Te lage nierwaarde.
zaterdag 18 maart 2017 om 11:04
Hallo.
Zijn er hier meer mensen van ongeveer mijn leeftijd (45)van wie de nierwaardes niet helemaal goed zijn?
Bij mij zijn ze er per toeval achter gekomen dat ik een verminderde nierfunctie heb.De ondergrens wat nog goed is is 80.Ik heb waarde 78.Geen idee waar het door komt.Heb wel het advies gekregen bepaalde pijnstillers niet meer te nemen en uit te kijken met zout.Volgens de dokter is deze waarde niet alarmerend..Maak me toch wat zorgen aangezien gewoonlijk met het ouder worden de nierfunctie nog verder slijt.Ik ben al veel water gaan drinken.Hoe erg is deze waarde?
Zijn er hier meer mensen van ongeveer mijn leeftijd (45)van wie de nierwaardes niet helemaal goed zijn?
Bij mij zijn ze er per toeval achter gekomen dat ik een verminderde nierfunctie heb.De ondergrens wat nog goed is is 80.Ik heb waarde 78.Geen idee waar het door komt.Heb wel het advies gekregen bepaalde pijnstillers niet meer te nemen en uit te kijken met zout.Volgens de dokter is deze waarde niet alarmerend..Maak me toch wat zorgen aangezien gewoonlijk met het ouder worden de nierfunctie nog verder slijt.Ik ben al veel water gaan drinken.Hoe erg is deze waarde?
zaterdag 18 maart 2017 om 11:21
Bij mij is het twee jaar terug per toeval uitgekomen, ongeveer de zelfde waarden als bij jou.
Niet alarmerend volgens arts, maar wel iets om in de gaten te houden. ik ben bijna 54.
Volgens arts gaat bij stijgen der leeftijd, nierfunctie altijd wat achteruit.
Ze kijken eenmaal per jaar bloed en urine na, dat laatste moet ook of er eiwit in zit. Das een belangrijke
graadmeter voor evt nierschade.
Ik kreeg ook advies veel water drinken om nieren te klaren.
Kan zo zijn dat de waardes ook vanzelf weer herstellen, bij mij zitten ze weer binnen de perken.
En inderdaad met pijnstillers uitkijken, bij mij staat er een aantekening bij de apotheek in de computer vanwat ik wel en niet mag hebben.
Oorzaak is vaak moeilijk te zeggen, bij mij kan het de ernstige shock zijn geweest in 2004 na een ongeluk dat de nieren toen overvuld zijn geraakt.
Dus als je het ieder jaar laat checken zou ik je niet te veel zorgen maken.
Niet alarmerend volgens arts, maar wel iets om in de gaten te houden. ik ben bijna 54.
Volgens arts gaat bij stijgen der leeftijd, nierfunctie altijd wat achteruit.
Ze kijken eenmaal per jaar bloed en urine na, dat laatste moet ook of er eiwit in zit. Das een belangrijke
graadmeter voor evt nierschade.
Ik kreeg ook advies veel water drinken om nieren te klaren.
Kan zo zijn dat de waardes ook vanzelf weer herstellen, bij mij zitten ze weer binnen de perken.
En inderdaad met pijnstillers uitkijken, bij mij staat er een aantekening bij de apotheek in de computer vanwat ik wel en niet mag hebben.
Oorzaak is vaak moeilijk te zeggen, bij mij kan het de ernstige shock zijn geweest in 2004 na een ongeluk dat de nieren toen overvuld zijn geraakt.
Dus als je het ieder jaar laat checken zou ik je niet te veel zorgen maken.
zaterdag 18 maart 2017 om 11:30
De nefroloog kan jou doorsturen naar de diëtiste. Deze kan met jou bespreken waar je qua voeding op moet letten.
Je kunt ook bij de Nierstichting het kookboek aanvragen. Daarin staan gezonde recepten voor zoutarme gerechten.
Ook op de site van de Nierstichting vind je praktische informatie.
Ik raad je wel af om op fora te gaan neuzen.
Meestal lees je daar alleen maar drama.
Luister naar je arts en niet teveel naar 'lotgenoten'.
Je kunt ook bij de Nierstichting het kookboek aanvragen. Daarin staan gezonde recepten voor zoutarme gerechten.
Ook op de site van de Nierstichting vind je praktische informatie.
Ik raad je wel af om op fora te gaan neuzen.
Meestal lees je daar alleen maar drama.
Luister naar je arts en niet teveel naar 'lotgenoten'.
zaterdag 18 maart 2017 om 14:46
met 78 hoef je echt nog niet druk te maken. Die van mij zit op 49 en ik sta wel onder controle. Hier kun je gewoon hartstikke oud mee worden, moet er alleen voor zorgen dat het stabiel blijft. Opletten met zout, geen zoethout en geen pijnstillers die vallen onder NSAID. En genoeg drinken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 18 maart 2017 om 19:15
quote:Aragog schreef op 18 maart 2017 @ 12:29:
Toevallig is mijn nierfunctie ook nagekeken verleden week en volgens mijn uroloog was alles boven de 60 prima. Ik zat op 103 trouwens.
Ligt ook aan je leeftijd natuurlijk die 60.
Ik ben onlangs een hele dag getest (ivm nierdonatie) en mijn nierfuctie is ook 103.
Toevallig is mijn nierfunctie ook nagekeken verleden week en volgens mijn uroloog was alles boven de 60 prima. Ik zat op 103 trouwens.
Ligt ook aan je leeftijd natuurlijk die 60.
Ik ben onlangs een hele dag getest (ivm nierdonatie) en mijn nierfuctie is ook 103.