Gezondheid alle pijlers

Tandartsvraag: vulling moet na een half jaar overnieuw..

26-09-2012 15:27 33 berichten
Hallo allemaal,

Dit wordt denk ik een lang verhaal, want ik wil graag jullie meningen horen en daarom zo veel mogelijk info vertellen.

Vandaag ging ik (30) naar de tandarts voor mijn half-jaarlijkse checkup. Ruim een half jaar geleden ging ik voor het eerst in een jaar of 10 weer naar de tandarts. Ik ben niet zo'n fan, om het maar even zo netjes uit te drukken, maar heb een tandarts gezocht die met angstpatienten om kon gaan. Fijne man was het. Hij heeft me behoorlijk gerustgesteld en op een prettige manier behandeld. Uitslag na een foto van mijn gehele mond: 4 vullingen moesten vervangen worden. Ok, dat zat er aan te komen. Dit heb ik in 3 sessies laten doen: 1 meteen bij die eerste controle (kleine vulling), de keer erna nog 1 en de keer daarna 2 tegelijk. Deels kreeg ik dit vergoed (225 euro geeft mijn zorgverzekering terug), deels zelf betaald (ook nog aardig wat).

Vorige week kreeg ik opeens een telefoontje van de tandartspraktijk. Ze waren overgenomen door een grote keten (dit wist ik al langer, daar had ik deze zomer een brief over gekregen) en 'mijn' fijne tandarts werkte niet meer bij deze praktijk. (Dat stond niet in die brief!) In plaats daarvan zou ik een nieuwe tandarts krijgen. Of dit ok was, ik kon gewoon op dezelfde dag en tijd komen. Ik werd hiermee een beetje overvallen, maar ok, ik zei: is goed. Ik kom wel gewoon.

Vandaag dus. Aardige jonge meid. Ik ga liggen in de stoel en ze vertelt me dat ze graag 2 kleine foto's wil maken zodat ze beter tussen mijn tanden en kiezen kan kijken. Ja, ze hadden die grote ook wel, maar dat was meer een overzichtsding en het was wel belangrijk. Nou, prima. Blijkt uit die foto's dat er weer vullingen vervangen moeten worden. Nu is dat niet zo'n punt, maar ik besloot toch even door te vragen. En nu blijkt dat de grote, dubbele vulling die ik net een half jaar geleden heb laten vervangen, er WEER uit moet! Er zit ruimte onder waar dus etensresten in kunnen komen. Op mijn vraag of dit tot januari kon wachten (in verband met mijn zorgverzekering die dit jaar niet meer uitkeert omdat ik al aan mijn max zit), was het toch echt niet verstandig om dat te doen. Een andere kies kon wel nog een paar maanden wachten, daar was de ruimte onder de vulling minder groot. (Geen nieuwe vulling, zo ver ik weet).

Inmiddels heb ik het een beetje kunnen laten bezinken en eigenlijk ben ik best wel een beetje pissig. Ten eerste hebben die vullingen me al aardig wat geld gekost en ten tweede lig ik daar met angst en beven in die stoel (letterlijk!) en nu moet ik g*********e weer! Voor dezelfde kiezen!!

Maarja, de tandarts die mij een half jaar geleden heeft geholpen is er niet meer. De hele praktijk opereert nu onder een andere naam. Kan ik iets met mijn klacht denken jullie? Ik ben over het algemeen best assertief, maar als het op tandartsen aankomt steek ik liever mijn kop in het zand...

De nieuwe tandarts zei dat de behandeling van deze dubbele vulling ongeveer een uur gaat duren. Nou, reken maar uit, dat gaat me vast wel 200 euro kosten, als het niet meer is.

Pff, nouja. Het zit me hoog en ik dacht, laat ik het forum eens om meningen vragen. Zouden jullie hier iets mee doen? Via de zorgverzekering misschien? (Geen idee of die er iets mee kunnen hoor, mijn vriend zei dat ik ze maar eens moest bellen.) Of zouden jullie de 'oude' tandarts opzoeken en hem de boel laten opknappen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook het idee dat er vaak dingen gezocht worden hoor. Net als elke keer maar weer foto's maken. Ik ben ook nog steeds op zoek naar een goede tandarts in Apeldoorn..ik hou ook niet van de tandarts, heb ik nog een geluk dat ik erg sterke tanden heb.
Ik weet niet hoe het zit, maar als je een praktijk overneemt en alle klanten gratis in je schoot geworpen krijgt, ben je dan ook niet verantwoordelijk voor het werk van je voorganger?
He wat klote.

Lotte zwerft hier ergens rond, die kan je zeker wel advies geven.

Maar volgens mij heb je geen 'garantie' op tandarts-werk, en heb je gewoon pech..... Klote zeg, en veel geld, en weer extra pijn en stress....
quote:kadanz schreef op 26 september 2012 @ 15:37:

Ik weet niet hoe het zit, maar als je een praktijk overneemt en alle klanten gratis in je schoot geworpen krijgt, ben je dan ook niet verantwoordelijk voor het werk van je voorganger?Alsof jij weet hoe dat zit / hoe dat is gegaan....
quote:SeptemberGirl schreef op 26 september 2012 @ 15:39:

[...]

Alsof jij weet hoe dat zit / hoe dat is gegaan....Nou ja, gratis was het waarschijnlijk niet, maar je weet wat ik bedoel. Het zou me niets verbazen als er wel degelijk garantie te behalen valt. En niet zo aanvallen SG, ik weet dat je me niet mag maar relax een beetje.
Vervelende situatie!

Ik hou er ook niet van om naar de tandarts te gaan. Afgelopen jaren heb ik door verhuizingen drie verschillende tandartsen gehad. Alledrie die tandartsen gaven een compleet ander advies over hetzelfde 'probleem' (tand eruit en brug / over aantal maanden opnieuw vullen / gewoon blijven afwachten). Het waren dus echt ver uiteenlopende adviezen. Ik heb nu dus echt het idee dat sommige tandartsen 'makkelijk' geld willen verdienen door een bepaalde behandeling aan te raden. Ik ben tegenwoordig dus erg terughoudend met zomaar akkoord gaan met behandelingen bij de tandarts. Wellicht heeft deze nieuwe tandarts van jou ook andere doelen dan jouw vorige tandarts.

Ik had trouwens een tijdje geleden een stuk van een vulling afgebroken. De tandarts zei dat dit gerust 4 maanden kon wachten voordat het opnieuw gevuld moest worden.

Succes!
Ik kan je helaas geen advies geven, maar heb een soortgelijke ervaring. Eigen tandarts was opeens weg, toen kreeg ik een man die behoorlijk tekeer ging met kiezen vullen. (Ging alllemaal niet makkelijk, 3 keer bij verdoven, nu een 'rafelige' kies...kreeg een verwijzing voor kaakchirurg om verstandskies te laten trekken...allemaal vrij heftig, terwijl ik aangegeven had moeite te hebben met tandartsbehandelingen. Er werd niet een keer gevraagd tijden de behandeling of het okee met me was).

Heb zelf een vervanger gezocht, binnen de praktijk. Volgens haar waren de kiezen wel goed gevuld..(op een zit een bruine verkleuring...), maar zij vond het niet echt nodig om verstandskies te laten trekken. Het was goed dat ik niet heb laten doen, dus.

Oh, en om de haverklap foto's maken, dat ook.
Ozo.
Er is een soort garantie op het werk van de tandarts. Maar ik zou als ik jou was even je verzekering bellen hierover.

Het is erg balen en ken de angst, zat toevallig vanmorgen nog een gaatje te vullen. Zwaar gespannen situatie.

Maar bellen dus. De verzekering kan misschien ook nog met de tandarts in gesprek gaan.
Misschien een second opinion bij een andere tandarts
Ik kan je niet echt adviseren maar alleen de tip geven om niet overal klakkeloos in mee te gaan.Ook ik heb door verhuizingen in 2 jaar tijd 4 verschillende tandartsen bezocht.

1x in dezelfe praktijk door 2 verschillende tandartsen behandeld. De ene wilde dat ik alle 4 de verstandskiezen liet weghalen door een kaakchirurg (1 was door, 1 was met ene puntje door en de andere 2 zagen ze op de foto maar die kan ik niet voelen). Ik heb dat niet meteen gedaan en bij een ander bezoek waarbij ik zijn collega als tandarts had vroeg hij vertwijfeld of ik nog wist hoezo hij me had doorverwezen naar de kaakchirurg voor die verstandskiezen.

Hij vond het dus niet nodig. Toen ik later weer eens bij de 1e tandarts was en erover begon en ik aangaf dat ik erover na wilde denken, werd hij gewoon een soort van pissig. Dat ik het dan toch niet zou doen want patiënten die zeggen erover na te denken doen het toch niet en dan kreeg ik vast last op een moment waarop het niet uitkwam en dan had je de poppen weer aan het dansen.

Je snapt dat ik meteen een andere tandarts heb gezocht.

Ook de nieuwe tandarts van mijn ouders zocht van alles uit wat ook nog wel kon gebeuren (terwijl het niet nodig was).

Laat je niet overbluffen!
Dergelijke ervaringen hoor je heel vaak. Nieuwe tandarts (bijv. door zelf overstappen) en dan opeens moet alles gereviseerd worden en staat het gebit zgn. op instorten. "Amalgaan moét er uit is helemaal versleten, moet echt composiet in."

Ik vind het altijd wat dubieus klinken, alsof er gebruik gemaakt wordt van de situatie om even geld te maken. Of misschien omdat de vullingen niet gedaan zijn zoals de nieuwe arts het zelf gewend is. (Maar eigenlijk toch zonder problemen)

Ook zoiets; 2 minuten (ongevraagd) uitleg over flossen.... en zie daar, tandarts draait haar stoel om en tikt weer een code in voor je rekening. Hupsss.... weer een paar tientjes verdiend.

Wat ik me afvraag; als de vulling de kies/tand toch afsluit maakt het toch niets uit dat er ruimte onder de vulling zit? Doordat het afgesloten zit kan er niets langs.... lijkt me.

Zelf ben ik ook niet blij met de tandarts, maar ga wel keurig elk half jaar en zelfs 3x per jaar naar de mondhygiëniste vanwege tandsteen en roken. zet mij afspraak altijd zo vroeg mogelijk (liefst 07:30-08:00) zodat ik er niet de hele dag tegen aan loop te hikken.
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Tja, ik zou voor een second opinion naar een andere tandarts kunnen gaan.. Ware het niet dat ik daar dan ook foto's zou moeten laten maken en daarvoor moet betalen natuurlijk. Of zouden ze vanaf deze tandarts de boel kunnen doorsturen..?

Muh, ik ga de verzekering bellen. Na het weekend dan maar ergens, heb over 2 weken een afspraak staan om die vulling opnieuw te laten doen.

Ik hoop dat Lotte nog even langs komt, ik wist dat er iemand was die tandarts/assistente was die regelmatig post.

Ze was trouwens echt heel aardig hoor, de nieuwe tandarts en heel begripvol wat betreft mijn angst. Maar mén, wat baal ik van deze situatie. Ik had zo gehoopt dat ik op controle zou gaan en binnen 5 minuten buiten zou staan met een: alles is ok!
quote:little_pickle schreef op 26 september 2012 @ 16:49:

Wat ik me afvraag; als de vulling de kies/tand toch afsluit maakt het toch niets uit dat er ruimte onder de vulling zit? Doordat het afgesloten zit kan er niets langs.... lijkt me.

Ik weet dus niet of het niet goed afsluit. Zal wel niet dan. Deze kiezen zijn wel ontzettend gevoelig sinds de behandeling, ik kan er echt geen warme soep of thee of hele koude dingen aan hebben. Ik kauw dan ook vaker met de andere kant. Maar ik dacht eigenlijk dat dat er gewoon bij hoorde want ik heb sowieso vrij gevoelige tanden. Heb er eigenlijk niet bij stilgestaan dat er misschien iets niet goed zou zitten daar.
Een tandarts betaald ruim 20.000¤ goodwill voor een patienten bestand, maar dat terzijde.

Wanneer een kies wordt uitgeboord moet je zeker zijn dat alle tandbederf er uit is. Daar heb je cariesdetector voor, alleen daarmee sluit je 't 100% uit. Dan wordt de kies drooggelegd en gaat de onderlaag en vulling erin.

Droogleggen is 100% safe met cofferdam, een lapje op de kies. Met watjes heb je kans dat 't vochtig wordt (condens van de adem).

Vocht onder je vulling = caries.

Of hij was vorige keer al heel diep, dan staat er indirecte pulpaoverkapping op je nota. Dan laten ze iets caries zitten in de hoop dat de kies sterk genoeg is, dat kan ook mis gaan en dan komt er ook caries onder je vulling.

Dat je nieuwe tandarts 2 bitewing foto's maakt is niet zo gek dat is de betrouwbaarste manier om gaatjes op te sporen. Je kan immers loodrecht de foto maken, en zo'n grote foto een OPG niet. De machine draait dan om je heen en maakt van verschillende foto's een grote.

Deze bitewings dienen elke 2-3 jaar gemaakt te worden omdat dit de tijd is die een gave kies nodig heeft om een gaatje te ontwikkelen.

Dan de zuurpruimen om de 'ongevraagde' adviezen. Zoiets heet voorlichting/preventie. Dit wordt in jouw bestwil gedaan. Betalen voor advies en instructie is immers goedkoper dan betalen voor een wortelkanaalbehandeling! Wees blij dat je tandarts hier moeite in steekt!

Genoeg verklaringen voor te bedenken.

Je (nieuwe) tandarts is verplicht om je een begroting mee te geven bij behandelingen duurder dan ¤150.
Lastige situatie, vooral omdat de tandarts die het werk heeft geleverd niet meer werkzaam is in de praktijk.

Puur tandheelkundig gezien, sluit ik me aan bij beelicious. Als de rand van een vulling niet perfect aansluit (en dat zie je met het blote oog niet), kan het onder de vulling al misgaan.

Toch zou een second opinion mooi zijn, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
Het doet natuurlijk meer pijn omdat we nu veel meer moeten betalen voor een verzekering of eigen risico. Vroeger was ik particulier verzekerd en werd vrijwel alles vergoed.

Ik heb zelf ook gedoe gehad met de tandarts omdat ik er voor koos om twee verstandskiezen te trekken ipv allemaal. Ik had geen zin in veel downtime door werk en baby, en aangezien de bovenverstandskiezen nog intact waren, besloten om beneden (tijdens zwangerschap deel afgebroken) te doenen dan later boven. Nou, dat was dom en door gebrek aan tanden beneden zouden ze gaan rotten, etc. De andere tandarts heeft ze verwijderd en ik ga daar niet meer heen om de manier waarop hij me aansprak. Alleen ik kan kijken wat ik in mijn leven in kan passen en hij niet.
quote:fiddeldee schreef op 26 september 2012 @ 15:34:

Ik heb ook het idee dat er vaak dingen gezocht worden hoor. Net als elke keer maar weer foto's maken. Ik ben ook nog steeds op zoek naar een goede tandarts in Apeldoorn..ik hou ook niet van de tandarts, heb ik nog een geluk dat ik erg sterke tanden heb.Ja hoor, tandartsen zoeken vaak naar werk. Ik was eens zeven jaar lang niet naar de tandarts geweest en besloot om dan eindelijk maar weer eens te gaan naar een nieuwe. Daar niet gezegd dat het zo lang geleden was, maar dat het maar een jaar geleden was. Hij zei dat mijn gebit er prima uitzag, alleen tandsteen verwijderen. De volgende paar controles hetzelfde. Ik ga maar eens per jaar omdat ik dus prima tanden heb. Maar vanaf de laatste twee keer begint meneer dingen te zoeken. Of die verstandskies er niet eens uit moet, hij dacht dat mijn vulling niet goed meer was, zit er hooguit acht jaar in. Enzo verder. Uit de foto's bleek dat alles goed was. Ik ben er een beetje klaar mee. Ik denk er serieus over om niet meer te gaan en pas te gaan als er een keer echt wat is. Ik betaalde al honderd euro voor controle en wat foto's, niet normaal meer.
Als je je niet prettig bij deze tandarts voelt, zoek een andere.

Ik heb ook het idee dat deze werk (lees geld) zoekt.

je kunt ook voorstellen om de foto's begin volgend jaar te laten maken, dan heb je weer een nieuwe vergoeding van de verzekering die je kunt gaan gebruiken.

overigens rekent mijn tandarts altijd uit wat het gaat kosten en eventueel zet hij iwts zonder spoed op de lijst voor een volgend jaar

Gelukkig heb ik al een paar jaar niks, behalve tandsteen. Paar weken geleden wel prijs, heb ik een zenuwbehandeling gehad (wat overigens amper pijn deed)

Ik ben erg tevreden met mijn tandarts. We kunnen goed overleggen en hij is eerlijk
Natuurlijk tandartsen zoeken werk.. We zitten in 2012 hé, met moderne technieken om gaatjes op te sporen. Zodat je ze kan behandelen voor het knoeperts van gaten worden of erger zenuwontstekingen.

*ZUCHT*

Waarom denk je dat het plan met de vrije tarieven mislukt is? Omdat er geen marktwerking ontstaat, tandartspraktijken zitten bommetje vol. Die gaan echt niet op zoek naar extra werk.

Meeste geld zit in controles, ooit in 5 minuten ~¤20 verdiend? Gaatjes kosten tijd en materiaal, das echt geen snel geld verdienen hoor!

Bleken is ook zo iets, patienten staan in de rij om 250 tot 350 euro bij je uit te geven voor een uurtje bleken. Echt tandartsen zijn niet opzoek naar extra werk!
Beelicious ik ben toch wel benieuwd wat je van mijn tandarts vindt.

Ik krijg 2x per jaar voorlichting van de tandarts. En plaquecontrole. En aanslag verwijderen. Niet omdat het nodig is, ik poets en stook prima. Maar omdat ik tandsteen heb. Ik heb altijd tandsteen en dat moet dus verwijderd worden. Maar dat mag alleen als combinatiebehandeling: voorlichting, plaquecontrole, aanslag verwijderen, tandsteen verwijderen. Het alternatief is alleen periodieke controle en dus doorlopen met tandsteen.

Ik vind dat dus echt belachelijk! Heb zo een paar honderd euro per jaar aan kosten voor alleen controle en tandsteen verwijderen! En zou graag een andere tandarts willen om die reden. Maar is dit normaal?
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze werk zocht. Ik heb de foto's gezien en je ziet inderdaad een donker randje onder de vulling. Ze kon het me aanwijzen en ook waarom de ene kant er slechter aan toe was dan de andere kant. En ik voel me ook niet onprettig bij haar als tandarts, maar meer bij de hele situatie. Ik baal gewoon als een stekker dat ik weer iets heb. En dat het me geld kost, ja, dat is gewoon stom. Maar ik vind het veel erger dat ik weer die stoel in moet.

Maar ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties en het meedenken!

Beelicious en Lotte, dank voor jullie professionele mening en de uitleg! Dat is fijn om te horen.

Beelicious: Als ik het me goed herinner was het een hele diepe vulling die er een half jaar geleden uit is gekomen. En die moest dus ook heel diep uitgeboord worden. Dus misschien komt het daar dan wel van.

De tandarts heeft me geen begroting meegegeven, maar ze heeft er wel een uur voor ingepland omdat ze er de tijd voor wil nemen zei ze. Ik zal komende week eens bellen om te vragen wat het ongeveer gaat kosten.
Pydrine volg je precies de instructie op? Dan moet er nauwelijks tandsteen zijn namelijk. Dan reken ik ook alleen gebitreiniging standaard ipv uitgebreid.

Maar wanneer er steeds (veel) tandsteen zit, blijf ik ook de intructies herhalen. Dus laten zien in de mond waar het tandvlees rood is en/of bloedt. Dan de plaque kleuren, dan situatie gerichte instructie. Daar ben ik zeker 10min zoet mee en bereken ik ook gewoon de code.

Patienten weten ook dat ik dat ga doen, voorafgaand aan de behandeling zeg ik dat namelijk en het staat ook in de brief die men voor het eerste bezoek krijgt. Voorlichting/preventie/instructie zijn een essentieel onderdeel van mijn behandeling.

Je schrijft dat het eigenlijk niet nodig is, aanslag veroorzaak je zelf door: koffie, thee, dropjes, rode wijn of roken. Ik heb er ook totaal geen moeite mee om te laten zitten.

Echter als je tandsteen laat zitten krijg je gingivitis met mogelijk parodontitis als gevolg, eindig je dalijk met een kunstgebitje. :d
@Aspoes: sterkte ermee!
Beelicious, de tandarts geeft alleen een uitgebreid combinatiepakket met allerlei behandelingen. Het is dat allemaal, of je het nodig hebt of niet, of helemaal niets, alleen controle.

Plaque kleuren is altijd het eerste wat ze doet, dus voordat ze uberhaupt kijkt of het nodig is! Commentaar is dan altijd dat het er goed uitziet, dat je kunt zien dat ik goed poets en dagelijks stook maar dat er wel wat tandsteen is wat moet worden verwijderd. Schijnt aan mijn speeksel te liggen. Ik had het als kind al. Aanslag zit er meestal helemaal niet maar het hoort bij het pakket dus moet ik er wel voor betalen, anders haalt ze mijn tandsteen niet weg. Ketsjing minimaal 100 euro!

Alternatief is dus dat ik een afspraak maak voor alleen controle maar dan verwijdert ze dus ook geen tandsteen en ik weet dat dat wel moet want het moet altijd!

Maar dat doe jij dus anders geloof ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven