Gezondheid alle pijlers

Tatoeage gedoe

23-10-2016 00:30 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar ik heb een belangrijke vraag. Een aantal maanden geleden heb ik mijn eerste tatoeage laten zetten bij een goede, professionele en erkende tattooshop in Nederland. Helaas is dit geen garantie voor een probleemloze genezing. Mijn tattoo is gaan ontsteken. Het is een kleine tatoeage die bestaat uit een aantal rechte lijnen en één ingekleurd vormpje. Alleen het ingekleurde stuk is gaan ontsteken. Toen de tattoo was genezen, kon je duidelijk zien dat mijn lichaam de inkt eruit heeft geduwd. Ik had namelijk vlekken en op sommige stukjes zag je gewoon mijn eigen huidskleur weer. Gisteren heb ik mijn tattoo laten bijwerken, maar ik merk vandaag dat het alweer foute boel is. Ik heb ongeveer 3 uur geleden gedoucht, maar ik zie dat het bijgewerkte stuk niet opdroogt. Het blijft nat en plakkerig. Daarnaast is mijn huid eromheen roder geworden dan gisteren en wordt het weer gevoelig. Zo begon de ontsteking de vorige keer ook, het is tot nu toe een exacte herhaling. Ik heb nog niks op mijn tattoo gesmeerd, omdat ik de vorige keer merkte dat het daar erger van werd. Toen smeerde ik er Bepanthen op. Nu kreeg ik het advies van de tattooshop om er kokosolie in plaats van Bepanthen op te smeren. Dit zou natuurlijker zijn en waarschijnlijk beter voor mij werken. Ik kon of meteen de volgende dag beginnen met smeren (vandaag dus), of nog 1 à 2 dagen wachten met smeren. Wat voor mij het beste zou voelen. Ik denk dat ik hem beter nog even volledig met rust kan laten en hem gewoon aan de lucht moet laten drogen voor zover dat lukt. Ook wil ik misschien wat gekookt water met zout eroverheen gieten (nadat het water is afgekoeld natuurlijk), om hem op een milde manier te ontsmetten. Deze tip kreeg ik de vorige keer ook.

Maar ik heb natuurlijk een vraag, anders ben ik hier niet. Heeft iemand ervaring met wat ik hierboven omschrijf? Heeft iemand wel eens een ontstoken tatoeage gehad en wat deden jullie daaraan? Wat voor effect had de ontsteking op het resultaat van je tattoo? En heeft iemand tips voor wat ik nu het beste kan doen? Ik lees op internet letterlijk honderden verschillende adviezen. En ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet in ieder geval dat ik het beste naar mijn eigen gevoel en lichaam kan luisteren. Maar alle tips zijn van harte welkom! Ik word verdrietig van de situatie en dat zou zonde zijn, omdat ik ontzettend blij ben met het design van mijn tatoeage en het hoofdstuk in mijn leven wat ik ermee afsluit.

Alvast hartelijke bedankt!
anoniem_314233 wijzigde dit bericht op 23-10-2016 03:08
Reden: Extra informatie om onduidelijkheid te voorkomen.
% gewijzigd
Misschien ben je allergisch voor een ingrediënt in de gekleurde inkt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Er is alleen zwarte inkt gebruikt. Zou het dan ook kunnen? Het zou mij in ieder geval niks verbazen als blijkt dat ik inderdaad niet goed reageer op inkt.
Vooral niet doen wat de tattoeerder je adviseerde, en er lekker niks opsmeren. Ook geen kokosolie zoals het advies was.

Eerst die korst laten komen, veel krabben en over 2 weken zeuren dat ie niet mooi is.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
ga naar de huisarts
Het eerste wat bij mij opkomt is dat je een allergische reactie hebt op de kleurstof. Als de tattooshop waar je hem hebt laten zetten goed aangeschreven staat, zouden ze dat moeten (h)erkennen en niet nogmaals met die kleurstof moeten bijwerken.

Ik zou het voor nu eerst helemaal laten genezen. Uierzalf is goed om de huid te ontsmetten en te laten herstellen.

Pas daarna kun je kijken of je hem weer laat bijkleuren, maar ik zou dan goed navragen of dat wel weer met deze kleurstof moet.
Ah.

Nog even voor de duidelijkheid: ik kreeg een keuze van de tatoeeerder. Of meteen beginnen met smeren, of nog 1 tot 2 dagen wachten totdat de huid wat meer is opgedroogd en er een beschermend korstje vormt. Wat voor mij het beste zou voelen, allebei de opties waren prima. Sommige mensen smeren liever meteen omdat ze niet tegen het trekkerige of jeukende gevoel kunnen, werd mij verteld.
Je moet het juist vet houden om korstvorming te voorkomen.
quote:patchouli_ schreef op 23 oktober 2016 @ 00:44:

Het eerste wat bij mij opkomt is dat je een allergische reactie hebt op de kleurstof. Als de tattooshop waar je hem hebt laten zetten goed aangeschreven staat, zouden ze dat moeten (h)erkennen en niet nogmaals met die kleurstof moeten bijwerken.

Ik zou het voor nu eerst helemaal laten genezen. Uierzalf is goed om de huid te ontsmetten en te laten herstellen.

Pas daarna kun je kijken of je hem weer laat bijkleuren, maar ik zou dan goed navragen of dat wel weer met deze kleurstof moet.Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik morgen en anders maandag nog maar even bel naar de tattooshop om dit te overleggen. Een allergische reactie zou inderdaad kunnen. Jammer dat zij hier niet aan gedacht hebben. De tattooshop staat goed aangeschreven, dus ik verbaas me er wel een beetje over.
Een hoofdstuk in je leven afsluiten lukt niet als je over dat hoofdstuk een permanente afbeelding laat zetten. Misschien ebt je teleurstelling of spijt weg als je dat gaat zien zoals het is; een blijvende herinnering aan een periode. Minder goed gelukt dan je wilde, maar dat is die periode ook anders wilde je het niet afsluiten en als blijvende les meenemen in de rest van je leven.

(sorry, vind je argument voor een tattoo beetje slecht en onoverdacht). Als je iets wil vergeten, vergeet het dan. Maak er geen permanent plaatje van om mee te nemen.
quote:knijster1973 schreef op 23 oktober 2016 @ 00:51:

Je moet het juist vet houden om korstvorming te voorkomen.Door korstvorming moet het juist vaak bijgewerkt worden. Voorkomen is beter dan genezen. Ik had er al hele potten vet op gesmeerd in jouw geval.
quote:knijster1973 schreef op 23 oktober 2016 @ 00:51:

Je moet het juist vet houden om korstvorming te voorkomen.Ik heb altijd te horen gekregen dat een lichte korstvorming in het begin goed kan zijn. Maar dat je daarna wel moet smeren om te voorkomen dat het gaat barsten. Dit is precies wat ik bedoel. Iedereen zegt wat anders en ik raak ervan in de war. Welke tatoeeerder of tattooshop heeft er nou gelijk? Misschien is naar de huisarts gaan niet zo'n gek idee.
Ik zou je eigen goed aangeschreven tatoeëerder even vragen. Die is met je huid bezig geweest en heeft er verstand van.

En anders de huisarts, maar ga dit niet lopen googelen, want dan ben je verder van huis (ontevreden klanten kramen de grootste onzin uit, vaak nadat ze het advies niet volgden).

Wat ik niet begrijp is dat je smeren nu niet probeert, ook al gaf de tatoeëerder als advies dit wel te doen. Of direct smeren of als er korsten lijken te komen. Je krijgt korsten en gaat alsnog niet smeren. Terwijl het advies is wel te gaan smeren, desnoods pas als er korsten lijken te komen. Advies is smeren dus!

Je baseert het nu op vorige ervaringen met korstvorming en gaat opnieuw korstvorming tegemoet. Waarom dat niet voorkomen als dat beter kan werken?
quote:Castle_Witch schreef op 23 oktober 2016 @ 00:53:

Een hoofdstuk in je leven afsluiten lukt niet als je over dat hoofdstuk een permanente afbeelding laat zetten. Misschien ebt je teleurstelling of spijt weg als je dat gaat zien zoals het is; een blijvende herinnering aan een periode. Minder goed gelukt dan je wilde, maar dat is die periode ook anders wilde je het niet afsluiten en als blijvende les meenemen in de rest van je leven.

(sorry, vind je argument voor een tattoo beetje slecht en onoverdacht). Als je iets wil vergeten, vergeet het dan. Maak er geen permanent plaatje van om mee te nemen.Dat mag je vinden, maar ik ben het niet met je eens. Mijn tattoo staat, even heel vaag gehouden, voor hoe ik ben gegroeid de afgelopen tijd en hoe trots ik daarop kan zijn. Heel positief voor mij dus. Maar ik hoef het eigenlijk ook niet te verdedigen. Daar gaat het topic niet over.
quote:Return schreef op 23 oktober 2016 @ 01:01:

[...]

Dat mag je vinden, maar ik ben het niet met je eens. Mijn tattoo staat, even heel vaag gehouden, voor hoe ik ben gegroeid de afgelopen tijd en hoe trots ik daarop kan zijn. Heel positief voor mij dus. Maar ik hoef het eigenlijk ook niet te verdedigen. Daar gaat het topic niet over.

Dan zou ik daar zorgvuldiger mee omgaan.

En niet gewoon niet smeren omdat je dat niet wil, ook al is het advies dat wel te doen. Of direct, of bij het ontstaan van korsten. Niet daarna, niet over een week.
Ik kreeg van mijn tattoo shop uitgebreid te horen dat als ik het idee had dat er iets niet klopte aan de genezing ik altijd kon bellen/langskomen. Jij blijkbaar niet dus?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Mijn tatoeeerder gaf me dus een keuze, zoals ik hierboven beschreef. Of de dag erna beginnen met smeren (dat is dus vandaag), of nog even wachten met smeren en na 1 tot 2 dagen beginnen. Ik heb vandaag nog even gewacht. En nu ik merk dat de tattoo weer geïrriteerd raakt, durf ik niet meer te smeren. Ik wil de eventuele ontsteking namelijk niet erger maken dan dat het is. Het eerste advies bij irritatie of ontsteking is namelijk STOPPEN met smeren. Dit is dus precies de reden waarom ik niet meer weet wat ik moet doen. Ik durf niet te smeren, maar ik durf het ook niet goed met rust te laten. Morgen toch maar weer bellen. Ben bang dat ik exact hetzelfde advies krijg en geen stap verder kom. Weet iemand of bellen naar een andere tattooshop ook mogelijk is? Of zouden ze daar te weinig informatie over mijn tatoeage voor hebben? Zo toch maar wat kokosolie erop doen denk ik.
quote:AeonOfWinter schreef op 23 oktober 2016 @ 01:06:

Ik kreeg van mijn tattoo shop uitgebreid te horen dat als ik het idee had dat er iets niet klopte aan de genezing ik altijd kon bellen/langskomen. Jij blijkbaar niet dus?Ik heb zeker uitgebreid te horen gekregen dat ik altijd kan bellen/langskomen en dat ze graag willen dat ik ze op de hoogte houd van het proces. Maar toen ik net merkte dat er iets niet klopte, was de zaak allang gesloten.
Sommige inkt bevat nikkel. Heb je een nikkelallergie?
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
quote:Return schreef op 23 oktober 2016 @ 01:09:

Mijn tatoeeerder gaf me dus een keuze, zoals ik hierboven beschreef. Of de dag erna beginnen met smeren (dat is dus vandaag), of nog even wachten met smeren en na 1 tot 2 dagen beginnen. Ik heb vandaag nog even gewacht. En nu ik merk dat de tattoo weer geïrriteerd raakt, durf ik niet meer te smeren. Ik wil de eventuele ontsteking namelijk niet erger maken dan dat het is. Het eerste advies bij irritatie of ontsteking is namelijk STOPPEN met smeren. Dit is dus precies de reden waarom ik niet meer weet wat ik moet doen. Ik durf niet te smeren, maar ik durf het ook niet goed met rust te laten. Morgen toch maar weer bellen. Ben bang dat ik exact hetzelfde advies krijg en geen stap verder kom. Weet iemand of bellen naar een andere tattooshop ook mogelijk is? Of zouden ze daar te weinig informatie over mijn tatoeage voor hebben? Zo toch maar wat kokosolie erop doen denk ik.

Dan ga je toch tegen het advies in?

Omdat je niet durft, maar je volgt het advies niet op. Dat advies is er niet voor niets, die mensen hebben er verstand van.

Zie het als het volgende: Alsof je op je gezicht gemept wordt. Je weet dat je daarna ijs op de pijnlijke plek moet leggen. Of meteen, of als het dik wordt.

En jij legt dan geen ijs op je gezicht omdat dat misschien pijn doet. Ja, misschien wel, maar het helpt tegen de zwelling en pijn deed het sowieso. Pas na het ijs merk je hoe het verlicht. Niet daarvoor.

Dan kun je moeilijk gaan doen en bang zijn dat ze hetzelfde advies geven als daarvoor, maar echt, ik zie geen enkele logische reden om het advies niet op te volgen behalve dat je het eng vind. Serieus, heb je hier van te voren dan niet over nagedacht? Dat een tattoo heel mooi is, maar de eerste dagen vooral een beschadiging van de huid die je moet verzorgen en die pijnlijk is? (heb zelf een tattoo dus ik verwijt je niets, maar begrijp dat hele drama er na niet).

Je hebt nu meer last van je tatttoo dan je zou moeten hebben omdat je er niet mee omgaat zoals je zou moeten doen.
quote:Castle_Witch schreef op 23 oktober 2016 @ 01:04:

[...]

Dan zou ik daar zorgvuldiger mee omgaan.

En niet gewoon niet smeren omdat je dat niet wil, ook al is het advies dat wel te doen. Of direct, of bij het ontstaan van korsten. Niet daarna, niet over een week.Ik heb nooit gezegd dat ik niet WIL smeren. Ik ben gewoon hard aan het nadenken over wat nu het beste is om te doen. Helaas hoor en lees ik dus overal iets anders. Elke 'grote' tattooshop in Nederland vertelt weer iets anders op hun website. En ik kan op dit moment niet bellen naar mijn tattooshop voor meer advies. Ook ben ik tot nu toe nog niet tegen het advies van de tattooshop ingegaan. Ik hoop hier gewoon wat duidelijkheid te krijgen, omdat het al zo laat is en ik niet weet of ik nu beter kan beginnen met smeren vanwege korstvorming, of juist beter nog even kan wachten i.v.m. een ontsteking die opnieuw op de loer ligt. Snap je mijn tweestrijd?
quote:Castle_Witch schreef op 23 oktober 2016 @ 00:53:

(sorry, vind je argument voor een tattoo beetje slecht en onoverdacht). Als je iets wil vergeten, vergeet het dan. Maak er geen permanent plaatje van om mee te nemen.

Wat een bullshit.

Wie ben jij om te bepalen of de reden achter een tatoeage legitiem genoeg is?!

TO, ik zou even je huisarts om raad vragen, en toch nogmaals contact opnemen met de shop.

Inprincipe ga ik zelf korstvorming zoveel mogelijk tegen, maar hoe dat met een ontsteking werkt weet ik niet.
quote:Castle_Witch schreef op 23 oktober 2016 @ 01:18:

[...]

Dan ga je toch tegen het advies in?

Omdat je niet durft, maar je volgt het advies niet op. Dat advies is er niet voor niets, die mensen hebben er verstand van.

Zie het als het volgende: Alsof je op je gezicht gemept wordt. Je weet dat je daarna ijs op de pijnlijke plek moet leggen. Of meteen, of als het dik wordt.

En jij legt dan geen ijs op je gezicht omdat dat misschien pijn doet. Ja, misschien wel, maar het helpt tegen de zwelling en pijn deed het sowieso. Pas na het ijs merk je hoe het verlicht. Niet daarvoor.Ik doe echt mijn best om je te begrijpen, maar ik begrijp je gewoon niet. Als een tatoeeerder tegen je zegt: "je kan morgen (=vandaag) beginnen met smeren, of nog 1 á 2 dagen langer wachten en dan beginnen met smeren. Wat voor jou het beste voelt." Dan ga ik nu toch niet tegen zijn advies in?
quote:Return schreef op 23 oktober 2016 @ 01:18:

[...]

Ik heb nooit gezegd dat ik niet WIL smeren. Ik ben gewoon hard aan het nadenken over wat nu het beste is om te doen. Helaas hoor en lees ik dus overal iets anders. Elke 'grote' tattooshop in Nederland vertelt weer iets anders op hun website. En ik kan op dit moment niet bellen naar mijn tattooshop voor meer advies. Ook ben ik tot nu toe nog niet tegen het advies van de tattooshop ingegaan. Ik hoop hier gewoon wat duidelijkheid te krijgen, omdat het al zo laat is en ik niet weet of ik nu beter kan beginnen met smeren vanwege korstvorming, of juist beter nog even kan wachten i.v.m. een ontsteking die opnieuw op de loer ligt. Snap je mijn tweestrijd?

SMEREN

Maar ga vooral het ei opnieuw uitvinden joh.

Je bent wel tegen het advies ingegaan. Je moest smeren. Desnoods pas als er korsten kwamen maar smeren moest.

En nu heb je korsten en loop je nog alles te bedenken om niet te smeren. Zelluf weten.

Als je een tattoo niet goed verzorgt, en niet goed smeert, dan loop je meer kans op een ontsteking. Snap je mijn advies nu?
quote:followthesun schreef op 23 oktober 2016 @ 01:12:

Sommige inkt bevat nikkel. Heb je een nikkelallergie?Ik denk het wel. Ik kan geen oorbellen dragen die nikkel bevatten, want dan heb ik binnen een dag ontstoken oorlellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven