Gezondheid alle pijlers

Tips voor darmflora na antibioticakuur?

02-11-2014 13:38 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, Vanwege een blaasontsteking heb ik (godzijdank!) een antibiotica-kuur gekregen. Pas net begonnen en heb niet eerder antibiotica gehad, maar hoor wel eens dat mensen daarna last krijgen van hun darmen (wat lastig is op te lossen).

Hebben jullie tips? Wat wel/niet eten, welke middeltjes de darmflora straks helpen herstellen of wat echt onzin is?

Dank alvast.
een collega van mij zweert bi yakult
kan je overigens nu al mee beginnen

maar wat goed is voor je blaas: 's avonds 1 a 2 glazen sap van versgeperst citrusfruit drinken, net voordat je naar bed gaat'

dat doodt de bacteriën in je blaas en helpt de ontsteking sneller op te lossen
Soms kun je diarree krijgen, dat gaat weer over als je stopt.

Genoeg vezels en groenten eten en zorgen dat je extra drinkt ivm blaasontsteking.
Geen schimmels eten dus oa geen champignons, geen spullen waar gist in zit zoals bier, brood, ...etc.

Verder gezond eten en veel vezels (groente en matig fruit).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waar ik altijd last van heb na een antibiotica kuur, is een schimmelinfectie. Wees daar dus alert op, dan ben je er op tijd bij! Darmen heb ik alleen wat diarree, maar dat is na enkele dagen weer over.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik zou even en pro biotica kuurtje doen
fijne tips!

ga vanavond voor het slapen alvast met de citrusvruchten beginnen.

@Polkat: Misschien een domme vraag, maar hoe weet je dat je een schimmelinfectie hebt?
Een goed probioticum slikken kan maar vele malen goedkoper is het om standaard de nodige zure zuivel (yoghurt en karnemelk) aan je voeding toe te voegen.
Bij de apotheek hebben ze mij aangeraden om Yakult te gebruiken. De eerste dagen deed ik dit niet en kreeg ik last van m'n darmen. Daarna wel Yakult genomen en na een paar dagen geen last meer van m'n darmen. Las ook op internet dat dit idd een bewezen werking heeft en vaker wordt aangeraden.
Yoghurt eten kan ook nog wel eens helpen. Het beste is om daar tijdens de kuur al mee te beginnen.
Yakult heeft helemaal geen zin, het bevat maar één bacteriestam en het is de vraag of deze je maagzuur overleven. Je kan echt beter een probioticakuur nemen die bij de apotheek wordt verkocht, bijvoorbeeld Probactiol. Die bevat meerdere bacteriestammen die verpakt zijn in maagsaprestistente capsules.

En drie keer per dag een eetlepel aardappelzetmeel van Honig door een koud glas water en opdrinken. Dat bevat veel resistent zetmeel wat een goede voedingsbron is voor je darmflora.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Een vaginale schimmelinfectie geeft JEUK! Ik zou alvast een kuurtje Canesten in huis halen, bij mij hoort het onlosmakelijk bij AB.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
(grrr, dat stomme quoten werkt niet)

@georgette Ik zou dat niet zomaar in huis halen, ik heb nog nooit een schimmelinfectie gehad na AB.
Lucky you!

Maar serieus, ik heb dat standaard in huis. Het begint altijd op zulke lastige momenten winkeltechnisch, dat ik altijd één kuur op voorraad heb. (Ik heb het niet alleen na AB, laat dat even duidelijk zijn! )
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Poeptransplantatie misschien?
hallo,

wat heel goed helpt is het volgende, ook voor verzachten schimmelinfectie:

ter ondersteuning van je blaas:

- 3 x daags een half uur voor het eten guldenroede druppels (20 druppels in een glas water)

- vitamine c - zonder suiker - hogere dosis, bv 1000mg tot 3 gram per dag.

darmflora en schimmel

- heel veel karnemelk per dag drinken. tot een liter.

- smoothie: half glas karnemelk, 1/3 komkommer, 1/4 teen rauwe knoflook (10 min laten staan om werkbare stoffen te laten oxideren), handje peterselie - in de blender en klaar. 1x per dag.

- molkosan

bij terugkerende blaasontsteking dmannose (hoge dosis)

geen suiker, geen alcohol of andere zoete / gisthoudende middelen

succes!
dankjullie voor de reacties!

Bij de supermarkt geweest, en ben nu in elk geval al flink veel yoghurt, kwark en karnemelk aan het eten en drinken. en citrusvruchten voor het slapen.

oja ook 2x aardappelzetmeel genomen (dacht, dat ik het beter voorzichtig aan kon doen)

Als ik weer energie heb, ga ik naar de apotheek voor probiotica...

(maar vooralsnog erg moe..)
je kunt ook go
VSL#3 is een goed probioticum met 8 stammen, dus ik ga ervan uit dat deze effectiever is dan Yakult
anoniem_127313 wijzigde dit bericht op 04-11-2014 19:40
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Je hebt het antwoord al zie ik, maar ook hier: al na 1 dag ab stik ik van de jeuk. Inderdaad canesten smeren helpt heel snel. Direct beginnen bij de eerste irritatie.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik heb ook wel eens antibiotica gekregen, maar die darmproblemen verdwijnen vanzelf wel weer na een paar dagen en zeker als ik klaar ben met de kuur.

Als ik verder last van mijn darmen heb, helpt yakult heel erg goed
De eerste antibioticakuur sloeg niet aan, dus vandaag een zwaardere gehad... pffff...hoop dat dit gaat helpen.

De apotheek adviseerde Ortiflor Plus, dus denk dat het dan 2x per dag antibiotica en tussendoor zo`n zakje.

@Saartje: Normaal gesproken zou ik ook uitgaan van 'm`n darmen herstellen zich wel weer'. Maar ben nu ontzettend verzwakt, dus wilde niet veel risico lopen.

@Simone: Ja, vervelend is dat hè, dat je weer wilt, maar je lichaam nog geduld nodig heeft..
Ik dacht me te kunnen herinneren dat je moet oppassen met AB en citrusvruchten?

Volgens mij kon de werking van sommigen erdoor beïnvloedt worden.
Grapefruit heeft een negatief effect op medicijnen, maar weetnietof dat ook geld voor AB

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven