Gezondheid alle pijlers

(Tandheelkundig) advies minocycline actavis gevraagd

28-06-2013 18:01 21 berichten
Ik kreeg vandaag een AB kuur van Minocycline Actavis van 3 maanden voorgeschreven voor huidproblemen (100mg / dag).

Nu lees ik echter in de bijsluiter dat een grijze verkleuring kan optreden van de tanden en dat je beter UV licht kan mijden.

Het wil nu juist lukken dat ik middenin die kuur naar Spanje ga (en dit heb ik ook al aangegeven bij de dermatoloog maar hij zag er geen problemen mee?)

Ik zit écht niet te springen om verkleurde tanden te krijgen, heb al meer dan genoeg geld en gedoe gehad om mijn gebit in de huidige staat te krijgen :S.

Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Maandag terugbellen om een ander type medicijn (want alle antibiotica voor huidproblemen geven deze bijwerkingen), of komen deze bijwerkingen zelden voor en is internet en de bijsluiter weer één en al overdreven horror?
Alle reacties Link kopieren
Bijwerkingen die in de bijsluiter staan, komen voor. Meestal staat erbij hoe vaak.

Kun je de apotheek nog bellen? Wij leken kunnen hier natuurlijk geen zinnig woord over zeggen.
Ga in therapie!
Die zijn helaas nu gesloten denk ik, ik was toch van plan om maandag terug te bellen, ook in verband met de zon. In de bijsuiter staat geen percentage, op internet vind ik iets van 1-10% maar ik weet niet waarop zij hun afschatting baseren, het komt niet van de fabrikant.

Ik vroeg me gewoon af wat jullie zouden doen (leken) en ik kon me herinneren dat er hier ook enkele tandheelkundigen en apothekerassistentes waren die (nu hopelijk) zeggen "goh, da's een schattige cavia, laat ik even advies geven" .
Bedankt voor de snelle reactie trouwens duub Draait topic parodie nog? :o
Medisch advies mag niet hè, dat weet je

Parodietopic: misschien je vraag daar eens stellen? Krijg je vast veel nuttige antwoorden
Ga in therapie!
Medisch advies aan mensen he! Ik ben een prachtige cavia! Maar serieus, ik weet wel dat medisch advies niet mag, had meer gehoopt op ervaringsdeskundigen (en laat die deskundigheid nu nogal breed gedefinieerd zijn ;) ).

Ik ga sowieso zeuren bij de arts! Voel me alleen nogal bezwaard om het te doen .

Ik zoek het parodietopic nog es!
Als cavia zou ik het gewoon aan mijn baasje overlaten.
Ga in therapie!
Mijn baas vindt het sowieso onzin en zegt dat ik niet moet miepen :(.
Ik heb even het farmaceutisch kompas erop nageslagen. Daar staat dat verkleuring bij groeiend tandweefsel kan voorkomen. Neem aan dat die van jou al uitgegroeid zijn UVlicht heeft met het risico op zwaarder dan normaal verbranden te maken. Dat kan je waarschijnlijk wel voorkomen door de zon te mijden en goed te smeren.Maar bel gewoon even met de apotheek morgen.
Ja maar je ziet het ook bij volwassenen naar het schijnt XD. Had voor de lol gezocht op afbeeldingen, zit er echt niet uit :(.
Ik ben grootverbruiker van minocycline en ik lees nooit bijsluiters. Dus ik zou het gewoon 'lekker' gaan slikken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Hmm twijfel twijfel XD. Ik bel maandag gewoon even om wat duidelijkheid te krijgen .

Bedankt dames x
Zelf in de winter een kuur gehad, geen last gehad van de zon (er lag alleen maar sneeuw haha), en geen grijze tanden. Maar dat zal per persoon wel verschillen ;)
.
@eva: ja zon in NL is niet zo problematisch hahaha. Ik ben wel niet van plan om binnen te blijven zitten in Spanje.

@ Odd: Ooh leuke artikelen bedankt odd! Ik ben geen google wonder en heb me suf gezocht op dit soort informatie .

Zoals ik al zei, toch maandag maar bellen, denk dat ik om Diane 35 ga vragen ook al word ik zo labiel als de pest van hormonale contraceptie :(
Even een update (ook voor mensen die later met dezelfde vraag zitten):

De twee neveneffecten waar ik me zorgen om maak zijn het resultaat van langdurig gebruik (maanden - jaren). Hij had de tandverkleuring zelf nog niet gezien, wel dat een collega het af en toe had gezien.

Moet elke 2-3 uur smeren met factor 30 in Spanje en mijn tanden gewoon in de gaten houden, meteen contact opnemen als ik het idee heb dat ze verkleuren om er zo snel mogelijk bij te zijn. De dosis wordt na enkele weken toch verlaagd als het goed gaat. Ben benieuwd!
Minocycline is een tetracycline. Van tetracycline is bekent dat het de tanden in ontwikkeling verkleurd. Dus als ze nog in je kaak zitten en je je melkgebit nog hebt.

Ik heb 't als kind gehad tegen oorontsteking. Je kan op mijn gebit precies zien wanneer ik 't heb gehad. Midden in de aanmaak van mijn grote kiezen daar zitten verkleuringen

Zie hier een extreem gevalletje:

Je ziet dat de tanden eerst normaal glazuur hebben, en toen is de kuur gestart en de aanmaak verstoord. Daar zien ze grijs en geel.
Ouch ja, dat soort plaatjes had ik inderdaad gevonden. Lijkt me echt naar om het zo zichtbaar te hebben :(.

Het komt ook bij volwassenen voor nadat de tanden zijn ontwikkeld door gebruik van een tetracycline. Ik zit daar dus niet op te wachten lol XD.
Koop dan toothmousse dat bevordert de remineralisatie van je glazuur. Kost iets van ¤12,95.
Bedankt voor de tip
Dag 1: Lief dagboek. Ik heb ontzettende hoofdpijn en écht geen zin in seks. Nooit geweten dat het daadwerkelijk zo kon. Ik hallucineer dat het al minder is. Hoofdpijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven