Twijfels over de pil
dinsdag 24 april 2018 om 21:47
Goedenavond,
Ik ben 18 jaar en heb nu ongeveer 3 maanden een relatie met een jongen. We hebben al seks gehad en doen dat gewoon veilig met condoom. Ik heb eerder een relatie gehad die 3 maanden geduurd heeft (meer een zomer relatie eigenlijk).
Mijn moeder begint de laatste tijd een beetje te pushen over de pil. Zelf is ze er helemaal niet zo fan van en ik weet dat zij zich er nooit prettig bij heeft gevoeld (zowel het gebruik zelf als een longemoblie tijdens haar zwangerschap wat ze ook aan de pil wijt). Ze stelt zelf voor om het gewoon 2 maanden te proberen en dan te beslissen wat ik wil. Natuurlijk staat veiligheid voor alles en een zwangerschap is een rampscenario.
Aan de pil gaan om het zonder condoom te kunnen doen is voor mij geen motivatie. Ik heb wel last van acne in toenemende mate wat waarschijnlijk hormonaal is. Verder heb ik een geschiedenis van boulimia wat ik nu geheel onder controle heb en ik ben bang dat ik door de pil aankom en dan vervolgens ga overcompenseren. Eerlijk gezegd vind ik niet dat je er zo makkelijk over kunt doen om het 2 maanden te proberen, het zijn toch een hoop hormonen.
Ik zoek wat ervaringen van vrouwen. Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er vrouwen die er op tegen zijn en waarom?
Ik ben 18 jaar en heb nu ongeveer 3 maanden een relatie met een jongen. We hebben al seks gehad en doen dat gewoon veilig met condoom. Ik heb eerder een relatie gehad die 3 maanden geduurd heeft (meer een zomer relatie eigenlijk).
Mijn moeder begint de laatste tijd een beetje te pushen over de pil. Zelf is ze er helemaal niet zo fan van en ik weet dat zij zich er nooit prettig bij heeft gevoeld (zowel het gebruik zelf als een longemoblie tijdens haar zwangerschap wat ze ook aan de pil wijt). Ze stelt zelf voor om het gewoon 2 maanden te proberen en dan te beslissen wat ik wil. Natuurlijk staat veiligheid voor alles en een zwangerschap is een rampscenario.
Aan de pil gaan om het zonder condoom te kunnen doen is voor mij geen motivatie. Ik heb wel last van acne in toenemende mate wat waarschijnlijk hormonaal is. Verder heb ik een geschiedenis van boulimia wat ik nu geheel onder controle heb en ik ben bang dat ik door de pil aankom en dan vervolgens ga overcompenseren. Eerlijk gezegd vind ik niet dat je er zo makkelijk over kunt doen om het 2 maanden te proberen, het zijn toch een hoop hormonen.
Ik zoek wat ervaringen van vrouwen. Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er vrouwen die er op tegen zijn en waarom?
'You can't always get what you want'
dinsdag 24 april 2018 om 21:55
dinsdag 24 april 2018 om 21:57
In een koperspiraal niet nee.
dinsdag 24 april 2018 om 22:02
dinsdag 24 april 2018 om 22:06
Van alle anticonceptiemethoden is condoomgebruik de aller-onbetrouwbaarste. Hou je dat even in je achterhoofd?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pearl-index
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pearl-index
dinsdag 24 april 2018 om 22:09
Allereerst: tijdens de zwangerschap ben je niet aan de pil en bovendien verhoogt een zwangerschap de kans op een longembolie of trombosebeen, dus om nou te zeggen dat de longembolie van je moeder aan de pil te wijten was is uiterst dubieus.
Ten tweede: een “trombosegevoeligheidstest” is niet even een staafje waar je overheen plast ofzo, dat houdt in dat er allerlei duur onderzoek naar bepaalde stollingsfactoren in je bloed ingezet moet worden. Ik snap dat de huisarts daar geen indicatie voor ziet.
Ik zou roch teruggaan en andere methoden met hem bespreken. Ik zou wel iets aanvullends naast alleen het condoom gebruiken want condooms zijn nou eenmaal minder betrouwbaar.
Ten tweede: een “trombosegevoeligheidstest” is niet even een staafje waar je overheen plast ofzo, dat houdt in dat er allerlei duur onderzoek naar bepaalde stollingsfactoren in je bloed ingezet moet worden. Ik snap dat de huisarts daar geen indicatie voor ziet.
Ik zou roch teruggaan en andere methoden met hem bespreken. Ik zou wel iets aanvullends naast alleen het condoom gebruiken want condooms zijn nou eenmaal minder betrouwbaar.
dinsdag 24 april 2018 om 22:15
Als je echt geen hormonen wil hebben is naast het condoom eigenlijk alleen de koperspiraal een optie.
Wij doen zelf aan natural family planning in combinatie met condooms. maar dat heeft ook weer zo zn nadelen en het vraagt nogal een commitment, waarvan ik me afvraag of je daar als 18 jarige wel zin in hebt.
Wij doen zelf aan natural family planning in combinatie met condooms. maar dat heeft ook weer zo zn nadelen en het vraagt nogal een commitment, waarvan ik me afvraag of je daar als 18 jarige wel zin in hebt.
dinsdag 24 april 2018 om 22:16
Honingbij heeft al veel nuttige en correcte info gegeven.
Lees je in over mogelijkheden: http://www.mijnvoorbehoedsmiddel.be/all ... dsmiddelen
Een pil van nu en vroeger is ook al niet meer te vergelijken natuurlijk. Volgens studies zou je niet bijkomen van de moderne anticonceptiepil. Ook de kans op een longembool is uiterst klein als je verder geen andere risicofactoren hebt (vb. > 35 jaar én roken erbij).
Ik snap dat je iets hebt van 'zo erg is een condoom niet", maar het is niet helemaal betrouwbaar (% kan je terugvinden op de site die ik post). Echt gerust ben je ook niet elke keer dat hij afglijdt etc.
Lees je in over mogelijkheden: http://www.mijnvoorbehoedsmiddel.be/all ... dsmiddelen
Een pil van nu en vroeger is ook al niet meer te vergelijken natuurlijk. Volgens studies zou je niet bijkomen van de moderne anticonceptiepil. Ook de kans op een longembool is uiterst klein als je verder geen andere risicofactoren hebt (vb. > 35 jaar én roken erbij).
Ik snap dat je iets hebt van 'zo erg is een condoom niet", maar het is niet helemaal betrouwbaar (% kan je terugvinden op de site die ik post). Echt gerust ben je ook niet elke keer dat hij afglijdt etc.
dinsdag 24 april 2018 om 22:16
Ik bedoel meer dat de pil trombose kan triggeren. En behalve de pil zijn er weinig “minder erge” opties. Over een spiraal hoor ik echt horror verhalen en mijn pijngrens is vrij laag en ziekenhuisangst heel hoog. Ik hoor van meer mensen dat ze alleen condooms gebruiken, had niet te indruk dat dat zo onbetrouwbaar was... en ligt die betrouwbaarheid aan de methode of de manier van gebruiken?Honingbij_ schreef: ↑24-04-2018 22:09Allereerst: tijdens de zwangerschap ben je niet aan de pil en bovendien verhoogt een zwangerschap de kans op een longembolie of trombosebeen, dus om nou te zeggen dat de longembolie van je moeder aan de pil te wijten was is uiterst dubieus.
'You can't always get what you want'
dinsdag 24 april 2018 om 22:53
dinsdag 24 april 2018 om 23:18
dinsdag 24 april 2018 om 23:19
Dat heb je niet.
dinsdag 24 april 2018 om 23:20
Je kan de spiraal ook bij je huisarts laten zetten. Bij die van mij in ieder geval welSigmundFreud221b schreef: ↑24-04-2018 22:16Ik bedoel meer dat de pil trombose kan triggeren. En behalve de pil zijn er weinig “minder erge” opties. Over een spiraal hoor ik echt horror verhalen en mijn pijngrens is vrij laag en ziekenhuisangst heel hoog. Ik hoor van meer mensen dat ze alleen condooms gebruiken, had niet te indruk dat dat zo onbetrouwbaar was... en ligt die betrouwbaarheid aan de methode of de manier van gebruiken?
woensdag 25 april 2018 om 02:32
woensdag 25 april 2018 om 02:40
De kans lijkt mij groter dat je moeder een embolie heeft gekregen t.g.v. de zwangerschap. Als je zoveel weerstand hebt tegen de pil zijn er nog vele andere middelen met minder hormonen. Met alleen condooms heb je een kans van 10-15% om zwanger te raken.
https://www.anticonceptiemethoden.be/pe ... gelijking/
https://www.anticonceptiemethoden.be/pe ... gelijking/
woensdag 25 april 2018 om 03:19
Nee