Gezondheid alle pijlers

Terug naar HA?

25-12-2016 13:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Onlangs had ik een topic geplaatst over mijn linkerborst die pijn deed althans pijn het was meer irritatie dan pijn. De borst ziet er gewoon "normaal" uit. Geen gekkigheid maar omdat ik zelf een flinke cupmaat heb (H) kan ik voelen wat ik wil, ik merk toch niet of er een knobbeltje of what so ever zit. De linker borst is wel anders als de andere de laatste 4 weken hij voelt voller aan en ziet er voller uit. Mijn borsten zijn altijd al ongelijk geweest. De linker is ook hoger als de rechter misschien dat ie daarom anders lijkt? Maar goed 1 week geleden ben ik toch naar de HA geweest en die heeft beiden borsten onderzocht en gevoel en kon niets voelen..

Toch voel ik mij niet echt gerust erop. Zal misschien ook te maken door Google waar ik de gekste verhalen lees.. dus het is onderhand een obsessie geworden. Ze zeggen ook als je er steeds aan denkt ga je de pijn echt voelen en dat is dus nu het geval... ik begin mezelf echt gek te maken
Beter een keer te vaak dan niet. Gewoon gaan.
Als het 1 week terug was, zou ik niet nog een keer gaan.

Probeer je de komende week of 3 weken er niet op te richten, zoek afleiding, dan kun je kijken of het zoals je zelf al aangeeft, angst is.

Heb je er na die periode nog steeds last van, dan weer naar de huisarts.

En niet meer googlen
Wat voor een irritatie voel je dan?
Wat heb je afgesproken met de huisarts? Heeft hij/zij een termijn gegeven waarin de pijn verdwenen moet zijn? Want ik zou een periode afwachten voor ik weer zou gaan, aangezien het nog maar een week geleden is dat de huisarts je heeft onderzocht, toch?
Het was inderdaad een week geleden (maandag) dat de HA alles heeft gevoeld.. nu ben ik qua gewicht (schrik niet) na de geboorte van onze kleine jongen 25 kilo aangekomen! Dit is wel 2 jaar geleden waardoor me boobies van maat D naar H zijn gegaan.

Ik ga binnenkort weer intensief sporten en werk hiernaast ook. Ik vroeg het laatst aan iemand op me werk en die zei het kan goed komen door een verkeerde beha.. maar dan van 1 borst last?
Tijdelijk stevige sportbh proberen, kijken of goede steun de borst en dus de pijn ontlast?
Superhuisvrouw, hij is ietwat voller en het is meer bij de tepel ik wil ook absoluut niet dat me zoontje op die plek op mij gaat leunen.. vanacht zat me man met z'n hand op die borst en ik was meteen woest ik heb ook iets gelezen over mamas... nog wat iets waardoor je erg pijnlijke en gevoelige borsten hebt. Dat is wel zo bij mij eerlijk gezegd. Vervelend voor me man maar het liefst wil ik niet eens een beha dragen!

Trouwens wel iets om te weten ik heb wel hormoonschommelingen. Er was bij mij begin dit jaar een te hoge prolactine geconstateerd waardoor ze dachten dat ik een hypofyse tumor had... dit bleek dus niet het geval maar me prolactine moest wel in de gaten gehouden worden. Ik ben ook nog steeds onregelmatig ongesteld..
quote:Gele_Suikerspin schreef op 25 december 2016 @ 13:42:

Tijdelijk stevige sportbh proberen, kijken of goede steun de borst en dus de pijn ontlast?Kan jij gedachten lezen? Hihi gisteren nog eentje van Anna nog wat besteld! Speciaal voor de sportschool maar denk dat ik er nog eentje ga bestellen voor werk enz. Ik merk wel dat het zonder beha ineens meevalt
quote:summerjamm schreef op 25 december 2016 @ 13:44:

[...]

Kan jij gedachten lezen? Hihi gisteren nog eentje van Anna nog wat besteld! Speciaal voor de sportschool maar denk dat ik er nog eentje ga bestellen voor werk enz. Ik merk wel dat het zonder beha ineens meevaltMisschien heb je een tijdje een verkeerde beha gedragen ? Waardoor er teveel druk op de borst kwam. Beha's met beugels en metaal aan de zijkant die mijd ik daar krijg ik pijnlijke borsten van.
Superhuisvrouw die heb ik dus aan.. althans thuis draag ik nooit een beha hoor. Maar ik heb nu eentje van triumph die dus inderdaad flinke beugels heeft tot aan de oksels toe..
Bij twijfel terug en vragen om een mammo. Altijd.
Als je klachten door hormonen veroorzaakt zouden worden of onvoldoende steunend bh, lijkt met mij dat je aan beide borsten klachten zou hebben. En met jouw cupmaat kan de huisarts ook echt niet veel voelen. Dus vragen om een foto. Voelt niet fijn met grote borsten, weet ik uit ervaring, maar je kunt het toch maar beter na laten kijken.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Een huisarts kijkt soms erg beperkt. Zo ben ik met mijn buikklachten een aantal keer naar de huisarts geweest, voordat duidelijk was wat er aan de hand was.

Als de hormonen uit balans zijn kan je dat vaak wel wat bijsturen. Een te hoog prolactine kan betekenen een te laag dopamine. Verder hebben veel vrouwen oestrogeendominantie en insulineresistentie. Een onregelmatige menstruatie kan daar op wijzen. In hoeverre jouw borstklachten daarmee te maken hebben, zou ik niet weten. Daarvoor moet je echt naar de huisarts.

Een beugelbh kan handig zijn ter ondersteuning, als je zware borsten hebt. Wel is het zo dat het metaal omgevingsstraling aantrekt.
Ik heb een tijd geleden cystes gehad en je klachten lijken daar imo wel op.

Ik voelde wel een duidelijke pijnlijke knobbel (heb B-cup), die is onmiddellijk onderzocht d.m.v. een echo.

Bleek een grote cyste te zijn, en mijn beide borsten zaten op dat moment verder ook vol kleine cystes.

De grote cyste is onmiddellijk leeggezogen, dat was wel een opluchting.

Mijn borsten zijn regelmatig zeer gespannen met gevoelige plekken zonder duidelijke aflijning, dat zijn dus blijkbaar allemaal kleine cystes.

Het goeie nieuws is dat die cystes niet kwaadaardig zijn, zijn ook geen alarmsignaal of zo. Worden veroorzaakt door een combinatie hormonen/stress/familiale aanleg. (Mijn moeder had ze ook).

Ze zijn dus vervelend maar niet kwaadaardig.

Sporbeha of een strak topje boven mijn gewone bh verhogen mijn comfort aanzienlijk en verder moet man er af en toe een paar dagen afblijven.
quote:Schapewolkje schreef op 26 december 2016 @ 10:50:

Een huisarts kijkt soms erg beperkt. Zo ben ik met mijn buikklachten een aantal keer naar de huisarts geweest, voordat duidelijk was wat er aan de hand was.

Als de hormonen uit balans zijn kan je dat vaak wel wat bijsturen. Een te hoog prolactine kan betekenen een te laag dopamine. Verder hebben veel vrouwen oestrogeendominantie en insulineresistentie. Een onregelmatige menstruatie kan daar op wijzen. In hoeverre jouw borstklachten daarmee te maken hebben, zou ik niet weten. Daarvoor moet je echt naar de huisarts.

Een beugelbh kan handig zijn ter ondersteuning, als je zware borsten hebt. Wel is het zo dat het metaal omgevingsstraling aantrekt.Ah joh.... met een alu-tepelhoedje heb je geen last meer van die omgevingsstraling....
Vandaag 2de kerstdag dus HA post gesloten. Morgen wel werken maar denk dat ( weer vrijwel zeker) dat ik een afspraak maak en meteen langs ga voor een verwijzing.

@MonicaG, had je toen ook een soort van beurs, ongemakkelijke gevoel in die ene borst waar de grote Cyste zat? (Cystes komen hier wel voor trouwens in de familie. )

Net tijdens het douchen nam de borst in kwestie weer een andere vorm aan. Om jullie beter een beeld te geven. Niet bij de oksel maar bij de binnenkant van de borst werd hij dikker en nu ineens super normaal.. vind het maar vaag hoor. Grootte is nog steeds zo dus hij is qua omvang wel wat groter als de rechterborst..

Vannacht ging ik dus echt doemdenken.. heb zelfs gedroomd dat ik ineens in een HA post stond omdat ik meteen moest komen ik ben er ook vaak mee bezig en dan stuit je op een site (denk dat, dat iets met amazones ofzo heet) nou ik werd er meteen depri wist niet gauw hoe ik me telefoon moest weg leggen..

Ik ben er wel echt moe van geworden hoor hoor.. heb al een rot bevalling achter de rug gehad 2 jaar geleden.. toen een jaar later dachten ze aan een hypofyse tumor.. en nu prompt een jaar later dit.. ik weet dat ik positief moet blijven. Dokter heeft het onderzocht en het ziet er ook gewoon "ok" uit behalve die vorm die de borst aanneemt af en toe.. ik weet dat ik me daaraan vast moet houden maar hemeltjelief wordt gek van een stemmetje in me hoofd misschien dat het toch..
quote:summerjamm schreef op 26 december 2016 @ 12:23:

@MonicaG, had je toen ook een soort van beurs, ongemakkelijke gevoel in die ene borst waar de grote Cyste zat? (Cystes komen hier wel voor trouwens in de familie. )

Jaah, een soort 'grieperig' gevoel dat ik herkende van toen ik borstontsteking had tijdens de bv-periode. Daarom ben ik ook mijn borst gaan onderzoeken en voelde ik dus die knobbel. Knobbel + gebied errond voelden alsof ik er een flinke klap op had gekregen.

Als ik alleen maar kleine cystes heb, voelt het als de eerste dagen na een bevalling, als de borstvoeding op gang komt.

Borsten zijn dan hard, gespannen, pijnlijk en ik draag dan dag en nacht een sportbeha met daarover een t-shirt dat net een maatje te klein is. Alles om ze maar onbeweeglijk te houden

De geruststelling die ik van de gyne kreeg was trouwens dat cystes beweeglijk zijn, tumoren niet, en dat tumoren over het algemeen geen pijn doen.

Kort door de bocht: hoe groter het ongemak, hoe kleiner het risico op iets kwaadaardigs.
quote:MonicaG schreef op 26 december 2016 @ 13:24:

[...]

Jaah, een soort 'grieperig' gevoel dat ik herkende van toen ik borstontsteking had tijdens de bv-periode. Daarom ben ik ook mijn borst gaan onderzoeken en voelde ik dus die knobbel. Knobbel + gebied errond voelden alsof ik er een flinke klap op had gekregen.

Als ik alleen maar kleine cystes heb, voelt het als de eerste dagen na een bevalling, als de borstvoeding op gang komt.

Borsten zijn dan hard, gespannen, pijnlijk en ik draag dan dag en nacht een sportbeha met daarover een t-shirt dat net een maatje te klein is. Alles om ze maar onbeweeglijk te houden

De geruststelling die ik van de gyne kreeg was trouwens dat cystes beweeglijk zijn, tumoren niet, en dat tumoren over het algemeen geen pijn doen.

Kort door de bocht: hoe groter het ongemak, hoe kleiner het risico op iets kwaadaardigs.Nou echt appart dus! Ik had ook een fikse borstonsteking vlak na de bevalling en me borst voelde helemaal gek.. allebij de borsten trouwens.. maar zo erg is het nu niet. Ik voel dat ie nu beurs is en alsof er iets jeukt achter de tepel maar met vlagen dus niet constant.. had je ook af en toe een andere vorm van de borst? Ik weet het.. het klopt dat een tumor niet echt pijn doet maar dan moet je het internet niet opzoeken dacht ik dus gisteren sommige hebben er wel degelijk last van gehad eerst.. :( stel dat ik een mammografie laat doen krijg je dan meteen uitslag weet je dat?
Jeuk heb/had ik niet, veranderde vorm zou ik niet weten

Ik woon in België dus geen idee hoe het in NL is w.b. mammo.

Toen ik die knobbel voelde was een zondagavond, de volgende ochtend gelijk naar het ziekenhuis gebeld, kon een uur later al terecht bij een borsten-gyne.

Zij stelde ook de knobbel vast, vertelde toen al dat het wrs. een cyste was en ik kon gelijk doorlopen voor eerst echo en dan indien nodig mammo.

Met de echo was er al genoeg duidelijkheid, de echoscopiste maakte de grote cyste leeg en een week later kon ik bellen voor de resultaten (wordt standaard gedaan) en die waren oké.

Heb dus geen mammo gehad, maar ik denk dat je hier dan na de mammo terug gaat naar de gyne en dat gyne dan wel onmiddellijk de resultaten met je bespreekt.

Allez, hier gaat het toch zo als je voor andere dingen een röntgenfoto krijgt.
MonicaG ahaa ja hier gelden dan andere regeltjes.. meestal krijg je eerst een mammografie en dan een echo *als ze niets op mammografie kunnen vinden* maar goed een mammografie moet het dus uitwijzen.. Ben best zenuwachtig
Hoi dames ben ik weer!

Vandaag weer naar de huisarts. Mijn eigen huisarts was erg druk en ik kreeg een vervangende.. ook deze heeft hier en daar gevoeld en niets gevonden gelukkig. Best wel opgelucht als 2 huisartsen bevestigen niks te kunnen vinden maar.. heb toch om een mammografie gevraagd. Aangezien ze het niet echt nodig vond en mij eerder een plezier wilde doen voor me gemoedsrust heeft ze me door verwezen naar een mammapoli. Maar nu lees ik dat je enkel daarna toe wordt verwezen als er daadwerkelijk een knobbeltje of iets gevonden is.. is dit dus normaal dames?
Je schrijft zelf al dat je er zelf om hebt gevraagd en dat ze jou een plezier wilde doen voor jouw gemoedsrust. Het lijkt er dus echt op dat ze het heeft gedaan omdat jij dat wil en niet omdat ze er aanleiding toe ziet.

Je gedachtenpatroon, het googelen en hier bevestiging vragen en zoeken, komt erg overeen met hypochondrie. Hopelijk ben je snel gerust gesteld en lukt het om de boel weer te relativeren. Blijf je dit soort gedachten houden, dan is het raadzaam om hulp te gaan zoeken.

Heel veel sterkte.
quote:summerjamm schreef op 27 december 2016 @ 16:43:

Hoi dames ben ik weer!

Vandaag weer naar de huisarts. Mijn eigen huisarts was erg druk en ik kreeg een vervangende.. ook deze heeft hier en daar gevoeld en niets gevonden gelukkig. Best wel opgelucht als 2 huisartsen bevestigen niks te kunnen vinden maar.. heb toch om een mammografie gevraagd. Aangezien ze het niet echt nodig vond en mij eerder een plezier wilde doen voor me gemoedsrust heeft ze me door verwezen naar een mammapoli. Maar nu lees ik dat je enkel daarna toe wordt verwezen als er daadwerkelijk een knobbeltje of iets gevonden is.. is dit dus normaal dames?eh je hebt er om gevraagd
Ik heb afgelopen jaar 3 maanden lang pijnlijke borsten gehad, zonder cystes.

Behalve dat ik er knettergek van werd was ef niets aan de hand. Diagnose masthopathie gekregen, wat gewoon zere borsten betekend. Komt trouwens best vaak voor, paar keer in vrouwelijk leven voor langere tijd.

Ik heb ook een echo gehad, zonder dat er een knobbel gevonden was. Werd me verteld dat als het zeer doet het bijna nooit iets ernstigs

Hopelijk stelt t je wat gerust.
You're a diamond dear, they can't break you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven