Gezondheid alle pijlers

Uitblijven menstruatie vervroegde overgang?

29-02-2024 20:19 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik ben eind twintig en mijn menstruatie is al 3 dagen te laat. Normaal ben ik altijd heel regelmatig ongesteld. Ik heb geen seks gehad. Ik maak me zorgen zou ik in de vervroegde overgang kunnen zijn?
Als mijn menstruatie deze maand niet komt moet ik dan de huisarts bellen?
mevrouw25 wijzigde dit bericht op 01-03-2024 20:36
13.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee joh. Hoe regelmatig je ook bent je kan altijd een keer een late eisprong hebben of er zelfs een overslaan. En dus heb je dan ook een late menstruatie.

Maar volgens mij ga ik hier veel te serieus op in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat maar
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
29-02-2024 20:23
Nee joh. Hoe regelmatig je ook bent je kan altijd een keer een late eisprong hebben of er zelfs een overslaan. En dus heb je dan ook een late menstruatie.

Maar volgens mij ga ik hier veel te serieus op in.
Ik ben ook serieus hierover.
Maak me gewoon zorgen dat het een ziekte of aandoening kan zijn. Zoals overgang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
29-02-2024 20:39
Ik ben ook serieus hierover.
Maak me gewoon zorgen dat het een ziekte of aandoening kan zijn. Zoals overgang.

Waarom denk jij dat dat gewoon is? Dat is het niet, dat je van een paar dagen over tijd helemaal in de paniek schiet. Het is ook niet je eerste topic waarin je heel paniekerig overkomt, is dat niet iets waar je wat mee zou willen?
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
29-02-2024 20:42
Waarom denk jij dat dat gewoon is? Dat is het niet, dat je van een paar dagen over tijd helemaal in de paniek schiet. Het is ook niet je eerste topic waarin je heel paniekerig overkomt, is dat niet iets waar je wat mee zou willen?
Wat zou ik dan daarmee kunnen doen?
Ik wil misschien wel werken aan mijn angsten maar hoe dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Van alle mogelijke redenen waardoor een menstruatie niet exact de planning volgt, kies je precies de overgang? Ik neem aan dat je Google hebt aangezwengeld, en dan zal je toch overal gevonden hebben dat het heel normaal is als je eens een keer wat later bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.womenshealthmag.com/nl/gezo ... -geworden/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
29-02-2024 20:39
.. dat het een ziekte of aandoening kan zijn. Zoals overgang.

Ja Nee maar echt :roll:
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Het kan ook bijv pcos ofzo zijn. Zou in elk geval naar de huisarts gaan want wij kunnen vanaf het beeldscherm hier niets over zeggen.

Edit: oh, je bent 3 dagen te laat. Dacht dat er stond 3 maanden. Nee, ga nog maar niet naar de huisarts. Gewoon even 2 weken geduld en dan nog niet, dan naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je menstruatiecyclus duurt tussen de 21 en 35 dagen, met 28 dagen als gemiddelde.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
29-02-2024 20:49
Wat zou ik dan daarmee kunnen doen?
Ik wil misschien wel werken aan mijn angsten maar hoe dan?

Lijkt me echt heel verstandig want steeds maar angst en paniek voelen is heel naar :hug: . Heb je er zelf ideeën over, hoe je met je angsten kan leren omgaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je aan het lijnen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen denkt dat een lichaam een soort goed geprogrammeerde machine is. Dat de cyclus van de vrouw altijd heel regelmatig hoort te zijn.

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op je cyclus. Denk aan, stress, voeding, te veel sporten, te laag lichaamsgewicht, lijnen, virusje onder de leden, etc. Een keer een paar dagen te laat heeft iedere vrouw wel eens gehad die niet aan de hormonen zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
29-02-2024 23:34
Lijkt me echt heel verstandig want steeds maar angst en paniek voelen is heel naar :hug: . Heb je er zelf ideeën over, hoe je met je angsten kan leren omgaan?
Niet echt eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-03-2024 07:12
Ben je aan het lijnen?
Nee, ik eet juist veel gezonde voeding. Sport af en toe en heb een gezond gewicht. Misschien komt het doordat mijn schildklier waarde aan de lage kant is. Of omdat ik ziek ben geweest een paar weken geleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
01-03-2024 08:12
Nee, ik eet juist veel gezonde voeding. Sport af en toe en heb een gezond gewicht. Misschien komt het doordat mijn schildklier waarde aan de lage kant is. Of omdat ik ziek ben geweest een paar weken geleden.
Ik lees hier al 3 redenen dat je menstruatie laat kan zijn. Wacht gewoon nog een paar dagen af en dan zal je zien dat het vanzelf komt.

Een normale cyclus duurt tussen de 21 en 35 dagen. Die van mij duurde tussen de 15 en 60 dagen en zelfs daar maakte de gynaecoloog zich niet zo druk over. Inmiddels ben ik 40 plus en heeft de perimenopauze zich aangediend en ben ik veel regelmatiger ongesteld en heel heftig ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt niet zwanger worden van vingeren alleen.

Dat weet je toch hopelijk wel?

Ik ben normaal gesproken ook heel regelmatig, maar als ik ziek ben geweest kan het net een paar dagen verschuiven. Dat is normaal. Wacht het nog even af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
01-03-2024 08:04
Niet echt eigenlijk.

Dan zou ik daar hulp bij gaan zoeken. Zonde om je zo te laten regeren door al je angsten.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
01-03-2024 10:56
Dan zou ik daar hulp bij gaan zoeken. Zonde om je zo te laten regeren door al je angsten.
Bedoel je naar een pyscholoog?
Of andere hulp?
Mevrouw25 schreef:
01-03-2024 08:12
Nee, ik eet juist veel gezonde voeding. Sport af en toe en heb een gezond gewicht. Misschien komt het doordat mijn schildklier waarde aan de lage kant is. Of omdat ik ziek ben geweest een paar weken geleden.
Kan allemaal. Geen zorgen maken dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
viamia schreef:
01-03-2024 10:25
Je kunt niet zwanger worden van vingeren alleen.

Dat weet je toch hopelijk wel?
Dat vind ik nog het meest schokkende uit de OP, dat ze zegt 'volgens mij'. Ze is eind 20, dan mag je toch wel weten hoe dat zit.
En 'een jongen ' terwijl je eind 20 bent. Dacht dat TO 16 was ofzo.

On topic, snap dat je enigszins in de 'stress' zit als je paar dagen te laat bent terwijl je normaal altijd een regelmatige cyclus hebt. Maar echt, het is niks bijzonders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw25 schreef:
01-03-2024 11:40
Bedoel je naar een pyscholoog?
Of andere hulp?

Het begint bij je huisarts. Die kan je verwijzen naar de juiste hulpverlening.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt eerder iemand van 15 dan van eind 20.
Misschien laten voorlichten hoe en lichaam werkt hoef je ook minder stress te hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
01-03-2024 10:56
Dan zou ik daar hulp bij gaan zoeken. Zonde om je zo te laten regeren door al je angsten.
ik vind het echt ver gaan iemand die je niet kent zo dringend hulp te adviseren. verschillen in angsttolerantie zijn menselijjk en horen er gewoon bij, niet alles pathologiseren hoor

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven