Gezondheid alle pijlers

teen nagel plotseling paars!

01-06-2009 20:11 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Paar maanden geleden kreeg ik paarse vlekken op mijn grote teennagel, dit bleef doorgaan tot mijn hele teennagel zwart was en er uiteindelijk af viel...ik kreeg een nieuwe nagel en deze begint nu weer zwarte vlekken te krijgen! ik heb dit trouwens ook bij mijn andere grote teen.

ik weet het ik moet naar de dokter...ga ik ook wel alleen ik woon nogal ver van de dokter waar ik ingeschreven sta, andere stad, dus ben een beetje laks erin..

Weet iemand wat dit misschien kan zijn, ernstig, of gewoon skimpie?
Klinkt niet heel erg gezond zeg!

Waarom ga je niet gewoon op zoek naar een dokter in de buurt? is misschien wel een stuk makkelijker..

en zou er niet te lang mee wachten, stel dat het iets ernstigs is! En als het niets is dan weet je het in ieder geval ook! ;)

Groetjes Tanja
Draag je misschien te kleine schoenen?
nee draag geen te kleine schoenen, en die foto ist niet echt..Mijn hele nagel was gewoon helemaal donkerpaars (dood dus) en nu zijn er in het midden weer paarse vlekken die met de dag weer groter worden.

Ja ik ga ook wel naar de dokter van de week denk ik just to be sure, maar wou even kijken of er iemand hier was die hetzelfde heeft gehad,of iemand kent hiermee
Ik heb het wel eens een keer gehad door het dragen van te kleine schoenen maar dat was maar eenmalig. Daarna is nagel gewoon weer netjes aangegroeid zonder dat hij weer paars werd.
Teen gestoten? Iets op je teen laten vallen?
nee niets gestoten, hoopte ook eigelijk dat dat het na het eraf vallen gewoon weer een normale nagel zou worden, maar sinds 2 maanden zie ik dus weer duidelijk zichtbare paarse vlekken. en ook op mijn andere grote teennagel.

kan op internet ook niet echt iets vinden, bij schimmel zie ik toch schifertjes en rood en jeuk en dat heb ik allemaal niet. Een kalknagel word enkel geel en dik...
Ik heb nu ook 2 paarse nagels met een rare verdikking erin...op beide tenen is wat gevallen (in een week tijd ook nog hahaha)

Heb ze nu maar zilver gelakt en de verdikking groeit er al uit.
lijkt een beetje op wat mijn zusje had, dokter!!!!

bij haar was dr bloed te dik... verder niets ernstigs ofzo, maar het zekere voor het onzekere

dokter!!
bloed te dik ok...hmm...

wel vreemd dat ik helemaal niets op internet kan vinden verder over wat ik nou heb.

Maar bij je zusje uitte dat enkel in paarse teennagels?
Mijn vriend had het ook, beide grote teennagels, zo ineens. Bij de ene groeit het eruit, bij de andere groeit er een nieuwe nagel onder de blauwe. Volgens mij niets ernstigs hoor.
"De nagel gaat blauw / zwart verkleuren. Het is een bloeding van het nagelbed waarbij bloed tussen nagelbed en nagel zit. Het begint meestal aan de basis en is vaak pijnlijk. Ook het gewricht kan pijnlijk zijn. Later kan de nagel gaan loslaten." Oorzaak: "Dit kan zijn ontstaan door beknelling, klap of stoot, te kleine schoenen of door te lange nagels." (http://www.blessure-aanwijzer.nl/blauwe_nagel.htm)

Daarbij gaat het over zoiets:

Dit komt in mijn ervaring ook best vaak voor bij hardlopers - dan ren je in schoenen in je oude vertrouwde maat, maar door het naar voren schuiven van je voet blijken ze dan toch wat te klein te zijn. Als je reconstrueert welke schoenen je hebt gedragen, zijn dat misschien vaak dezelfde geweest, bij beide blauwe nagels?
hmmm het lijkt wel op de foto,

het zou kunnen dat ik toendertijd dezelfde schoenen heb gedragen, maar ik heb het nu dus weer dat het begint, en ik draag nu verschillende schoenen.

Het begint wel in het midden van de nagel dus niet bij de wortel..kleine paarse vlekjes in het midden die steeds groter worden,
mijn vriend heeft dat ook, als zijn nagel eraf valt gebeurt het bij de volgende weer...

Bij hem komt het waarschijnlijk van het voetballen, de schoenen zitten dan strak op de nagel en door de bewegingen raakt het nagelbed beschadigd. Niks ernstigs verwacht ik hoor. Loop je vaak op puntschoenen/ hoge hakken? Daardoor komt er namelijk ook meer druk op je grote teennagel.
quote:MizzK schreef op 05 juni 2009 @ 13:30:

hmmm het lijkt wel op de foto,

het zou kunnen dat ik toendertijd dezelfde schoenen heb gedragen, maar ik heb het nu dus weer dat het begint, en ik draag nu verschillende schoenen.

Het begint wel in het midden van de nagel dus niet bij de wortel..kleine paarse vlekjes in het midden die steeds groter worden,Best naar je dokter gaan het kan heel onschuldig zijn maar (zeldzaam) subunguaal melanoom behoord ook tot de mogelijkheden en daar wacht je beter niet met.
Dat is bloed onder je nagel, ik heb het ook weleens door hardlopen. Je kunt dan een gaatje in je nagel prikken, dan kan het bloed weg en dan is het minder pijnlijk.

En natuurlijk naar de huisarts als het terug blijft komen.
Cum non tum age
quote:1nickname1 schreef op 12 juni 2009 @ 22:33:

[...]

Best naar je dokter gaan het kan heel onschuldig zijn maar (zeldzaam) subunguaal melanoom behoord ook tot de mogelijkheden en daar wacht je beter niet met.

Ik ben naar de dokter geweest die keek er even naar en zei dat het toch te krappe schoenen zijn geweest, en dat het niet anders kon zjin.

Blijft vreemd, heb nooit te kleine schoenen aan en in de tussen maanden ben ik een paar keer al verandert van schoenen, dus dan zouden Lees ze allemaal te klein moeten zijn

lees nu pas jouw bericht heb een beetje op internet gekeken daarover, kan het niet helemaal uitsluiten maar mijn nagel is eerder helemaal paars geworden, toen er helemaal af gevallen, vervolgens kwam er een nieuwe nagel, 2 maanden later nieuwe vlekken wat nu dus weer bijna helemaal paars aan het worden is, en ook bij mijn andere teen.

kan dat bij een subunguaal melanoom, dat er eerst gewoon weer een normale nagel op groeit en pas maanden erna weer dezelfde verschijnselen krijgt?

in ieder geval bedankt voor al jullie reacties! Bij de dokter kwam ik opgelucht vandaan, beetje beschaamd zelfs....'komt ze voor een blauwe teennagel bij de dokter'' maar nu ik 'subunguaal melanoom ' hoorde ben ik toch een pietsie bang geworden..:S
Een melanoom verdwijnt niet. Als 'ie er is, dan is 'ie er. Dus ik denk stiekem dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
dank je pelikaan, dat dacht ik zelf namelijk ook al. Ik dacht als de nagel eraf valt dan moet ik toch wel iets van 'vlekken' of zoiets eronder gezien moeten hebben, maar er kwam gewoon weer een schone nieuwe nagel.

thx!!
Ik weet, deze topic is al van ruim een jaar geleden, maar ik ben benieuwd hoe het nu is afgelopen, ik heb namelijk ook een blauwe plek op mijn beide grote teennagel.

Nu zoek ik ook wel eens in het engels en ik heb gevonden dat er een teenagelschimmel bestaat die blauwe plekken geeft. (black toefungus, gevonden bij google afbeeldingen)

Vreemd genoeg vind ik niks in het Nederlands, behalve dan deze topic.

Ik heb veel gewandeld in de vakantie op schoenen die ietsjes te groot zijn. Omdat het landschap heuvelachtig was, kreeg ik last van mijn nagels bij afdalingen, mijn tenen schoven dan voor in de schoenen en dat zou het kunnen verklaren als ik deze topic lees.

Nu ben ik gelijk nailer gaan gebruiken voor het geval het wel een schimmel is. In het Engelstalige artikel las ik dat het zinvol is om je tenen te weken in: bier of appelazijn of mondwater. Alledrie schijnen antiseptisch te zijn en tegen deze schimmel te werken.

Heeft iemand van jullie nog een vervolgervaring?

Alvast bedankt voor de reacties!
@Panber

Als je zeker wilt weten of het een schimmel is, moet je een biopt laten nemen door je huisarts, huidarts of een pedicure die daartoe bevoegd is.

Als je de nagel gaat behandelen (dmv in-of uitwendige medicatie) moet je ook je sokken en schoenen meebehandelen als er een schimmel geconstateerd is. Anders blijf je de nagel steeds weer besmetten.

Op zich lijkt het in jouw geval het meest logisch dat de verkleuring door de schuiving in de schoenen komt: je hebt gewoon blauwe plekken in de nagel. Wél kan er door het trauma ook een schimmel toegeslagen hebben.

En dat kan je dus laten onderzoeken, maar mijn advies is: even afwachten of de verkleuring gewoon uitgroeit.
Nog even een reactie op de opmerking dat er een gaatje in je nagel kan worden geboord.

Als je je nagel blauw hebt gekregen doordat er iets is op gevallen of omdat je je vinger tussen de deur kreeg, dan kan je alleen binnen een half uur of zo een gaatje boren waardoor het bloed weg kan en daarmee de druk en de pijn. Dit kan later niet meer, het bloed is dan namelijk gestold en kan niet meer wegstromen. Dus in deze context is het niet zinvol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven