Gezondheid alle pijlers

Tips om jeuk tegen te gaan?

20-10-2009 08:26 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een tijd last van ontzettende jeuk in mijn schaamstreek (uitwendig). Het gaat gepaard met droge huid (huidschilfers) en het ziet er ook wat rooiig uit.

Ik ben er dus mee naar de huisarts geweest. Die constateerde een uitwendige schimmelinfectie ("Heus, elke vrouw heeft dat wel een keer of twee per jaar" Waarom mijn moeder en zus dan niet??? ) en schreef een passend zalfje voor.

Ik blij, want eindelijk zou ik van de jeuk af zijn (en ik kan je zeggen dat het heel vervelend is om elke dag op die plek jeuk te hebben...). Dus ik zalf smeren, twee keer per dag: 's ochtends en 's avonds.

's Ochtends ging nog wel, dan heb ik daarna kleding aan en ga ik aan de dag beginnen, maar het lijkt wel alsof het 's avonds harder jeukt ofzo. Als ik die creme smeer vlak voor ik naar bed ga dan word ik helemaal gek van de jeuk dus ik smeer tegenwoordig wat eerder op de avond. Echter, ik word nog steeds gek van de jeuk. Op het moment dat ik, als ik in bed lig, spul op mijn huid smeer lijkt het alleen nog maar harder te gaan jeuken. Daarbij maakt het niet uit wat ik smeer: bodylotion, vaseline, uierzalf, sudocreme of die anti-schimmelcreme.

Dus heeft iemand DE tip om jeuk te verlichten?

Alvast heel erg bedankt, want het is knap vervelend!
Jeuk verminderd door kou. Lijkt me niets om in mijn blote doos buiten te gaan lopen maar misschien kun je er een koelelement verpakt in een theedoek tegenaan houden.

Azaron, wat je gebruikt tegen de jeuk van muggenbeten helpt ook wel, dat verdooft de huid een beetje.

Lijkt me dat je vooral geen uierzalf, sudocreme, bodylotion en vaseline er op moet smeren. Kun je er nog beter boter op smeren denk ik.
quote:Vl43inder schreef op 20 oktober 2009 @ 08:29:

Jeuk verminderd door kou. Lijkt me niets om in mijn blote doos buiten te gaan lopen maar misschien kun je er een koelelement verpakt in een theedoek tegenaan houden.

Lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor mijn slaap om dat 's nachts te doen buiten lopen bedoel ik....

Azaron, wat je gebruikt tegen de jeuk van muggenbeten helpt ook wel, dat verdooft de huid een beetje.

Dat gebruik ik nooit, dus dat wist ik niet (word heel gelukkig niet zo vaak gestoken door muggen)

Lijkt me dat je vooral geen uierzalf, sudocreme, bodylotion en vaseline er op moet smeren. Kun je er nog beter boter op smeren denk ik.Dat heb ik ook maar één keer gedaan (van elk product dan). Bij sudocreme had ik nog een lichte hoop omdat ze dat ook voor baby's gebruiken... maar goed... hielp dus niet...
misschien helpt een beetje 'lucht' ?? dus; katoenen onderbroeken only. niet te strakke broeken overdag. als je thuiskomt gelijk een oversized joggingbroek aan, en als onderbroek een grote katoenen (mannen-) boxershort.

succes meis!!
Yraatje;nooit azaron gebruiken voor de jeuk bij de schaamstreek!!!

Dit kan overgevoelige reacties veroorzaken,het is een geneesmiddel voor jeuk bij insectenbeten!!!Dit mag je ook nooit in de buurt van slijmvliezen gebruiken.Ga terug naar je huisarts en leg het opnieuw voor.
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Mentolpoeder? Dat gebruik je ook als baby's heel erge jeuk hebben bij mazelen!
Vergeten;wat wel kan bij de schaamstreek is Cardiflor van Vsm,jeukstillend en huidherstellend,wel de creme halen want de zalf sluit de huid af waardoor het nog meer gaat jeuken.
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Ik zou vooral niet zelf vanalles gaan smeren en de doel mogelijk nog meer irriteren (kan ook met cardiflor, echt waar) en gewoon even de huisarts bellen vandaag.

Succes
Oh wat vervelend dat had ik een paar weken geleden ook, een schimmelinfectie, ik had het alleen inwendig en na het inbrengen van het "paasei" s`avonds werd ik nog gekker van de jeuk, ik ben in bad gegaan (het beste is blijven liggen) maar ik werd zo gillend gek van de jeuk dat ik van de 3 tabletten er maar eentje de hele nacht zijn werk heb laten doen, gelukkig ben ik nu wel van de infectie af.

Ik hoop op goede tips voor jou want je word echt gek als je zo`n jeuk hebt.
Dank jullie wel alvast.

Ik heb altijd al katoenen ondergoed aan, ik heb geen strakke kleding aan (heb ik het figuur niet voor )

Cardiflor van VSM dus... de creme en niet de zalf.. Ik wist niet dat daar ook nog weer verschil in zat.

Ik meen me te herinneren dat ik in een andere jeuksituatie wel eens mentholpoeder heb gebruikt en dat hielp zo goed als niet. Zou mentholzalf wel helpen?
quote:Nysse schreef op 20 oktober 2009 @ 08:57:

Ik zou vooral niet zelf vanalles gaan smeren en de doel mogelijk nog meer irriteren (kan ook met cardiflor, echt waar) en gewoon even de huisarts bellen vandaag.

Succes

Ik ken mijn huisarts ondertussen een beetje, die gaat eerst vragen of ik die huis-tuin-en-keuken-middeltjes al gebruikt heb

En dank je voor het succes wensen
quote:Nanoe2 schreef op 20 oktober 2009 @ 09:00:

Oh wat vervelend dat had ik een paar weken geleden ook, een schimmelinfectie, ik had het alleen inwendig en na het inbrengen van het "paasei" s`avonds werd ik nog gekker van de jeuk, ik ben in bad gegaan (het beste is blijven liggen) maar ik werd zo gillend gek van de jeuk dat ik van de 3 tabletten er maar eentje de hele nacht zijn werk heb laten doen, gelukkig ben ik nu wel van de infectie af.

Ik hoop op goede tips voor jou want je word echt gek als je zo`n jeuk hebt.

Dat heb ik ook vaak genoeg gehad... Geen paasei dan, maar zo'n inbrenghuls... en dat jeukt ook gekmakend. Daar heb ik dan gelukkig de laatste tijd geen last van gehad (dit klop ik ff af, want ik vind deze jeuk al erg genoeg....)

Maar ik hoop wel dat ik van die jeuk afkom want het is echt heel vervelend...
Bij insectenbeten helpt het om de jeukende plek te betten met een doekje gedrenkt in azijn. Geen idee of je dat mag gebruiken in de schaamstreek.

Bij de Etos verkopen ze Lacticydgel. Dat hielp bij mij ook tegen een inwendige vaginale schimmel en dat kun je ook op de schaamlippen en de schaamstreek smeren.

Ik wens je veel sterkte, want je kunt inderdaad helemaal gek worden van de jeuk!
Huisarts bellen, en vragen om Fluconazol. Dit werkt super bij vaginale schimmelinfecties.

"Paaseitjes" geven altijd zo'n rommeltje in je onderbroek
quote:moppetoet schreef op 20 oktober 2009 @ 11:17:

Huisarts bellen, en vragen om Fluconazol. Dit werkt super bij vaginale schimmelinfecties.

"Paaseitjes" geven altijd zo'n rommeltje in je onderbroek Dat onthoud ik voor de volgende keer dat ik een inwendige infectie heb. Nu heb ik 'gelukkig' alleen maar uitwendig last.....
dossier (overzichtslijst)

Omgaan met jeuk (pruritus)

Jeuk (pruritus) is een als hinderlijk ervaren sensatie die dwingt tot krabben of wrijven. Jeuk kan varieren tot lichte jeuk bij milde irritatie van de huid tot een heftige, allesbeheersende toestand die normaal leven zo goed als onmogelijk maakt.

Jeuk ten gevolge van een huidaandoening of infectie

Deze vorm van jeuk wordt ook pruritus cum materia genoemd.

Mensen met een huidaandoening kunnen jeuk hebben over hun hele lichaam. Ook kan jeuk vooral op bepaalde plekken voorkomen. Jeuk in de huidplooien (polsen, ellebogen, knieën) en aan de handen komt vooral voor bij mensen met eczeem. Mensen met psoriasis hebben vaak jeuk op hun hoofd. Ook is bekend dat de randen van de psoriasisplekken jeuken.

Hoe ontstaat jeuk?

Het mechanisme van jeuk is niet goed bekend. Waarschijnlijk worden specifieke ‘jeukzenuwen’ in de huid geprikkeld. Die zenuwen kunnen worden geactiveerd door bepaalde eiwitten zoals histamine, neuropeptiden en prostaglandinen. Deze stoffen komen vooral vrij bij ontstekingen van de huid.

Factoren die jeuk kunnen verergeren zijn o.m. water, zeep, droge lucht, warmte, transpiratie, irritatie door textielvezels of glaswol, en alcohol. Ook de gemoedstoestand kan een invloed hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld spanningen of stress jeuk verergeren.

Behandeling

De behandeling van de jeuk is afhankelijk van de oorzaak. In eerste instantie moet altijd gepoogd worden om de onderliggende oorzaak te behandelen en te genezen of alleszins onder controle te houden.

Indien dat niet kan of niet volstaat, dan kunnen een aantal hygiënische maatregelen de jeuk verlichten en kunnen eventueel ook geneesmiddelen worden gebruikt.

Hygiënische maatregelen

1. Let op de dagelijkse huidverzorging

• Douche niet te lang (5 tot 10 minuten).

• Gebruik lauw water (maximaal 30 graden Celsius).

• Gebruik een zeepvervanger, zoals ongeparfumeerde badolie.

• Voeg eventueel een beetje baksoda (bicarbonaat) toe aan het badwater.

• Droog uw huid deppend af.

• Verzorg de huid met de voorgeschreven zalf.

2. Maatregelen die de jeuk tijdelijk verlichten

• Dep na het douchen of baden de huid droog en zalf de huid direct in.

• Koel de huid met lauw water, koude omslagen, ventilator, koele wijde kleding, door te blazen op de huid of naar buiten te gaan. Ook bij insectensteken en andere vormen van directe huidirritatie is afkoelen meestal effectief. Het huismiddel azijn werkt enigszins omdat een lichte brandende sensatie in de beetwond de jeukprikkel kan onderdrukken.

• Gebruik ijspakkingen (coldpacks) als jeuk op een klein gebied voorkomt. Doe een doek of washandje om de coldpack, leg de coldpack nooit direct op de huid.

3. Vermijd factoren die de jeuk verergeren

• Vermijd warmte door het dragen van koele kleding en door de verwarming niet te hoog te zetten.

• Douche direct na hevig zweten en verzorg vervolgens uw huid.

• Vermijd knellende of ruwe, prikkelende kleding als wol, draag katoen. Ook is het belangrijk vochtdoorlatende kleding te dragen, dus geen nylon.

• Wees matig met alcohol.

• Zorg voor een goede conditie door voldoende slaap.

• Spoel uw kleding na het wassen zorgvuldig uit zodat er geen zeepresten achterblijven.

• Droge lucht kan jeuk verergeren, bijvoorbeeld door airconditioning. Zorg voor goede ventilatie en hang bakjes water aan de verwarming.

• Chemische oplossingen kunnen de jeuk verergeren, ga er voorzichtig mee om. Bescherm uw huid en draag zonodig handschoenen of een mondmasker.

4. Voorkom veelvuldig krabben

Krabben is een eerste, reflexmatige reactie op jeuk en geeft gewoonlijk voor enkele minuten verlichting. Het leidt echter ook tot beschadiging van de huid en secretie van ontstekingsmediatoren, waardoor de jeuk verder toeneemt. Uitgebreid krabben kan een onderliggende huidaandoening verergeren en zo een vicieuze cirkel veroorzaken.

• Zorg voor schone, gladde en kort geknipte nagels.

• Trek katoenen handschoenen aan, ook ‘s nachts (deze zijn verkrijgbaar bij de apotheek).

• Bedek de huid, door kleding of verband. Krab dus niet op de blote huid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als het geen schimmeltje is, maar gewoon wat kriebel/irritatie dan zou je bij de apotheek "Bioclin Multi-Gyn Actigel" kunnen kopen. Dat prikkelt een beetje bij het opbrengen, maar daarna voelt het erg ontspannen aan.

Ik gebruik het ook wel aan het einde van mijn "happy period" om tampons gemakkelijker in te kunnen brengen.

Overigens is een miconazol-crème/daktarin vaak niet sterk genoeg voor een schimmelinfectie, is mijn ervaring.
BGB, je bent geweldig... Ik had ook al wel gegoogled, maar zo'n uitgebreid ding had ik niet gevonden.

Ik ga dus ook maar eens katoenen handschoenen halen.

Moppetoet, ik ga ervan uit dat mijn uitwendige schimmel met "gewoon WAT kriebel" gecombineerd wordt...... dus ik ben bereid om van alles te proberen, als die jeuk maar ophoudt... en dan met name als ik in bed lig... overdag kan ik het nog wel uithouden....
Klinkt misschien vreemd maar wat ook goed helpt is voorlopig even zo min mogelijk suikers te eten! Werkt ook op de lange termijn; voorkomen van..

Hopelijk vind je de juiste remedie!
Hoi Yraatje,

Ik heb sinds een week of 2 hetzelfde als jij hebt. Vreselijke jeuk in de schaamstreek. Bij mij is er niets te zien, buiten wat roodheid van irritatie door krabben.

Het gekke bij mij is (of misschien wel helemaal niet gek juist) dat ik alleen jeuk heb als ik ontspannen ben. Dus wanneer ik in bed lig of 's avonds op de bank zit.

Als ik aan het werk ben of andere afleiding heb, dan is de jeuk er niet, of ik merk het niet in ieder geval.

Ik denk ook dat ik de jeuk zelf in stand hou door te krabben. Ik heb nu met mezelf afgesproken dat ik één keer per dag ongegeneerd mag krabben

Wat ik heb gedaan/ doe om de jeuk te verminderen;

* neutral wasmiddel gekocht om mijn ondergoed, handdoeken en beddengoed mee te wassen.

* na het douchen de schaamstreek afspoelen met (heel) koud water.

* na het douchen sudo-crème erop smeren.

(even afkloppen) het lijkt de laatste 2 dagen minder te jeuken, sinds ik mijn ondergoed met Neutral was.

Ik durf nog niet te vroeg te juichen

Probeer in ieder geval zo min mogelijk te krabben. Sterkte, partner in itch
Ik heb nu voor de tweede keer in een maand een Candida infectie. De vorige keer was het een stuk heviger dan nu, maar ik gebruik alleen medicijnen via de huisarts. Ik heb nu weer een kuur van 3 tabletten (Canesten) en de creme heet Clotrimazol. Deze combinatie heeft de vorige keer goed geholpen. Ik heb het jaren geleden ook 2x vlak na elkaar gehad. Het geeft zo'n pijn en jeuk, dat ik bijna niet meer kan fietsen.

Het schijnt wel vaker voor te komen dat dit soort klachten na een tijdje weer de kop op steken. Ik heb met de assistente van de huisarts gebeld en zij stuurde zonder discussie meteen een receptje naar de apotheek.

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe vriend, ik vertel hem maar niets. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen want 'schimmelinfectie' klinkt nogal vies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven