Tips bij mond/hals bestraling
dinsdag 21 februari 2017 om 11:30
Hoi!
Graag zou ik willen weten of er tips zijn om de pijn te verzachten/verlichten mbt bestraling mond/hals gebied.
Zijn er bijvoorbeeld crèmes waar iemand positieve verhalen over heeft..Of een bepaald soort kruid/voeding/drankje/thee waarbij het in de mond en hals wat verlichting kan geven?
Op internet kan je er weinig over vinden vind ik..
Graag zou ik willen weten of er tips zijn om de pijn te verzachten/verlichten mbt bestraling mond/hals gebied.
Zijn er bijvoorbeeld crèmes waar iemand positieve verhalen over heeft..Of een bepaald soort kruid/voeding/drankje/thee waarbij het in de mond en hals wat verlichting kan geven?
Op internet kan je er weinig over vinden vind ik..
dinsdag 21 februari 2017 om 11:37
Vraag het aan de radiotherapeutisch arts!
Het kan echt de werking van de bestraling tegenwerken of de bijwerkingen verergeren wanneer je zelf met middeltjes aan de slag gaat.
Ben je niet meer onder behandeling, bel dan de RT afdeling om zo in contact te komen met een deskundige.
Het kan echt de werking van de bestraling tegenwerken of de bijwerkingen verergeren wanneer je zelf met middeltjes aan de slag gaat.
Ben je niet meer onder behandeling, bel dan de RT afdeling om zo in contact te komen met een deskundige.
"I love not Man the less, but Nature more..."
dinsdag 21 februari 2017 om 11:38
Door de bestraling kan de huid wat strak/gespannen komen te staan.. Zelfs wat indrogen... lekker vettig houden na de behandeling... (vaak pas na een aantal behandelingen)
Slik problemen kunnen ontstaan, mede door dat er minder speeksel word aangemaakt. (Maar als goed is krijg je slik oefeningen?)
Ik zou wanneer het slikken moeilijker word eten malen, verdikte pap o.i.d. Eten wat makkelijker te slikken is.
Ik ga er vanuit dat het gaat om keelkanker... of heb ik het mis...?
Sterkte
Slik problemen kunnen ontstaan, mede door dat er minder speeksel word aangemaakt. (Maar als goed is krijg je slik oefeningen?)
Ik zou wanneer het slikken moeilijker word eten malen, verdikte pap o.i.d. Eten wat makkelijker te slikken is.
Ik ga er vanuit dat het gaat om keelkanker... of heb ik het mis...?
Sterkte
dinsdag 21 februari 2017 om 12:45
Het gaat niet om mijzelf, maar om iemand anders.
Hij heeft idd crème meegekregen voor in z'n mond. Maar ik dacht wellicht heeft iemand een goede tip (wat ik voor gebruik evt zou kunnen overleggen met de arts of dat raadzaam is.)
Soms hoor je wel eens van die huis tuin en keuken tips. Daar ben ik naar opzoek.
Mochten ze er niet zijn dan helaas..
Hij heeft idd crème meegekregen voor in z'n mond. Maar ik dacht wellicht heeft iemand een goede tip (wat ik voor gebruik evt zou kunnen overleggen met de arts of dat raadzaam is.)
Soms hoor je wel eens van die huis tuin en keuken tips. Daar ben ik naar opzoek.
Mochten ze er niet zijn dan helaas..
dinsdag 21 februari 2017 om 16:01
Een klein klontje koude roomboter geeft verzachting bij het slikken, verder is er ook een lidocaine gel om te slikken (lidocaine verdoofd), 15 minuten voor het eten innemen. En gorgelen met saliethee werkt ook verzachtend. Dit inwendig. Voor de huid Bepanthene spray ( die tegen zonnebrand) kan ook een goedkopere spray zijn met panthenol.
dinsdag 21 februari 2017 om 18:24
Graag gedaan. Ik denk dat in de crème die je noemde ook wel lidocaine of xylocaine zit. Voor kleinere pijnlijke plekjes bv. op het tandvlees is er Kamistad gel, ( Is ook met lidocaine, maar zijn heel kleine tubetjes 20 ml.) Medi's natuurlijk wel in overleg met desbetreffende arts. Boter en saliethee onbeperkt.