwd of het me echt lukt over de angst heen te zetten en de afspraak te maken
Alle reacties Link kopieren
moppie0407 schreef:
09-02-2021 22:00
Zeg ik allemaal nu heel stoer he, ik zie het nu best zonnig in maar ben benieuwd of het me echt lukt over de angst heen te zetten en de afspraak te maken

Kijk niet verder dan 1 stap.

Stap 1 is bellen voor afspraak. Dan is de volgende naar de afspraak gaan. En zo verder. Want 1 stap betekend niet dat je de volgende moet nemen. Niet te ver vooruit denken.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb ook in mijn bovenkaak een implantaat en was ook echt als de dood, zo bang! Heb er 3 jaar over gedaan om het echt te durven, en toen het eenmaal zover was heb ik oxazepam geslikt tegen de angst. Tijdens de behandeling heb ik mijn oordopjes ingedaan en muziek op gedaan die ik zorgvuldig van te voren had uitgekozen in een playlist en dat in mijn hoofd mee gaan zingen. Uiteindelijk is het me 100 % meegevallen en zou ik het zo weer doen!!
Ben er nu erg blij mee, want kan weer breed uit lachen!
Boarn schreef:
09-02-2021 10:33
Heeft je tandarts dat niet verteld?

Ik moest eerst ook nog een heel traject door met een behandeling bij de mondhygiëniste om het tandvlees goed te krijgen. Want als je tandvlees niet goed is, dan kan het zijn dat de opbouw slecht ingroeit. Ben al vanaf juni bezig en kan in maart pas voor mijn opbouw. De daadwerkelijke implantaten verwacht ik dan ergens rond juli (of nog later ivm vakanties)
Nee niet in detail. Ik heb wel al een afspraak met mondhygienist maar wist niet waarom. Al met al kan het een lang traject zijn lees ik ook bij jou.
Ik ben begin december begonnen en ik zou in maart implantaat krijgen, maar dat kan dus nog later worden.
Alle reacties Link kopieren
Vraag voor diegene die het al helemaal doorlopen hebben... Ik moet over 3 mnd terug voor controle en kroon plaatsen. Sprak daarover de tandarts en die zei dat het plaatsen van de kroon met veel druk gebeurd, niet super pijnlijk, maar gevoelig...

Hoe erg is dat? Het enige wat ik zonder verdoving durf is iets doen aan een tand met wortelkanaal behandeling. Dus ik twijfel erg...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
10-02-2021 09:56
Vraag voor diegene die het al helemaal doorlopen hebben... Ik moet over 3 mnd terug voor controle en kroon plaatsen. Sprak daarover de tandarts en die zei dat het plaatsen van de kroon met veel druk gebeurd, niet super pijnlijk, maar gevoelig...

Hoe erg is dat? Het enige wat ik zonder verdoving durf is iets doen aan een tand met wortelkanaal behandeling. Dus ik twijfel erg...
Het is zoals je schrijft. De tandarts drukt flink aan om het goed vast te krijgen (lijmen). Dat is niet pijnlijk maar ik vond het plaatsen van de kroon op het busje (implantaat) wel eleganter. Dat werkt met een piepklein boutje dat met een tooltje wordt vastgedraaid, dit gebeurt met een vooraf ingestelde kracht. Precies perfect dus.
ooitverlegen wijzigde dit bericht op 10-02-2021 15:31
Reden: Betere omschrijving
7.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
08-02-2021 23:32
Ik ga in maart voor 2 nieuwe implantaten. Had er een brug zitten (tot 2x toe) maar die kwam steeds los te zitten omdat er druk op kwam en ik met het kauwen schijnbaar er voor zorgde dat de brug steeds aan 1 kant los kwam te zitten. Dus nu ga ik voor implantaten. Ik loop al 6 maanden met een bitje in met 2 nep tanden (zal vast een andere naam hebben). Straks plaatsen ze de opbouw voor de implantaten en moet ik 4 maanden wachten. Dus dan ook weer dat bitje in. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Ik weet dat de hechtingen er pas 2 weken later uit gaan. Vraag me af of ik dat bitje met die neptanden dan al die tijd in kan houden of dat dat zeer gaat doen omdat het op de wond en hechtingen drukt.
Als ik alleen thuis ben doe ik hem uit. Maar ik heb ook veel videocalls en kom ook wel eens buiten om vrienden te zien. Het gaat bij mij ook nog eens om een voortand en het tandje er naast, dus vol in het zicht. Zonder dat bitje kan ik echt niet onder de mensen komen.
Heb ik met 1 voortand gehad, implantaat laten zetten, plaatje met 1 neptand , zat wat vervelend op de hechtingen, maar was goed te doen, vier maanden meegelopen. Baalde wel toen dat de kroon die eindelijk geplaatst zou worden niet goed was, nog een maand met dat plaatje.. was er klaar mee.

Heb maximale tandverzekering kreeg toen 1820 euro per jaar vergoed. Heb eind december implantaat laten zetten, en de kroon etc dus in april. Het heeft mij zo toen behalve flinke premie niets gekost.
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
10-02-2021 09:56
Vraag voor diegene die het al helemaal doorlopen hebben... Ik moet over 3 mnd terug voor controle en kroon plaatsen. Sprak daarover de tandarts en die zei dat het plaatsen van de kroon met veel druk gebeurd, niet super pijnlijk, maar gevoelig...

Hoe erg is dat? Het enige wat ik zonder verdoving durf is iets doen aan een tand met wortelkanaal behandeling. Dus ik twijfel erg...
Ik doe echt alles met verdoving, wil echt ook niks voelen behalve die druk
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
09-02-2021 22:36
Kijk niet verder dan 1 stap.

Stap 1 is bellen voor afspraak. Dan is de volgende naar de afspraak gaan. En zo verder. Want 1 stap betekend niet dat je de volgende moet nemen. Niet te ver vooruit denken.
Dat is een goede tip, dank je wel
Ik mag volgende week voor botopbouw. Zie er tegenop, maar stap voor stap.

Moppie, hoe staat het met jou?
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
05-03-2021 15:55
Ik mag volgende week voor botopbouw. Zie er tegenop, maar stap voor stap.

Moppie, hoe staat het met jou?
Heel veel succes!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik had hier eerder al geschreven en nu bijgelezen.
Ik heb nog geen afspraak gemaakt ik word al angstiger.
Bv als de tandarts aankomt met de verdovingsspuit ben ik al in paniek.
Ik heb gelezen op de site van een kliniek,duidelijke uitleg van hun,helaas geven ze geen roes,ook anderen niet.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
mevrouwiglesias schreef:
06-03-2021 11:30
Heel veel succes!
Dank!
jamadi52 schreef:
06-03-2021 15:58
Ik had hier eerder al geschreven en nu bijgelezen.
Ik heb nog geen afspraak gemaakt ik word al angstiger.
Bv als de tandarts aankomt met de verdovingsspuit ben ik al in paniek.
Ik heb gelezen op de site van een kliniek,duidelijke uitleg van hun,helaas geven ze geen roes,ook anderen niet.
Wat rot voor je. Dat prikje voel je amper en ik heb al heel veel laten doen. Daarna voel je niks meer. Het is dus de angst voor de angst? 2 seconden, langer duurt dat prikje niet. Tegenwoordig doen ze dit zo goed dat je er amper iets van merkt.
Alle reacties Link kopieren
Over de prik, soms helpt het om het anders te benaderen ( en soms niet).
Tegen mijn kind zei de tandarts dat hij een ballonnetje ging plaatsen. Hij telde tot drie of vier en dan was het gegarandeerd klaar. Hij wist ook al hoeveel ballonnetjes hij ging geven.

Mijn kind voelde wel een prikje maar dat ballonnetje was goed beeld om stil te blijven zitten en het was snel klaar.

Ook een stap per keer.
Kind had ook de macht om tijdelijk te stoppen. Vuist in de lucht was stop.
Maar als je dat gebruikt duurt het ook langer.
Ik denk wel dat het hielp dat kind niet overgeleverd was en een stoprecht had. Of pauze eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
jamadi52 schreef:
06-03-2021 15:58
Ik had hier eerder al geschreven en nu bijgelezen.
Ik heb nog geen afspraak gemaakt ik word al angstiger.
Bv als de tandarts aankomt met de verdovingsspuit ben ik al in paniek.
Ik heb gelezen op de site van een kliniek,duidelijke uitleg van hun,helaas geven ze geen roes,ook anderen niet.
Je kunt ook vragen of ze van tevoren wat verdovingszalf doen op de plek waar de prik komt.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven