Uitbehandeld... Extra morfine?
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:05
Vandaag hoorde ik van een vriendin van mij een bizar verhaal. Althans bizar voor mij in iedergeval.
Tante van haar is vandaag overleden omdat de dokters geen oplossing meer zagen en ze hebben haar dus extra morfine gegeven zodat ze uiteindelijk is gestorven. Ze zijn gewoon gestopt met eten te geven vorige week en ik word gewoon helemaal niet lekker van dit verhaal. Ze hadden haar sondevoeding kunnen geven maar nee ze laten haar gaan.
Euthanasie mag niet in dit land maar ik vind dit echt gewoon niet kunnen! Heb ik onder een steen geleefd wat betreft dit?
Ben wel benieuwd of hier meer ervaringen mee zijn..
Tante van haar is vandaag overleden omdat de dokters geen oplossing meer zagen en ze hebben haar dus extra morfine gegeven zodat ze uiteindelijk is gestorven. Ze zijn gewoon gestopt met eten te geven vorige week en ik word gewoon helemaal niet lekker van dit verhaal. Ze hadden haar sondevoeding kunnen geven maar nee ze laten haar gaan.
Euthanasie mag niet in dit land maar ik vind dit echt gewoon niet kunnen! Heb ik onder een steen geleefd wat betreft dit?
Ben wel benieuwd of hier meer ervaringen mee zijn..
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:08
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:09
Euthanasie mag niet in dit land? Waar woon je dan?
Mijn oma is ook ongeveer zo overleden. Om te zorgen dat ze geen pijn leed, kreeg ze een hoge dosis morfine. Doel was echt pijnbestrijding, maar ze is er ook aan overleden. Zonder de morfine had het niet veel langer geduurd en was haar lijdensweg veel zwaarder geweest.
Mijn oma is ook ongeveer zo overleden. Om te zorgen dat ze geen pijn leed, kreeg ze een hoge dosis morfine. Doel was echt pijnbestrijding, maar ze is er ook aan overleden. Zonder de morfine had het niet veel langer geduurd en was haar lijdensweg veel zwaarder geweest.
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:09
Mijn broer heeft extra morfine gehad om pijnloos te overlijden. Ik vind ik dit niet raar, hij stond er zelf 200% achter voor het gebeurde en ik ben blij dat het zo kon. Dit is inmiddels alweer vier jaar geleden. Ook voor anderen ben ik van mening dat het op zich moet kunnen als mensen dit zelf willen, gezien euthenasie gewoon amper te regelen valt.
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:10
Versterving mag gewoon in Nederland (voor zover je al kunt spreken van "mogen") en sondevoeding mag men weigeren. Omdat dit proces behoorlijk pijnlijk kan zijn dienen ze vaak pijnstillers toe. Dit mag gewoon, omdat de pijnstillers niet de initiele doodsoorzaak zijn. Al doe ik natuurlijk wel wat aannames. Hoe was de kwaliteit van leven van de dame? Waarom ben je hier zo geschokt over?
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:11
En hoe vreselijk denk je dat het is om iemand een sonde te moeten geven en geforceerd eten naar binnen te proppen? Puur om het rekken van een leven in een lichaam wat aan het sterven is?
Het is waarschijnlijk een klok-en-klepel verhaal wat je hebt gehoord, en daar heb je je eigen verontwaardigde draai aan gegeven.
Het is waarschijnlijk een klok-en-klepel verhaal wat je hebt gehoord, en daar heb je je eigen verontwaardigde draai aan gegeven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:11
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:13
Wat fijn dat jij nog nooit eerder zo'n situatie mee hebt hoeven maken. Maar ik hoop dat uit dit topic duidelijk wordt, dat het niet aan jou is om een oordeel over deze gang van zaken te hebben. Het is voor alle betrokken in zo'n ellendige situatie al moeilijk genoeg on dit soort beslissingen te nemen.
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:15
quote:missfitz schreef op 04 augustus 2015 @ 22:11:
Ik lees niets uitzonderlijks, ik denk dat het merendeel van mensen die ongeneeslijk ziek zijn en zelf ook niet meer kunnen en willen leven op deze manier sterven. Extra morfine geeft wel vaak het laatste zetje. Liever zo als eindeloos en mensonterend lijden.Precies! Het is trouwens ongelooflijk hoeveel mensen onnodig lijden omdat familie ed diegene niet los kunnen laten en maar blijven behandelen met bijv sondevoeding. Goddank voor extra morfine!
Ik lees niets uitzonderlijks, ik denk dat het merendeel van mensen die ongeneeslijk ziek zijn en zelf ook niet meer kunnen en willen leven op deze manier sterven. Extra morfine geeft wel vaak het laatste zetje. Liever zo als eindeloos en mensonterend lijden.Precies! Het is trouwens ongelooflijk hoeveel mensen onnodig lijden omdat familie ed diegene niet los kunnen laten en maar blijven behandelen met bijv sondevoeding. Goddank voor extra morfine!
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:17
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:17
dinsdag 4 augustus 2015 om 22:19
quote:Mevrouw75 schreef op 04 augustus 2015 @ 22:16:
morfine wordt gegeven als pijnbestrijding, niet 'zodat ze uiteindelijk is gestorven'.
Ik dacht trouwens dat in veel landen waar euthanasie verboden is, dat dit de uitwijkmogelijkheid is.Ik weet dat dit in bijv. duitsland nog steeds heel gevoelig ligt. Palliatieve sedatie dus. Euthenasie is al helemaal een vies woord.
morfine wordt gegeven als pijnbestrijding, niet 'zodat ze uiteindelijk is gestorven'.
Ik dacht trouwens dat in veel landen waar euthanasie verboden is, dat dit de uitwijkmogelijkheid is.Ik weet dat dit in bijv. duitsland nog steeds heel gevoelig ligt. Palliatieve sedatie dus. Euthenasie is al helemaal een vies woord.