Gezondheid alle pijlers

Tandartsangst en implantaat..

07-02-2021 19:37 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door mijn enorme tandartsangst ooit een kies laten trekken ipv de wortelkanaalbehandeling die eigenlijk nodig was. Het gat zo gelaten, want ja, daar durfde ik niks mee.
Paar jaar later onder narcose m'n hele gebit weer opnieuw van vullingen laten voorzien (ben ondanks echt goede mondverzorging ook gezegend met een zwak gebit) en daarna nog een paar jaar alleen met behulp van lachgas behandeld.
De laatste paar jaar gaat het beter. Ik heb een echt fijne begripvolle tandarts en ga voor het eerst in jaren niet met een dosis valium op naar controle.

Heb het met deze tandarts ook over dat gat gehad. Echt nodig om het op te vullen is het niet perse, maar ik stoor me er wel aan..breed lachend zie je het gewoon en ik vind het onverzorgd ogen. Heb nu vooronderzoeken gehad voor een implantaat (brug kan niet) en moet nu beslissen om het wel of niet te doen.

Maar nu.. ga ik het durven? Er moet een metalen pin in m'n kaakbot geboord worden.. tandarts zegt dat ze dat echt prima kunnen verdoven. Ik heb geen reden om aan zijn woorden te twijfelen....maar toch..
Bang voor pijn, bang voor eventuele complicaties...
Wie heeft ervaring met het zetten van een implantaat (bovenkaak) en wil deze met mij delen?
Alle reacties Link kopieren
Julus, er ging wat mis met de quote maar bedankt voor de link. Zal er morgen naar kijken, nu wil er geen informatie in mijn vermoeide hoofd.

Ook moet er bij mij tenminste 1 implantaat in, twee jaar geleden kies getrokken en ik kan echt niet wennen aan dat gat. Wordt sowieso een dure grap dus...
...
Hier net zo Calamity. Dat gat kan echt niet en bovendien mis ik kauwfunctie. Ik loop er sinds eind vorig jaar mee en helaas duurt het hele traject maanden ( botresten verwijderd, helen). In maart is alles klaar. Ik ga voor die composiet facings. 6 stuks waarmee alles opknapt.
En dan nog onder. Ik zou het overwegen als het lukt.
Hoi

Ik zou dan eens willen weten waarom een brug niet kan?
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
07-02-2021 21:36
Hier net zo Calamity. Dat gat kan echt niet en bovendien mis ik kauwfunctie. Ik loop er sinds eind vorig jaar mee en helaas duurt het hele traject maanden ( botresten verwijderd, helen). In maart is alles klaar. Ik ga voor die composiet facings. 6 stuks waarmee alles opknapt.
En dan nog onder. Ik zou het overwegen als het lukt.
Ja, hier precies zo. Niet dat het gat nou zo in het zicht zit, maar het was een hele grote kies en er zit dus wel degelijk een heel groot gat nu wat gewoon heel vervelend is bij kauwen.

Goed dat je voor de facings wil gaan, tevreden zijn met je gebit is zó belangrijk.
Ik ga ook zeker naar die facings kijken maar eerst maar eens een knoop doorhakken over dat implantaat. Waarschijnlijk dan geen gat meer in mijn mond maar wel in mijn spaarrekening.
...
Alle reacties Link kopieren
Superproud schreef:
07-02-2021 21:42
Hoi

Ik zou dan eens willen weten waarom een brug niet kan?
Mijn tandarts zei dat een brug bij mij wel kan maar dit gaat bijna net zoveel kosten als een implantaat. En dan is een implantaat makkelijker schoon te houden.
...
Alle reacties Link kopieren
Superproud schreef:
07-02-2021 21:42
Hoi

Ik zou dan eens willen weten waarom een brug niet kan?

Kon bij mij ook. Was iets goedkoper. Maar dan mol je 2 tanden om het gat op te vullen. Klonk mij niet zo goed in de oren.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Calamitycat schreef:
07-02-2021 21:45
Mijn tandarts zei dat een brug bij mij wel kan maar dit gaat bijna net zoveel kosten als een implantaat. En dan is een implantaat makkelijker schoon te houden.
Dan heeft ie gelijk, dacht al dat misschien niet zo kunnen door slechte buurelementen of tandvlees problemen etc. dan kan een brug niet maar een implantaat ook niet, vandaar mijn vraag.

Implantaat zetten lijkt heel erg drama, maar valt alles mee. Een kies trekken en de Zenuwbehandeling zijn de twee ergste die er maar zijn. Als je een kies durft te trekken dan durf je dit project ook aan. Succes!
Calamitycat schreef:
07-02-2021 21:44
Ja, hier precies zo. Niet dat het gat nou zo in het zicht zit, maar het was een hele grote kies en er zit dus wel degelijk een heel groot gat nu wat gewoon heel vervelend is bij kauwen.

Goed dat je voor de facings wil gaan, tevreden zijn met je gebit is zó belangrijk.
Ik ga ook zeker naar die facings kijken maar eerst maar eens een knoop doorhakken over dat implantaat. Waarschijnlijk dan geen gat meer in mijn mond maar wel in mijn spaarrekening.
Ja dat bedrag is veel geld. Maar daar doe je wel decennialang mee.
Mijn kronen gaan ook al tig jaar mee.

Ik vind dat geld jammer, maar ondergeschikt.
Calamitycat schreef:
07-02-2021 21:45
Mijn tandarts zei dat een brug bij mij wel kan maar dit gaat bijna net zoveel kosten als een implantaat. En dan is een implantaat makkelijker schoon te houden.
Ja en daarbij moeten er dan gezonde tanden uit...dat wil je niet.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
07-02-2021 21:54
Ja dat bedrag is veel geld. Maar daar doe je wel decennialang mee.
Mijn kronen gaan ook al tig jaar mee.

Ik vind dat geld jammer, maar ondergeschikt.
Heb je gelijk in. Ik vind het alleen zuur dat we ons scheel betalen aan de zorgverzekering en aanvullende modules maar dat we wat betreft goede en nodige tandartszorg alsnog in de kou staan.
...
Alle reacties Link kopieren
Nee, zeker geen brug. Moet er niet aan denken.
...
Julus schreef:
07-02-2021 21:57
Ja en daarbij moeten er dan gezonde tanden uit...dat wil je niet.
Hoe kom je hier nu bij ?
een brug en dan worden de buur elementen Conisch geslepen zodat er een kroon overheen kan, word niks extra's getrokken hoor?
Calamitycat schreef:
07-02-2021 21:57
Heb je gelijk in. Ik vind het alleen zuur dat we ons scheel betalen aan de zorgverzekering en aanvullende modules maar dat we wat betreft goede en nodige tandartszorg alsnog in de kou staan.
Mee eens. Heel zuur. Ik snap dat esthetisch niet noodzakelijk is maar kronen ed zijn dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat vind ik dus ook.
...
Alle reacties Link kopieren
Als ik de ervaringen lees,valt het allemaal mee maar ik ben echt vreselijk bang voor de tandarts.
Controle betekent diarree,misseĺijk en tranen.
Enfin ik raak aan implantaten,de 4 tanden en 1 kies die ik in de onderkaak heb bezwijken ooit aan slijtage door de haakjes van de brug.
Narcose lijkt me wel wat ik ga eens informeren ik kan t gelukkig betalen want ik heb vakanties,dagjes winkelen,terras bezoeken,film,theater enz gemist. :-D
Nu ik dit tik krijg ik al spanningen voor iets wat misschien gaat gebeuren ik spoor echt niet. :roll: p
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Superproud schreef:
07-02-2021 21:42
Hoi

Ik zou dan eens willen weten waarom een brug niet kan?
Bij mij kan dat niet omdat het gat tussen enerzijds een kroon, en aan de andere kant een goed gevulde kies zit. Tandarts en implantoloog zijn bang dat het geheel dan niet stevig genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn implantaat is net helemaal afgerond, zit in de bovenkaak. Het is mijn eerste dus ik vond het uiteraard een beetje spannend. Tandarts ben ik niet bang voor maar dit was bij een implantoloog dus gelijk een nieuw gezicht.

Ik kan alleen maar meegaan met de reacties dat het ontzettend meevalt. Hoe het bij andere implantologen gaat weet ik natuurlijk niet maar deze was heel fijn. Het is eigenlijk vooral veel afspraken, onderzoek en controles want de handelingen zelf waren best kort. Nu moet ik wel zeggen dat ik in 1 afspraak kies trekken en plaatsen implantaat had.

Ergens denk ik dat deze man ook heel goed kan werken met iemand die angst heeft want hij legt alles heel rustig, goed en geduldig uit. Het kan niet anders gaan dan hij vertelt.
Alle reacties Link kopieren
jamadi52 schreef:
08-02-2021 01:31
Als ik de ervaringen lees,valt het allemaal mee maar ik ben echt vreselijk bang voor de tandarts.
Controle betekent diarree,misseĺijk en tranen.

Ik ook hoor echt elke keer janken. Iedereen zei dat het mee viel en ik geloofde het niet. Maar het is zo.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een implantaat in mijn bovenkaak. Het ergste van de hele behandeling was de oude wortelresten verwijderen want dat ging helaas niet zo gemakkelijk. Om die reden kon het nieuwe implantaat er niet meer meteen in. Drie maanden later wel en dit was echt een fluitje van een cent, ik stond binnen het half uur weer buiten. Ik heb wel maximaal paracetamol geslikt die dag trouwens.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
08-02-2021 11:05
Mijn implantaat is net helemaal afgerond, zit in de bovenkaak. Het is mijn eerste dus ik vond het uiteraard een beetje spannend. Tandarts ben ik niet bang voor maar dit was bij een implantoloog dus gelijk een nieuw gezicht.

Ik kan alleen maar meegaan met de reacties dat het ontzettend meevalt. Hoe het bij andere implantologen gaat weet ik natuurlijk niet maar deze was heel fijn. Het is eigenlijk vooral veel afspraken, onderzoek en controles want de handelingen zelf waren best kort. Nu moet ik wel zeggen dat ik in 1 afspraak kies trekken en plaatsen implantaat had.

Ergens denk ik dat deze man ook heel goed kan werken met iemand die angst heeft want hij legt alles heel rustig, goed en geduldig uit. Het kan niet anders gaan dan hij vertelt.

Huh? Ik hoorde dat je zo'n 3 mnd na trekken moet wachten om alles goed te laten genezen?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand met positieve ervaringen. Drie jaar geleden één implantaat in de onderkaak, heerlijk. Na 2 weken de brug er op (dat kon dus bij mij wel) wist ik al niet meer dat het niet 'echt' was.
Nu bezig met 2 in de bovenkaak. Corona gooide vorige jaar roet in het eten dus de eerste afspraak voor het verwijderen van de oude brug (die echt los zat) werd uitgesteld. Na de brug verwijderen 3 maanden wachten tot de kaak genezen was. Daarna terug om 2 implantaten te laten zetten. Als zoveel anderen hier: geen last gehad. Het werd uitstekend verdoofd en ik ben direct gaan koelen. Vanaf de volgende dag spoelen.
Omdat er bij mij nog botopbouw gedaan moest worden in die kaak duurde het volgende stadium weer wat langer, maar eind deze maand mag ik weer. Dan wordt de kaak open gemaakt en gaan de dopjes op de implantaten. Dan nog de gang naar de tandarts voor de 3-delige brug.
Kost wat (ongeveer 3000 euro) maar dan heb je ook wat. Ik gruw bij de gedachte aan een kunstgebit, zelfs niet een plaatje met een paar elementen. Gelukkig kan ik het betalen. De kosten zijn nu ook wel gespreid over 2 jaar tenslotte.
Dus als je het geld hebt: doen!
Ik wens je veel succes, je zult er vast geen spijt van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Meneer Google bekeken en er is een implantoloog redelijk dichtbij.
Men krijgt eerst een gesprek en ze kijken in de mond.
Daarna kan men beslissen ja of nee.
Zal bij mij ook langdurige toestand worden er moeten nog tanden en n dikke kies uit.Kies staat achterin de mond is dat n verstandskies?
Binnenkort maar eens mailen(denk ik)
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
LunchLover schreef:
08-02-2021 12:24
Huh? Ik hoorde dat je zo'n 3 mnd na trekken moet wachten om alles goed te laten genezen?
Bij mij was het in principe ook de bedoeling dat het in één keer gebeurde, kleine kies eruit, implantaat meteen er in. Maar door een complicatie ging dat dus niet en moest ik 3 maanden wachten.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Goed begin jamadi! De eerste stap heb je al gezet.
Alle reacties Link kopieren
4x ervaring met implantaat via het ZH door kaakchirurg.
4x tijdens de behandeling helemaal geen pijn (waar ik wel bang voor was), maar ik had 4 x een half uur vóór de afspraak wel 2 paracetamol geslikt, om de pijn van de spuit minder te voelen.

Ik heb hetzelfde als jij, ik krijg voor iedere behandeling bij de tandarts 10mg valium. En bij de controle doet hij niets, Als er geboord moete worden, wordt er een recept uitgeschreven & afspraak gemaakt. En de mondhygienist doet alles handmatig.

4 x is gezegd dat de napijn wel mee zal vallen.
Dat ik waarschijnlijk geen paracetamol nodig zou hebben.

Maar.......... blijkbaar heb ik een eigenwijze kaak, of de pijngrens bij tanden is bij mij super laag, want ik heb dus al 4 x 5 dagen paracetamol voor de napijn moeten nemen. De pijn komt bij behandeling maandagochtend, in de middag opzetten, en ergens vrijdag trekt het weg.
Overigens met gewone paracetamol (wel 3 x 2 stuks per dag) kon ik gewoon wel werken. Maar vervelend is het wel. Beetje zeurend, geen hele stekende pijn, maar ik ben een enorme jankert bij tandpijn. Wijs ernaar en ik krijg pijn.

En bij de kroon op het implantaat zetten, de eerste 3 x geen pijn, laatste keer alleen de middag en avond, en dan ook echt effe flink.

Geen mooie praatjes (die vullen geen gaatjes), maar mijn eerlijke verhaal.

Heel veel sterkte !!!
Niet iedereen heeft een briljant motto

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven